2622
Sök

JP MK18 fälgar i 18x8.5" kommer i kopior till "Volvo 1/2/7/900" mars-april 2011 enligt "AFL" och heta "Ocean MK18"

59 Inlägg
25 januari 2011
#181
leverans i april och sen på med 215/35 * 18 så kan man nog få ner snurbon närmre backen också wink


Biltokig
310 Inlägg
26 januari 2011
#182
volvo_grabb skrev:
Vad hade ni tänkt köra med för däck på dessa fälgarna? alla har nog olika ideer om detta

sånna av gummi! big_smile

Nankang 215/40 blir nog lagom, bättre däck för dom pengarna får man leta efter tycker jag.

Harè bra

100 Inlägg
26 januari 2011
#183
Blir inte 215 lite väl smalt på en 8,5" bred fälg?
Jag körde 225/35-17" på mina 7,5" breda 17" MK18. Dom var mer lr mindre raka iaf.
Har 225/35-18" på mina 8,5" breda 18" Asa Prime med något tysk stuk.
225/30-20" på mina 8,5" breda 20" Dotz Roadster, ganska mkt tysk stuk.

Om min 245 tic var nära att bli klar skulle jag köpt dessa åxå, men hade nog satsat på åtminstone 225 breda fram och 235 bak..


Biltokig
310 Inlägg
26 januari 2011
#184
ja jag ska testa 215 iallafall, vlir dom för smala så kan man ju byta men gillar när däcken är lite för smala.

Harè bra

235 Inlägg
26 januari 2011
#185
Kolla min gamla bil, vit 740, där har jag 215x35 på super dtm och dom är också 8,5". ser fett ut wink

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

31 Inlägg
26 januari 2011
#186
beställde utan kan fixa billigare däck själv.


245 Inlägg
26 januari 2011
#187
nån som vet om man får däcken monterade om man beställer med däck eller om man får allt löst?


235 Inlägg
26 januari 2011
#188
nästan 100% att det är monterat o klart

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

245 Inlägg
26 januari 2011
#189
fan vad jag hade viljat se den svarta modellen med däck på provmonterad på bil... beslutsångest...


tysk.
592 Inlägg
26 januari 2011
#190
215/35/18 funderar jag starkt på, vill ju få ner bilen i backen också! smile


huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2011
#191
Rullomkretspolisen (dvs jag) skulle påstå att 215/35 18 lirar bra till vanliga 740s och Turbo (med 185/65 15 alternativt 195/60 15 eller riktigt gamla härk med 185/70 14), något kortare omkrets (dvs lite mer glädemätare än med originaldimension). 215/35 18 på en senare 940 med 195/65 15 blir -4% i rullomkrets, inte lika lyckat (men funkar).
225/40 18 eller 235/40 18 borde vara ganska optimalt om man är mer praktisk än trendkänslig wink


tysk.
592 Inlägg
26 januari 2011
#192
steifan skrev:
Rullomkretspolisen (dvs jag) skulle påstå att 215/35 18 lirar bra till vanliga 740s och Turbo (med 185/65 15 alternativt 195/60 15 eller riktigt gamla härk med 185/70 14), något kortare omkrets (dvs lite mer glädemätare än med originaldimension). 215/35 18 på en senare 940 med 195/65 15 blir -4% i rullomkrets, inte lika lyckat (men funkar).
225/40 18 eller 235/40 18 borde vara ganska optimalt om man är mer praktisk än trendkänslig wink

Problemet är väl dock att jag vill lyckas sänka bilen 5-6cm till. Vetefan hur man får plats i hjulhusen annars


1 028 Inlägg
26 januari 2011
#193
Wiechert skrev:
215/35/18 funderar jag starkt på, vill ju få ner bilen i backen också! smile

Exakt så blir de nog för mig me, bara man inte förstör fälg kanten

Har inget å skriva ännu

Living Life Sideways
496 Inlägg
26 januari 2011
#194
därför jag vill ha lite bredd på däcket för att inte fälgkanten ska vara utanför däcket...räcker men en lite större sten där så är ju kanten dålig

2:a Pris Volvo 900, Vallåkra 2007
3:a Volvo 900, Vallåkra 2012
TPC Ballaste Bil 2012

1 028 Inlägg
26 januari 2011
#195
japp men man vill kunna sänka me . men bara den inte sticker ut allt för mycke så den blir blästrad

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
26 januari 2011
#196
215.9mm e väl fälgarna i bredd? då bör ju ett 215 däck sitta fint? fast går man ner i 35 profil så smalnar de ju in pga av de

Har inget å skriva ännu

Living Life Sideways
496 Inlägg
26 januari 2011
#197
jag har 215/35 på mina 19"  som är 8.5" breda på 945an och där tycker jag kanten sticker ut en del. Kommer absolut inte ha det mer. Ska gå tillbaka till 225 när däcken är slut.

http://www.garaget.org/?car=185560&image=2184757 denna har 225/35 på just de mk18 fälgarna. tycker det ser perfekt ut

2:a Pris Volvo 900, Vallåkra 2007
3:a Volvo 900, Vallåkra 2012
TPC Ballaste Bil 2012

761 Inlägg
26 januari 2011
#198
Akke skrev:
jag har 215/35 på mina 19"  som är 8.5" breda på 945an och där tycker jag kanten sticker ut en del. Kommer absolut inte ha det mer. Ska gå tillbaka till 225 när däcken är slut.

http://www.garaget.org/?car=185560&image=2184757 denna har 225/35 på just de mk18 fälgarna. tycker det ser perfekt ut

det är ju tyskstuk på dom, ser inte alls bra ut, 245 sitter som smäck på 8,5 tum fälg se: http://www.garaget.org/?car=166569&image=1702675 där är fälgen i linje med däcket.

Det är ju för syns skull, för fälgens skull så kvittar det ju dom är ju så billiga så det är väl inget att vara rädd om, släng och köp nytt.
Jag beställer 2 uppsättningar bara för det var så billigt, det kan man ha liggandes i reserv, det är ju halva priset big_smile


47 Inlägg
26 januari 2011
#199
steifan skrev:
Volvo544special65 skrev:
steifan skrev:
Kan flika in och meddela att resterna av det som en gång var JP Wheels numera tillverkar lastbilsfälgar i aluminium (Tunaverken).

wink

Edit:
http://tunaverken.com/ cool

Edit2:

http://tunaverken.com/img/pics/12th.jpg

niice

Tunaverken har väl tillverkaren av JP alltid hetat men jag fick för mig att de konkade sen de började göra lastbilsfälgar. Kanske minns fel, eller så ligger hemsidan kvar fast firman upphört?

"19 mars 1999"

"Tunaverken tar över JP Wheels-anställda - Allt stod helt stilla i ungefär två veckor, säger Jens Alexandersson på telefon från Spanien, där han är och knyter kontakter för sitt företag. Sedan satte vi igång tillverkningen. - Jag tror på företaget i Eskilstuna och är tillbaka på plats i nästa vecka. Ungefär hälften av de tidigare 26 anställda har fått jobb i det nya företaget. Man koncentrerar nu tillverkningen till lättmetallfälgar till lastbilar"


"Det var i början av året JP Wheels med 26 anställda sattes i konkurs, trots att det ansågs vara ett mycket välskött företag. Man fick ekonomiska svårigheter under hösten 1998. JP Wheels var den enda tillverkaren av lättmetallfälgar till bilar, bussar och lastbilar i Norden. Nu blir det alltså fälgar enbart till lastbilar man koncentrerar sig på. "

Från: http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.129125

Själv har man en uppsättning "slotmags" tillverkade av JP till 240 liggande, bara så ni vet tongue


231 Inlägg
27 januari 2011
#200
volvo_grabb skrev:
215.9mm e väl fälgarna i bredd? då bör ju ett 215 däck sitta fint? fast går man ner i 35 profil så smalnar de ju in pga av de

Nja de stämmer väl inte riktigt, ett 215 kan vara allt mellan 218-227mm brett och ett 235 ligger mellan 230-239mm. Det är toleranserna för dom iaf.


Steifan: Nästan rätt. Om man nu utgår från 185/65-15 så är skillnaden i rullomkrets om man jämför med dessa fyra såhär.

215/35-18   -2,27%
225/35-18   -0,95%
225/40-18   -2,59%
235/40-18   +3,85%

Alltså skulle 225/35-18 göra minst skillnad. Nu är ändringar upp till +-5% godkänt så alla av de fyra alternativen funkar ju.


Sök