Blir inte 215 lite väl smalt på en 8,5" bred fälg? Jag körde 225/35-17" på mina 7,5" breda 17" MK18. Dom var mer lr mindre raka iaf. Har 225/35-18" på mina 8,5" breda 18" Asa Prime med något tysk stuk. 225/30-20" på mina 8,5" breda 20" Dotz Roadster, ganska mkt tysk stuk.
Om min 245 tic var nära att bli klar skulle jag köpt dessa åxå, men hade nog satsat på åtminstone 225 breda fram och 235 bak..
Rullomkretspolisen (dvs jag) skulle påstå att 215/35 18 lirar bra till vanliga 740s och Turbo (med 185/65 15 alternativt 195/60 15 eller riktigt gamla härk med 185/70 14), något kortare omkrets (dvs lite mer glädemätare än med originaldimension). 215/35 18 på en senare 940 med 195/65 15 blir -4% i rullomkrets, inte lika lyckat (men funkar). 225/40 18 eller 235/40 18 borde vara ganska optimalt om man är mer praktisk än trendkänslig
Rullomkretspolisen (dvs jag) skulle påstå att 215/35 18 lirar bra till vanliga 740s och Turbo (med 185/65 15 alternativt 195/60 15 eller riktigt gamla härk med 185/70 14), något kortare omkrets (dvs lite mer glädemätare än med originaldimension). 215/35 18 på en senare 940 med 195/65 15 blir -4% i rullomkrets, inte lika lyckat (men funkar). 225/40 18 eller 235/40 18 borde vara ganska optimalt om man är mer praktisk än trendkänslig
Problemet är väl dock att jag vill lyckas sänka bilen 5-6cm till. Vetefan hur man får plats i hjulhusen annars
jag har 215/35 på mina 19" som är 8.5" breda på 945an och där tycker jag kanten sticker ut en del. Kommer absolut inte ha det mer. Ska gå tillbaka till 225 när däcken är slut.
jag har 215/35 på mina 19" som är 8.5" breda på 945an och där tycker jag kanten sticker ut en del. Kommer absolut inte ha det mer. Ska gå tillbaka till 225 när däcken är slut.
Det är ju för syns skull, för fälgens skull så kvittar det ju dom är ju så billiga så det är väl inget att vara rädd om, släng och köp nytt. Jag beställer 2 uppsättningar bara för det var så billigt, det kan man ha liggandes i reserv, det är ju halva priset
Tunaverken har väl tillverkaren av JP alltid hetat men jag fick för mig att de konkade sen de började göra lastbilsfälgar. Kanske minns fel, eller så ligger hemsidan kvar fast firman upphört?
"19 mars 1999"
"Tunaverken tar över JP Wheels-anställda - Allt stod helt stilla i ungefär två veckor, säger Jens Alexandersson på telefon från Spanien, där han är och knyter kontakter för sitt företag. Sedan satte vi igång tillverkningen. - Jag tror på företaget i Eskilstuna och är tillbaka på plats i nästa vecka. Ungefär hälften av de tidigare 26 anställda har fått jobb i det nya företaget. Man koncentrerar nu tillverkningen till lättmetallfälgar till lastbilar"
"Det var i början av året JP Wheels med 26 anställda sattes i konkurs, trots att det ansågs vara ett mycket välskött företag. Man fick ekonomiska svårigheter under hösten 1998. JP Wheels var den enda tillverkaren av lättmetallfälgar till bilar, bussar och lastbilar i Norden. Nu blir det alltså fälgar enbart till lastbilar man koncentrerar sig på. "