Lossa topplocket på volvo 745 230e

GAMMD
4 februari 2011 · 85 Inlägg

Jag ska nog inte hålla på med motorer.....Först så skulle jag kolla ventilen för vattenvärmarens anslutning. Knaaaak Övre röret gick av.... Sedan lyckades jag glömma att det är en gammal bil och skruvade slangkopplingen liiiite för hårt och plasten på kylarens  slangfäste sprack...... Så det blir till att handla en ny......Så snälla kan ngn vänlig själ komma med tips om hur man kollar mekaniska bränslepumpen. Jag får fram soppa men frågan är om trycket räcker. Det känns som jag fått tillbaka min gamla Ford Tanus. När jag vrider på nyckeln och samtidigt pumpar frenetiskt på gaspedalen så tänder bilen, men lägger av direkt jag slutar pumpa med foten. Kan detta pumpande verkligen ge resultatet att det kommer fram lite soppa?? Andra tips är oxå välkommna!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Det är ju en insprutare, dvs ingen förgasare och ingen accelerationspump. Jag gissar på bränslereläet, det vanligaste felet på volvo 2/7/940 överhuvudtaget. Får den inte soppa är det fan reläet i 8 av 10 fall.
På 740 sitter det bakom säkringarna och är företrädelsevis vitt. På 240 sitter det på/nära rattstången i kupén. På senare 240 bakom plasten vid passagerarens högra fot.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
4 februari 2011 · 85 Inlägg

Mätte reläet verkar fungera. Det drar när jag lägger på matning. Jag kan dock inte veta hur det "mår" i sin naturliga miljö ...i bilen. Har köpt tryckregulator, bensinfilter, vattenvärmarventil, vaccumslangar med anslutningar idag. jag köpte även en ny motorstyrning (el) Men jag vete f.n vart den ska sitta. Antagligen  i kupén. Ngn som vet vilken sida?? Det är en bosch med 7 st plattstift. Om bilen inte håller ihop så ska jag ta mig tu..n ställa ut den i en monter. Jag tror jag har bytt det mesta. Skall sammanställa en lista så ni får skratta. Skitsamma roligt har jag haft, och jag lär mig massor ;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Har du gjort kompprov på motorn? Kan vara väl använd tid i ditt fall. En mätare kostar 180:- på biltema och talar ju tydligt om huruvida toppen är tät.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
5 februari 2011 · 85 Inlägg

Det är ett bra tips!! Kompprov är ju rätt väg.....skulle ha gjort det från början,,,, men det skulle ju vara fusk att inte få skruva i onödan....ha haa. Hittade f.ö en spricka i en slang där det inte bör vara ngn....Då är BÖR en absolut underdrift. Hittar dock inte platsen för tändmodulen. den ska ju vara på vä skärm under huven...men ikke!! funderar även om tryckstyrsventilen kan vara fel, orginalet heter 0 240180118 men den jag fick heter 0 240180112. Kan ju vara olika blandningar på bimetallen och resultatet kan vara olika tryck. Den ska ju ligga på ca 5 bar. Ahhh underbara Lördag here i come

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
5 februari 2011 · 85 Inlägg

Jag jittade en lös slang som kommer ut genom torpeden vid hö fjäderben och går sedan till luftfiltret. Den är markerad med gul tejp. Hittade den när jag bytte tändmodul. Vart ska den sitta??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
6 februari 2011 · 85 Inlägg

Oki bilen har startat, har varit ut och provkört. Allt verkade bra men jag har taskig tomgång. Den misständer inte alls när jag har gaspådrag, men den tappar tomgången och bluddrar. Har provat att ställa med stora skruven brevid bälgen, verkar inte göra speciellt mycket, utan när jag skruvar in den nästan helt så vill den lägga av. Hur bör skruven vara? Jag har "hört" att man ska skruva in den helt och sedan lossa på den ett par varv. Åtgärder hitills på bilen är :
Rengjort vevhusventilation, ny flamfälla och nippel, nya stift, nytt oljefilter, bränslefilter, styrtrycksregulator, topplockspackning, grenrörspackningar, fördelare, rotor, tändkablar, luftfilter, slang till tillsatsluftslid, ventilkåpepackning, kamrem och kamremsspännare, tändmodul, en del vaccumslangar. alla drivremmar... och kontrollerat en massa anslutningar...oki tips på tomgången??? Min AC är ombyggd till r14 eller va det heter och jag har en konstanttomgångsventil (solenoidventil på förgasaren) om ac;n inte är i drift kan då denna ventil spöka?? Är de oki att dra ur sladdarna om man inte använder ac;n Tänkte att det kanske är de som spökar....för mycket soppa...bludder. Snälla tips är guld värt, IAF så drar jag o köper ett nytt bränslepumpsrelä. Det är gammalt och ett nytt gör ju inte ngt sämre. Snart ställer jag ut motorn på framsidan av kåken och tar entréavgift...;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
8 februari 2011 · 85 Inlägg

Oki rätta mig gärna men jag har en tanke, va tror ni om tändspolen? När batteriet är uppladdat och motorvärmaren har varit i så kan det ibland vara så att bilen går igång. Det går perfekt vid 2000 varv och uppåt men tappar tomgången under, får inte tändspolen mer laddning av generatorn vid högre varv? Tänkte på belysningen som kan öka ngt i styrka vid högre varv när batt varit dåligt... Vet inte men kan det vara så att den är kass. Tack för att ni örkat med mig och alla mina frågor!! Om detta inte hjälper så skrotar jag vovven, och då finns en massa nya grejjer till b230e till salu...;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
8 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Tror knappast att det är spolen, när spolen är kass så brukar den reagera negativt på värme alternativt vara stendöd. 2 Saker som slår mig är dåligt komp eller felställd kam/tändning har du kollat kompet?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
10 februari 2011 · 85 Inlägg

Tyvärr inte, måste inhandla kompmätare först! Tändningen ska jag oxå försöka kolla. Ngn som vet om det ska sitta en vaccumslang under aut farthållaren? Har nämligen ett litet rör under som ser ut att kunna vara en slanganslutning. Jag ska även kolla hallgivaren....bläh sitter ju emot torpeden så det blir till att ligga på motorn...Lödde ju fast en liten kabel...kan ju ha släppt ngn som vet schema på kablarnas färger som går in i hallgivaren??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
10 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Börjar låta som att det hade varit lönsamt att byta bil istället.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
10 februari 2011 · 85 Inlägg

jo du har helt rätt, jag har lagt ner ett antal tusen kronor ;-) Jag har iaf lärt mig att skruva lite bil och det är ju alltid positivt

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
10 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Problemet är egentligen första gångerna, när man har hunnit hamstra lite mer kunskap och verktyg blir det bara lättare. Så det finns iaf en ljusare sida big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
11 februari 2011 · 85 Inlägg

Jag tror dig...:-) u har jag kolla backventilerna på pulse air systemet. De verkar kassa. Hur kopplar man ur egr och pulse air?? Kan vara dessa som inte vill vara med i spelet...Alltså vart och vilka slangar skall pluggas...PLEASE

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
11 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Bra fråga, har råkat kasta lite allt möjligt under huven på mina volvo...
Finns något med i instruktionsboken men hur stor nytta man har av det vet jag inte. Öppna plånboken och köp en rephandbok.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
12 februari 2011 · 85 Inlägg

Jag har en Haynes, men det är världigt dåligt hänvisat ill vad som gäller b230e och de andra, jag menar mycket gäller för det flesta modeller, men många gånger är det modellspecifikt. Det blir ju inte lättare att de slängt in och byggt om ac, bensinvärmare, kompressor till luftdämpare och en massa andra extra utrustning, med tillhörande elkablar,relän o.s.v som inte finns med i boken. T.o.m. på volvo så tror de mig inte när jag berättar om placeringen av vissa komponenter. Gillar dock din sign. Det är aldrig försent att förvärra ett dåligt beslut. Klockrent!!!!!!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Haynes tycker jag är lite halvdan överlag, har någon uråldrig till 240 med grönt omslag som är fullständigt fantastisk. http://loppis.komradio.com/volvo1-small.jpg
Vet inte om den finns till 740 men annars kan ju ett gäng från någon gammal verkstad gå att hitta kan man tycka.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Mellander Yrkes Chafför
12 februari 2011 · 380 Inlägg

är kamremmen rätt kuggad??
Är den fel kuggad stämmer ju inte tändningen alls,

Mvh Melle

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
GAMMD
12 februari 2011 · 85 Inlägg

Jag skulle tro att den är ok, kollade den igår möjligtvis ett kugg fel. Nu har jag pluggat bromsservon, börjar snegla på att plugga vakuumröret som går till vakuumtanken i grillen. kollat gnista...IGEN ser bra ut. Skam den somger sig....ett par 7,2 bira så kan jag dansa på motorhuven medans jag tänker och väntar på nyladdat batteri.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Du vet att du kommer att ta ett rådjur med den där i nästa vecka tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang