Mineralolja ny motor (Skoda Octavia RS)

kiario
17 januari 2011 · 7 Inlägg

Hej,

Skall införskaffa en Skoda Octavia RS till våren och tror på att köra in motorn med mineralolja.

Jag gjorde detta med min nuvarande bil och det fungerade klockrent. Dvs motorn går bra och drar nästan ingen olja alls.

Tror att mineraloljan vid inkörning i kombination med rätt så hård inkörning ger en fin och tät motor.

Nu är Skodan en turbo och lite vassare så det borde väl gå med mineralolja med?

MVH Grönbek

myran Foto/Bilnörd
17 januari 2011 · 1 541 Inlägg

Kör in på samma olja som du ska köra bilen på framöver.

Kör in motorn lungt me använd alla varvtal och glöm inte att motorbromsa endel så du sliter in kolvringarna i båda riktiningarna.

En mordärn motorn brukar kunna sluka i sig endel olja så om den dricker lite är inget konstigt. Dom är konstruerade på det sättet för motorn ska snurra så lätt som möjligt för minska bensinförbrukningen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
17 januari 2011 · 1 594 Inlägg

Kör på den olja som är rekomenderad från tillverkaren/instruktionsboken och tvivlar strarkt på att en mineralolja står som rekomendation där. Olja är inte bara olja...

Senast redigerat av hotrodder (17 januari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
jonTe
17 januari 2011 · 5 710 Inlägg

Hur en motor skall köras in eller inte finns det massor av olika teorier om, det skulle vara kul att höra din kiario:s version om hur mineraloljan skulle göra det mer fördelaktigt för din motor?

Hursom, iom att du skall köpa en ny produkt gäller garantin bara om du följt de specar tillverkaren har satt upp. Står det att du skall använda en helsyntet av en viss viskositet och en viss kvalité så gör det....annars kan det bli trassligt för dig om det skulle bli ett garantiärende.

MVH Jonas
..............
viccoA
17 januari 2011 · 3 110 Inlägg

Beror på, generellt är mineralolja mer känslig för höga temperaturer (som blir när oljan passerar turbon).

Nu vet jag inte vad för viskositet du ska köra med, men om du absolut vill ha en mineralolja passar nog en racingolja bäst om den inte har för hög varmviskositet.

Dubs I got Dubs!
17 januari 2011 · 2 423 Inlägg

snål eller?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
kiario
17 januari 2011 · 7 Inlägg

Nejdå inte snål hehe.

Bara som ja sa tidigare att mineralolja i 200 mil sliter in motorn bättre än syntetolja enligt en undersökning i USA!

Och det har funkat fint på min nuvarande.

henke_99 Offroad Racing
17 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Många nya bilar ska ju köras på väldigt tunn olja, och vad jag vet så finns det inte mineraloljor som är särskilt tunna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
mats757
17 januari 2011 · 915 Inlägg

kiario skrev:
Hej,

Skall införskaffa en Skoda Octavia RS till våren och tror på att köra in motorn med mineralolja.

Jag gjorde detta med min nuvarande bil och det fungerade klockrent. Dvs motorn går bra och drar nästan ingen olja alls.

Tror att mineraloljan vid inkörning i kombination med rätt så hård inkörning ger en fin och tät motor.

Nu är Skodan en turbo och lite vassare så det borde väl gå med mineralolja med?

MVH Grönbek

Jag skulle också ha gjort lika som du tänker. MEN, ja skulle vara noga med att hitta en mineralolja som har samma viskositet som rekomenderas. Vilket kan vara svårt. Absolut ingen tjockare olja! Bra oljeflöde är viktigt i början.
Byt efter 100-200 mil.

Vissa bilar ÄR levererade med mineralolja. Vissa motorer körs i bromsbänk när dom byggs ihop, med rätt typ av olja för att motorn ska bli inkörd. Pga att bilarna körs för försiktigt när dom är nya.

Mats

kiario
17 januari 2011 · 7 Inlägg

mats757 skrev:

kiario skrev:
Hej,

Skall införskaffa en Skoda Octavia RS till våren och tror på att köra in motorn med mineralolja.

Jag gjorde detta med min nuvarande bil och det fungerade klockrent. Dvs motorn går bra och drar nästan ingen olja alls.

Tror att mineraloljan vid inkörning i kombination med rätt så hård inkörning ger en fin och tät motor.

Nu är Skodan en turbo och lite vassare så det borde väl gå med mineralolja med?

MVH Grönbek

Jag skulle också ha gjort lika som du tänker. MEN, ja skulle vara noga med att hitta en mineralolja som har samma viskositet som rekomenderas. Vilket kan vara svårt. Absolut ingen tjockare olja! Bra oljeflöde är viktigt i början.
Byt efter 100-200 mil.

Vissa bilar ÄR levererade med mineralolja. Vissa motorer körs i bromsbänk när dom byggs ihop, med rätt typ av olja för att motorn ska bli inkörd. Pga att bilarna körs för försiktigt när dom är nya.

Mats

OK, tack för infon. Skall kolla upp detta. Valvoline Turbo Mineralolja SAE 10W40 skulle passa perfekt.

MVH G

Senast redigerat av kiario (17 januari 2011)

peegee Forummoderator
17 januari 2011 · 2 924 Inlägg

Jag har inte så mycket att säga (mer än att jag inte riktigt tror på det) men vänta in i Juni med köpet så inkörningen blir på högsommaren åtminstone, kör lugnt och kör en seriös motorsköljning efteråt...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
UrPeppe Lastbilsbyggare
17 januari 2011 · 389 Inlägg

jag skulle nog inte köra en turbobil på mineralolja men det är jag det:)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
jonTe
17 januari 2011 · 5 710 Inlägg

mats757 skrev:
Jag skulle också ha gjort lika som du tänker. MEN, ja skulle vara noga med att hitta en mineralolja som har samma viskositet som rekomenderas.

Rätt viskositet räcker inte....den måste uppfylla kvalitetskraven också vilket ofta begränsar urvalet.
Vissa bilmärken / modeller har specat oljorna så hårt vilket gör att det blir omöjligt att köra på något annat än det som står i boken. Kommer man då in till verkstaden med skuren motor och hävdar att man vill ha en ny blir det jobbigt om man kört på fel olja....

mats757 skrev:
Vissa bilar ÄR levererade med mineralolja. Vissa motorer körs i bromsbänk när dom byggs ihop, med rätt typ av olja för att motorn ska bli inkörd.

Nämn någon tillverkare som levererar sina motorer med "inkörningsolja" ?
Idag är det heller inte ovanligt att man inte provar motorerna speciellt noga innan de levereras.
Startas....absolut men det är ganska enkla testet utan "bromsprov". Toyota och Volvo kör sina motorer på det sättet. Kostand, tid och miljöbesparing är anledningen.

mats757 skrev:
Pga att bilarna körs för försiktigt när dom är nya.

Mmm....som motorvän får man ibland blunda när man ser produkten startas de första gångerna.
De tester som utförs är inte alltid så snälla och kollar man hur bilar lastas av på lastbilar, båtar osv kan det vara hemskt.

MVH Jonas
..............
mats757
17 januari 2011 · 915 Inlägg

Fladdermusen skrev:
jag skulle nog inte köra en turbobil på mineralolja men det är jag det:)

Observera att det är inkörningsperioden som det diskuteras om nu. Med en begränsad tid på ca 100-200 mil.
Vad den omdiskuterade metoden handlar om är, inte att köra på varvskyddet i 100 mil, utan att utnytja vridmomentet fullt ut för att kolvringarna ska slita in sig.
Kolvringarna blir INTE inkörda fullt ut om man kör med syntetolja och kör väldigt försiktigt.

Mats

kiario
17 januari 2011 · 7 Inlägg

jonTe skrev:

mats757 skrev:
Jag skulle också ha gjort lika som du tänker. MEN, ja skulle vara noga med att hitta en mineralolja som har samma viskositet som rekomenderas.

Rätt viskositet räcker inte....den måste uppfylla kvalitetskraven också vilket ofta begränsar urvalet.
Vissa bilmärken / modeller har specat oljorna så hårt vilket gör att det blir omöjligt att köra på något annat än det som står i boken. Kommer man då in till verkstaden med skuren motor och hävdar att man vill ha en ny blir det jobbigt om man kört på fel olja....

Jag har kört på Valvoline Synpower Olja 5W40 med nuvarande bil och jag vet inte om den uppfyller Skodas krav eller inte. Men det är en av världens bästa oljor. Så den borde passa perfekt även om den inte är godkänd enligt Skoda. Säkert skumma pengar med i spelet. Skoda har väl ett avtal med vissa oljetillvärkare. Så om dom godkänner låt säga Castrols oljor så har väl några höga Castrol höns fått några gratis bilar hehe

mats757
17 januari 2011 · 915 Inlägg

kiario skrev:
Säkert skumma pengar med i spelet. Skoda har väl ett avtal med vissa oljetillvärkare. Så om dom godkänner låt säga Castrols oljor så har väl några höga Castrol höns fått några gratis bilar hehe

Visst har det med avtal att göra vilket märke av olja som rekomenderas. ELF och Renault är ju gamla goda kompisar. Men betyder det att ELF är bästa oljan? Knappast, men den är tillräckligt bra i alla fall.

MEN det är specifikationerna som gäller i första hand. För att den ska klara specifikationerna ska man garantera att motorn drar lite bränsle, den ska klara bytesintervaller på 3000 eller rent av 5000 mil.
Så det är inte bara att oljan ska vara tillräckligt bra smörja, det finns andra krav som också ska uppfyllas för att bli godkänd. Så är syftat att byta efter 200 mil så finns det plötsligt väldigt många fler att välja på.

Som exempel. Det kan gälla både Q8 eller Castrol

Q8 Formula V Long Life
SAE 5W-30
Syntetisk motorolja speciellt utvecklad för bensin- och dieselmotorer i Audi, Seat, Skoda och Volkswagen med förlängda och flexibla oljebytesintervall. Godkänd för dieselmotorer både med och utan partikelfilter. Godkänd för de senaste VW-specifikationerna 504.00 och 507.00 (bensinmotorer med oljebytesintervall max 30 000 km och dieselmotorer med oljebytesintervall max 50 000 km).
VW 504.00/507.00, Överlappar VW 501.01/502.00/ 503.00/503.01/ 505.00/ 506.00 och de flesta dieselmotorer som kräver VW 506.01, ACEA A3/B4, Möter ACEA C2/C3, MB 229.51

cheffer
17 januari 2011 · 1 422 Inlägg

Nya motorer har ju helt andra toleranser än gamla och kräver således finare olja också. Som det var sagt tidigare kan det även förstöra för ev garantier om något mot förmodan skulle hända. Dessutom är det ju så att flera tillverkare kör med s.k inkörningsprogram på bilarna som gör dem lite fetställda, inte alltid fullt laddtryck osv just för att de ska bli inkörda som de ska och motorn ska slita in sig. Det är sån precision på nya motorer att jag inte ser något nödvändigt alls i att köra in med mineralolja. Men jag följer tråden och ser om jag lär mig något nytt smile

Olja kan den dra ändå, det är för att det är en låg friktionsmotor som är gjord för att dra lite bränsle och då kan den istället dra lite olja, det är vanligt med nya motorer. Ibland är det nästan löjligt var tillverkarna godkänner som "acceptabel oljeförbrukning" men så är det. Det brukar ändå inte dra så fruktansvärt mycket.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
kiario
17 januari 2011 · 7 Inlägg

mats757 skrev:
Q8 Formula V Long Life
SAE 5W-30
Syntetisk motorolja speciellt utvecklad för bensin- och dieselmotorer i Audi, Seat, Skoda och Volkswagen med förlängda och flexibla oljebytesintervall. Godkänd för dieselmotorer både med och utan partikelfilter. Godkänd för de senaste VW-specifikationerna 504.00 och 507.00 (bensinmotorer med oljebytesintervall max 30 000 km och dieselmotorer med oljebytesintervall max 50 000 km).
VW 504.00/507.00, Överlappar VW 501.01/502.00/ 503.00/503.01/ 505.00/ 506.00 och de flesta dieselmotorer som kräver VW 506.01, ACEA A3/B4, Möter ACEA C2/C3, MB 229.51

Så 504 och 507 kraven är till för att oljor skall klara 3000 mil bytintervall? Själv byter jag alltid efter 1000 mil och alltid innan vintersäsongen.

klasson84
30 januari 2014 · 14 Inlägg

Jag skulle vilja se det oljefiltret som håller och filtrerar i 5000 mil... eller ens 3000 mil. Nej, jag kör på vanlig mineralolja och det funkar fint. Kanske inte optimalt för turbo men säkert på alla "vanliga" bilar. Skulle inte dra mig för att ha det i en ny bil heller, jag gillar att prova mig fram och se om billigare alternativ fungerar bra. Sedan finns det ju ny VAG-bilar som drar 1 liter olja på 100 mil, och då blir det ganska dyrt att fylla på med den fina 0w-30 oljan. Är det värt då att spara några ynka droppar bränsle? Bara om man måste ha den oljan för garantins skull i så fall.

sik
30 januari 2014 · 1 072 Inlägg

Alla säger olika, även jag.

Jag säger full gas på ny maskin! Använd den oljan som är tilltänkt men byt efter 100mil.

Tillverkarna ger motorgaranti, klarar den inte att man gasar så är det väl bara be dom att gå tillbaka till ritningsbordet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang