Onko täällä muita Suomalaisia...?

Tagg3N Konsult
14 november 2007 · 1 247 Inlägg

John87 skrev:

Juntto skrev:
moi, Nej bara halvfinne jag, så jag kan inte så mycket finska.

Själv är man 100% finsk.
Lite pinsamt att man inte kan skriva eller prata så mycket finska. Att förstå andra är mindre problem dock smile

Samma lika här också tongue Jag har t.o.m finsk medborgarskap wink

gemini78 Jägermeister
14 november 2007 · 909 Inlägg

Finnmerchant skrev:

Acke88 skrev:
I traktorer, kanske? Så länge man inte kör traktorn (o andra dieselfordon) på vägen är det åtminstone tillåtet att köra på brännolja i Finland, troligen i Sverige också?

jo nå de förståss.men smugglar man de i kanister då sen eller me tankkärra?. Det kan väl inte löna sig att köra över efter om man bara hämtar 20L åt gången fast sen igen om man bor nära gränsen kan det ju löna sig. folk vallfärdar väl knappast

Dom smugglar i stora tankbilar samt på täckta flak på lastbilar i såna där fyrkantiga enkubiks behållare.

Och eftersom dom köpt brännoljan som företagare eller genom företag får dom bort moms och skatt på det ännu så det kostar dom bara ca 3.50kr per liter att köpa oljan.
Sen kan man sälja det för dett dubbla i södra Sverige.

Skitigare är den inte heller, om det nu är den vanliga PÖ - polttoöljyn vi snackar om, det enda som skiljer den från vanlig diesel är den tillsatta röda färgen, sa en bekant som jobbar inom pertolindustrin i Finland.

Har själv kört på det i över 10år och har inte fått dåliga avgasvärden på besiktningen en enda gång.

I Sverige är det fullkomligt lagligt att köra på det, men i Finland eller om man åker över till Finland och åker fast för det kan det kosta en väldigt stor slant om man åker fast.

Enligt eu regler får man ta över 60liter i godkända behållare + full tank utan att skatta för det, enligt cp tullen här som vägrar lyda eus bestämmelser bara 10 liter...

Brukar själv hämta över 100-200 liter åt gången i 25 liters dunkar sen häller jag det i tanken hemma på gården. smile

Senast redigerat av gemini78 (14 november 2007)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Finnmerchant Oseriös Aktör
14 november 2007 · 592 Inlägg

gemini78 skrev:

Finnmerchant skrev:

Acke88 skrev:
I traktorer, kanske? Så länge man inte kör traktorn (o andra dieselfordon) på vägen är det åtminstone tillåtet att köra på brännolja i Finland, troligen i Sverige också?

jo nå de förståss.men smugglar man de i kanister då sen eller me tankkärra?. Det kan väl inte löna sig att köra över efter om man bara hämtar 20L åt gången fast sen igen om man bor nära gränsen kan det ju löna sig. folk vallfärdar väl knappast

Dom smugglar i stora tankbilar samt på täckta flak på lastbilar i såna där fyrkantiga enkubiks behållare.

Och eftersom dom köpt brännoljan som företagare eller genom företag får dom bort moms och skatt på det ännu så det kostar dom bara ca 3.50kr per liter att köpa oljan.
Sen kan man sälja det för dett dubbla i södra Sverige.

Skitigare är den inte heller, om det nu är den vanliga PÖ - polttoöljyn vi snackar om, det enda som skiljer den från vanlig diesel är den tillsatta röda färgen, sa en bekant som jobbar inom pertolindustrin i Finland.

Har själv kört på det i över 10år och har inte fått dåliga avgasvärden på besiktningen en enda gång.

I Sverige är det fullkomligt lagligt att köra på det, men i Finland eller om man åker över till Finland och åker fast för det kan det kosta en väldigt stor slant om man åker fast.

Enligt eu regler får man ta över 60liter i godkända behållare + full tank utan att skatta för det, enligt cp tullen här som vägrar lyda eus bestämmelser bara 10 liter...

Brukar själv hämta över 100-200 liter åt gången i 25 liters dunkar sen häller jag det i tanken hemma på gården. smile

Jo det är Neste som smyger i färgen. Det finns inte många personer i landet som vet vad det är för färg. och om du blir fast för brännolja i biltanken i Finland måste du betala brännoljeskatt från den dagen som bilen FÖRST registrerades!! vilket betyder att det kan bli jävla dyrt. har ju hört om såna som fick 60 000€ böter för att dom kört med brännolja. Känner också en som i misstag tankade 500L brännolja i långtradaren och det skulle kosta 1000€ per dag att lagligt köra med det i tanken om han skulle anmält det.Men nu nästa år blir det olagligt att köra fritidsbåtar på Brännolja i Finland så nu blir de dyrt det med.Fast det som ni sportar med att smuggla, görs över ryska gränsen i långtradare med 900literstankar som tankar fullt på ryska sidan och tankar över det i Finland för att det är så billigt där typ hälften av priset. Men ryssarna har ingen vinterkvalitet på dieseln så det brukar ofta stå ryska långtradare längs motorvägarna när det blir kallt.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
lollo
14 november 2007 · 596 Inlägg

någon som vet hur man säger en stor stark på finska??

kompisen min är finsk och han brukar retas med mig..
han säger att det heter moloko stavning vet ja inte om det e rätt hahah...
men finns det verkligen nått som heter så???

fundersam Annlouise :-)

Finnmerchant Oseriös Aktör
16 november 2007 · 592 Inlägg

lollo skrev:
någon som vet hur man säger en stor stark på finska??

kompisen min är finsk och han brukar retas med mig..
han säger att det heter moloko stavning vet ja inte om det e rätt hahah...
men finns det verkligen nått som heter så???

fundersam Annlouise :-)

du kan väl säga iso vahva eller tuoppi vahva då vet dom säkert va du menar

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
lollo
16 november 2007 · 596 Inlägg

Finnmerchant skrev:

lollo skrev:
någon som vet hur man säger en stor stark på finska??

kompisen min är finsk och han brukar retas med mig..
han säger att det heter moloko stavning vet ja inte om det e rätt hahah...
men finns det verkligen nått som heter så???

fundersam Annlouise :-)

du kan väl säga iso vahva eller tuoppi vahva då vet dom säkert va du menar

haha ja då driver ju kompisen me mig bara för då heter det ju inte alls så som han säger då hih

wiikman
22 oktober 2011 · 165 Inlägg

Ruotsalaisille tulossa ankea joulu, vain yksi kuusi

_________
Audi Coupe
2.3 '92
DuelBall Seg bôvel
22 oktober 2011 · 322 Inlägg

No kyllä täältäkin löutyy suomalaisia, ainakin minä (semi-suomalainen). big_smile

lollo skrev:

Finnmerchant skrev:

lollo skrev:
någon som vet hur man säger en stor stark på finska??

kompisen min är finsk och han brukar retas med mig..
han säger att det heter moloko stavning vet ja inte om det e rätt hahah...
men finns det verkligen nått som heter så???

fundersam Annlouise :-)

du kan väl säga iso vahva eller tuoppi vahva då vet dom säkert va du menar

haha ja då driver ju kompisen me mig bara för då heter det ju inte alls så som han säger då hih

Sådär gjorde vi med en lärare i mellanstadiet, lärde henne att ordet "vittu" (Finska för "f*tta") betydde något i stil med "hej".
Jag och en polare (Även han halvfinne) sade det till henne i början av varje lektion, hon gick stenhårt på det och började till slut att säga det själv när hon hälsade på oss. smile

Kanske bör tilläggas att läraren i övrigt inte hade alla chips i påsen...

Muttley
23 oktober 2011 ·

4 år gammal tråd. Och dessutom trådlyft med ett språk vi inte skulle använda på garaget. Fan vad lyckat. smile

Senast redigerat av tkd_rille (23 oktober 2011)

Germax
23 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

Satana perkele!

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

se oli sitten vitun ulvovan kuin vitun ruotsalaiset täällä hehe

C H E V R O L E T <3
Kjell454
25 oktober 2011 · 11 Inlägg

wiikman skrev:
Ruotsalaisille tulossa ankea joulu, vain yksi kuusi

HAHAH!! big_smile

Direkt översatt till svenska:
Svenskarna kommer att ha en fattig/klen jul, för dom har bara en gran!

Yksi betyder ett (1)
Kuusi betyder gran, men även sifran 6

Och varifrån känner jag igen siffrorna 1-6? smile


Just de ja! det var ju dagen efter att Eric Saade blev tvåa i eurovisionen! smile

http://www.youtube.com/watch?v=qcQNDr37 … re=related

Volvo 142 "Sleeeper" (1971)
Catalyst Find my damn Volvo!
26 oktober 2011 · 169 Inlägg

Årets trådlyft? smile

Kan finska men talar bättre än jag skriver.

"Det är ingen Volvo eller Audi jag omkring med utan en BMW, det är skillnad på bil och BIL."
- BMW_330 på zatzy.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang