Volvo 240 Leksak... Nu på lack :D

jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Fan riktigt imponerande projekt alltså! Väldigt roligt och intressant teknisk läsning oxå.

På frågan du fick för ett tag sen om varför du ska ha över 1000hk? Så kontrar jag med att varför bygger Bugatti bilar som gör över 400blås när man inte får köra så fort? Jo, för att man kan! big_smile

Var i dALSLANDS SKOGAR HÅLLER DU TILL?

Men fucking caps lock!!!

Hehe precis.. men 400 km/h kan man ha nytta av om man har dödslängtan wink
1000 hk behöver man en bil byggd som dragster för att nyttja wink

De är allt i värmlandskogarna jag håller till förresten big_smile

Senast redigerat av jsson (22 februari 2011)

jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Fick till en bild på ic rören och spjällhusen.. har inte kommit så långt med dom än tyvärr men ska ta tag i dom igen snart big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00304-1-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00303-1.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00305.jpg

hjälpte polaren med hans bygge igår med... eller jag kapade hans tråg i alla fall big_smile
får väll försöka svetsa de till helgen eller nåt big_smile

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00308.jpg

så har jag en fråga... Listerna som sitter ovanför strålkastarna, blinkerslamporna och runt grillen..
ska jag ha dom svarta på en blanksvart bil eller ska jag lacka dom i samma färg som alla motordelarna?

Senast redigerat av jsson (22 februari 2011)

Johan945
22 februari 2011 · 65 Inlägg

fan va grymt

Nitrometanskada Gött mos
22 februari 2011 · 1 096 Inlägg

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:
1000hk med 8v.. jag är tveksam de ska jag erkänna men jag hoppas du når det för de hade varit grymt coolt wink

köper motorn av dig sen när jag vill ha mer än mina 518 hk wink

Kör hårt! prenumeration lagd!

1000hk är inte alls säkert jag når... motorn är egentligen byggd för bankörning men ska göra en bromsning med mycket mos med den stora turbon för att se vad jag kan bromsa ur spisen wink
de enda jag egentligen är orolig för är motorblocket sad

Det är en bra ambition iallafall smile pågarna som kör 1000hk+ inom dragracingen, ex Per Eriksson o Krister Adeen, de laddar upp emot 4 bar, helt galet.

Aaa förstår dig, men du har ju B230 block precis som jag, de e bästa rödblocket vad jag förstått

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Johan945 skrev:
fan va grymt

Tack big_smile hoppas bara resultatet kommer bli bra bara big_smile

jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:
1000hk med 8v.. jag är tveksam de ska jag erkänna men jag hoppas du når det för de hade varit grymt coolt wink

köper motorn av dig sen när jag vill ha mer än mina 518 hk wink

Kör hårt! prenumeration lagd!

1000hk är inte alls säkert jag når... motorn är egentligen byggd för bankörning men ska göra en bromsning med mycket mos med den stora turbon för att se vad jag kan bromsa ur spisen wink
de enda jag egentligen är orolig för är motorblocket sad

Det är en bra ambition iallafall smile pågarna som kör 1000hk+ inom dragracingen, ex Per Eriksson o Krister Adeen, de laddar upp emot 4 bar, helt galet.

Aaa förstår dig, men du har ju B230 block precis som jag, de e bästa rödblocket vad jag förstått

Jo de kommer krävas en hel del ladd för att uppnå den effekten big_smile
Men skulle jag bygga en motor som jag skulle köra 1000hk med i praktiken skulle jag nog bygga på en 230 med kortare slag typ 65mm riktigt långa vevstakar
en 320 graders kam eller liknade väldigt lätt ventilmekanism stora kanaler i toppen och korta runners/trattar och satsa på MYCKET varv tongue över 10000 helst. vid de varvet blir inte cylindertrycket lika högt och blocket håller mycket bättre big_smile

Nitrometanskada Gött mos
22 februari 2011 · 1 096 Inlägg

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:

1000hk är inte alls säkert jag når... motorn är egentligen byggd för bankörning men ska göra en bromsning med mycket mos med den stora turbon för att se vad jag kan bromsa ur spisen wink
de enda jag egentligen är orolig för är motorblocket sad

Det är en bra ambition iallafall smile pågarna som kör 1000hk+ inom dragracingen, ex Per Eriksson o Krister Adeen, de laddar upp emot 4 bar, helt galet.

Aaa förstår dig, men du har ju B230 block precis som jag, de e bästa rödblocket vad jag förstått

Jo de kommer krävas en hel del ladd för att uppnå den effekten big_smile
Men skulle jag bygga en motor som jag skulle köra 1000hk med i praktiken skulle jag nog bygga på en 230 med kortare slag typ 65mm riktigt långa vevstakar
en 320 graders kam eller liknade väldigt lätt ventilmekanism stora kanaler i toppen och korta runners/trattar och satsa på MYCKET varv tongue över 10000 helst. vid de varvet blir inte cylindertrycket lika högt och blocket håller mycket bättre big_smile

Jepp, men sen ska man ju kunna använda den också, och motorer me sån spec blir ofta inte så användarvänligt, brukar se en evo med 1000hk och HKS skyline:en på Santa Pod när vi är där på EM tävlingarna i DR, de håller typ 3000-4000 varv i tomgång, under det så dör dem :p

smile ska du besiktiga för gatan också?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Japp annars hade jag inte krånglat med att montera orginal turbo och lacka orginal ic rör wink
Jo men på strippen spelar de ingen roll om du får stå med en hög tomgång wink

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 februari 2011 · 2 252 Inlägg

om du nu ska sikta på så satans höga effekter ur en liten 4a, varför kör du så satans omoderna turbos?
satsa på någon fin BW eller PT turbo...når effekten bra mycket lättare med ett sånt än en gammal rackel kkk

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 februari 2011 · 2 252 Inlägg

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:

1000hk är inte alls säkert jag når... motorn är egentligen byggd för bankörning men ska göra en bromsning med mycket mos med den stora turbon för att se vad jag kan bromsa ur spisen wink
de enda jag egentligen är orolig för är motorblocket sad

Det är en bra ambition iallafall smile pågarna som kör 1000hk+ inom dragracingen, ex Per Eriksson o Krister Adeen, de laddar upp emot 4 bar, helt galet.

Aaa förstår dig, men du har ju B230 block precis som jag, de e bästa rödblocket vad jag förstått

Jo de kommer krävas en hel del ladd för att uppnå den effekten big_smile
Men skulle jag bygga en motor som jag skulle köra 1000hk med i praktiken skulle jag nog bygga på en 230 med kortare slag typ 65mm riktigt långa vevstakar
en 320 graders kam eller liknade väldigt lätt ventilmekanism stora kanaler i toppen och korta runners/trattar och satsa på MYCKET varv tongue över 10000 helst. vid de varvet blir inte cylindertrycket lika högt och blocket håller mycket bättre big_smile

ja men då får du också tänka på vilken kolvhastighet du får ut av dessa rpm, hög kolvhastighet lämnar ingen effekt...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Wikstromm skrev:
om du nu ska sikta på så satans höga effekter ur en liten 4a, varför kör du så satans omoderna turbos?
satsa på någon fin BW eller PT turbo...når effekten bra mycket lättare med ett sånt än en gammal rackel kkk

De ska allt på en modernare turbo så småningom... mest en fråga om pengar.. prioriterar mest att få den mappad och körbar denna säsong big_smile
ang 1000 hk bromsningen så väljer jag ett äckligt stort lb agg för att bara se vad mycket jag kan plocka ut... inte lust att investera 15000kr för att bara få ett papper med höga siffror

jsson
22 februari 2011 · 310 Inlägg

Wikstromm skrev:

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:

Det är en bra ambition iallafall smile pågarna som kör 1000hk+ inom dragracingen, ex Per Eriksson o Krister Adeen, de laddar upp emot 4 bar, helt galet.

Aaa förstår dig, men du har ju B230 block precis som jag, de e bästa rödblocket vad jag förstått

Jo de kommer krävas en hel del ladd för att uppnå den effekten big_smile
Men skulle jag bygga en motor som jag skulle köra 1000hk med i praktiken skulle jag nog bygga på en 230 med kortare slag typ 65mm riktigt långa vevstakar
en 320 graders kam eller liknade väldigt lätt ventilmekanism stora kanaler i toppen och korta runners/trattar och satsa på MYCKET varv tongue över 10000 helst. vid de varvet blir inte cylindertrycket lika högt och blocket håller mycket bättre big_smile

ja men då får du också tänka på vilken kolvhastighet du får ut av dessa rpm, hög kolvhastighet lämnar ingen effekt...

Jo självklart får man en hög kolvhastighet.. de är ju därför man får ha en vass kam så cylindrarna hinner fyllas...
och med långa vevstakar stannar kolven relatift länge i öd och nd big_smile
självklart vore de bästa ett riktigt R block och långt slag... men då är de en 40-50kkr till vi pratar på

Rinnegan Malleus Malificarum
22 februari 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
900 hk utan turbo luktar V8 lång väg wink häftig spis i alla fall big_smile

Jodå, smallblock V8'a på 358cui/5.8 liter. Inte stort men riktigt häftiga grejer nonetheless. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Nitrometanskada Gött mos
23 februari 2011 · 1 096 Inlägg

jsson skrev:
Japp annars hade jag inte krånglat med att montera orginal turbo och lacka orginal ic rör wink
Jo men på strippen spelar de ingen roll om du får stå med en hög tomgång wink

Aha, då är det inte en 1975:a du kör med?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
jsson
23 februari 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
900 hk utan turbo luktar V8 lång väg wink häftig spis i alla fall big_smile

Jodå, smallblock V8'a på 358cui/5.8 liter. Inte stort men riktigt häftiga grejer nonetheless. big_smile

Ok då är jag riktigt imponerad... 900hk ur 5.8 L de blir ju ändå 155hk/L N/A Måste vara byggd för stripp med lustgas smile

jsson
23 februari 2011 · 310 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:
Japp annars hade jag inte krånglat med att montera orginal turbo och lacka orginal ic rör wink
Jo men på strippen spelar de ingen roll om du får stå med en hög tomgång wink

Aha, då är det inte en 1975:a du kör med?

nopp nästan andra änden av produktions sidan tongue de är en 92a big_smile

Rinnegan Malleus Malificarum
23 februari 2011 · 2 401 Inlägg

jsson skrev:
Ok då är jag riktigt imponerad... 900hk ur 5.8 L de blir ju ändå 155hk/L N/A Måste vara byggd för stripp med lustgas smile

Jepp, byggd för strip, men ingen gas. smile

Men ja, rätt imponerande pjäs. Hoppas du kommer att klämma ut något i närheten iaf, blir ju alltid rätt intressant. big_smile

Senast redigerat av Rinnegan (23 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Nitrometanskada Gött mos
24 februari 2011 · 1 096 Inlägg

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:
Japp annars hade jag inte krånglat med att montera orginal turbo och lacka orginal ic rör wink
Jo men på strippen spelar de ingen roll om du får stå med en hög tomgång wink

Aha, då är det inte en 1975:a du kör med?

nopp nästan andra änden av produktions sidan tongue de är en 92a big_smile

Aha, med en 1975:a slipper du krånglet smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
jsson
24 februari 2011 · 310 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

jsson skrev:

Nitrometanskada skrev:

Aha, då är det inte en 1975:a du kör med?

nopp nästan andra änden av produktions sidan tongue de är en 92a big_smile

Aha, med en 1975:a slipper du krånglet smile

Men en 75a har många andra nackdelar sad
Största är ROST smile

jsson
24 februari 2011 · 310 Inlägg

Rinnegan skrev:

jsson skrev:
Ok då är jag riktigt imponerad... 900hk ur 5.8 L de blir ju ändå 155hk/L N/A Måste vara byggd för stripp med lustgas smile

Jepp, byggd för strip, men ingen gas. smile

Men ja, rätt imponerande pjäs. Hoppas du kommer att klämma ut något i närheten iaf, blir ju alltid rätt intressant. big_smile

Jo jag är rätt nyfiken själv faktiskt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang