4801
Sök

Volvo 740 tic dör efter gaspådrag ...

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Volvo 740 Gl -88 B230fk Lh2.4

Tjena

Jag har lite problem med bilen och har alltid haft samma problem med den..

Jo när jag kör lugnt och sen börjar gasa på och sen släpper gasen så dör bilen.. har jag tur kan jag starta bilen med att bara trycka upp kopplingen..

jag har kollat felkoderna
tändning 1-1-1
Bränslebox 1-1-1

Kör på 850 t5 spridare, (högohm = inga motstånd behövs)

Jag har lagt upp en film när jag kör och den dör..

precis som om den tappar allt tryck i motorn och bara har ett val.. att dö.

Tacksam för svar

Mvh Stefan

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2010
anpassat chip för dom spridarna? dom är väl dessutom mindre än original om jag inte minns fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
jo de är de men knappt, tog dessa för att de inte behöver något motstånd. körde på de turkosa spridarna innan och det var samma sak med de..

NITROUS skrev:
anpassat chip för dom spridarna? dom är väl dessutom mindre än original om jag inte minns fel.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 december 2010
310cc vid 3,8 bar så det är en del lägre flöde.

leta luftläckage, gör rent tomgångsmotor, kontrollera dess anslutningar, kontrollera spjällägeskontakten så den klickar i rätt läge.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
den borde vara rätt, för har aldrig rört de kontakterna eller så.
har ställt upp flödet till 3 bar, även med de andra spridarna var det samma problem att den dog efter acceleration.. kolla filmen om du inte har gjort det, det kanske är något du kommer på då, för min del är det helt borta.

filmen ligger på min startsida.

NITROUS skrev:

leta luftläckage, gör rent tomgångsmotor, kontrollera dess anslutningar, kontrollera spjällägeskontakten så den klickar i rätt läge.

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
har ställt upp flödet till 3 bar, även med de andra spridarna var det samma problem att den dog efter acceleration.. kolla filmen om du inte har gjort det, det kanske är något du kommer på då, för min del är det helt borta.

filmen ligger på min startsida.

NITROUS skrev:

172 Inlägg
16 december 2010
Stizzsee skrev:

det är just det saker å ting rör på sig vibrerar, kleggar igen slangar torkar ruttnar  ta en titt efter läckage...

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Kan notera att ibland när man kör håller bilen igen känns nästan som om den inte får bränsle, kanske är pumpen som håller på att ge sig?

volvojohan skrev:
Stizzsee skrev:

det är just det saker å ting rör på sig vibrerar, kleggar igen slangar torkar ruttnar  ta en titt efter läckage...

172 Inlägg
16 december 2010
Stizzsee skrev:
Kan notera att ibland när man kör håller bilen igen känns nästan som om den inte får bränsle, kanske är pumpen som håller på att ge sig?

kika sopparelät och även det relä som sitter på expansionskärlet.. kan ju bete sig lite mysko om dessa två inte vill som de ska. billigast å börja där iaf smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 december 2010
är bilen chippad över huvudtaget ??? vad laddar du ???
om du ställt upp soppatrycket till 3 bar så har du ju haft sjukt dåligt bränsletryck förut.
du bör har ställa upp det till 3.8 eller byta till större spridare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
har bytat spridarreläet en gång. det andra är helt nytt

volvojohan skrev:
Stizzsee skrev:

kika sopparelät och även det relä som sitter på expansionskärlet.. kan ju bete sig lite mysko om dessa två inte vill som de ska. billigast å börja där iaf smile

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Okej, nej jag har bara guldbox i, har något klydd med mitt elsystem, det som borde vara lh2.4 verkar
inte vara de, även om jag har diagnosuttag,

Alla säger att det ska gå att sätta i en 962box och det ska funka, men jag har itne fått det att fungera.

okej, Så om jag ställer upp trycket till 3.8 bar, (håller bränsleslangen det?) så borde den gå bättre eller??

turboforssen skrev:
om du ställt upp soppatrycket till 3 bar så har du ju haft sjukt dåligt bränsletryck förut.

44 Inlägg
16 december 2010
Felkod 1-1-1 betyder att det inte finns några felkoder. Men det kanske du redan visste tongue

Har du Eftermonterad dumpventil så är det förmodligen den som fastnar i öppet läge.
Senast redigerat av TurboBackman (16 december 2010)

570 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Jo jag vet. bättre att skriva så, för annars får man frågan, har du kollat felkoderna;P

nej jag har i stortsätt, ingen dump, inte ens original. för den slangen har jag pluggat, inte alls bra för turbon men den började gå bättre utan dump.

TurboBackman skrev:
Felkod 1-1-1 betyder att det inte finns några felkoder. Men det kanske du redan visste tongue
Senast redigerat av Stizzsee (16 december 2010)

402 Inlägg
17 december 2010
Stizzsee skrev:
Jo jag vet. bättre att skriva så, för annars får man frågan, har du kollat felkoderna;P

nej jag har i stortsätt, ingen dump, inte ens original. för den slangen har jag pluggat, inte alls bra för turbon men den började gå bättre utan dump.

TurboBackman skrev:

Har du bytt sprut i bilen? till lh2.4? Annars ska väl en 740 från 88 ha lh2.2 o ingen felkodsvisare?
Hade iaf samma problem med min 940, den började dumma sig när jag satte på öppet filter, visade sig senare att det var slangen från lmm till turbo som läckte, dom är känsliga som fan på tjuvluft så kolla det.

//Jocke

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 december 2010
Stizzsee skrev:
Okej, nej jag har bara guldbox i, har något klydd med mitt elsystem, det som borde vara lh2.4 verkar

Alla säger att det ska gå att sätta i en 962box och det ska funka, men jag har itne fått det att fungera.

okej, Så om jag ställer upp trycket till 3.8 bar, (håller bränsleslangen det?) så borde den gå bättre eller??

turboforssen skrev:

ja bränsleslangen håller för det ..
om du har 3bars bränsletryck på dom spridarna du har du så lär dom ge ca 280cc och det är bra för lite för motorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

570 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
När jag köpte bilen fanns allt, och diagnosuttag. vad jag har läst hade bara lh.2.4 det.

Ska kolla slangen. tack för tips

Hedlisch skrev:
Stizzsee skrev:

TurboBackman skrev:

Har du bytt sprut i bilen? till lh2.4? Annars ska väl en 740 från 88 ha lh2.2 o ingen felkodsvisare?
Hade iaf samma problem med min 940, den började dumma sig när jag satte på öppet filter, visade sig senare att det var slangen från lmm till turbo som läckte, dom är känsliga som fan på tjuvluft så kolla det.

//Jocke

570 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
OKej, kollade lite på bränsleslangen och det är nog tid att byta den för den är sprucken, det kanske bara är utanhöljet.

ska prova öka till 3.8bar

turboforssen skrev:
Stizzsee skrev:

turboforssen skrev:

ja bränsleslangen håller för det ..
om du har 3bars bränsletryck på dom spridarna du har du så lär dom ge ca 280cc och det är bra för lite för motorn

SKANK Performence
272 Inlägg
17 december 2010
Testa byt till större spridare... Min 940 va sådär när den hade för dåligt eller för mycket soppa... Din får för lite bensin nu...

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Sök