6451
Sök

Vilken bil är enklast att skruva?

164 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Tjena!
Har bara en kort och snabb fråga!
Vilken bil är enklast att skruva med mellan bmw 325 vs volvo 850 T5?
Känns som att 850 ska vara enklast men tankar uppskattas!
Förstår att om man mecka bmw så är det klart att den är lättaste, men för den som varken skruvat varken eller!

730 Inlägg
25 januari 2011
Jag har aldrig skruvat bmw så kan inte uttala mig vilken som är mest lättskruvad, Men kan säga som så att jag hade inte skruvat så jätte mycket bil innan ja köpte min t5a, lite 740 men de är inte direkt jämförbart, men dessa  motorer är ganska simpla och välkonstruerade, sätter man sig in i det lite så löser man det mesta, har bytat turbo, kolvar och toppen själv, med lite hjälp av en bok smile men de är fina att skruva med, o så går de ju bra dessutom smile

men kan tyvärr inte säga vilken som är mest lättmeckad dock smile
Senast redigerat av Shallie (25 januari 2011)

Fölkesberg Racing =)

252 Inlägg
25 januari 2011
BMW är nog lättare rent mekaniskt och skruva på. Då komponenterna är spritt gämnt i bilen Volvo har knött ner allt fram. Elektroniken Hel klart volvo riktigt Basic BMW har tidigt rätt avanserat integrerat system i sina bilar som börjar bli gamla 10-12 år så kan vara struligt. Så svaret från mig är nog Volvo Då vanlig dödliga kan förstå på sig  trång mekanik men oftas går bet på elektroniken.

Smålänning
7 887 Inlägg
25 januari 2011
Jag skulle vilja säga Volvo 850 av dom faktiskt. Ganska basic (om än mer avancerad än 7/940) och okomplicerad på alla sätt och vis.
Det som går sönder är oftast lätt åtkomligt, men vissa saker är halvbökigt, som alltid.

Jag har inte mekat så mycket med samma grejer på dom, men det ja gjort så har BMW krånglat till det bara för att dom kan, iaf i jämförelse mot Volvo, sen betyder ju inte det att BMW är svårmekat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

164 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Låter ju helt klart som att 850n är lite enklare, någon bmw pillare som kan berätta hur dom är att skruva med?
Tänker på de flesta mindre ingreppen samt även lite större!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2011
Har gjort enklare ingrepp på båda två och Bmw är den enklare av dem, som någon skrev ovan har du plats till skillnad från Volvo med allt nertryckt på samma och Bmw har gjort så mycket smartare lösningar i allt.

Vi tar service som ett exempel; Bmw´s luftfilter (E36) sitter med två snäppfästen och att lossa detta är inte svårare än att öppna en låda. Sedan har vi oljefiltret, på Bmw sitter detta i en egen liten burk där man lossar en liten skruv och sedan lyfter det rakt upp, ev. spill hamnar rakt ner i burken. På Volvo sitter det mer klassiskt under bilen "upp och ner" (GLT), helt oskyddat för skit och med tiden blir det väldigt kladdigt och därmed svårt att få grepp om och lossa.

Genomgående tycker jag Bmw använder den typen av lösning, i vissa fall tar det lite tid innan man förstår men när man väl är med på hur konstruktören tänkt är det enkelt och smidigt.

Jag tycker inte man kan kalla Volvo enklare, mest på grund av platsbristen och att det är svårare att komma åt.
Senast redigerat av Rquired (25 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

252 Inlägg
25 januari 2011
Har man skruvat på BMW mycket så Älskar man BMW Då det krävs en del special vertyg och knep. Inte alltid rakt fram meck. Motorerna är rätt komplexa i sin konstrtion med VANOS systemet. Men konstrutörerna har tänkt på mekanikerna så det är inte hel omöjligt att få av och på dom sakerna som man ska ha av i bilen för reperation. som genertorer sevopumpar AC kompressorer Kopplingar. Bara man vet hur. Och kvaliten på bult och muttrar är i hög klass så även om bilen är 10-12 år gammal så lossnar dom alltid. För utom Bultarna mellan grenrör och avgasrör!!!!! :-/ Där är säkert någon som skrattar och känner igen sig :-) Med Volvo är altid Volvo Altid rätt lätt.

Fri fart för ett fritt folk!
15 089 Inlägg
25 januari 2011
det är nog mycket en smaksak

jag sliter ur en komplett 850turbo motor med lådan på 1.5timme
så jag anser inte att dom är svåra att meka med
visst trångt kan det vara men det hänger mer på att man förstår logiken så sitter allt relativt lätt till

har aldrig mekat bmw så jag kan inte säga så mycket om dom

det hänger nog mest på vad man gillar för bilar

jag står som ett fån om jag skulle byta någon del på en bmw
medans en van bmw åkare tycker samma sak om en volvo smile

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2011
Growe skrev:
det är nog mycket en smaksak

jag sliter ur en komplett 850turbo motor med lådan på 1.5timme
så jag anser inte att dom är svåra att meka med
visst trångt kan det vara men det hänger mer på att man förstår logiken så sitter allt relativt lätt till

har aldrig mekat bmw så jag kan inte säga så mycket om dom

det hänger nog mest på vad man gillar för bilar

jag står som ett fån om jag skulle byta någon del på en bmw
medans en van bmw åkare tycker samma sak om en volvo smile

Det tror jag inte, ingen av dem är särskilt knepiga. Jag är inte direkt van vid att skruva men det jag gjort på dessa modeller har fungerat. smile

552 Inlägg
25 januari 2011
Tycker Bmwn är lite enklare, då har jag ändå skruvat en hel del Volvo och Bmw vid samma års modell. Förstår man lite mer avancerad bil el eller har en Haynes bok tillhands klarar man nog båda bilarna galant. Tänk på att Bmwn har flera rörliga delar rent mekaniskt (Bakaxel, kardan). E36an finns det mycket tips och råd man kan få på internet, tex. Autopower.

Volvon är ju självklart också lätt mek. och reservdelar finns bakom varenda gatuhörn.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 januari 2011
Tror det mesta hänger på om man har fallenhet för det, d.v.s. tummen rätt placerad och om man har intresset av att skita ner sig och försöka.

Börja med att skruva det enkla, som att byta bromsklossar mm, då kan du byta på ena sidan och du har det gamla monterat på andra sidan så ser du hur det satt.

Försök förstå vad de olika komponenterna gör.

Lättskruvat kan betyda mycke; Gott om plats - volvo 240 motsv.   Enkel teknik. t.ex. Toyota Corolla -90 talare

Har du bara jobbat med fögasare är insprutning konstigt och svårt och tvärt om.

Det är inte svårare att skruva BMW kontra Volvo det kan skilja i de olika arbetsmomenten och det kan skilja i hur trångt det är (i vissa fall hur mycket man måste plocka bort för att komma åt det man egentligen skulle ta bort ;-) ) Olika saker tar olika lång tid på olika bilmodeller.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 653 Inlägg
26 januari 2011
850 är utan tvekan mer lättmeckad än BMWn imo.
BMW har en del udda lösningar i sina motorer som kräver lite mer kunnskap av den som meckar med den.

jag har skruvat en hel del med bägge så det är inget jag tar ur luften, även om det bara är hur jag känner det, andra kan mycket väl tycka tvärt om.
Men en haynesmanual hjälper väldigt mycket oavsett vilken bil du väljer.

en hint är att 850n i regel är billigare i reservdelar osv så den blir också roligare att mecka med pga det.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

850 Inlägg
26 januari 2011
volvo 850  är  kanska lätt!big_smile  att skruva på!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2011
Thullen skrev:
850 är utan tvekan mer lättmeckad än BMWn imo.

Samtidigt så finns 850 i en version medans 3-serien finns i 6st olika karossgenerationer, (325 om vi skall se exakt 325 så blir det 4st karossgenerationer) Där det är stor skillnad på 80-tal och 2011.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2011
Rquired skrev:
Jag tycker inte man kan kalla Volvo enklare, mest på grund av platsbristen och att det är svårare att komma åt.

Du har rätt ang oljefiltret, det är trevligt placerat på BMW E36(kanske på fler modeller) däremot sitter ett 325 E36 grenrör med 24st skruvar där de två innersta cylindrarna sitter "inne i karossen" medans en 850 har 10 skruv och alla sitter lätt åtkomliga.

På det stora hela bedömmer jag bägge bilarna likvärdiga om vi jämför E36 6cyl mot 850 20V.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
torpis skrev:
Rquired skrev:

Du har rätt ang oljefiltret, det är trevligt placerat på BMW E36(kanske på fler modeller) däremot sitter ett 325 E36 grenrör med 24st skruvar där de två innersta cylindrarna sitter "inne i karossen" medans en 850 har 10 skruv och alla sitter lätt åtkomliga.

På det stora hela bedömmer jag bägge bilarna likvärdiga om vi jämför E36 6cyl mot 850 20V.

Men att räkna med E36, E46 etc vore detsamma som att räkna 850, S70 etc. Att Volvo ändrade modellnamn rättfärdigar väl knappast att 3-serie räknas som fyra bilar? wink

Grenrör har jag däremot aldrig bytt men det viktiga var din sista mening där vi verkar vara överens!
Senast redigerat av Rquired (26 januari 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2011
Rquired skrev:
Att Volvo ändrade modellnamn rättfärdigar väl knappast att 3-serie räknas som fyra bilar? wink

Exakt och min poäng var en spark i "arslet" på TS som inte är tydlig nog för att få vettiga svar.

Evildan
26 januari 2011
mattiaaas skrev:
Tjena!
Har bara en kort och snabb fråga!
Vilken bil är enklast att skruva med mellan bmw 325 vs volvo 850 T5?
Känns som att 850 ska vara enklast men tankar uppskattas!
Förstår att om man mecka bmw så är det klart att den är lättaste, men för den som varken skruvat varken eller!

BMW vad? E30 E36 E46 E90?
Det är som äpplen och päron i jämförelse.
Omöjligt att svara på då smaken och kunskaperna är personliga, köp ett exemplar av bägge och jämför.
Senast redigerat av Evildan (26 januari 2011)

1 653 Inlägg
26 januari 2011
om han jämför 850 och 325 så gissar jag på att han syftar på E36...!?!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Evildan
26 januari 2011
Thullen skrev:
om han jämför 850 och 325 så gissar jag på att han syftar på E36...!?!

då gissar jag på E30

Sök