7414
Sök

Hur bygger man HMI interface i bil?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Hittade den här filmen på tuben:

Nån som har koll på vad för grejer man ska handla om man vill bygga något eget liknande?

Alla PLCer jag vet om drivs på 24 volt och en InTouch eller Citect-licens är ju inte gratis precis så det borde kanske finnas dågot som är lite mer anpassat för montage i personbil ifrån första början.

Man vill ju ha ett antal digitala in och utgångar och helst några analoga också även om det kanske är svårare ett få till så att PLCn kan läsa den typen av signal man är ute efter.

Dessutom vore det ju coolt om det gick att få datorn att snacka med motorstyrningen om man någon gång går och skaffar sig ett EMS så att man kan översätta alla felkoder med en blinkande symbol på skärmen.

Edit: Hade lagt in fel film neutral Men nu ska den vara rätt wink
Senast redigerat av MagnumR (16 februari 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 februari 2011
Siemens LOGO finns för 12V matning och pratar dessutom CAN-bus... Kanske skulle vara något?

Annars HMI är ratten växelspaken allt. Human Mashine Interface - D.v.s. hur pratar människan och maskinen med varandra, så vitt jag vet talar du om för bilen vart du ska med ratten så...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Haha, jo det är ju faktiskt sant men jag tänkte mer på ett mjukvaruinterface.

Can-buss låter inget vidare iomed att bilen är tillverkad långt innan VW visste vad det var förnågot.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök