Volvo 240 Leksak... Nu på lack :D

jsson
20 januari 2011 · 310 Inlägg

ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

MrVain
20 januari 2011 · 904 Inlägg

Får man fråga vad du ska med 1000hk till? Bilen i sig kommer ju vara rätt värdelös med den effekten då du knappas kommer ha fäste öht någonstans. Itne ens med slicks.

Enda användningen vore om du byggde riktig bakvagn å körde på klistrad stripp

De ska va gött å leva
jsson
20 januari 2011 · 310 Inlägg

MrVain skrev:
Får man fråga vad du ska med 1000hk till? Bilen i sig kommer ju vara rätt värdelös med den effekten då du knappas kommer ha fäste öht någonstans. Itne ens med slicks.

Enda användningen vore om du byggde riktig bakvagn å körde på klistrad stripp

helt rätt kommer aldrig ha användning av 1000hk... de är mer en grej som känns häftigt att ha klarat av cool
de är bara i bänken den stora turbon kommer användas sen troligtvis aldrig igen smile

hedstr3m
20 januari 2011 · 145 Inlägg

fint bygge big_smile kommer följas smile

hedstr3m
Volvo 960 16V turbo "kalle morgan" (1991)
Peugeot Partner "kenta" (2010)
ola_volvo Biltokig
20 januari 2011 · 310 Inlägg

jsson skrev:

ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

bra tänkande! men tror du att det blir problem med bes om du kör 16v?? kör det på min 360 och hoppas dom inte ska säga något big_smile

Harè bra
Delta_Rebel
20 januari 2011 ·

jsson skrev:

Delta_Rebel skrev:
Fasen jsson du är inte bet du;) gött skönt bygge allsåbig_smile tror du man kan få följa med på en tur nångång?wink

Jo blir jag bara färdig nån gång kan du få en provtur big_smile

Göttans,det ser jag fram emot:D

Mog1 High on diesel and gasoline
21 januari 2011 · 368 Inlägg

Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
MrVain
21 januari 2011 · 904 Inlägg

Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Skulle tro att han gör det pga att han ska köra E85, det går att köra betydligt högre komp då

De ska va gött å leva
turboforssen Telge Drifting Team
21 januari 2011 · 5 398 Inlägg

jsson skrev:

ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
n_andersson
21 januari 2011 · 689 Inlägg

turboforssen skrev:

jsson skrev:

ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Skulle tro att han ställer ner effekten en hel del vid besiktnig yikes

kevinfEBO
21 januari 2011 · 90 Inlägg

fintfint! kommer garanterat följas ! -keep up the good work!

Volvo V70 "Tdi" (2000)
turboforssen Telge Drifting Team
21 januari 2011 · 5 398 Inlägg

n_andersson skrev:

turboforssen skrev:

jsson skrev:

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Skulle tro att han ställer ner effekten en hel del vid besiktnig yikes

det blir garanterat reggbesiktning om han har samma grejer på vid besiktning även fast han ställer ner effekten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
MrVain
21 januari 2011 · 904 Inlägg

turboforssen skrev:

n_andersson skrev:

turboforssen skrev:

och du tro att du kan besikta bilen med dom effekterna med en 8v topp???

Skulle tro att han ställer ner effekten en hel del vid besiktnig yikes

det blir garanterat reggbesiktning om han har samma grejer på vid besiktning även fast han ställer ner effekten

Det är ingen garanti att dom märker det, det beror helt å hållet på vem han får som besiktningsgubbe.

De ska va gött å leva
_Andersson__ Trimmare
21 januari 2011 · 129 Inlägg

Shyssta mål du har alltså, me tanke på att denna kille har rekordet med volvo b230 8vhttp://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20468
han har plockat ut 890hk med metanol på 3,1 kilo i laddtryck
så de känns som 1000hk kommer vara väldigt svårt å nå......

Volvo 240 "No Control" (1981)
Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
21 januari 2011 · 5 398 Inlägg

MrVain skrev:

turboforssen skrev:

n_andersson skrev:

Skulle tro att han ställer ner effekten en hel del vid besiktnig yikes

det blir garanterat reggbesiktning om han har samma grejer på vid besiktning även fast han ställer ner effekten

Det är ingen garanti att dom märker det, det beror helt å hållet på vem han får som besiktningsgubbe.

skojar du eller ??? har du kollat under huven på några 500+++hk volvos
inte mycket som ser original ut

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
MrVain
21 januari 2011 · 904 Inlägg

turboforssen skrev:

MrVain skrev:

turboforssen skrev:

det blir garanterat reggbesiktning om han har samma grejer på vid besiktning även fast han ställer ner effekten

Det är ingen garanti att dom märker det, det beror helt å hållet på vem han får som besiktningsgubbe.

skojar du eller ??? har du kollat under huven på några 500+++hk volvos
inte mycket som ser original ut

Dehär gick rakt igenom besiktningen
https://www1.garaget.org/archive/1/258/132702/132702-1224162.jpg

De ser allt annat än original ut.

Jag besiktade även S2an med 400hk kitt med 4tum rostfritt avgassystem. Rakt igenom.
Det beror helt å hållet på hur mycket besiktningsgubben bryr sig

De ska va gött å leva
TurbOla Reservdansk
21 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Det är sant.
Jag känner till tre killar som kört igenom besiktningen med tre st 450hk, 500hk och 600hk 850s, utan några problem.

Allt handlar om besiktningsgubben, och att avgasvärden och sådant stämmer.

Senast redigerat av TurbOla (21 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jsson
25 januari 2011 · 310 Inlägg

ola_volvo skrev:

jsson skrev:

ola_volvo skrev:
Mycket imponerande läsning detta, är alltid lika kul att beundra någon som kan bygga och inte någon volvoraggare...

men en liten fråga från en mindre kunnig, varför inte köra 16v topp?? vet att det gick en svart 240 i norge med strax runt 1000-1100 hk och han körde med 8v... 16v e ju mycket fränare!!! wink

Roligt att du tycker så big_smile

Anledningen att jag kör 8v.
Först och främst vill jag slippa byta topp mellan varje besiktning
och sen är de flera som kör 16v och 1000hk inte så många som kör 8 v (har hört om en som fixat de hittils)
för de tredje brukar de krångla mer med 16v
för de fjärde så tycker jag personligen att de är häftigare med 8v cool
varför köra R4  när man kan köra V8 jo för att de går wink

bra tänkande! men tror du att det blir problem med bes om du kör 16v?? kör det på min 360 och hoppas dom inte ska säga något big_smile

Tycker inte de känns som om jag har nån lust att chansa big_smile
Och har jag besiktat den står den i alla fall som en turbo i papperna tongue
Jag höll ju fan på att få en 2a på min 940 som faktiskt har b230FT i papperna.
här är besiktningsmännen syniska :S

jsson
25 januari 2011 · 310 Inlägg

Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Ja vart ska jag börja...
Anledningen att folk bearbetar upp förbränningsrummen är av då anledningar
1 få ner kompretionsförhållandet
2 för få högre flöde och bättre förbränning

Anledningen att jag har gjort mina mindre är för att om du kollar på bilderna så har jag gjort en styrning av luft/avgaser runt ventilerna för att på så sätt få ett mycket högre flöde genom toppen

och de mesta matrialet har jag lagt till på motstående sida mot tändstiftet och sedan tagit bort nästan lika mycket på insugssidan detta flyttar ju hela förbränningsutrymmet mer centrerat över tändstiftet
Fördelen med detta är ju att jag ökar förbränningshastigheten = mer effekt och mindre spikningsrisk
och tänker man efter... vad är den största fördelen med 16v mot 8v jo tändstiftet sitter i mitten wink
för flödet kan man kompensera med laddtryck big_smile
Ang de ökade kompressionsförhållandet kommer de mest av de längre slaget, och ju vassare kam man kör med ju högre komp behövs
jag min kompretion ligger på 10.1 och en B230F har 10.3 orginal och med programerbart sprut/tändningen kan man kompensera för de högre kompretionsförhållandet med tändning runt dom spikningskänsligaste varven runt 3000 men kunna behålla fördelarna med mer ork och bättre respons av den högre kompretionen big_smile

Hoppas de förklarade så du förstod

jsson
25 januari 2011 · 310 Inlägg

MrVain skrev:

Mog1 skrev:
Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha Förklara gärna mer!

Nu vill jag ha ett svar av dig i min tråd med big_smile

Skulle tro att han gör det pga att han ska köra E85, det går att köra betydligt högre komp då

Kommer troligvis göra en bromsning på bensin och en på E85  big_smile
Går att köra på betydligt högre kompretion än vad folk tror på bensin med wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang