2048
Sök

Inlöst bil, vad går försäkriongsbolaget efter?

1 270 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Tjena, har en fundering på vad försäkringsbolag går efter och även verkstäderna som kollar över bilarna. Är så att jag har haft oturen att blivit påkörd för andra gången denna vinter!! yikes
Första gången med min Saab, den vart rätt så förstörd och skulle kosta 100000kr och laga. Den kan man förstå att dom valde att lösa in.

Men då min Volvo nu, den ska kosta 48.000kr att laga och dom ville hellre lösa in den än att laga? Borde den inte vara värd mer så det ska vara mer värt och laga den? Eller vad skulle ni värdera den till? Dom på volvo sa bara 30000 för den och jag tycker det är alldeles för lite eller är den inte värd mer?

Mvh Johan

1 265 Inlägg
16 februari 2011
J_Erixzzon skrev:
Tjena, har en fundering på vad försäkringsbolag går efter och även verkstäderna som kollar över bilarna. Är så att jag har haft oturen att blivit påkörd för andra gången denna vinter!! yikes
Första gången med min Saab, den vart rätt så förstörd och skulle kosta 100000kr och laga. Den kan man förstå att dom valde att lösa in.

Men då min Volvo nu, den ska kosta 48.000kr att laga och dom ville hellre lösa in den än att laga? Borde den inte vara värd mer så det ska vara mer värt och laga den? Eller vad skulle ni värdera den till? Dom på volvo sa bara 30000 för den och jag tycker det är alldeles för lite eller är den inte värd mer?

Mvh Johan

Försäkringsbolaget tittar givetvis efter billigaste på tex blocket

4 005 Inlägg
16 februari 2011
joakim89 skrev:
J_Erixzzon skrev:

Mvh Johan

sant! Men de går oftast på något mellanting om man kan påvisa att man hade ett fint skick på bilen. Deras bud är aldrig sista bud!

1 265 Inlägg
16 februari 2011
linuslinje skrev:
joakim89 skrev:
J_Erixzzon skrev:

Mvh Johan

sant! Men de går oftast på något mellanting om man kan påvisa att man hade ett fint skick på bilen. Deras bud är aldrig sista bud!

nej oftast går de ju att få upp priset. men dom börjar med den billigaste dom hittar

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
Dom har också listor från bilhandlare till sin hjälp, har man ett vrak så kan man ibland få bättre än vad bilen var värd om dom aldrig tar in den för besiktning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 059 Inlägg
16 februari 2011
J_Erixzzon skrev:

Mvh Johan

Bilhandlare bjuder alltid underpriser.
Nittiofem gånger av etthundra får man mer på att sälja den privat.

387 Inlägg
16 februari 2011
dom har listor att gå efter samt efter scik å beganat värdet . sen e det skade regleran som bestämer hur mkt bilen är värd

KHRacing
17 februari 2011
Så du menar att en 10 år gammal S40 T4 skulle vara värd mer än 50k alltså ?

snarare hälften

BMW ///M3
404 Inlägg
17 februari 2011
var glad att dom löser in den, här i dalarna betalar dom väldigt bra iaf smile är den så skadad så är de inge kul att veta om det även fast den blivit lagad känns inte som samma bil längre tycker jag tongue

Kung
603 Inlägg
17 februari 2011
Kollade på bilden av din bil och det ser inte allt för svårt ut att laga, det är väl bara lite plast som gått sönder?

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

1 270 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Uttelito skrev:
Kollade på bilden av din bil och det ser inte allt för svårt ut att laga, det är väl bara lite plast som gått sönder?

Drivaxeln hade fått sig en smäll sa dom så den va kass, det va just därför..

Kung
603 Inlägg
17 februari 2011
Förstår endå inte av bilden att dömma vad som kostar 48 000 att fixa?!

Dom bytte drivaxel på farsans v70 03a på volvo och det gick strax över 5000 med allt inräknat.

Sen är det väl bara en blinkers, ett positionsljus och främre stötfångaren som behöver bytas, allt detta kan man säkert köpa på skroten för ett par tusen om inte mindre, allternativt köpa en v40 från blocket och flytta över grejer till din bil.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

1 270 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
jag tycker oxå att det borde vara billigare men tydligen inte .

711 Inlägg
17 februari 2011
Hade dom tänkt beställa sakerna från nasa eller? För hur fan kan det där kosta 48tk att fixa?

Nån på verkstan som kommer köpa den där billigt från bolaget sen smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 februari 2011
Man kan ju ofta få ut pengar och behålla bilen så man kan göra det själv? Det gjorde min kusin med sin Cadillac när verkstaden inte kunde få tag i en ny kofångare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 924 Inlägg
17 februari 2011
Går reparationskostnaden över ~30% av bilens värde så löser de oftast in bilen... dvs din bil skulle behöva vara värd en bra bit över 100.000 kr om försäkringsbolaget ska välja reparera den.

~ Life is short, have FUN! ~

Kung
603 Inlägg
17 februari 2011
Låter fortfarande helt otroligt att det skulle kosta 48 000 att reparera bilen när det ej är något större fel på den.

1 803 Inlägg
17 februari 2011
peegee skrev:
Går reparationskostnaden över ~30% av bilens värde så löser de oftast in bilen... dvs din bil skulle behöva vara värd en bra bit över 100.000 kr om försäkringsbolaget ska välja reparera den.

De löser inte in en bil som är billigare att reparera, de vill hålla nere utgifterna precis som alla andra.
Om kalkylen från verkstaden överstiger 80% av bilens marknadsvärde så blir den oftast inlöst, det tillkommer alltid mer när man väl ger sig på jobbet.
Undantag är bilar under 1år och 2000mil, där räcker det med 50%.
Sedan finns det så klart andra parametrar som spelar roll också, bilens skick, det rimliga att reparera just denna skada osv.

KHRacing
17 februari 2011
peegee skrev:

1400kr/timme

15timmars mek = 21000kr bara där

lack 10 000kr

delar 15-20 000kr

Sök