2911
Sök

Angående: Stående Iskörningsträff på Ekerö varje söndag kl. 12.00

9 Inlägg
4 mars 2011
Chevrolet_racing skrev:
det var en del som tyckte jag skulle tagigt med chevan förra gång, så är det någon som har en transport som klarar 2,1 ton? tongue för i så fall ska jag överväga att ta med mig den ut och ta några varv smile

Om du inte vill att den ska försvinna ner i vattnet avråder jag dig att ta med den big_smile Känns lite risky att köra ner en 2 tons bil på den isen vi har nu! smile

Fullständigt galen
319 Inlägg
4 mars 2011
Vinga skrev:
haha tror du isen klarar den? ;P

jodå det borde väll den göra smile

Gurkiz skrev:
Om du inte vill att den ska försvinna ner i vattnet avråder jag dig att ta med den  Känns lite risky att köra ner en 2 tons bil på den isen vi har nu!

hörde att det varit nån där tidigare med någon cheva tongue det sitter 12.50 tum breda däck på smile så sprider ju ut vikten ganska bra på isen smile

men men vi får se tongue

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

442 Inlägg
4 mars 2011
Danne din bandit, ska vi ut och testborra imorgon?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 mars 2011
Chevrolet_racing skrev:
Vinga skrev:

Gurkiz skrev:
Om du inte vill att den ska försvinna ner i vattnet avråder jag dig att ta med den  Känns lite risky att köra ner en 2 tons bil på den isen vi har nu!

hörde att det varit nån där tidigare med någon cheva tongue det sitter 12.50 tum breda däck på smile så sprider ju ut vikten ganska bra på isen smile

men men vi får se tongue

om den är runt 50 som det påstods så är maxvikten ca 13 ton. så sålänge det inte är en amerikan som kör också så är det nog lugnt big_smile.

186 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Vinga skrev:
Deception skrev:
Vinga skrev:
Okej, låter bra big_smile

Snuten brukar komma efter typ 20 min så jag avråder från Solvalla.. Alltid dykt upp när vi varit där, oavsett tid på dygnet.

jag har kört där några gånger men aldrig någon polis tongue

Tror inte dom bryr sig så mycket om en bil är där och sladdar, om det däremot är runt 20 bilar som är där så kommer dom nog ganska snabbt dit smile

MiWi skrev:
Danne din bandit, ska vi ut och testborra imorgon?

Ja det får vi nog ta och göra smile Men problemet är att emil som har borren är bortrest så har ingen tillgänglig just nu hmm Men jag skulle tro att isen fortfarande är ganska tjock då snön isolerar isen rätt bra från solen smile Har du någon borr?
Senast redigerat av daniel_audi92 (4 mars 2011)

17 Inlägg
4 mars 2011
Tänk på att det inte är så mycket snö just på banan eftersom vi har plogat bort den. wink

186 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Nikkor skrev:
Tänk på att det inte är så mycket snö just på banan eftersom vi har plogat bort den. wink

Det har du faktiskt rätt i, tänkte på det när jag skrev inlägget smile Om snön dock har smält lite så går det kanske i värsta fall att köra fritt på isen som vi gjorde första gångerna smile

167 Inlägg
4 mars 2011
Jonas har sagt att han kan borra idag eller på lördag smile

186 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
Vinga skrev:
Jonas har sagt att han kan borra idag eller på lördag smile

Okej men det är ju skitbra! smile Det ska bli soligt och 1 minusgrad på söndag också tongue

272 Inlägg
4 mars 2011
Det finns faktist risk att isen är tjockare på banan än utanför i snön, det är bara senaste veckan vi har haft nån plusgrad på dagarna men 5-10 minus på nätterna, veckan innan hade vi minus 10-15 på dagarna och under -20 nästan en vecka i rad.

Problemet är inte temperaturen utan solen vars strålar bryts igenom isen och det blir så kallad stavis.

Summering: Under snön har det troligtvis inte hänt nått, snön har isolerat både mot värmen, kylan och solen.
Den blottade isen på banan kan vara tjockare men skörare av solens strålar.

Åker helst på is =)

186 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
isakare skrev:
Det finns faktist risk att isen är tjockare på banan än utanför i snön, det är bara senaste veckan vi har haft nån plusgrad på dagarna men 5-10 minus på nätterna, veckan innan hade vi minus 10-15 på dagarna och under -20 nästan en vecka i rad.

Problemet är inte temperaturen utan solen vars strålar bryts igenom isen och det blir så kallad stavis.

Summering: Under snön har det troligtvis inte hänt nått, snön har isolerat både mot värmen, kylan och solen.
Den blottade isen på banan kan vara tjockare men skörare av solens strålar.

Sant smile Och det är väl stavisen som är farlig(just på våren) då isen fortfarande kan vara tjock men inte ha någon bärighet alls pga att solens strålar värmer mer? hmm Jag var iallafall ute i förrigår och körde lite smile

Edit: Typiskt nu regnar det ute också hmm
Senast redigerat av daniel_audi92 (4 mars 2011)

Fullständigt galen
319 Inlägg
4 mars 2011
hoppas på tjockis smile och en transport till chevan (a)

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

Cupra_
4 mars 2011
Vinga skrev:
Deception skrev:
Vinga skrev:

Okej, låter bra big_smile

Snuten brukar komma efter typ 20 min så jag avråder från Solvalla.. Alltid dykt upp när vi varit där, oavsett tid på dygnet.

Då har du haft tur, eller inte kört tillräckligt hårt cool

442 Inlägg
4 mars 2011
Deception skrev:
Vinga skrev:
Deception skrev:

Då har du haft tur, eller inte kört tillräckligt hårt cool

Har kört där då och då när jag tränat spårval sedan jag tog körkort för drygt 5 år sedan. Än så länge inga problem, trots att man spenderat timvis där med konbanan uppsatt. smile

Att polisen kommer upp är enbart för att kontrollera situationen, inte för att sätta er i fängelse.

Däremot är det absolut ingen idé att åka där då ledningen för Solvalla börjat salta kurvorna, nu med plusgrader är det riktigt dåligt underlag.

Vintern är slut, bara att ladda för sommaren!cool

17 Inlägg
4 mars 2011
eddhedd skrev:
Chevrolet_racing skrev:
Vinga skrev:

Gurkiz skrev:

men men vi får se tongue

om den är runt 50 som det påstods så är maxvikten ca 13 ton. så sålänge det inte är en amerikan som kör också så är det nog lugnt big_smile.

De e ca 10-15cm stöp överst och 40-30cm kärnis under det.
vet ej hur det ser ut där det är plogat efter dagens plusgrader och regn ska ta en tur och kolla lite senare...

isen håller lätt en 2tonsbil. s2an jag åkte med igår väger ju in på 1680 och de va i farter uppåt 150km/h.

e ju bara 320kg till upp dit lr 420 till 2.1ton.  det spelar nog ingen roll om du har 12" breda däck lr 6-7" de är för liten yta för att det ska ha någon betydelse gentemot den vikten.

det man ska ha i åtanke när man pratar vikt och ishållfasthet är att det är i max 30km/h ju fortare det går desto klenare blir isen och ökar du vikten men åker lika fort så kan isen som höll för 10 sekunder sen med en 1500kg bil i 100km/h knäckas av en 2000kg+ bil i samma hastighet pga av vågen som bildas under isen. problemet uppstår när man kommer ikapp/kör över vågen

bilen jag plogar med väger 2ton+ och den har jag åkt på 15-20cm is med och det är inga problem.
har också varit ner en sväng på isen med fården (ursäkta svordomen) och den väger nog närmare 3 ton än 2 dock för nån månad sen.

teoretiskt sett håller 8cm kärnis för vikten av en vanlig personbil.

Tips framöver!!!
om det är så att isen börjar ser grönaktig ut( typisk vår is) så är det inte ens nått att fundera på att ens gå på oavsett tjocklek.

Team Whiplash Racing
22 Inlägg
167 Inlägg
4 mars 2011
AwdR skrev:
Film från söndags
http://www.youtube.com/watch?v=hT83HRiQ0aw

Haha man blir ju fan lite sugen på att prova det där big_smile

Team Whiplash Racing
146 Inlägg
Team Whiplash Racing
22 Inlägg