3083
Sök

......

yrkeschaufför
709 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
hejhej
Senast redigerat av volvonisse440 (20 februari 2011)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

113 Inlägg
18 december 2010
Surt som fan. Hoppas det löser sig. Men det är som du skrev, De kommer o stå dig dyrt.

De flesta olyckor händer just på korta sträckor och på parkeringsplatser.

Mvh Hexon

3 650 Inlägg
18 december 2010
Jobbig känsla när man råkar ha sönder nåt som är nån annans. varit med om det. Senast för nån dag sen, inte kul tongue
Senast redigerat av Kesler (18 december 2010)

519 Inlägg
18 december 2010
Vad kommer det att kosta för dig?

587 Inlägg
18 december 2010
ta kontakt med trafikförsäkringsföreningen. har en kompis som kvaddade en bil med oreggad atv och han betalade en självrisk till TFF o det löste det hela.

ett tips iaf.....
Senast redigerat av einherjer (18 december 2010)

587 Inlägg
18 december 2010
varsågod.

hoppas det löser sej.

Muttley
18 december 2010
trafikförsäkringsföreningen täcker inte kostnaderna på din bil.
Och att få hans försäkringsbolag att vilja betala för att du klanta dig är väl ändå rätt så dumt och tro på.

Bara sälja bilarna och gå in och betala för dem du kvadda wink

587 Inlägg
18 december 2010
nej tff täcker nog inte kostnaderna på hans bil men på de andra bilarna så menade jag men det återstår ju att se när han pratat med tff själv.

Muttley
18 december 2010
einherjer skrev:
nej tff täcker nog inte kostnaderna på hans bil men på de andra bilarna så menade jag men det återstår ju att se när han pratat med tff själv.

Ja har han tur bedömmer de ju att de kan hjälpa han. Men samtidigt så kanske de känner att han har tabbat sig rejält. Och visst de kan ta ut multum med pengar ändå. Den där föreningen är pengakåta som fan.

MADMIKE
152 Inlägg
19 december 2010
Det går på försäkringen av den förare som ouppmärksammat svängde vänster.
Så du bör gå fri oavsett om du hade försäkring eller inte... Se nedan:

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 december 2010
MasterMicke skrev:

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Men försäkringsbolag reglerar bara skuldfrågan, inte vem som har rätt eller fel enligt lagboken. Bedömer de att det var ett olämpligt ställe att köra om på, speciellt med tanke på väglaget, blir säkerligen skuldfrågan delad 75/25, 50/50, 60/40 etc. Då sitter TS fortfarande i skiten.

TFF går in och försäkrar bilar automatiskt om de är påställda men saknar aktiv försäkring. Var bilen ifråga både avställd och oförsäkrad vet jag inte hur det går. Notera att TFF om de betalar ut också kan kräva igen pengarna av TS.

Muttley
19 december 2010
MasterMicke skrev:

Då är ju frågan om de var 50 väg de körde på. Han låg i 65 enligt han själv. Och som bakomvarande ska man uppmärksamma vad bilen framför gör.

Sen är de förbjudet att köra om ett fordon som just svänger vänster, visst nu blinka han visst inte. Men de vet vi inget om.

Så de är upp till dem att utreda själva.

MADMIKE
152 Inlägg
19 december 2010
Håller med fullständigt, men utgick ifrån att det var en 70-väg eftersom TS skrivit att han gör en omkörning i 65km/h av någon som kör väldigt sakta (35km/h samt utan blinkers på), dvs halva hastigheten och har därmed inte utfärdat någon som helst vårdslös körning. Är det däremot inne i ett samhälle samt rådande 50-väg, så är det en annan historia.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN

Muttley
19 december 2010
MasterMicke skrev:
Håller med fullständigt, men utgick ifrån att det var en 70-väg eftersom TS skrivit att han gör en omkörning i 65km/h av någon som kör väldigt sakta (35km/h samt utan blinkers på), dvs halva hastigheten och har därmed inte utfärdat någon som helst vårdslös körning. Är det däremot inne i ett samhälle samt rådande 50-väg, så är det en annan historia.

Jag tänker på att han skrev att de var parkeringsficka med i bilden. Brukar mest vara på 50 vägar. 
Sen ska man se till underlag och hela den biten.

Men han får ju väldigt gärna skriva uppdatering när han fått sin dom så att vi ser hur han lyckats.

MADMIKE
152 Inlägg
19 december 2010
tkd_rille skrev:
MasterMicke skrev:

Jag tänker på att han skrev att de var parkeringsficka med i bilden. Brukar mest vara på 50 vägar. 

Men han får ju väldigt gärna skriva uppdatering när han fått sin dom så att vi ser hur han lyckats.

Oavsett så önskar jag "volvonisse440" stort lycka till då det handlar om nått så mänskligt från bådas sida som en olycka!

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN

Muttley
19 december 2010
MasterMicke skrev:
tkd_rille skrev:
MasterMicke skrev:

Oavsett så önskar jag "volvonisse440" stort lycka till då det handlar om nått så mänskligt från bådas sida som en olycka!

Ja för hans egna skull så är de klart att de ska gå bra. Men har han otur så får han lära sig den dyra vägen.

Fattig student
1 282 Inlägg
19 december 2010
Eftersom att en bil som framförs på allmän väg måste vara försäkrat så går förhoppningsvis trafikförsäkringsförmedlingen in och ersätter dom skadade bilarna, det är anledningen att ttf finns.. Dock ersätter dom skadade bilarna men vålllande utan försäkring får i slutändan betala hela slutsumman på alla skadade fordordon eftersom vållande fordonet är oförsäkrat..
Ett försäkringsbolag betalar inte ut en krona om dom inte behöver.. (vem skulle gjort det)
Dom drabbade får förhoppningsvis ut ersättning för sina fordon, men nån kommer få stå för hela kalaset tyvärr..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 december 2010
http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Nag … forsakrat/

Mitt fordon var oförsäkrat

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) reglerar skador där oförsäkrade fordon varit inblandade.

När kan jag få ersättning?

TFF reglerar skadan enligt samma regler som om ditt fordon var trafikförsäkrat. Vi betalar ersättning till den drabbade om föraren av ditt oförsäkrade fordon skadade ett annat fordon eller egendom.

Vi betalar inte ersättning för skadorna på ditt fordon eller egendom som transporterades i det.

Om föraren eller passagerare blivit skadade läs mer här.

Anmälan och reglering

Du och din motpart ska helst fylla i och skriva under skadeanmälans första sida direkt på skadeplatsen.
Var och en fyller sedan i baksidan på skadeanmälan.
Var noggrann med att alltid anteckna vittnens namn och adress.

Du ska anmäla skadan till TFF.

Återkrav av utbetald ersättning

När TFF betalar ersättning blir ägaren till det oförsäkrade fordonet återbetalningsskyldig till TFF med upp till 4.240 kr för skador som hänt under 2010.

I vissa fall kan TFF kräva tillbaka den utbetalade ersättningen från föraren.

Ni fyller alltså i en skadeanmälan, många i det här fallet. Som bäst blir TS skyldig 0-4240 kr för detta samt förstås skadorna på hans eget fordon.

Vad som inte framgår är huruvida att bilen antagligen var avställd dessutom samt omkörningen påverkar huruvida TFF kräver tillbaka hela eller delar av den totala ersättningen till motparterna.

TS! Ring TFF på stört imorgon och fråga hur det ligger till med den frågan.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 december 2010
Det är inte någon som lagt någon värdering i det, eftersom du tydligt undanbad dig poster som påpekar det uppenbara. Angående vem som är skyldig eller inte skyldig är det upp till de inblandade försäkringsbolagen att avgöra vem som var vållande och om ansvaret är delat eller om det ligger helt på ena parten, och i så fall vilken. Polisens utredning är något helt annat och kan rendera andra påföljder utöver detta, t ex böter för att köra med ett avställt fordon

killercow
19 december 2010
man får väl inte köra om i en korsning eller har jag fel? med tanke på att den andre svängde vänster vid olyckan.

Sök