Tagen av polispilot i 129km/h (m. kärra) Beslutet anlänt!

fredriq Olika
12 februari 2011 · 907 Inlägg

MrEricsson skrev:

Mortalis skrev:
funkar det verkligen att man får "straffrabatt" på indragna körkort för att man behöver bilen i jobbet??
Stämmer det verkligen? Isf blir ju iaf jag jävla förbannad för den som nu behöver sitt körkort i jobbet, är uppenbarligen jävligt medveten om riskerna när man brassar på fort som fan och kan väl nästan klassas som yrkeschaufför, vilket tydligen innebär att man är The Stig i vardagstrafiken.
Trodde alla var lika inför lagen bara...

beror vell säkerligen på vad de är för företag oxå

vet bra många lastbilsföretag som vägrar skriva på snyft historier för att chaufförerna ska få tillbaka korten i förtid då man "ska" ha lite mer kompetens i trafiken än vanlig b-korts folk
spec då de är sån brist på chaufförer idag då de kan kicka en utan kort och ta in en ny med kort samma dag i princip.

men visst finns säkert företag som skriver på snyft historer och får kortare straff.
vilket är helt fel. tycker de borde ändra reglerna lite så blir man av med kortet så blir man
och att man inte alls kan skicka in snyft historer

tycker alla som kör som idioter med vilket fordon de än må vara kan ta och fladdra åt helvete och skaffa sig ett busskort eller 2 for life big_smile

Nu pratar du väl mot dej själv?
Om det är ont om chaufförer så är det väl inte bara att ta in en ny om den gamla blir av med kortet?

Vart söder om Jönköping finns det väg som är skyltad 120? Största vägen söder om Jkpg är väl E4:an och den var iaf skyltad 110 fram till Ljungby där den blir 100 senast i fredags...

Mvh
Fredrik
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 februari 2011 · 5 650 Inlägg

fredriq skrev:

MrEricsson skrev:

Mortalis skrev:
funkar det verkligen att man får "straffrabatt" på indragna körkort för att man behöver bilen i jobbet??
Stämmer det verkligen? Isf blir ju iaf jag jävla förbannad för den som nu behöver sitt körkort i jobbet, är uppenbarligen jävligt medveten om riskerna när man brassar på fort som fan och kan väl nästan klassas som yrkeschaufför, vilket tydligen innebär att man är The Stig i vardagstrafiken.
Trodde alla var lika inför lagen bara...

beror vell säkerligen på vad de är för företag oxå

vet bra många lastbilsföretag som vägrar skriva på snyft historier för att chaufförerna ska få tillbaka korten i förtid då man "ska" ha lite mer kompetens i trafiken än vanlig b-korts folk
spec då de är sån brist på chaufförer idag då de kan kicka en utan kort och ta in en ny med kort samma dag i princip.

men visst finns säkert företag som skriver på snyft historer och får kortare straff.
vilket är helt fel. tycker de borde ändra reglerna lite så blir man av med kortet så blir man
och att man inte alls kan skicka in snyft historer

tycker alla som kör som idioter med vilket fordon de än må vara kan ta och fladdra åt helvete och skaffa sig ett busskort eller 2 for life big_smile

Nu pratar du väl mot dej själv?
Om det är ont om chaufförer så är det väl inte bara att ta in en ny om den gamla blir av med kortet?

nope i och med att de är bristfälligt yrke så är det dom utbildningarna de finns mest av .
och de rammlar ut nytt folk från utbildningarna varje dag så företagen har verkligen inga problem med och byta ut puckon som blir av med kortet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hellectric Trött
12 februari 2011 · 267 Inlägg

fredriq skrev:
Vart söder om Jönköping finns det väg som är skyltad 120? Största vägen söder om Jkpg är väl E4:an och den var iaf skyltad 110 fram till Ljungby där den blir 100 senast i fredags...

Det är 120 Från  Ljungby ända ner till Helsingborg tror jag. Det är iaf 120 ner till Markaryd, det är jag helt säker på. Det är ju förvisso söder om Jönköping, men det är ju Italien också...

Muttley
12 februari 2011 ·

Hellectric skrev:

fredriq skrev:
Vart söder om Jönköping finns det väg som är skyltad 120? Största vägen söder om Jkpg är väl E4:an och den var iaf skyltad 110 fram till Ljungby där den blir 100 senast i fredags...

Det är 120 Från  Ljungby ända ner till Helsingborg tror jag. Det är iaf 120 ner till Markaryd, det är jag helt säker på. Det är ju förvisso söder om Jönköping, men det är ju Italien också...

Det stämmer absolut inte. Bara vissa sträckor som är 120. Och efter markaryd är de bara nån enstaka mil, tror de tar slut med 120 helt efter skånes fagerhult.

Uttelito Kung
12 februari 2011 · 603 Inlägg

christofer_k skrev:

linuslinje skrev:

Smajly skrev:

Hehe.. och vad har du lärt av allt detta??

Uppdatera oss gärna med hur det går..

Ingenting uppenbarligen??

TS: Du har gjort fel, kört för snabbt och vårdslöst. Var en man och betala dina böter istället för att mygla och låta oss andra skattebetalare betala en rättegång.

Jag tycker då att skatten går rätt .. hur skulle de kännas om  du fick betala hela rättagången sj om du skulle köra för fort ?  jag vill att min skatt går på sånthära än nå annat skit..

Kör du för fort och vet om det dessutom på halt väglag med släpvagn så är det bara att punga ut sedlarna och ta sitt straff och att överklaga och dra ut på det hela är ett slöseri med skattepengar.


Hur jag skulle känna om jag kört för fort? skyldig antagligen, bara att skriva på och glida vidare wink

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Hellectric Trött
12 februari 2011 · 267 Inlägg

tkd_rille skrev:

Hellectric skrev:
Det är 120 Från  Ljungby ända ner till Helsingborg tror jag. Det är iaf 120 ner till Markaryd, det är jag helt säker på. Det är ju förvisso söder om Jönköping, men det är ju Italien också...

Det stämmer absolut inte. Bara vissa sträckor som är 120. Och efter markaryd är de bara nån enstaka mil, tror de tar slut med 120 helt efter skånes fagerhult.

Åfan? Trodde bestämt att det var 120 hela vägen. Spelar ju ingen roll iofs, scanian gör inte mer än 90 iaf. wink

Sami-B Ustkaka
13 februari 2011 · 506 Inlägg

Hela moralbuffén är här och smular ner tangentbordet. att man "inte ska köra snabbare än 80km/h med släp, för då dör alla på samma väg" är ju helt märkligt. Jag åkte som sagt en solig dag, helt torr asfalt. Och dessutom kan det ju inte vara livsfarligt efter som i vissa länder får man köra snabbare än 80km/h. i belgien får man köra i 120, i frankrike 130 (hör och häpna!) och det var en olastad, enkelaxlig liten petite släpkärra.
men... hjälper mig föga.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Uttelito Kung
13 februari 2011 · 603 Inlägg

Sami-B skrev:
Hela moralbuffén är här och smular ner tangentbordet. att man "inte ska köra snabbare än 80km/h med släp, för då dör alla på samma väg" är ju helt märkligt. Jag åkte som sagt en solig dag, helt torr asfalt. Och dessutom kan det ju inte vara livsfarligt efter som i vissa länder får man köra snabbare än 80km/h. i belgien får man köra i 120, i frankrike 130 (hör och häpna!) och det var en olastad, enkelaxlig liten petite släpkärra.
men... hjälper mig föga.

Vill inte upprepa vad som redan sagts i tråden men oavsätt hur du vänder och vrider på det så är inte detta frankrike och DU har brutit mot lagen, det är bara att stå sitt kast och se vad som händer smile

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Sami-B Ustkaka
13 februari 2011 · 506 Inlägg

Uttelito skrev:

Sami-B skrev:
Hela moralbuffén är här och smular ner tangentbordet. att man "inte ska köra snabbare än 80km/h med släp, för då dör alla på samma väg" är ju helt märkligt. Jag åkte som sagt en solig dag, helt torr asfalt. Och dessutom kan det ju inte vara livsfarligt efter som i vissa länder får man köra snabbare än 80km/h. i belgien får man köra i 120, i frankrike 130 (hör och häpna!) och det var en olastad, enkelaxlig liten petite släpkärra.
men... hjälper mig föga.

Vill inte upprepa vad som redan sagts i tråden men oavsätt hur du vänder och vrider på det så är inte detta frankrike och DU har brutit mot lagen, det är bara att stå sitt kast och se vad som händer smile

Jag menar inte att man ska köra i 130 i Sverige bara för att man får det i Frankrike, försökte bara säga att det inte automatiskt blir ett inferno på vägarna för att man gör det.
Det som har varit fokus i tråden är hur lämpligt det är att köra för fort. Jag undrade mest hur noga man kan mäta med en polisrobot? Från vilket avstånd det är giltigt? Filmar dom alltid? Måste dom filma? osv...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
killercow
13 februari 2011 ·

Sami-B skrev:
Jag undrade mest hur noga man kan mäta med en polisrobot? Från vilket avstånd det är giltigt? Filmar dom alltid? Måste dom filma? osv...

Pilot mäter rätt noga. det mäter ju på hur lång tid du kör en viss sträcka. så får dom fram en medelhastighet. frågan är bara om han mätte dej med pilot och fick fram 129,9 som medel?

vet inte om dom filmar. men i en rättegång så blir det ditt ord mot polisens. deras ord brukar väga väldigt tungt och det är knappast till din fördel att du åkt dit för fortkörning tidigare och även blivit av med kortet innan. så i en rättegång är du nog rätt körd

volvoentusiasten
13 februari 2011 · 4 005 Inlägg

Vid användning av TripTrack så behövs ingen film.

Janneutanb
13 februari 2011 · 7 271 Inlägg

Sami-B skrev:

Uttelito skrev:

Sami-B skrev:
Hela moralbuffén är här och smular ner tangentbordet. att man "inte ska köra snabbare än 80km/h med släp, för då dör alla på samma väg" är ju helt märkligt. Jag åkte som sagt en solig dag, helt torr asfalt. Och dessutom kan det ju inte vara livsfarligt efter som i vissa länder får man köra snabbare än 80km/h. i belgien får man köra i 120, i frankrike 130 (hör och häpna!) och det var en olastad, enkelaxlig liten petite släpkärra.
men... hjälper mig föga.

Vill inte upprepa vad som redan sagts i tråden men oavsätt hur du vänder och vrider på det så är inte detta frankrike och DU har brutit mot lagen, det är bara att stå sitt kast och se vad som händer smile

Jag menar inte att man ska köra i 130 i Sverige bara för att man får det i Frankrike, försökte bara säga att det inte automatiskt blir ett inferno på vägarna för att man gör det.
Det som har varit fokus i tråden är hur lämpligt det är att köra för fort. Jag undrade mest hur noga man kan mäta med en polisrobot? Från vilket avstånd det är giltigt? Filmar dom alltid? Måste dom filma? osv...

Allt som inte är lagligt är livsfarligt, lagarna finns ju bara för att skydda oss... rollbig_smilebig_smilebig_smile

Sami-B Ustkaka
13 februari 2011 · 506 Inlägg

linuslinje skrev:
Vid användning av TripTrack så behövs ingen film.

Är det samma sak som polispilot?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
alexbenhard Hemlig Agent
13 februari 2011 · 1 115 Inlägg

Hellectric skrev:

tkd_rille skrev:

Hellectric skrev:
Det är 120 Från  Ljungby ända ner till Helsingborg tror jag. Det är iaf 120 ner till Markaryd, det är jag helt säker på. Det är ju förvisso söder om Jönköping, men det är ju Italien också...

Det stämmer absolut inte. Bara vissa sträckor som är 120. Och efter markaryd är de bara nån enstaka mil, tror de tar slut med 120 helt efter skånes fagerhult.

Åfan? Trodde bestämt att det var 120 hela vägen. Spelar ju ingen roll iofs, scanian gör inte mer än 90 iaf. wink

Från någonstans utanför Ljungby till strax innan Åstorp är det 120.

Jag hade 82 km/h på 50 väg och blev av med kortet i 3 månader.
Bara en liten fingervisning att 3 månader är nog absolut minimum för nästan 50 km/h över tillåten hastighet.
Med en tidigare historik av fortkörning lär det bli över 3 månader spärrtid kanske det dubbla rent av.

volvoentusiasten
13 februari 2011 · 4 005 Inlägg

Sami-B skrev:

linuslinje skrev:
Vid användning av TripTrack så behövs ingen film.

Är det samma sak som polispilot?

yes

jottosson
14 februari 2011 · 606 Inlägg

Ett år?! Men om min arbetsgivare kan intyga att jag är i största behov av körkort, då måste det gå att pruta ned den siffran?

detta kan fungera se bara till att arbetsgivaren lämnar in intyget i tid farsan blev av med körkortet (lastbils förare) och hade hans chef lämnat ett intyg hade han fått ha kvar det :p

Kan det lagas ska det lagas! :)
killercow
14 februari 2011 ·

jottosson skrev:

Ett år?! Men om min arbetsgivare kan intyga att jag är i största behov av körkort, då måste det gå att pruta ned den siffran?

detta kan fungera se bara till att arbetsgivaren lämnar in intyget i tid farsan blev av med körkortet (lastbils förare) och hade hans chef lämnat ett intyg hade han fått ha kvar det :p

dock inte troligt att de kommer gå pruta ner med hjälp av intyg då TS senast en mån innan åkte dit för fortkörning och för 4 år sen fick kör kortet indraget pga fortkörning.

visst kör man fort en gång brukar dom vara snälla om man behöver kortet i arbetet.
men när samma trafikbrott återkommer så ser dom nog inte med den snälla sidan.
jag är nog rädd att dom kommer se till att det svider den här gången. jag skulle gissa på indraget i ett år. eller 6mån, kanske nån längre prövo tid efter. kanske i värsta fall helt får göra om kortet...

Audi_powah
14 februari 2011 · 1 515 Inlägg

Du kommer med stor sannolikhet att bli av med körkortet samt dryga böter. Samt avstängd ifrån att köra alls i ca 3-6 månader. Att överklaga hjälper nästan aldrig. . Gjorde inte i mitt fall iaf, Min chef ringde tom in och pratade lite med de, resultatet blev att de drog ner på avstängningen med 1 månad. That´s all.

Så räkna med indraget, böter samt avstängning. Och jaa, då måste du ta om kortet igen, teori samt uppkörning. Bara och bita i det sura äpplet..Nu kommer du iaf inte och köra så snabbt med en kärra där bak, vilket är helt idiotiskt i mitt tycke.

Ha det gott. mvh

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Muttley
14 februari 2011 ·

Audi_powah skrev:
Du kommer med stor sannolikhet att bli av med körkortet samt dryga böter. Samt avstängd ifrån att köra alls i ca 3-6 månader. Att överklaga hjälper nästan aldrig. . Gjorde inte i mitt fall iaf, Min chef ringde tom in och pratade lite med de, resultatet blev att de drog ner på avstängningen med 1 månad. That´s all.

Så räkna med indraget, böter samt avstängning. Och jaa, då måste du ta om kortet igen, teori samt uppkörning. Bara och bita i det sura äpplet..Nu kommer du iaf inte och köra så snabbt med en kärra där bak, vilket är helt idiotiskt i mitt tycke.

Ha det gott. mvh

Hade han prövotiden kvar med tanke på du skriver att han måste göra om allt.

gamlingen
14 februari 2011 · 5 198 Inlägg

Enda gången man behöver ta om kortet är vid prövotid ELLER om kortet varit borta 1 år eller mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang