beemern,s bmw 1602.. lite fräsiga delar.

Rullarn Vintage is king
3 april 2011 · 67 Inlägg

beemern skrev:

Rullarn skrev:
Härlig läsning och tonvis med ögongodis som vanligt! Du vet inte när du räknar med att karossen kan vara lackfärdig?

de får ta den tid de tar helt enkelt, finns inga genvägar till perfektion tongue

Nej visst är det så

Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
beemern .......
3 april 2011 · 2 655 Inlägg

hände lite idag igen, har monterat breddarna bak så dom sitter rätt när jag ska börja plasta de som förra ägaren kapat bort, gamla fronten är bortkapad och den nya fronten lite snabbt dithängd med skärmar och sånt för att kolla passformen lite, blev sjukt mycke bättre fast jag bara hängde dit den lite snabbt.

turbofronten ska plastas om lite i hörnen så dom passar bra till breddarna.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2741.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2747.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2745.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2746.jpg


hade tänkt att imorrn efter jobbet så ska jag lyfta i de tomma motorblocket och toppen för att se hur förgasarna och grenrör kommer hamna ifall man måste ändra något.

Senast redigerat av beemern (3 april 2011)

PontusOsd
3 april 2011 · 43 Inlägg

Det såg sjukt bra ut med bakskärmarna!!!

beemern .......
5 april 2011 · 2 655 Inlägg

lyckas ju få till lite idag igen. drog hem bilen från jobbet, satte i de än så länge tomma blocket till sugmotorn så jag kunde lägga dit toppen med förgasarna och grenröret för att se så de fick plats, förgasarna går fritt utan problem och de gjorde dom, grenröret var en annan femma, de tog i rambenet precis, så rören ska kortas ner ca 5-8mm innan dom svetsas helt vid avgasflänsen så blir det bra.

insugsrören ser ut att sitta snett men är bara förgasarna som sitter lite löst tongue. börjar bli rätt körkåt nu sad.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/_MG_2758.jpg

riktigt bra med plats faktiskt, och ändå så ska insugsrören kortas ner typ 5-8cm så kommer finnas mycke plats smile
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/_MG_2757.jpg

måste bara lägga in nån till bild på nya stuket, ser ju så fet ut big_smile big_smile big_smile.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/_MG_2759.jpg

ska snart börja laga bakskärmarna framtill, lägger in en bild jag gjort med paint hur de ska vara tongue.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/_MG_2760.jpg

så ska den bli, som dom en gång varit framtill och vid kofångarn så ska de långa "uttaget" läggas igen då jag ska ha korta kofångaren iställe för den långa.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/paint.jpg


plockat lös frambromsarna också från reservdelskarossen, vet ej riktigt ursprung men förra ägaren snackade något om e12 bromsar, misstänker att det är Tii fjäderben med ventilerade skivor.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2761.jpg

Rullarn Vintage is king
6 april 2011 · 67 Inlägg

Kul med en helhetsbild på projektet!

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
beemern .......
7 april 2011 · 2 655 Inlägg

ojoj nu har det hänt fina grejer. hade ju hämtat fjädringen från ena karossen jag har, bilstein upp och nervända fram.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2762-1.jpg

jämfört med orginal som står till höger, ganska bra skillnad på bromsarna också.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2763.jpg

monterat med de nya 240 oken jag köpt tidigare. skivorna ska sättas i svarven på jobbet och slipa bort rosten så dom blir fin igen, resten ska blästras och lackas senare..
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2765.jpg

ja hård är man, garage är överskattat haha. nej letar garage utta helvete men finns knappt att få tag på här ikring sad.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2764.jpg

Senast redigerat av beemern (9 april 2011)

WR3NCH
8 april 2011 · 3 Inlägg

Riktigt schysst med skärmarna!

Datsun 240Z "LS1" (1971)
Nissan 200sx "Origin" (1990)
beemern .......
9 april 2011 · 2 655 Inlägg

wrapped skrev:
Riktigt schysst med skärmarna!

tackar kul att du gillar de smile

beemern .......
9 april 2011 · 2 655 Inlägg

nu har man varit i farten igen.

har varit upp till reservdelskarossen och hämtat fjädringen bak, ena dörren och lite annat småplock.

bilstein runt om, upp och ner vända fram och bak samma storlek som orginal bara kortare och hårdare.

är ju inte så mycke kvar på bilen som är rött länge men det positiva i det är att ju mindre röd den blir ju mer rostfri blir den smile. ska byta dörren så fort jag fått dit rutramen. så snart är det bara slipning och lackning av massa grejer så ser den väl lite bättre ut smile

satte dit huven från reservdelsbilen också då den var bättre skick, bara ytrost på den då den varit blästrad o grundlackad.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2776.jpg

dörren som ska på, även den varit blästrad och sen grundlackad så finns bara ytrost..
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2777.jpg

bilsteindämparna till bak.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2774.jpg

satt spacers på bak också så dom blir att montera då fälgarna bak är lite för långt in.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2775.jpg

Senast redigerat av beemern (9 april 2011)

kungmartin Hopplös
9 april 2011 · 328 Inlägg

Helt stört vad schysst den kommer bli när den är klar! big_smile

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
beemern .......
9 april 2011 · 2 655 Inlägg

Martin_volvo skrev:
Helt stört vad schysst den kommer bli när den är klar! big_smile

tackar, man gör ju så gott man kan smile

beemern .......
12 april 2011 · 2 655 Inlägg

en liten uppdatering så här på kvällen, har legat förkyld sen sönda morron så har inte kunnat vara ute så värst mycke då man har ett jobb att tänka på tongue.

har klippt till chokevajern till rätt längd så nu behövs bara en vajernippel eller vad dom kallas, en litet rörbit med en låsbult som ska sitta i hålet på chokestaget så blir att handla en sån på nästa stadsresa.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2780.jpg

har rensat bort plåtresterna som var kvar bakom motorn sen jag tog bort väggen där, fattas bara att ta bort punktsvetsarna och ytrosten men de får bli till nästa vinter då bilen ska plockas plåtren och sen blästras överallt.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2781.jpg

sen kostade man på sej nya fälgar och däck till brukisen då dom som satt på nu började bli kass.
19x8,5" med 245/35/19" däck.
kommer bli najs när den är sänkt också, sänkningen kommer beställas efter fälgarna är monterade så man vet hur mycke den går att sänka.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/zeroMunchenMattBLK_400.png

Hultgren
13 april 2011 · 8 Inlägg

Prenumererar helt klart wink Sjukt häftigt tongue

Rock 'n' Roll :P
beemern .......
16 april 2011 · 2 655 Inlägg

Hultgren skrev:
Prenumererar helt klart wink Sjukt häftigt tongue

härligt att du gillart smile

beemern .......
16 april 2011 · 2 655 Inlägg

jaja dags igen, blev lite skitgöra idag.

har börjat glasfibra bakskärmarna där dom är trasiga.
lagt ett lager från både in och utsida hittills, nu är de bara slitgörat kvar och få till exakt rätt form och så.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2800-1.jpg

höger sida har jag bara fäst dom i bakkant, har slut på medel att pensla på glasfibret så vet inte när jag får tag på mer. http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2796.jpg

även börjat passa in framskärmen riktigt då det är gjutkanter som är ivägen så måste slipas bort lite.
inte många mm kvar nu innan de blir bra.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2801.jpg

fram stämmer det ganska bra, kommer passa perfekt när fronten skruvas fast nertill.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2797.jpg


fick även på nya sommardäcken på brukisen.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2793.jpg

Senast redigerat av beemern (16 april 2011)

Rullarn Vintage is king
17 april 2011 · 67 Inlägg

Kul med regelbundna updateringar, härligt att du inte tappar glöden!

Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
beemern .......
17 april 2011 · 2 655 Inlägg

Rullarn skrev:
Kul med regelbundna updateringar, härligt att du inte tappar glöden!

jo visst är de så men måste säga att jag kämpar rätt hårt lite då och då för att hålla glöden uppe pga att jag får inte tag på något garage så man kan börja slipa och lacka lite grejer och annat men man får väl göra det bästa av situationen.

beemern .......
19 april 2011 · 2 655 Inlägg

jääääävlar nu är de bråttom!!!!! fick veta att imorrn är det exakt 1 månad kvar till spring meet i stan så börjar bli lite brådis, har börjat fixa ihop en besiktnings motor nu och hoppas ha den och bromsarna klar nån gång i helgen så man kan börja koppla tillbaka all el och skit i fronten så allt funkar så man kan beställa en bes-tid så får man fixa utseendet i sista stund. ska ändå ställas ut på träffen som pågående projekt så om den inte ser så grann ut gör de ingenting tongue.

annars det som har hänt är att jag monterat bromsservo och huvudbromscylinder från tii,n som jag skrotar. så nu ska bromsarna strax börja luftas.

motorn ur tii,n lyftes ur idag så imorrn börjar demontering av den för att byta kolvringar och sätta in allt komplett i ett annat block som är honat och klart då blocket i tii,n rostat och måste ev kanske borras.

bilder kommer imorrn.

beemern .......
26 april 2011 · 2 655 Inlägg

går framåt iallfall.

har nästan plastat klart breddarn bak på förarsidan, så är väl bara en jääääääävla massa slipande och fixande innan de är helt klart.

snackat med killen jag känner som jobbar på en blästerfirma som ska blästra fronten, huven samt fram o bakvagn för vad jag anser lite kaffepengar.

även rekomenderat soppatryck till förgasarna har jag fått fram, ca 0,28-0,32 bar så ska man hamna hyfsat rätt, efter det är de bara fininställningar.

sen har man ÄNTLIGEN fått tag på en garageplats, 50kvadrat stort big_smile.

kommer mer sen med bilder, blivit lite dåligt med de just nu.

Senast redigerat av beemern (27 april 2011)

Rullarn Vintage is king
26 april 2011 · 67 Inlägg

grattis till garageplatsen! ser fram emot nya bilder

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang