6675
Sök

Värma upp en gastub på effektivaste sätt. Vattenjet gokart!

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Ja har två gastuber som sitter monterade i en ställning på en gokart. Tuberna ska fyllas med vatten och värmas upp så det bildas ett ångtryck på ca70 bar.
Jag vill ha lite idéer från er om hur vi ska kunna värma upp tuberna enkelt på plats på gokarten eller värma dom vid sidan av och kanske sedan fästa dom snabbt på gokarten och sedan bär det iväg.

En idé som jag själv har är att man har med sig en kolbädd som man lägger tuberna i men de kan ta en jävla tid och plats innan de blir varmt nog så dålig idé tycker jag.
Andra idén är att man har med sig en gasbrännare men det är två tuber som ska värmas upp så de kan oxå ta en jävla tid och en flaska gas e ju inte billig:(

Såå snälla låt era idéer flöda!!

Din dröm är min verklighet

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 februari 2011
Har du testat krama den?

Norrlänningar som drog 0-105km/h på 5.5 sekunder med en spark lade ju gastuben ovanför eld.
Inte helt säkert men den blir varm big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Har du testat krama den?

Norrlänningar som drog 0-105km/h på 5.5 sekunder med en spark lade ju gastuben ovanför eld.
Inte helt säkert men den blir varm big_smile

Har sätt den filmen men de känns bra jobbit å hålla på med eld å skit..

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2011
Vem ska köra? Lillebror eller grannen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 554 Inlägg
6 februari 2011
finns plattor med elvärme som man förr satte runt om en tank tex varmvattenberedare för att värma vattnet

Supraman
2 300 Inlägg
6 februari 2011
Vet inte om tubvärmare som används till lustgas kan fungera.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Vet inte om tubvärmare som används till lustgas kan fungera.

Kan du skicka länk på en sån..ha aldrig hört talas om att man vill värma upp lustgasen.
Värme plattor..nja vattnet i tuberna måste upp till kokpunkt helst 300grader för att de ska nå resultat. Men de kanske är sån krut i dom plattorna? ska kika på de.

4 554 Inlägg
6 februari 2011
hur stora är tuberna?

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
loudness skrev:
hur stora är tuberna?

Kan ej volymen men något större än en dykartub, längd ca 80-90cm skulle ja tro.

4 554 Inlägg
6 februari 2011
hur fort vill du värma upp dem? ska kika på de plattorna på firman som är till någon gammal varmvattenberedare hur mycke effekt dem är på, får man satt sånna tätt så kan de nog bli några 100grader rätt fort

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
loudness skrev:
hur fort vill du värma upp dem? ska kika på de plattorna på firman som är till någon gammal varmvattenberedare hur mycke effekt dem är på, får man satt sånna tätt så kan de nog bli några 100grader rätt fort

Helst max 30min..men 15min blir la bra väntetid:) Kolla om du kan ta av dom så köper ja dom av dig. Såg att du e Mölndalsboo.

3 235 Inlägg
7 februari 2011
Tubvärmare till bl a lustgas är rätt effektiva, tror de kan komma upp i 400 grader. Kopplar man bort termostaten kan det fort bli rätt varmt:)

den enda som e som jag
274 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
engolf skrev:
Tubvärmare till bl a lustgas är rätt effektiva, tror de kan komma upp i 400 grader. Kopplar man bort termostaten kan det fort bli rätt varmt:)

Kan du skicka en länk på en sån..får fan inte fram när ja söker på google

3 235 Inlägg
7 februari 2011
http://www.nitrousdirect.com/bottleheaters.html
en sån här t ex.
Jag såg en annan för en stund sedan, kommer inte ihåg vilket märke, men den skulle tydligen kunna gå upp till 400 C. Tänk också på att den siter utanför flaskan, mest effektivt blir det om du sätter värmekällan inuti tuben, annars tar det lång tid att få den varm.

Har du tänkt på eventuell kemisk process som värmekälla?

den enda som e som jag
274 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
engolf skrev:
http://www.nitrousdirect.com/bottleheaters.html
en sån här t ex.
Jag såg en annan för en stund sedan, kommer inte ihåg vilket märke, men den skulle tydligen kunna gå upp till 400 C. Tänk också på att den siter utanför flaskan, mest effektivt blir det om du sätter värmekällan inuti tuben, annars tar det lång tid att få den varm.

Har du tänkt på eventuell kemisk process som värmekälla?

Kemisk process? Förklara

den enda som e som jag
274 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Tuberna är på 27L/st

Sök