Vad säger sveriges lagar om ... ''mini monster trucks''?

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 januari 2011 · 10 427 Inlägg

KHRacing skrev:
Du får ha precis hur stora däck du vill på en personbil.
Så länge som du som förare garanterar att hastighetsmätaren visar rätt.

Däcken skall även på helfordonsgodkända fordon klara bilens teoretiska toppfart på sommardäck, detta behövs ej på vinterdäck som jag fattat det !

..och dom har tagit bort den där gamla +/- 5% rullomkrets från originaldimension nu verkar det som.
Värt att nämna eftersom det har "gällt" senaste åren och man kanske tror benhårt på det. Även om
det kanske gäller "indirekt". tongue

Svamp3n Livsnjutare
6 januari 2011 · 155 Inlägg

Det största problemet verkar ju vara däcken  neutral haha .

BMW 318 "Rusty" (1991)
Oves_Bror
6 januari 2011 · 456 Inlägg

ja det är väl bara däcken och höjningen som är ändrad??
Men det kan ju lika gärna va höjningen som det stuper på......

growing old is mandatory growing up is optional
KHRacing
6 januari 2011 ·

steifan skrev:

KHRacing skrev:
Du får ha precis hur stora däck du vill på en personbil.
Så länge som du som förare garanterar att hastighetsmätaren visar rätt.

Däcken skall även på helfordonsgodkända fordon klara bilens teoretiska toppfart på sommardäck, detta behövs ej på vinterdäck som jag fattat det !

..och dom har tagit bort den där gamla +/- 5% rullomkrets från originaldimension nu verkar det som.
Värt att nämna eftersom det har "gällt" senaste åren och man kanske tror benhårt på det. Även om
det kanske gäller "indirekt". tongue

Tack för tillägget ! smile

KHRacing
6 januari 2011 ·

Oves_Bror skrev:
Om nu bilen skulle va helfordonsgodkänd så har jag svårt att tro att dom struntar i däcken.
Har träffat folk i jobbet som blivit förelagda om regbesiktning för att dom bytt avgassystem....

Och är den inte helfordonsgodkänd så är det ju ovanstående regler som gäller!"

Observera att du tolkar oss felaktigt.

Däckenskraven finns inte längre inom helfordonsgodkända fordon.

Avgaskraven finns, så det är inte så konstigt om du känner folk som reg-bes på bytt avgas.

BOLIN_
6 januari 2011 · 2 763 Inlägg

Men får man höja bilar hejvillt?? roll Det faller nog allt detta på tror jag hmm

Volvo - For Life
KHRacing
6 januari 2011 ·

BOLIN_ skrev:
Men får man höja bilar hejvillt?? roll Det faller nog allt detta på tror jag hmm

www.sfro.com

Svamp3n Livsnjutare
6 januari 2011 · 155 Inlägg

KHRacing skrev:

Oves_Bror skrev:
Om nu bilen skulle va helfordonsgodkänd så har jag svårt att tro att dom struntar i däcken.
Har träffat folk i jobbet som blivit förelagda om regbesiktning för att dom bytt avgassystem....

Och är den inte helfordonsgodkänd så är det ju ovanstående regler som gäller!"

Observera att du tolkar oss felaktigt.

Däckenskraven finns inte längre inom helfordonsgodkända fordon.

Avgaskraven finns, så det är inte så konstigt om du känner folk som reg-bes på bytt avgas.

Däckkraven finns inte?  vad va ''däckkraven'' innan då?

BMW 318 "Rusty" (1991)
Tiger1978 Fattig student
6 januari 2011 · 1 282 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Men får man höja bilar hejvillt?? roll Det faller nog allt detta på tror jag hmm

Hur hög får en personbil vara? Om man kollar som en regbesiktning av ett fordon som har belysningen i "rätt" höjd, vilket mått säger hur hög en bil får vara?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Svamp3n Livsnjutare
6 januari 2011 · 155 Inlägg

KHRacing skrev:

BOLIN_ skrev:
Men får man höja bilar hejvillt?? roll Det faller nog allt detta på tror jag hmm

www.sfro.com

Verkar va en bra bok smile . men 500kr e lite väl mycket för en bok -.-

BMW 318 "Rusty" (1991)
Tiger1978 Fattig student
6 januari 2011 · 1 282 Inlägg

Tiger1978 skrev:

BOLIN_ skrev:
Men får man höja bilar hejvillt?? roll Det faller nog allt detta på tror jag hmm

Hur hög får en personbil vara? Om man kollar som en regbesiktning av ett fordon som har belysningen i "rätt" höjd, vilket mått säger hur hög en bil får vara?

Quotar mitt inlägg, hur högt får ett fordon egentligen vara? Utan klassning på fordonet som typ personbil, lastbil eller ett arbetsfordon..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
KHRacing
6 januari 2011 ·

Svamp3n skrev:
Däckkraven finns inte?  vad va ''däckkraven'' innan då?

Fram tills för cirka 3 år sedan så var det olagligt att byta däck/hjul på helfordonsgodkända fordon till däck/fälg som ej fanns med i regbeviset  (eller på extra blad som fanns hos importören)

Svamp3n Livsnjutare
6 januari 2011 · 155 Inlägg

KHRacing skrev:

Svamp3n skrev:
Däckkraven finns inte?  vad va ''däckkraven'' innan då?

Fram tills för cirka 3 år sedan så var det olagligt att byta däck/hjul på helfordonsgodkända fordon till däck/fälg som ej fanns med i regbeviset  (eller på extra blad som fanns hos importören)

Afan smile Tur det inte finns mer! haha

BMW 318 "Rusty" (1991)
PMPerformance
6 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Vettemannen skrev:

PMPerformance skrev:
halvljuset får inte sitta för högt heller
trafikverket har garanterat 4,5 m så de bara man håller sig under de så

Får halvljuset sitta 4,5 meter ovan marken?

/Benny

nej du får inte ha halvljuset så högt de var den fria höjden jag mena på under broar viadukter kraftledningar etc.
mötte ett par såna blazer på big power meet i västerås för två år sen där hade dom satt två runda strålkastare som halvljus som hängde under kofångaren

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872817


Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm. Om placeringen medför avsevärt hinder för fordonets användning får högsta höjden ökas så mycket som behövs.

svetsdiff !!!
henke_99 Offroad Racing
6 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Nu är ju detta väldigt årsmodellstyrt. På "gamla" bilar kan man säga att bara däcken inte sticker utanför skärmarna så funkar det. Ska man vara noga så ska det reggas om man sätter dit större däck, fast den främsta anledningen till det är att dom är breda och sitter på fälgar med mycket offset som ändrar spårvidden. Till många regler finns även dispenser som går att utnyttja bara man känner till dom, t.ex gällande halvljusets höjd och kravet på stänklappar.

Ytterligare ett dilemma med stora däck är bromsarna, på många bilar blir bromskraften fort alldeles för liten.

Min bil är iaf besiktigad... (kommer iaf igenom hos sbp, men ska regga om den så den är helt laglig)
https://www1.garaget.org/archive/75/74541/74777/74777-2068521.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
KHRacing
6 januari 2011 ·
Winner
26 juni 2011 · 105 Inlägg

Jag åkte in med för "breda" däck och fälgar till besiktningen och dom nekade mej så fort jag hade kommit in i hallen. Inget får sticka utanför skärmarna sa dom bara. Och jag har streetch så mitt mönster är innanför men lite däck och fälg är utanför, typ 2 cm. Så jag fick en vacker tvåa annars blanka papper så det var bara att åka hem och byta hjul och till bes igen...

Men jag har hört väldigt olika och trodde att det var mönstret, och inte allt. Har haft många poliser som tittat en extra gång men aldrig blivit tillfrågad eller stannad wink

www.GrenhageFoto.se
Over and out
Erik
Volkswagen Golf GL 2.0 16V "Build in Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang