Glavonja skrev:
Det jag har som allternativ är ingen suv utan audi a6 quattro 2006 års modell. Den är rätt trevlig har jag hört. Jag vet att suvar drar en del och är bereddd på det. Va tycker ni om audin? De dom 3 bilarna jag brottas med. Hur är x3an??
Skall du ändå köpa en stor, klumpig bil med fyrhjulsdrift kan du lika gärna köpa en SUV. Fyrhjulsdrift i all ära, men markfrigång är lika viktigt om det nu är bättre framkomlighet på oplogade vägar och över snövallar man söker. Audi A6 är annars en mycket trevlig bil.
Recension på X3 för den som är intresserad:Bmw X3 är en trevlig vagn, framför allt är det en rapp bil som gillar att svänga trots att den är högbyggd. Hjulen sitter rätt långt ut i hörnen och chassiet är utmärkt, lite som stadsjeeparnas svar på Golf GTI. Men framför allt är styrningen i en klass för sig dels bland stadsjeepar, men även många personbilar känns veviga i jämförelse. Upplevs inte heller mjuk och kränger endast när den pressas riktigt hårt, långt mycket senare än många personbilar. Detta kommer dock med en nackdel; X3 är inte obekväm, tvärt om. Men den har inte samma fjädringskomfort som X5 och XC90 i alla lägen utan kan upplevas lite studsig precis som en småbil i vissa situationer.
I övrigt är den precis som X5 en härlig bil att köra, upplevs mycket som en mer mogen Bmw 3a. Vintertid har du dock två alternativ, antisladdsystem på vilket gör att den fortfarande upplevs som en mogen 3-serie. Eller så slår du av detta och bilen uppträder snudd på bakhjulsdriven. Det är här en fyrhjulsdriven Bmw skiljer sig stort mot Audi eller Volvo, deras bilar är betydligt mer sävliga, understyrda och är inte lika naturligt lättkontrollerade som jag upplever Bmw 4WD om man kör aktivt.
Jag skrev att fyrhjulsdriften är bättre på X3, även om nyare X5 har samma system, och det stämmer för modellen fick Bmw´s xDrive. Systemet kan skjuta upp till 100% av kraften till ett hjul om det vill och har fått mycket positiv kritik i press och av ägarna, jag kan bara konstatera att jag körde bokstavligen talat rakt ut i skogen med min bil efter 20cm nysnö och hade inga som helst problem. På samma sätt arbetar systemet omärkligt på allmän väg, greppet bara finns där konstant; tryggt, förutsägbart.
Modellen har visat sig hålla mycket väl som jag nämnde tidigare, dessutom är 2.5i eller 3.0i bättre anpassade för X3 än X5; Här upplevs de fullt tillräckliga. Du kan nog förvänta dig en förbrukning flera deciliter lägre än för X5 eller XC90, säg 1-1.3L/milen?
Större X5 i all ära, men skall du ha en sådan tycker jag du lika gärna kan slå till på stort och köpa en V8 (4.4, 4.6 eller 4.8). En större, tyngre och mindre modern X5 med samma motor du kan få i X3 känns som ett mindre vettigt köp än just en X3 3.0i.