eddhedd skrev:
Chevrolet_racing skrev:
Vinga skrev:
haha tror du isen klarar den? ;P
jodå det borde väll den göra

Gurkiz skrev:
Om du inte vill att den ska försvinna ner i vattnet avråder jag dig att ta med den Känns lite risky att köra ner en 2 tons bil på den isen vi har nu!
hörde att det varit nån där tidigare med någon cheva

det sitter 12.50 tum breda däck på

så sprider ju ut vikten ganska bra på isen

men men vi får se

om den är runt 50 som det påstods så är maxvikten ca 13 ton. så sålänge det inte är en amerikan som kör också så är det nog lugnt

.
De e ca 10-15cm stöp överst och 40-30cm kärnis under det.
vet ej hur det ser ut där det är plogat efter dagens plusgrader och regn ska ta en tur och kolla lite senare...
isen håller lätt en 2tonsbil. s2an jag åkte med igår väger ju in på 1680 och de va i farter uppåt 150km/h.
e ju bara 320kg till upp dit lr 420 till 2.1ton. det spelar nog ingen roll om du har 12" breda däck lr 6-7" de är för liten yta för att det ska ha någon betydelse gentemot den vikten.
det man ska ha i åtanke när man pratar vikt och ishållfasthet är att det är i max 30km/h ju fortare det går desto klenare blir isen och ökar du vikten men åker lika fort så kan isen som höll för 10 sekunder sen med en 1500kg bil i 100km/h knäckas av en 2000kg+ bil i samma hastighet pga av vågen som bildas under isen. problemet uppstår när man kommer ikapp/kör över vågen
bilen jag plogar med väger 2ton+ och den har jag åkt på 15-20cm is med och det är inga problem.
har också varit ner en sväng på isen med fården (ursäkta svordomen) och den väger nog närmare 3 ton än 2 dock för nån månad sen.
teoretiskt sett håller 8cm kärnis för vikten av en vanlig personbil.
Tips framöver!!!
om det är så att isen börjar ser grönaktig ut( typisk vår is) så är det inte ens nått att fundera på att ens gå på oavsett tjocklek.