Tagen av polispilot i 129km/h (m. kärra) Beslutet anlänt!

Sami-B Ustkaka
10 februari 2011 · 506 Inlägg

Nedrans.

Körde på E4an söder om Jönköping, Upp kommer en suspekt Saab, jag bromsar rött, han blinkar blått.

Hans polispilot påstod att jag framfördes i en hastighet av 129.9km/h och då någon hade kopplat på en släpkärra efter min bil, så är den högsta tillåtna hastighet 80km/h.

Men inte körde väll jag så snabbt? nee.
Då jag inte hade någon penna med mig avstod jag ifrån att skriva min namntäckning vid fältet "medges".
Fick istället ett papper som hette "BESLUT OM OMHÄNDERTAGANDE av körkort och traktorkort m.m"
Så jag får åka hur mycket bil jag vill till 2011 02/11 kl. 14:46.
(detta beslut fick man tydligen vare sig man erkände eller inte vid 30km/h överskridande tillåtna hastighet)

Men sen?
detta går väll till transportstyrelsen eller något liknande, och dom avgör väll om det ska bli en rättegång eller inte.
Troligt vis blir det de förstnämnda.
Men en rättegång kan ju, i värsta fall bli av först ett år senare, får jag behålla körkortet tills dess?
och vad det gäller att behålla körkortet, hur stor chans har jag att vinna i ett sådant mål?

jävla skit

Senast redigerat av Sami-B (16 mars 2011)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
caromania Forummoderator
10 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Poetiskt skrivet tycker jag. Keep it up så har du snart råd med böterna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Andromeda Rumpmas
10 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Du borde "glömt" körkortet hemma. De kan inte gärna ta själva kortet på plats om du inte har det med dig. För övrigt är det ganska olämpligt att köra 129 knyck med kärra i det här väglaget. Bilen får ju lite andra egenskaper både i hög och låg fart.

Edit: Eftersom du inte erkände blir det tingsrätten som får avgöra om du kört för fort eller inte. Polisen vittnar på ena sidan och du på den andra. Du får naturligtvis ta med dig ett ombud om du vill. Det brukar väl heta att Polisen inte har någon anledning att fabricera, medan du har det.

Överträdelsen 39 km/h på väg över gällande hastighet brukar rendera 2 månaders körkortsindragning enligt Trafikjuristen:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Praxis är väl också =/> 4000 kronor i böter vid körkortsåterkallelse pga fortkörning.

Om de sedan ser värre på saken eftersom du hade kärra på har jag ingen aning om.

Senast redigerat av Andromeda (10 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2011 · 13 673 Inlägg

transportstyrelsen kommer besluta tiden för indragandet av körkortet
beslutet är bara tillfälligt tills dess rättegången är klar då fastställs i regel tiden för indragningen

problemet jag ser är att risken finns att dom anser detta som vårdlöshet i trafik tanke på årstid och att det var med släp


kan oxå säga att du gjorde väldigt rätt i att inte erkänna gärningen
tyvärr kan jag inte tala om varför men just nu finns det speciellt viktiga omständigheter som gör att man aldrig ska skriva på

hur som helst kommer straffet inte bli värre än om du skrivit på direkt och oftast har man möjlighet att erkänna gärningen innan rättegången om du nu väljer detta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sami-B Ustkaka
10 februari 2011 · 506 Inlägg

Kan tillägga att det var solsken och helt torrt på vägen, Och jag hade inget körkort med mig, det är förlustanmält.

Men allt det här med kalibrering, mätsträckan osv?
Kan jag på något vis åka på rättegångskostnader?

Senast redigerat av Sami-B (10 februari 2011)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
10 februari 2011 · 1 098 Inlägg

Nix, staten VS privatperson innebär alltid att staten betalar.. Såvida inte ja sov helt i skolan?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Sami-B Ustkaka
10 februari 2011 · 506 Inlägg

Gott. men jag kan alltså inte få tillbaka körkortet tillfälligt, tills det att rättegången inträffat?

Edit: Glömde nämna att jag åkte dit för fortkörning för en månad sedan, dock var det bara 99.9km/h på 90km/h väg. blev 1500:-. Blev även av med körkortet då jag överskred hastigheten med 60km/h på 110km/h väg, med detta var för ca 4år sedan.
Detta spelar väll in med?

Senast redigerat av Sami-B (10 februari 2011)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Andromeda Rumpmas
10 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Sami-B skrev:
Gott. men jag kan alltså inte få tillbaka körkortet tillfälligt, tills det att rättegången inträffat?

Att vara av med körkortet räknas inte som ett straff i Sverige. För de flesta är det nog värre att inte kunna ta sig till jobbet (tänk om jobbet kräver körkort t om?) än själva böterna. Jävligt konstigt resonemang är det i alla fall. Spärrtiden börjar räknas från och med det datum ditt körkort togs, oavsett om rättegången sker om en vecka eller om ett halvår. Det är ju Transportstyrelsen(?) som beslutar om en körkortsåterkallelse, och det kan de göra på bara en misstanke om trafikbrott (polisrapport) utan att boten så att säga vunnit laga kraft. Sverige är bra underligt...

Jag har för mig att man väger in trafiköverträdelser inom en tvåårsperiod, så den fortkörning för en månad sedan ser ju inte bra ut i sammanhanget. Vid en tredje överträdelse inom två år utreder automatiskt transportstyrelsen om körkortsåterkallelse oavsett om de enskilda överträdelserna inte gäller mer än 7-8 km/h.

Senast redigerat av Andromeda (10 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
granadadr
11 februari 2011 · 7 268 Inlägg

Andromeda skrev:
Du borde "glömt" körkortet hemma. De kan inte gärna ta själva kortet på plats om du inte har det med dig. För övrigt är det ganska olämpligt att köra 129 knyck med kärra i det här väglaget. Bilen får ju lite andra egenskaper både i hög och låg fart.

Edit: Eftersom du inte erkände blir det tingsrätten som får avgöra om du kört för fort eller inte. Polisen vittnar på ena sidan och du på den andra. Du får naturligtvis ta med dig ett ombud om du vill. Det brukar väl heta att Polisen inte har någon anledning att fabricera, medan du har det.

Överträdelsen 39 km/h på väg över gällande hastighet brukar rendera 2 månaders körkortsindragning enligt Trafikjuristen:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Praxis är väl också =/> 4000 kronor i böter vid körkortsåterkallelse pga fortkörning.

Om de sedan ser värre på saken eftersom du hade kärra på har jag ingen aning om.

ts körde ju 49,9 km/h för fort wink  129.9- 80 = 49,9 smile men är förmodligen samma böter,, men kan vara en nackdel för ts,, då han körde 50km/h förfort med släp dessutom,,skulle gissa på 3 månders indraget körkort

Senast redigerat av granadadr (11 februari 2011)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Andromeda Rumpmas
11 februari 2011 · 3 860 Inlägg

granadadr skrev:

Andromeda skrev:
Du borde "glömt" körkortet hemma. De kan inte gärna ta själva kortet på plats om du inte har det med dig. För övrigt är det ganska olämpligt att köra 129 knyck med kärra i det här väglaget. Bilen får ju lite andra egenskaper både i hög och låg fart.

Edit: Eftersom du inte erkände blir det tingsrätten som får avgöra om du kört för fort eller inte. Polisen vittnar på ena sidan och du på den andra. Du får naturligtvis ta med dig ett ombud om du vill. Det brukar väl heta att Polisen inte har någon anledning att fabricera, medan du har det.

Överträdelsen 39 km/h på väg över gällande hastighet brukar rendera 2 månaders körkortsindragning enligt Trafikjuristen:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Praxis är väl också =/> 4000 kronor i böter vid körkortsåterkallelse pga fortkörning.

Om de sedan ser värre på saken eftersom du hade kärra på har jag ingen aning om.

ts körde ju 49,9 km/h för fort wink  129.9- 80 = 49,9 smile men är förmodligen samma böter,, men kan vara en nackdel för ts,, då han körde 50km/h förfort med släp dessutom,,skulle gissa på 3 månders indraget körkort

Hehe, skrev inlägget sent på kvällen ju *rodnar*

3 månader bjudet enligt Trafikjuristen, hör jag 4 någonstans?

Jo, spännande hur de gör med släpet. Kan vara bra att veta för egen del med eftersom man "kanske råkat" köra 60-70 med obromsat släp någon gång tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
granadadr
11 februari 2011 · 7 268 Inlägg

Andromeda skrev:

granadadr skrev:

Andromeda skrev:
Du borde "glömt" körkortet hemma. De kan inte gärna ta själva kortet på plats om du inte har det med dig. För övrigt är det ganska olämpligt att köra 129 knyck med kärra i det här väglaget. Bilen får ju lite andra egenskaper både i hög och låg fart.

Edit: Eftersom du inte erkände blir det tingsrätten som får avgöra om du kört för fort eller inte. Polisen vittnar på ena sidan och du på den andra. Du får naturligtvis ta med dig ett ombud om du vill. Det brukar väl heta att Polisen inte har någon anledning att fabricera, medan du har det.

Överträdelsen 39 km/h på väg över gällande hastighet brukar rendera 2 månaders körkortsindragning enligt Trafikjuristen:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Praxis är väl också =/> 4000 kronor i böter vid körkortsåterkallelse pga fortkörning.

Om de sedan ser värre på saken eftersom du hade kärra på har jag ingen aning om.

ts körde ju 49,9 km/h för fort wink  129.9- 80 = 49,9 smile men är förmodligen samma böter,, men kan vara en nackdel för ts,, då han körde 50km/h förfort med släp dessutom,,skulle gissa på 3 månders indraget körkort

Hehe, skrev inlägget sent på kvällen ju *rodnar*

3 månader bjudet enligt Trafikjuristen, hör jag 4 någonstans?

Jo, spännande hur de gör med släpet. Kan vara bra att veta för egen del med eftersom man "kanske råkat" köra 60-70 med obromsat släp någon gång tongue

beror på vikten på det obromsade släpet, väger den upp till 750kg  får du köra 80 med de flesta bilarna, wink

Senast redigerat av granadadr (11 februari 2011)

Hamilton
11 februari 2011 · 8 864 Inlägg

Sami-B skrev:
Gott. men jag kan alltså inte få tillbaka körkortet tillfälligt, tills det att rättegången inträffat?

Edit: Glömde nämna att jag åkte dit för fortkörning för en månad sedan, dock var det bara 99.9km/h på 90km/h väg. blev 1500:-. Blev även av med körkortet då jag överskred hastigheten med 60km/h på 110km/h väg, med detta var för ca 4år sedan.
Detta spelar väll in med?

Med tanke på tidigare meriter så lär du bli av med körkortet även den här gången och risken är ganska stor att det blir 1år den här gången.

På frågan om du kan få tillbaka körkortet i väntan på rättegång så är det nog lättast att ringa och fråga polisen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Sami-B Ustkaka
11 februari 2011 · 506 Inlägg

Hamilton skrev:

Sami-B skrev:
Gott. men jag kan alltså inte få tillbaka körkortet tillfälligt, tills det att rättegången inträffat?

Edit: Glömde nämna att jag åkte dit för fortkörning för en månad sedan, dock var det bara 99.9km/h på 90km/h väg. blev 1500:-. Blev även av med körkortet då jag överskred hastigheten med 60km/h på 110km/h väg, med detta var för ca 4år sedan.
Detta spelar väll in med?

Med tanke på tidigare meriter så lär du bli av med körkortet även den här gången och risken är ganska stor att det blir 1år den här gången.

På frågan om du kan få tillbaka körkortet i väntan på rättegång så är det nog lättast att ringa och fråga polisen.

Mvh
Hamilton

Ett år?! Men om min arbetsgivare kan intyga att jag är i största behov av körkort, då måste det gå att pruta ned den siffran?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
gamlingen
11 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Andromeda skrev:

granadadr skrev:

Andromeda skrev:
Du borde "glömt" körkortet hemma. De kan inte gärna ta själva kortet på plats om du inte har det med dig. För övrigt är det ganska olämpligt att köra 129 knyck med kärra i det här väglaget. Bilen får ju lite andra egenskaper både i hög och låg fart.

Edit: Eftersom du inte erkände blir det tingsrätten som får avgöra om du kört för fort eller inte. Polisen vittnar på ena sidan och du på den andra. Du får naturligtvis ta med dig ett ombud om du vill. Det brukar väl heta att Polisen inte har någon anledning att fabricera, medan du har det.

Överträdelsen 39 km/h på väg över gällande hastighet brukar rendera 2 månaders körkortsindragning enligt Trafikjuristen:

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Praxis är väl också =/> 4000 kronor i böter vid körkortsåterkallelse pga fortkörning.

Om de sedan ser värre på saken eftersom du hade kärra på har jag ingen aning om.

ts körde ju 49,9 km/h för fort wink  129.9- 80 = 49,9 smile men är förmodligen samma böter,, men kan vara en nackdel för ts,, då han körde 50km/h förfort med släp dessutom,,skulle gissa på 3 månders indraget körkort

Hehe, skrev inlägget sent på kvällen ju *rodnar*

3 månader bjudet enligt Trafikjuristen, hör jag 4 någonstans? Jo, spännande hur de gör med släpet. Kan vara bra att veta för egen del med eftersom man "kanske råkat" köra 60-70 med obromsat släp någon gång tongue

Forever,, han har ju gjort det förr och nu dessutom med släp,, nån gång borde man lära sej,,, snacka om vårdslöshet i trafik, men tanke på vad som kan hända med ett släp om man kör fort,, dvs inte bara skada sej själv utan också andra om den vobblar iväg..

Andromeda Rumpmas
11 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Hamilton skrev:

Sami-B skrev:
Gott. men jag kan alltså inte få tillbaka körkortet tillfälligt, tills det att rättegången inträffat?

Edit: Glömde nämna att jag åkte dit för fortkörning för en månad sedan, dock var det bara 99.9km/h på 90km/h väg. blev 1500:-. Blev även av med körkortet då jag överskred hastigheten med 60km/h på 110km/h väg, med detta var för ca 4år sedan.
Detta spelar väll in med?

Med tanke på tidigare meriter så lär du bli av med körkortet även den här gången och risken är ganska stor att det blir 1år den här gången.

På frågan om du kan få tillbaka körkortet i väntan på rättegång så är det nog lättast att ringa och fråga polisen.

Mvh
Hamilton

Det är väl Transportstyrelsen som har hand om körkortet och inget Polisen kan påverka? Det är ju som sagt inget straff att bli av med körkortet i Sverige.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
slowSwede
11 februari 2011 · 223 Inlägg

Jag är alltså inte den enda som orkar hålla 30 km/h med obromsat släp....känns tryggt att veta tongue

3 månader minimum åker nog trådskaparen på enligt min helt okvalificerade gissning (tror egentligen det blir mer)...kanske dags att minska trycket med högerfoten eftersom du lär köra snabbt hela tiden, om du åker fast så mycket.
Råkar själv ibland köra någon km/h för fort på motorvägen, men ser alltid till att inte ha några bilar efter mig och samtidigt inte köra så fort att jag kör snabbast av alla. Blir man inte omkörd då och då på motorväg så blinkar det snart blått....

BMW 335 (2007)
AIC
11 februari 2011 · 185 Inlägg

slowSwede skrev:
Råkar själv ibland köra någon km/h för fort på motorvägen, men ser alltid till att inte ha några bilar efter mig och samtidigt inte köra så fort att jag kör snabbast av alla. Blir man inte omkörd då och då på motorväg så blinkar det snart blått....

Men det är väl därför du kallas slowSwede?

Kesler
11 februari 2011 · 3 650 Inlägg

Din hastighetsöverträdelse är ju "klockad" med "piloten" så saknad av bevis kommer ju inte fungera. Du kommer bli av med körkortet och du kommer över få böter. pga av dina tidigare överträdelser kommer det tyvärr inte vara nåt snack om ifall du får behålla kortet eller inte.

Vad det gäller rättegång så kommer du inte (ej 100% säkert) behöva betala rättegångskostnader ifall du förlorar. Förlorar du åker du ändå på böterna som du hade fått vid påskrift.

Det som händer är ju att rättegången kommer kosta en jävla massa pengar, vid mildare överträdelser brukar de lägga ner fallen då det kommer kosta onödiga pengar. Men i ditt fall där det finns bevis så tror jag de kommer fullfölja.

Edit. Tippar på att rättegångsväntetiden ligger runt 8 veckor beronde på fall och prioritering

Senast redigerat av Kesler (11 februari 2011)

plankan
11 februari 2011 ·

Sami-B skrev:
Ett år?! Men om min arbetsgivare kan intyga att jag är i största behov av körkort, då måste det gå att pruta ned den siffran?

Kan du bara tala om för mig varför du egentligen skulle få "rabatt" på detta roll

Om du själv vet om att du är "i största behov" av ditt körkort p g a ditt arbete -
varför håller du då på "glytta" dig på detta sättet OCH SÅ MED SLÄP t o m mad

Låter inte ens som om du skulle haft körkort från första början hmm
(men det är vad jag tycker såklart)

Tommy_P
11 februari 2011 · 396 Inlägg

plankan skrev:

Sami-B skrev:
Ett år?! Men om min arbetsgivare kan intyga att jag är i största behov av körkort, då måste det gå att pruta ned den siffran?

Kan du bara tala om för mig varför du egentligen skulle få "rabatt" på detta roll

Om du själv vet om att du är "i största behov" av ditt körkort p g a ditt arbete -
varför håller du då på "glytta" dig på detta sättet OCH SÅ MED SLÄP t o m mad

Låter inte ens som om du skulle haft körkort från första början hmm
(men det är vad jag tycker såklart)

Moralisering göres lämpligen på familjeliv eller nåt annat djupt träsk. Vi vet alla att han brutit mot lagen.

Ring och be om att få tillbaka kortet, du kan ju knappast torska det 2 ggr.
Få ihop nåt om att jobbet ryker utan kort. Dock lär du irl bli av med det men dom kanske kortar det avsevärt och du kan ta "tjänstledigt".
Använd fantasin, och skriv INTE in genomskinliga förslag liknande "får jag mer än 1 månads spärrtid får jag kicken"

Senast redigerat av Tommy_P (11 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang