Inför: Saab Turbo Club Of Sweden På Knutstorp 10 April Kl 08:00 Skynda Att Betala Innan 10 Mars!!!!!

EyeLighter
29 mars 2011 · 381 Inlägg

aerocoupe skrev:
Ni kör inte via Kristianstad Henke?

Ni som åker ifrån Kristianstad passerar ni höör?

Hade ju varit fint om man kunde mötas upp någonstans längs vägen om nu Crille-76 åker ifrån Sösdala/Höör

KHRacing
29 mars 2011 ·

MrJAM skrev:

KHRacing skrev:
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19760357.htm

Ha så kul på eran banträff smile

Det där gäller motortävlning, vilket detta inte är. Väntar fortfarande med spänning på svar var du hittar
konbana och strippkörning info på Knutan.

(F.ö. gäller inte lagboken om överenskommelse med försäkringsbolag har genomförts mellan alla parter inblandade. Det kanske du inte visste...)

Hej du, jag hade fel ang acc-test / slalomgrejjen, men detta är irrellevant i sammanhanget då
ändå en motortävlingsförsäkrning krävs utav arrangören enligt lag - Även trots att ni har SAAB/IF-försäkrningen som skydd. Och nej, länken ovan gäller inte bara tävling, det står det klart o tydligt (tyvärr)

Skapade denna tråden igår. Vänligen läs svaren som postades snabbt igårkvälls:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71732

Ang lagboken har du 100% fel tyvärr.
Svensk lag kan man ALDRIG gå förbi, men regler kan man.

Jani Hast
29 mars 2011 · 213 Inlägg

MrJAM skrev:

KHRacing skrev:
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19760357.htm

Ha så kul på eran banträff smile

Det där gäller motortävlning, vilket detta inte är. Väntar fortfarande med spänning på svar var du hittar konbana och strippkörning info på Knutan.

(F.ö. gäller inte lagboken om överenskommelse med försäkringsbolag har genomförts mellan alla parter inblandade. Det kanske du inte visste...)

Dom har ju kört det alltid annars så.
Slut på det nu eller ?
Har ju haft en slalom cup till och med.

MrJAM
29 mars 2011 · 1 464 Inlägg

Jani Hast skrev:
Dom har ju kört det alltid annars så.
Slut på det nu eller ?
Har ju haft en slalom cup till och med.

Nej, inte alltid annars. Och vet ej, det kanske återkommer. Och ja, men inte nu.

KHRacing skrev:
Hej du, jag hade fel ang acc-test / slalomgrejjen, men detta är irrellevant i sammanhanget då
ändå en motortävlingsförsäkrning krävs utav arrangören enligt lag

Nej! Inte om det inte är en tävling! Hur svårt är detta att förstå? Måste jag åta mig arbetet, som jag inte har tid med, att maila IF och sedan be dem att återkomma skriftligt till mig för att jag ska överbevisa dig? Jag orkar inte. Snälla tro mig att de sagt att "så länge körning på bana ej sker i tävlingsanda så gäller gällande trafikregler, och tillika försäkringar".

Men jag orkar inte diskutera.

Jag kommer att köra så som alla gånger förr.
Och detta med en helförsäkring som till fullo, garanterat, täcker ev. problem som förhoppnignsvis inte uppstår.

Sedan, kan ni fortsätta diskussionen om resten. För egentligen, rör det inte mig i ryggen. Tur vi båda vet vad som gäller. Du med din regelbok jag med mitt samtal med mitt försäkringsbolag.

Tack och hej.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
KHRacing
29 mars 2011 ·

MrJAM skrev:

Jani Hast skrev:
Dom har ju kört det alltid annars så.
Slut på det nu eller ?
Har ju haft en slalom cup till och med.

Nej, inte alltid annars. Och vet ej, det kanske återkommer. Och ja, men inte nu.

KHRacing skrev:
Hej du, jag hade fel ang acc-test / slalomgrejjen, men detta är irrellevant i sammanhanget då ändå en motortävlingsförsäkrning krävs utav arrangören enligt lag

Nej! Inte om det inte är en tävling! Hur svårt är detta att förstå? Måste jag åta mig arbetet, som jag inte har tid med, att maila IF och sedan be dem att återkomma skriftligt till mig för att jag ska överbevisa dig? Jag orkar inte. Snälla tro mig att de sagt att "så länge körning på bana ej sker i tävlingsanda så gäller gällande trafikregler, och tillika försäkringar".

Forum är till för att diskuteras på: smile

Jag betvivlar inte någonstans att IF sagt detta till dig/er som Saabägare, samt att eran trafikförsäkrning
gäller via If, ok ! Detta är helt oki med mig. (varför skulle det inte vara det, är ju bara bra för tusan !

Men faktum kvarstår att du har fel i att det ej behövs en motortävlingsförsäkrning tecknad utav arrangörerna.
& att vanliga trafikregler skulle gälla på bana är bara skrattretande, vart står detta i en svensk lagtext ?
Eller är detta vad IF sagt isf kanske ang trafikreglerna ?

---------------------------------------------------------------------------------

På följande text står det klargjort vad som gäller i lagen om motortävlingsförsäkrning:

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

mvh k

Senast redigerat av KHRacing (29 mars 2011)

magnusthome
29 mars 2011 · 1 Inlägg

Ledsen att vara en party-pooper - sorry - men om man kör bil inom ett inhägnat tävlingsområde (vilket Knutan är) så måste arrangören enligt lag ha en s.k. "motortävlingsförsäkring". Det spelar ingen roll under vilka former man kör, inte ens om alla kör max 20kmh hela dan. Nyckeln är nämligen lagtexten "inhägnat tävlingsområde" som gör att skydd för tredje man via den överallt annars gällande trafikförsäkringen inte gäller här.



Om man inte vill så läs inte längre, men jag tänkte jag kunde berätta lite om någon kanske är nyfiken. So here goes:



Man kan avtala med sitt försäkringsbolag att vagnskadeförsäkring gäller - men se i så fall absolut till att du får det på papper!! Två svenska klubbar har lyckats med detta. Men det hjälper inte skyddet för tredje man, där måste alla arrangörer ändå teckna en motortävlingsförsäkring. För vad man än har för skydd via de vanliga försäkringsbolagen så täcks inte tredje part inom inhängnat tävlingsområde via trafikförsäkringsdelen. De kan betala ut ändå om de är på bra humör, men det finns inget som helst stöd för det i din trafikförsäkringsdel pga trafikskadelagen.

Alltså, ditt vanliga försäkringsbolag:
- kan ge dig vagnskadeskydd om du kan förhandla till dig det - se absolut till att få det på papper
- kan inte ge skydd för tredje man mha trafikförsäkringsdelen

Nu till det bra. En motortävlingsförsäkring kan man f.n. bara få från SBF eller SMA. Hos SMA kostar den 500 kronor för arrangören, se till att läsa det "finstilta" bara kring arrangörsdelen vs deltagardelen (dvs försäkring om du själv blir skadad!!). Hos SBF är det krångligt eftersom man MÅSTE vara en till SBF ansluten klubb med en faslig massa byråkrati innan man är i mål. Många svenska klubbar har valt vägen med SBF. Och andra kör med SMA. Några få kvarvarande har inte läst på och kör fortfarande olagliga banträffar.


Det kostar alltså väldigt lite att följa lagen. Så mitt tips är att göra det.


Ha superkul nu på banträffen! Be safe - have fun!!!


MVH
Magnus Thomé
www.rejsa.nu



EDIT: Ännu bättre beskrivning av allt ovan hittar du här http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/41/1/index.php?

Senast redigerat av magnusthome (30 mars 2011)

BMW M2 (2016)
Mattias.C.O
30 mars 2011 · 159 Inlägg

EyeLighter skrev:

aerocoupe skrev:
Ni kör inte via Kristianstad Henke?

Ni som åker ifrån Kristianstad passerar ni höör?

Hade ju varit fint om man kunde mötas upp någonstans längs vägen om nu Crille-76 åker ifrån Sösdala/Höör

Vi är ett helt gäng som kör från Höör 07:15, samlas 07:00 och snackar lite, väntar in folk och sen kör tillsammans, förra året var vi 40 bilar ungefär !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
Nissan Silvia PS13 "Instagram - BAM Garage" (1992)
BMW 635 CSI "S38B36 Turbo Projekt" (1983)
Mattias.C.O
30 mars 2011 · 159 Inlägg

Crille-76 skrev:

EyeLighter skrev:

Crille-76 skrev:
Kommer oxå dock troligtvis antingen i egen bil av annat märke (som får parkera i skamvrån) eller co-driver med svågern i hans 9000 med extra krydda smile

samköra? Eller ni åker inte ifrån Hässleholm? Hör av dig i veckan ang det andra vi snacka om när du har tid! cool

Utgår från Sösdala den dagen så antar vi kör ner till Höör o vidare därifrån sen smile Ska höra me honom så kanske vi kan styra upp nåt smile Hör av mig ang det andra senare.. wink

07:15 kör vi från Höör, samlas 07:00 !! Förra året var vi ca 40 bilar när vi hade kört en bit !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
Mattias.C.O
30 mars 2011 · 159 Inlägg

Fahrer skrev:
Kommer, dock med nedtrimmad bil i år.

Ja förra året blev det väl lagerras för dig? =/

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
Crille-76 Rekondchef
30 mars 2011 · 265 Inlägg

Mattias.C.O skrev:
07:15 kör vi från Höör, samlas 07:00 !! Förra året var vi ca 40 bilar när vi hade kört en bit !!

Yes vi kommer va där om inget oförutsett händer! smile

Mattias.C.O
30 mars 2011 · 159 Inlägg

Crille-76 skrev:

Mattias.C.O skrev:
07:15 kör vi från Höör, samlas 07:00 !! Förra året var vi ca 40 bilar när vi hade kört en bit !!

Yes vi kommer va där om inget oförutsett händer! smile

Låter bra xD Hoppas bara att det är många som kommer i år, inte många so mskriver på turbo forumet !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
aerocoupe
30 mars 2011 · 23 Inlägg

Jag möter upp i höör.... var i höör samlas vi?

kör hårt!
BMW 320 "Alpina Dynamic" (2004)
Mattias.C.O
31 mars 2011 · 159 Inlägg

aerocoupe skrev:
Jag möter upp i höör.... var i höör samlas vi?

På Hardys, ligger intill första rondellen från Hörby hållet, Kör rakt fram i rondellen och direkt på höger sida ligger det.

Från Hässleholm, höger i andra rondellen och direkt på höger sida !

Ses snart, LÄNGTAR !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
F103
31 mars 2011 · 61 Inlägg

KHRacing skrev:
mvh k

Så om en 9-3 aero kör av på raksträckan i 170 knyck, vad händer med skadorna på bilen då? Betalas själv?

...

Hamilton
31 mars 2011 · 8 864 Inlägg

Ang försäkringar m.m så tror jag att STCS har stenkoll på det, är ju inte första gången dom arrangerar en banträff med snart 20 år som klubb så har dom lite rutin och vilka regler som gäller.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
31 mars 2011 ·

CiscoKid skrev:

KHRacing skrev:
mvh k

Så om en 9-3 aero kör av på raksträckan i 170 knyck, vad händer med skadorna på bilen då? Betalas själv?

...

Skall man hårddra det så gäller inte ens försäkrningen om du backar in i en bil som står parkerad i en avsett p-ruta - innanför grindarna till området - Men ja, .. enligt tidigare inlägg så gäller svenska trafikregler på banan ju- smile (vilket jag aldrig ens hört talas om tidigare)
så du får bara hålla 120 som mest roll

SAAB/IF har ju sagt att de som har SAAB/IF´s Saabförsäkring, så gäller den.
(trots att den enligt lag inte gör det typ) Så har du inte SAAB/IF-intyg att deras försäkrning gäller den 17/4 på Knutstorp, så kan det bli svårt att bevisa att de sagt detta,, för inget försäkrningsbolag i världen betalar ut
pengar för att de är snälla liksom. De gör allt för att slippa.

Eller om du har ett annat bolag än SAAB/IF, så ring o fråga innan du kör.. & be att få det på papper med underskrift, daterat m.m  att din försäkring gäller.
Men faktumet som ingen fattar är att det krävs en annan försäkrning okså. Det är denna jag påpekat.

Senast redigerat av KHRacing (31 mars 2011)

KHRacing
31 mars 2011 ·

Hamilton skrev:
Ang försäkringar m.m så tror jag att STCS har stenkoll på det, är ju inte första gången dom arrangerar en banträff med snart 20 år som klubb så har dom lite rutin och vilka regler som gäller.

Mvh
Hamilton

Läser du  inlägg nummer 24, ovan, så har de inte koll alls tyvärr.

Senast redigerat av KHRacing (31 mars 2011)

Hamilton
31 mars 2011 · 8 864 Inlägg

KHRacing skrev:

Hamilton skrev:
Ang försäkringar m.m så tror jag att STCS har stenkoll på det, är ju inte första gången dom arrangerar en banträff med snart 20 år som klubb så har dom lite rutin och vilka regler som gäller.

Mvh
Hamilton

Läser du tidigare inlägg ovan så har de inte koll alls tyvärr.

Jag har läst alla inlägg.
Inte ett enda inlägg är skrivet från arrangören dvs STCS.
Inläggen i den här tråden är ju rena spekulationer
Med 4 banträffar per år så är jag säker på att allt är i sin ordning vad gäller försäkringar m.m

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
31 mars 2011 ·

Hamilton skrev:
Jag har läst alla inlägg.
Inte ett enda inlägg är skrivet från arrangören dvs STCS.
Inläggen i den här tråden är ju rena spekulationer
Med 5 träffar per år så är jag säker på att allt är i sin ordning vad gäller försäkringar m.m

Mvh
Hamilton

så sant så, det har jag med gjort ett antal ggr för att se om jag missat något smile

Borde man som arrangör inte presentera vem som står för motortävlingsförsäkrningen isf ?

Senast redigerat av KHRacing (31 mars 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang