Räkna ut toppfart utan att köra

Virrson
16 december 2010 · 138 Inlägg

Halloj!

Jag satt och talade med en god vän igår och vi började komma in på toppfarter. Det jag skulle vilja veta är ifall någon har en aning om hur man kan räkna ut den?

Vad borde den ligga på med de perfekta förhållanderna för min bil? (se till vänster)


Tack!

/ Virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
Sharky
16 december 2010 · 10 287 Inlägg
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Virrson
16 december 2010 · 138 Inlägg

Sharky skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122476

/Göran

Oh okej, inte för att framstå som trög eller nått men jag fattade noll i den tråden, någon som vill förenkla det?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
G-sson
16 december 2010 · 612 Inlägg

Det finns två saker att tänka på: hur mycket effekt du har vs. karossens luftmotstånd, och hur bra din utväxling är anpassad för att leverera maxeffekten vid den teoretiska toppfarten.

Eftersom effekt, effektkurva och särskilt bilens aerodynamik ofta är mer eller mindre okänt kan du tyvärr glömma någon särskilt noggrann uträkning. Det du KAN räkna ut är vid vilken hastighet du har ett visst varvtal med din utväxling/hjulstorlek, och därmed se vad du teoretiskt kan klara om effekten räcker till. Varvstoppet på högsta växeln är ju definitivt stopp oavsett hur mycket effekt du har...

DusanMandick Random Hero
16 december 2010 · 4 047 Inlägg

säg att kalle tex. har en volvo 740 som de flesta här i sverige, som original gör 200km/h och är inte på varvstopp, men det går inte fortare hur mkt dom än gasar på. då spelar det väl ingen roll om dom har 700 som 100 hk i bilen ? det är väl ändå växellådan som begränsar toppfarten ? om vi bortser från aerodynamik, luftmotstånd, däcktryck, fälgstorlek mm.

bara undrar smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Andromeda Rumpmas
16 december 2010 · 3 860 Inlägg

DusanMandick skrev:
säg att kalle tex. har en volvo 740 som de flesta här i sverige, som original gör 200km/h och är inte på varvstopp, men det går inte fortare hur mkt dom än gasar på. då spelar det väl ingen roll om dom har 700 som 100 hk i bilen ? det är väl ändå växellådan som begränsar toppfarten ? om vi bortser från aerodynamik, luftmotstånd, däcktryck, fälgstorlek mm.

bara undrar smile

Stämmer.

Hastigheten på högsta växeln vid 1000 rpm kan man ju använda för att med hjälp av maxvarvet (som brukar begränsas elektroniskt) få fram den teoretiska maxhastigheten förutsatt att motorn orkar leverera.

Aeron t ex:

Varvstopp 6190 rpm
Hastighet vid 1000 rpm på femman ca 45.

45 km/hx6,19 = 278,55 km/h

Nu ser ju i och för sig ECU'n till att laddet stryps och det roliga tar slut vid 230 km/h. Och så seg som bilen är över 200 kommer man nog kanske inte ens upp i 250 utan att trimma litegrann.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
G-sson
16 december 2010 · 612 Inlägg

DusanMandick skrev:
säg att kalle tex. har en volvo 740 som de flesta här i sverige, som original gör 200km/h och är inte på varvstopp, men det går inte fortare hur mkt dom än gasar på. då spelar det väl ingen roll om dom har 700 som 100 hk i bilen ? det är väl ändå växellådan som begränsar toppfarten ? om vi bortser från aerodynamik, luftmotstånd, däcktryck, fälgstorlek mm.

bara undrar smile

Man kan inte bortse från effekt & luftmotstånd, det är dom viktigaste faktorerna när det gäller toppfart.

Om han INTE når upp till varvstoppet beror det ju enbart på att motorn har för lite effekt på det varvtalet för att komma upp till varvstoppet. Mycket troligt med en 100hk-motor som har normal växellåda för att ge behagligt varvtal i normal landsvägsfart, mycket otroligt på en 700hk-motor med original utväxling - den lär väl fortfarande ha åtminstone 500hk när man närmar sig varvstoppet.

DusanMandick Random Hero
16 december 2010 · 4 047 Inlägg

G-sson skrev:

DusanMandick skrev:
säg att kalle tex. har en volvo 740 som de flesta här i sverige, som original gör 200km/h och är inte på varvstopp, men det går inte fortare hur mkt dom än gasar på. då spelar det väl ingen roll om dom har 700 som 100 hk i bilen ? det är väl ändå växellådan som begränsar toppfarten ? om vi bortser från aerodynamik, luftmotstånd, däcktryck, fälgstorlek mm.

bara undrar smile

Man kan inte bortse från effekt & luftmotstånd, det är dom viktigaste faktorerna när det gäller toppfart.

Om han INTE når upp till varvstoppet beror det ju enbart på att motorn har för lite effekt på det varvtalet för att komma upp till varvstoppet. Mycket troligt med en 100hk-motor som har normal växellåda för att ge behagligt varvtal i normal landsvägsfart, mycket otroligt på en 700hk-motor med original utväxling - den lär väl fortfarande ha åtminstone 500hk när man närmar sig varvstoppet.

Det jag mena med att bortse från det var att i ditt inlägg lät det som att man kan få en högre toppfart med en trimmad motor, även om bilen klarar toppfarten i originalutförande smile

Men ja kan ha läst helt fel också wink

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
G-sson
16 december 2010 · 612 Inlägg

DusanMandick skrev:
Det jag mena med att bortse från det var att i ditt inlägg lät det som att man kan få en högre toppfart med en trimmad motor, även om bilen klarar toppfarten i originalutförande smile

Men ja kan ha läst helt fel också wink

Bilen lär ju ha en toppfart i originalutförande, men om det är effekt, utväxling eller elektronisk strypning som begränsar toppfarten varierar.

Jag vet inte var begränsningen brukar vara i moderna bilar, men snackar vi runt 1990 så var det många bilar som hade högre toppfart på 4:an än femman: tillverkaren hade gett bilen så hög utväxling att den inte orkade övervinna luftmotståndet i hög fart på femman. I det läget finns ju massor av potential till högre toppfart om man ökar effekten - man har ju en extra växel att ta till när man fått tillräckligt mycket effekt så man kan använda den.

Senast redigerat av G-sson (16 december 2010)

Andromeda Rumpmas
16 december 2010 · 3 860 Inlägg

G-sson skrev:

DusanMandick skrev:
Det jag mena med att bortse från det var att i ditt inlägg lät det som att man kan få en högre toppfart med en trimmad motor, även om bilen klarar toppfarten i originalutförande smile

Men ja kan ha läst helt fel också wink

Bilen lär ju ha en toppfart i originalutförande, men om det är effekt, utväxling eller elektronisk strypning som begränsar toppfarten varierar.

Jag vet inte var begränsningen brukar vara i moderna bilar, men snackar vi runt 1990 så var det många bilar som hade högre toppfart på 4:an än femman: tillverkaren hade gett bilen så hög utväxling att den inte orkade övervinna luftmotståndet i hög fart på femman. I det läget finns ju massor av potential till högre toppfart om man ökar effekten - man har ju en extra växel att ta till när man fått tillräckligt mycket effekt så man kan använda den.

Instämmer. Och 6-växlade bilar med mindre än 250-300 hk original når väl i stort sett alltid toppfarten på femman då 6:an är en ren överväxel för motorvägskörning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
viccoA
16 december 2010 · 3 110 Inlägg

DusanMandick skrev:

G-sson skrev:

DusanMandick skrev:
säg att kalle tex. har en volvo 740 som de flesta här i sverige, som original gör 200km/h och är inte på varvstopp, men det går inte fortare hur mkt dom än gasar på. då spelar det väl ingen roll om dom har 700 som 100 hk i bilen ? det är väl ändå växellådan som begränsar toppfarten ? om vi bortser från aerodynamik, luftmotstånd, däcktryck, fälgstorlek mm.

bara undrar smile

Man kan inte bortse från effekt & luftmotstånd, det är dom viktigaste faktorerna när det gäller toppfart.

Om han INTE når upp till varvstoppet beror det ju enbart på att motorn har för lite effekt på det varvtalet för att komma upp till varvstoppet. Mycket troligt med en 100hk-motor som har normal växellåda för att ge behagligt varvtal i normal landsvägsfart, mycket otroligt på en 700hk-motor med original utväxling - den lär väl fortfarande ha åtminstone 500hk när man närmar sig varvstoppet.

Det jag mena med att bortse från det var att i ditt inlägg lät det som att man kan få en högre toppfart med en trimmad motor, även om bilen klarar toppfarten i originalutförande smile

Men ja kan ha läst helt fel också wink

Om du samtidigt som du trimmar även höjer varvspärren så stämmer din frågeställning. Varvar bilen ut på högsta växeln orginal och du höjer varvspärren 1000rpm och samtidigt har effekt nog för att orka dra ut de extra varven går ju bilen fortare såklart.

Min blåe bil gör 255 på gpsen orginal, byter jag till eftermarknadschip utan 250-spärr gör den 268 på gpsen på varvspärr.

Senast redigerat av viccoA (16 december 2010)

Virrson
17 december 2010 · 138 Inlägg

Så om jag har en Saab 900 turbo med steg 3 grejer i, vad borde den "praktiskt" göra från exempelvis 0-100?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
viccoA
17 december 2010 · 3 110 Inlägg

Virrson skrev:
Så om jag har en Saab 900 turbo med steg 3 grejer i, vad borde den "praktiskt" göra från exempelvis 0-100?

Det går inte att räkna ut på ett rimligt sätt.

Kolla vad likadana bilar kör på med samma trim så får du en fingervisning...

Andromeda Rumpmas
17 december 2010 · 3 860 Inlägg

Virrson skrev:
Så om jag har en Saab 900 turbo med steg 3 grejer i, vad borde den "praktiskt" göra från exempelvis 0-100?

Original 0-100 8,5 s

Steg 3; Till att börja med höjer man sällan laddet på 1:an eftersom den är laddtrycksbegränsad för att skona lådan. Du tjänar alltså bara tid på tvåan, förutsatt att du inte får hjulspinn. Jag skulle gissa 6,5-7,5 s någonstans.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Aerocombi Xenoholic
17 december 2010 · 2 559 Inlägg

Andromeda skrev:

Virrson skrev:
Så om jag har en Saab 900 turbo med steg 3 grejer i, vad borde den "praktiskt" göra från exempelvis 0-100?

Original 0-100 8,5 s

Steg 3; Till att börja med höjer man sällan laddet på 1:an eftersom den är laddtrycksbegränsad för att skona lådan. Du tjänar alltså bara tid på tvåan, förutsatt att du inte får hjulspinn. Jag skulle gissa 6,5-7,5 s någonstans.

Under 6 sek ska man kunna åka med hyffsade gatdäck wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
MilleN
17 december 2010 · 9 108 Inlägg

Kan vara helt lost nu men om man ligger i t.ex. 120 på 3000 rpm på högsta växeln så ska man väl göra 240 i 6000rpm? Fick förklarat det för mig för många år sedan och har testat, jag har för mig att det stämde bra roll

Då är det ju inte "utan att köra" men det är ju inga större problem.

Aerocombi Xenoholic
17 december 2010 · 2 559 Inlägg

MilleN skrev:
Kan vara helt lost nu men om man ligger i t.ex. 120 på 3000 rpm på högsta växeln så ska man väl göra 240 i 6000rpm? Fick förklarat det för mig för många år sedan och har testat, jag har för mig att det stämde bra roll

Då är det ju inte "utan att köra" men det är ju inga större problem.

Brukar stämma bra att göra så faktiskt.
Kolla hur fort den går vid 2100v (varvar väl ca 6300 max) på högsta växeln o ta det ggr 3 smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Andromeda Rumpmas
17 december 2010 · 3 860 Inlägg

Aerocombi skrev:

Andromeda skrev:

Virrson skrev:
Så om jag har en Saab 900 turbo med steg 3 grejer i, vad borde den "praktiskt" göra från exempelvis 0-100?

Original 0-100 8,5 s

Steg 3; Till att börja med höjer man sällan laddet på 1:an eftersom den är laddtrycksbegränsad för att skona lådan. Du tjänar alltså bara tid på tvåan, förutsatt att du inte får hjulspinn. Jag skulle gissa 6,5-7,5 s någonstans.

Under 6 sek ska man kunna åka med hyffsade gatdäck wink

Njaa, det vill jag nog se papper på. Du lägger till ~55 hk och klipper bort 2,5 s 50-100 km/h? wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Aerocombi Xenoholic
17 december 2010 · 2 559 Inlägg

Andromeda skrev:

Aerocombi skrev:

Andromeda skrev:

Original 0-100 8,5 s

Steg 3; Till att börja med höjer man sällan laddet på 1:an eftersom den är laddtrycksbegränsad för att skona lådan. Du tjänar alltså bara tid på tvåan, förutsatt att du inte får hjulspinn. Jag skulle gissa 6,5-7,5 s någonstans.

Under 6 sek ska man kunna åka med hyffsade gatdäck wink

Njaa, det vill jag nog se papper på. Du lägger till ~55 hk och klipper bort 2,5 s 50-100 km/h? wink

Har inga papper på det men körde på strax över 6 sek enligt G-tech med min förra 9-3a o då satt det bara steg 1 i den (ca 220hk) hmm
Klarar man inte att köra på 7,5 sek med en 9-3 aero då är man en kass pilot eller har en kass bil tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
torpis Forummoderator
17 december 2010 · 10 572 Inlägg

Aerocombi skrev:

MilleN skrev:
Kan vara helt lost nu men om man ligger i t.ex. 120 på 3000 rpm på högsta växeln så ska man väl göra 240 i 6000rpm? Fick förklarat det för mig för många år sedan och har testat, jag har för mig att det stämde bra roll

Då är det ju inte "utan att köra" men det är ju inga större problem.

Brukar stämma bra att göra så faktiskt.
Kolla hur fort den går vid 2100v (varvar väl ca 6300 max) på högsta växeln o ta det ggr 3 smile

Sen måste man ju som ni redan kommit på ha effekt att nå önskade varvtalet, något som ibland glömms bort.

En S40 håller 4800rpm i 200km/h och mitt varvstopp ligger strax innan 10000rpm. Orkar den dra dit så får man hålla i ratten :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang