2778
Sök

Snål trimma b18

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
som topic lyder vad kan man göra? har hört om nån skruv på förgasarn(min har stromberg) fler tips o ideer big_smile?

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2010
Vad är b18?
Exakt vad vill du åstadkomma?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 111 Inlägg
30 december 2010
B18 är ju en Volvomotor, trodde jag att de flesta visste. wink

Men ett tips är att inte röra förgasaren så länge den fungerar. Renovera den med nya grejer (nål, munstycke, membran, javisst...), men håll inte på och pilla och snålställ och joxa, snålare kommer den inte gå men brända ventiler kan du få och det sparar du ju inte mycket på.

Se till att alla tänddelar är i god kondition, jag har hört att det ska gå att använda en brytarlös fördelare från gamla Saab 900 om man svarvar ner den lite och det kan ju kanske få tändningen mer exakt och spara nån droppe. Luftfilter, är det igensatt så byt, det blir som ett chokespjäll...

Planar man toppen så får man högre kompression vilket gör gott det med, men blir det då så man får gå upp i oktantal på bränslet så är ju frågan om man sparar någonting alls.

Ställ tändningen så högt det går utan spikningar.

Går motorn upp i temp som den ska? En kass termostat som får motorn att gå för kallt kan ju inverka negativt den med.

Ska du ändå och pilla på förgasaren så är ju en fördel att ställa den med CO-mätare och ställa den till det värde den skall ha..

Kolla sen över bilen i övrigt. Rätt lufttryck i däcken? Onödigt breda sådana med större rullmotstånd? Någon broms som ligger på? Etc...

Fast såvitt jag fattat det så har du den i en epa och då är väl risken att det är psykvarvandet som tar bränsle. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 december 2010
Skruven du hört om är troligen den till  accelerationspumpen som finns på B18 med stående förgasare. Det är inte riktigt en skruv, mer en vändbar metallbit. Gäller inte din bil ändå.

B18/b20 finns det ju hur mycket grejor som helst till på blocket, K-kam, dubbla SU eller en weber 36/36 är väl standardrecept.

Men instämmer med föregående, låt bli skruvar utan att ha co-mätare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2010
Snåltrimma. Jag tolkar det som att du vill att den ska dra mindre bränsle. Tycker det är ganska lätt att förstå?

En B18 satt i Volvos äldre vagnar, den kom 1962 (egentligen 1961 i P1800 men det bryr vi oss inte om) och användes fram till 1968 tror jag. Och innan det kommer några lustiga kommentarer om Hondamotorer eller svenska bombplan från 40talet så har TS redan berättat att den har Stromberghförgasare vilket utesluter alla andra modeller än just Volvo. TS, din är en senare modell då den har just Stromberghförgasare. De äldre hade stående Zenit 36VN och det är på de man kan justera accelerationspumpens slag.

Vad kan du göra för att snåltrimma din Volvo:
Byt förgasare till en Weber 28/36. Då krävs att du byter insug. Om du inte byter förgasare, renovera din förgasare och tillverka en mellanläggsbit av oljefast gummi som du lägger mellan förgasare och insug.

Är kammen sliten? Är fördelaraxeln sliten? Kontrollera, renovera eller byt.

Ställ tändningen på 18grader. Tanka ev 98 om du behöver det.

Plana toppen någon millimeter. Det tar 15-20 minuter att skruva av toppen på en B18 och 200spänn att plana den. Det lilla extra kommer att sänka din förbrukning.

Byt oljor i bakaxel/växellåda.

Gör service med olja och filter samt luftfilter.

Just det, som 554s, brytarlöst system. Jag har aldrig testat det själv men det låter onekligen bra!
http://www.123ignition.se/produkter.php
Senast redigerat av caromania (30 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 656 Inlägg
30 december 2010
Drfrasse skrev:
som topic lyder vad kan man göra? har hört om nån skruv på förgasarn(min har stromberg) fler tips o ideer big_smile?

använder ens folk b18 fortfarande

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2010
caromania skrev:
Snåltrimma. Jag tolkar det som att du vill att den ska dra mindre bränsle. Tycker det är ganska lätt att förstå?

jag tolkar det som att han vill trimma utan att betala något...  så näe det är inte lätt att förstå.

Vi måste hjälpas åt att vara tydliga i forumet så att alla får bästa hjälp. Det hjälper ju inte med 3 uppsatser om volvomotorer om det gäller en Honda. http://jdmspecengines.com/honda-engines … s/b18.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2010
torpis skrev:
caromania skrev:

Det hjälper ju inte med 3 uppsatser om volvomotorer om det gäller en Honda. http://jdmspecengines.com/honda-engines … s/b18.html

Läs vad jag skrev...roll
caromania skrev:
Och innan det kommer några lustiga kommentarer om Hondamotorer eller svenska bombplan från 40talet så har TS redan berättat att den har Stromberghförgasare vilket utesluter alla andra modeller än just Volvo.

Däremot den här tråden, den har jag svårt att förstå. Är det en Mercedes?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200610
Senast redigerat av caromania (30 december 2010)

1 035 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
B18 är ju en Volvomotor, trodde jag att de flesta visste. wink

Men ett tips är att inte röra förgasaren så länge den fungerar. Renovera den med nya grejer (nål, munstycke, membran, javisst...), men håll inte på och pilla och snålställ och joxa, snålare kommer den inte gå men brända ventiler kan du få och det sparar du ju inte mycket på.

Se till att alla tänddelar är i god kondition, jag har hört att det ska gå att använda en brytarlös fördelare från gamla Saab 900 om man svarvar ner den lite och det kan ju kanske få tändningen mer exakt och spara nån droppe. Luftfilter, är det igensatt så byt, det blir som ett chokespjäll...

Planar man toppen så får man högre kompression vilket gör gott det med, men blir det då så man får gå upp i oktantal på bränslet så är ju frågan om man sparar någonting alls.

Ställ tändningen så högt det går utan spikningar.

Går motorn upp i temp som den ska? En kass termostat som får motorn att gå för kallt kan ju inverka negativt den med.

Ska du ändå och pilla på förgasaren så är ju en fördel att ställa den med CO-mätare och ställa den till det värde den skall ha..

Kolla sen över bilen i övrigt. Rätt lufttryck i däcken? Onödigt breda sådana med större rullmotstånd? Någon broms som ligger på? Etc...

Fast såvitt jag fattat det så har du den i en epa och då är väl risken att det är psykvarvandet som tar bränsle. wink

hehe faktist så har den singel låda lagligt så de blir ca 1500-2500 rpm så faktist inte smile den blir varm som den skall,filtrena är rena,har ej rört på förgasaren mer än tomgången som fick höjas lite pga den klara ej av kylan tongue
Senast redigerat av Drfrasse (30 december 2010)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

612 Inlägg
30 december 2010
Att byta till storebror B20 kan vara mycket kostnadseffektiv "trimning", och den motorn har större potential för effektökning också.

1 035 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
behövs ej effektökning har 90 hk klarar mig fint snurran är från en 140.  funderat nån gång på b20 men ble inget tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Pim_Pim
31 december 2010
Är det ingen som läser Caromanias inlägg ? yikes
Senast redigerat av Pim_Pim (31 december 2010)

21 761 Inlägg
31 december 2010
Tändsystemet från 123ignition fungerar bra, min far har ett sånt i sin gamla Amazon. Lätt att installera, behövs bara två strömkablar till fördelaren. En fördel med detta system är att man byter ut hela fördelaren, då är ju allting fräscht och "glappfritt". smile

Men visst finns det billigare system också.

1 035 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tändsystemet från 123ignition fungerar bra, min far har ett sånt i sin gamla Amazon. Lätt att installera, behövs bara två strömkablar till fördelaren. En fördel med detta system är att man byter ut hela fördelaren, då är ju allting fräscht och "glappfritt". smile

Men visst finns det billigare system också.

ska inhandla en sån värkar jävligt bra smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

508 Inlägg
31 december 2010
vara snål och trimma går ej ihop.

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2010
mulleri skrev:

Trimma betyder inte ge mer effekt, trimma betyder få att gå bättre, mer exakt, jämnare. Vi har lånat ordet från engelskan. Slå upp trim i ett engelsk lexikon.
Senast redigerat av caromania (31 december 2010)

2 656 Inlägg
31 december 2010
caromania skrev:
mulleri skrev:

Trimma betyder inte ge mer effekt, trimma betyder få att gå bättre, mer exakt, jämnare. Vi har lånat ordet från engelskan. Slå upp trim i ett engelsk lexikon.

vi är i sverige och börsåledes använda svenskaordböker och ett mer korrekt ord för "trimma" är förfina,förbättra

508 Inlägg
31 december 2010
caromania skrev:
mulleri skrev:

fortfarande så håller jag vid vad jag skrev, samt så har jag lämnat ordböcker samt skolan för många år sen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2010
mulleri skrev:
caromania skrev:
mulleri skrev:

fortfarande så håller jag vid vad jag skrev, samt så har jag lämnat ordböcker samt skolan för många år sen.

Du får gärna hålla fast vid vad du skrev, men det gör inte att det blir korrekt. Sedan är jag medveten om att trimma oftast felaktigt förknippas med att öka effekten. Om man dock envisas med att tolka det så efter att ha läst TS första inlägg i kombination med det hyfsat vedertagna begreppet "snåltrimma" så tycker jag man bör tänka efter en gång till om man fortfarande tror att det är effektökning som efterfrågas.

612 Inlägg
31 december 2010
SAOL skrev:
Trimma, v. -de
sätta i trim; ställa in, justera; höja effekten hos motor, ansa pälsdjur, träna

Svenska akademiens ordbok anser att det kan handla om både effekthöjning och ren justering, enligt ovanstående citat. Och med tanke på att alla vill ha mer effekt och ingen vill betala för det är det inte särskilt långsökt att "snåltrim" är billig effektökning.

Sök