KHRacing
5 januari 2011
·
Oves_Bror skrev:
Nja däcken på en personbil ska ju inte sticka utanför skärmarna och inte hellar ta i nånstans vid fulla rattutslag.
Är bilen helfordonsgodkänd så får man inte ändra nåt på den utan att riskera att bli förelagd om en en reg. besiktning om man blir stoppad i flygande!
Är den däremot importerad så kanske man kan kringgå helfordonsgodkännandet. Dock så är ju många av dom här pick-up:erna såpass tunga så dom klassas som lastbilar. Och då krävs ju EG-reflexer och även stänkskydd i bakkant av däcken för att hindra att man får stenskott på bilen bakom bara för att den framför kompenserar en liten *** med STORA däck.......
Endast fordon importerade från EU-länder är helfodonsgodkända. Så en mega jeep från USA borde vara
"lättare" att regga än en liknande som är från England.
Självfallet skall slitbanan finnas innanför skärmkanterna, men du har totalt fel ang ditt påstående omhelfordonsgodkännandet. Man får ha vilka däck/fälgar man vill i storlek sålänge som hastighetsindex/viktindek stämmer. (vet ej den exakta rubriceringendock)
Den lagen/reglen om att orginaldimensionerna skall bibehållas togs bort för snart 3 år sedan, För att eftermarknades-marknaden inte skulle självdö.
Självklart skall däcken inte heller ta emot vid fullt styrutslag eller full fjädring.
Senast redigerat av KHRacing (5 januari 2011)