Stoppad med släpvagn på 1500kg och b kort, följder?

Hamilton
8 februari 2011 · 8 864 Inlägg

Eftersom det krävs E-behörighet så blir det olovlig körning överlast är det inte tal om i det här fallet.
Vad straffet för olovlig körning blir vet jag inte.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
tucce
8 februari 2011 · 106 Inlägg
RobiinK Rust Is Not A Crime
8 februari 2011 · 1 215 Inlägg

tucce skrev:
http://trafikjuristen.se/boter/aklagarboter/trafikbrott.htm

troligen 900 kr

Bosse

tack för det, då har man ju lite hopp pm att få behålla jobb och gå klart utbildningen smile

Robiin

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
saab_sonett Handledare
8 februari 2011 · 1 481 Inlägg

Brådhis skrev:

BunnA skrev:

saab_sonett skrev:
Med B-kort brukar man få dra 1380-1400 kg beroende på bilens tjänstevikt.

Väldigt mycket svar nu, men släpet var olastat, vägde 1500kg och bilen 1360 alltså så blir det ju 140 kg övervikt ? eller är det jag som räknar helt jävla fel ? :S

Var släpet HELT olastat så bör du så vitt jag vet inte få böter, även fast släpets reggade totalvikt var för hög, utan då (och endast då, när släpet är helt tomt) räknar man på släpets tjänstevikt och så länge den inte överstiger bilens tillåtna dragvikt så är det grönt att köra!

Eller menade du att släpets faktiska vikt var 1500 kg?

Dock var det länge sedan jag lärde mig om detta så det kan ha ändrats...

//Brådhis

Lura ingen nu. Man räknar alltid på släpets totalvikt oavsett last, och bilens tjänstevikt. Inget annat. Och då blir det olovlig körning om bilen är lättare än släpet.

Senast redigerat av saab_sonett (8 februari 2011)

Germax
8 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Att böta någon för att man kör 1500 kärra efter en 740 va fittigt.
Du har kört med ca 10% övervikt, de kommer inte ta ditt körkort.

Ps. Du kan aldrig skylla ifrån dig att någon annan sagt si eller så. Det är upp till dig som förare att se till att du åker med en laglig kombination och lastar rätt. Har du tagit körkort nyligen borde du ju ha lärt dig det.

Btw finns inte en 740 som får dra 1500 med B-kort som jag läste tidigare i tråden.

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2011 · 10 287 Inlägg

saab_sonett skrev:

Brådhis skrev:

BunnA skrev:
Väldigt mycket svar nu, men släpet var olastat, vägde 1500kg och bilen 1360 alltså så blir det ju 140 kg övervikt ? eller är det jag som räknar helt jävla fel ? :S

Var släpet HELT olastat så bör du så vitt jag vet inte få böter, även fast släpets reggade totalvikt var för hög, utan då (och endast då, när släpet är helt tomt) räknar man på släpets tjänstevikt och så länge den inte överstiger bilens tillåtna dragvikt så är det grönt att köra!

Eller menade du att släpets faktiska vikt var 1500 kg?

Dock var det länge sedan jag lärde mig om detta så det kan ha ändrats...

//Brådhis

Lura ingen nu. Man räknar alltid på släpets totalvikt oavsett last, och bilens tjänstevikt. Inget annat. Och då blir det olovlig körning om bilen är lättare än släpet.

Är inte ute efter att lura någon! Skrev vad jag fått lära mig om detta! Dvs att om släpet är helt tomt så räknas släpets tjänstevikt och inte totalvikt!

Och visst, jag kan förstås ha fel, men det var ändå en för området mycket tillförlitlig källa som lärde ut detta! Dock kan det förstås ha ändrats sedan dess!

Dock gällde ju inte detta i det här fallet eftersom bilen ändå var lättare än det (olastade!) släpet!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tucce
8 februari 2011 · 106 Inlägg

Släpets totalvikt gäller, även om det är tomt

Bosse

jonnyk85
8 februari 2011 · 58 Inlägg

1450 får du dra med en 740 på b kort

Xploid
8 februari 2011 · 42 Inlägg

Här står det hur man ska avläsa registreringsbeviset för dragbilen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bil-dra-/

Det står dock rätt klart att om du drar ett släp som väger 1500kg olastat, har en klart högre totalvikt
och får då inte dras efter en Volvo 740, med bara B-behörig förare. Det är olovlig körning.

p.s.
Den volvo som jag har i min profil, en volvo 850 med manuell låda får dra 1530kg, dvs ett typat
1500kg totalvikts-släp. Om samma bil hade haft automat får den bara dra 1520kg, eftersom bilen
väger 10 kg mer. Ett släp som är typat för 1500kg får lasta ungefär 1020-1040kg, beroende på
släpets egna vikt. d.s.

Rquired Allmänt envis
8 februari 2011 · 12 512 Inlägg

saab_sonett skrev:

Rquired skrev:

BunnA skrev:
140kg övervikt var det

Är det övervikt i form av att släpets totalvikt var högre än vad bilen fick dra eller i form av att släpet var tyngre lastat än tillåtet? Är totalvikten högre än vad bilen får dra på B-kort är det olovlig körning, är det för tungt lastat är det "bara" böter.

Blev fundersam då Volvo 740 brukar få dra 1500kg eller drygt det på kroken. smile

Med B-kort brukar man få dra 1380-1400 kg beroende på bilens tjänstevikt.

Ok, en bekants 745 16v får dra 1510kg på B-kort. Och den var den siffran jag utgick ifrån, hade det varit en sedan brukar de ju snarare få dra mer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fredrik_Rangert Egenföretagare
8 februari 2011 · 999 Inlägg

Caffe skrev:

weeeman skrev:
Det kan inte varit mycket över Volvons gräns om släpet vägde 1500kg?
Hur mycket du låg över vikten bestämmer böteslappen.

Här står det mer: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 03&p=1

Vad kul att du ger ett idiotsvar och länkar till en tråd med svaret i. Läste du ens tråden du länkar till?

Men ryck upp dig lite gnällspik, tack vare folk med din attityd som det blir så tråkig stämning på Garaget wink
Uppenbarligen läste jag inte tillräckligt långt i tråden.

saab_sonett Handledare
8 februari 2011 · 1 481 Inlägg

Brådhis skrev:

saab_sonett skrev:

Brådhis skrev:

Var släpet HELT olastat så bör du så vitt jag vet inte få böter, även fast släpets reggade totalvikt var för hög, utan då (och endast då, när släpet är helt tomt) räknar man på släpets tjänstevikt och så länge den inte överstiger bilens tillåtna dragvikt så är det grönt att köra!

Eller menade du att släpets faktiska vikt var 1500 kg?

Dock var det länge sedan jag lärde mig om detta så det kan ha ändrats...

//Brådhis

Lura ingen nu. Man räknar alltid på släpets totalvikt oavsett last, och bilens tjänstevikt. Inget annat. Och då blir det olovlig körning om bilen är lättare än släpet.

Är inte ute efter att lura någon! Skrev vad jag fått lära mig om detta! Dvs att om släpet är helt tomt så räknas släpets tjänstevikt och inte totalvikt!

Och visst, jag kan förstås ha fel, men det var ändå en för området mycket tillförlitlig källa som lärde ut detta! Dock kan det förstås ha ändrats sedan dess!

Dock gällde ju inte detta i det här fallet eftersom bilen ändå var lättare än det (olastade!) släpet!

//Brådhis

Man räknar alltid släpets totalvikt. Väger släpet 500kg tomt och får lasta 1000kg så räknar man 1500kg även om det är tomt. Får du bara dra 1400kg med B-kort så är det olovlig körning. Alltså: Släpets totalvikt och bilens tjänstevikt. Släpet får inte vara tyngre än bilen. Undantag:   Min BMW får dra 2000kg enl. regbeviset. Bilens tjänstevikt är 1930kg, totalvikt är 2280kg. Jag får med B-kort endast dra 1220kg. Varför då? Jo, totalvikten på hela ekipaget får inte överstiga 3500kg.

Germax
8 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Allt samma sak, lär er!

Jag ska inte dra reglerna igen eftersom många ovan redan klargjort. Men för er som inte bara är ovisa, utan även hävdar att ni vet fakta (som är fel) SLUTA!

Germax
8 februari 2011 · 12 086 Inlägg

jonnyk85 skrev:
1450 får du dra med en 740 på b kort

Fel, "en 740" får inte dra 1450kg på B-kort, men det är möjligt att vissa 740 får det (mer än vad jag visste isf) De allra flesta 740 får dra ca 1350kg beroende på att de har samma tjänstevikt.

Jag får be om ursäkt och rätta mig själv lite, tydligen ligger 745 ca 100kg över 744. Vilket betyder ca 1450kg. Men det betyder fortf inte att alla 740 får dra 1450kg, så det inte misstolkas av någon.

Senast redigerat av JapMax (8 februari 2011)

twin_cam Smålänning
8 februari 2011 · 7 877 Inlägg

JapMax skrev:

jonnyk85 skrev:
1450 får du dra med en 740 på b kort

Fel, "en 740" får inte dra 1450kg på B-kort, men det är möjligt att vissa 740 får det (mer än vad jag visste isf) De allra flesta 740 får dra ca 1350kg beroende på att de har samma tjänstevikt.

Jag får be om ursäkt och rätta mig själv lite, tydligen ligger 745 ca 100kg över 744. Vilket betyder ca 1450kg. Men det betyder fortf inte att alla 740 får dra 1450kg, så det inte misstolkas av någon.

Vad jag sett när jag kollat på bilar i 740/940-klass är att dom får dra sin egen tjänstevikt.

Min får dra 1410 på B-kort, för att den väger det i tjänstevikt. Och jag gissar inte, står så i bilregistret. Sedan med taklucka = 1350 + 60 kg för takluckan.

Vid avsaknad av BE-behörighet räknas ALLTID släpets totalvikt, vare sig det är överfullt eller tomt. För att det ska vara enkelt för polisen troligen, kolla regbevisen bara.

Vid BE-behörighet är det släpets bruttovikt (tjänstevikt + last) som räknas, därför får du dra ett tomt 1800-släp efter en Mini Cooper, sålänge du har BE och släpets egna vikt inte överstiger bilens maximala dragvikt. Därför måste dom alltid väga ett ekipage där föraren innehar BE-behörighet.

Detta är det rätta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
nordstromj
8 februari 2011 · 1 772 Inlägg

En fråga utöver det här, vad betyder siffrorna som står i spalten "påföljd" på denna sidan http://trafikjuristen.se/boter/aklagarb … kbrott.htm ex 30, 50 och 100?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Germax
8 februari 2011 · 12 086 Inlägg

twin_cam skrev:

JapMax skrev:

jonnyk85 skrev:
1450 får du dra med en 740 på b kort

Fel, "en 740" får inte dra 1450kg på B-kort, men det är möjligt att vissa 740 får det (mer än vad jag visste isf) De allra flesta 740 får dra ca 1350kg beroende på att de har samma tjänstevikt.

Jag får be om ursäkt och rätta mig själv lite, tydligen ligger 745 ca 100kg över 744. Vilket betyder ca 1450kg. Men det betyder fortf inte att alla 740 får dra 1450kg, så det inte misstolkas av någon.

Vad jag sett när jag kollat på bilar i 740/940-klass är att dom får dra sin egen tjänstevikt.

Min får dra 1410 på B-kort, för att den väger det i tjänstevikt. Och jag gissar inte, står så i bilregistret. Sedan med taklucka = 1350 + 60 kg för takluckan.

Vid avsaknad av BE-behörighet räknas ALLTID släpets totalvikt, vare sig det är överfullt eller tomt. För att det ska vara enkelt för polisen troligen, kolla regbevisen bara.

Vid BE-behörighet är det släpets bruttovikt (tjänstevikt + last) som räknas, därför får du dra ett tomt 1800-släp efter en Mini Cooper, sålänge du har BE och släpets egna vikt inte överstiger bilens maximala dragvikt. Därför måste dom alltid väga ett ekipage där föraren innehar BE-behörighet.

Detta är det rätta.

Lund-gren
8 februari 2011 ·

NordstromJ skrev:
En fråga utöver det här, vad betyder siffrorna som står i spalten "påföljd" på denna sidan http://trafikjuristen.se/boter/aklagarb … kbrott.htm ex 30, 50 och 100?

Förmodligen dagsböter?

Jokero Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
8 februari 2011 · 78 Inlägg

Lund-gren skrev:

NordstromJ skrev:
En fråga utöver det här, vad betyder siffrorna som står i spalten "påföljd" på denna sidan http://trafikjuristen.se/boter/aklagarb … kbrott.htm ex 30, 50 och 100?

Förmodligen dagsböter?

Dagsböter stämmer!

Vet detta då jag själv "råkat ut för't"...
smile

Allmänt jävla envis!
Brådhis * Voff voff *
8 februari 2011 · 10 287 Inlägg

twin_cam skrev:
Vid BE-behörighet är det släpets bruttovikt (tjänstevikt + last) som räknas, därför får du dra ett tomt 1800-släp efter en Mini Cooper, sålänge du har BE och släpets egna vikt inte överstiger bilens maximala dragvikt. Därför måste dom alltid väga ett ekipage där föraren innehar BE-behörighet.

Ah... Visst fan! Så är det nog ja! Jag hade för mig att det gällde även för B-behörighet, men då var jag ute och cyklade! Ber om ursäkt för detta, var som sagt inte min mening att lura någon! Sorry!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang