2529
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
M.Persson. Det är ju samma sak där. Man köper en bil man tycker sig ha råd med eller som passar ENS PLÅNBOK. Sen köper man styling osv för att man vill ha en personligare bil. Men jag lovar att 99 av 100 skulle hellre styla en SPRILLANS NY 9-3/9-5, V70, V50, BMW, Merca, Audi, Ceed', eller you name it. Man väljer en begagnad och gammal bil för att det är det man har råd med.

Kommenterar inte ens din kommentar om lagligheten eftersom att du själv nämner styling och trim då det inte är godkänt varesig på en ny eller gammal bil.

Jag hävdar dock att du har fel där ? eftersom när man köper en äldre bil så gör man det oftast för att man gillar modellen och att man gillar att ha en personlig bil dom som köper nya bilar använder dom oftast mer som en status mojäng och jag anser inte obs detta e jag anser inte att nya bilar skiljer sig nått från varandra märkvärdigt ? eller har jag fel ?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Du skriver att man köper en äldre bil för att man gillar modellen..... Men får man inte välja vilken modell man vill av nyare bilar menar du? Långt ifrån alla köper en "ny" bil som en "status mojäng" som du kallar det. Du har inte tänkt på att man slipper mycket bekymmer och problem som man har med en gammal häck? Man har något som stavas SÄKERHET - och det finns mängder med säkerhetssystem i bilarna idag. Eller vad sägs som ABS och Airbag. Det har du inte i din Chevy 77a eller i din Bläser. Utöver dom två basic-systemen jag nämnde så finns det ett tjugotal till nya vettiga system i bilarna. ACC/Klima är rätt trevligt faktiskt. Eller vad sägs som elfönsterhissar, regnsensor, effektiva xenonljus, eller kanske en motor på 100-300 hk som drar väldigt lite bränsle och där med också låter bli att förpesta miljön som dina två pilsnerhinkar gör.

Ja. Du har fel. smile

// Niklas Johansson

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
M.Persson. Det är ju samma sak där. Man köper en bil man tycker sig ha råd med eller som passar ENS PLÅNBOK. Sen köper man styling osv för att man vill ha en personligare bil. Men jag lovar att 99 av 100 skulle hellre styla en SPRILLANS NY 9-3/9-5, V70, V50, BMW, Merca, Audi, Ceed', eller you name it. Man väljer en begagnad och gammal bil för att det är det man har råd med.

Kommenterar inte ens din kommentar om lagligheten eftersom att du själv nämner styling och trim då det inte är godkänt varesig på en ny eller gammal bil.

råd och råd..hur många har verkligen råd med sina bilar?

du hade inte ens själv råd att ha en ny bmw för att du blev av med jobbet kostnaden på en ny bmw vs en gammal 740 borde inte vara så speciellt dyr om man bara hade råd att slanta den kontant

att ha en bil på avbetalning är nog raka motsatsen mot att ha råd med en bil

jag värdesätter 4000kr/månaden lite högre än att betala av en bil varje månad

när man dessutom i dessa tider kan stå utan jobb när man minst anar det

min bilkostnad blir 0kr inom 2minuter om jag vill

inom 3månader kan jag få min levnadskostnad nollad  förutom matkostnad

har inga bindningstider på internet tv osv inga avbetalningar osv
för att jag känner viss tryckhet i att kunna minimera sin levnadskostnad väldigt snabbt

internet tv telfon osv går att bli av med innan månadens slut
bara hyreskontraktet som tar 3månader

dessutom behöver jag inte sälja någon av mina bilar smile

alltså vissa gillar att ha skulder andra inte
vissa har inte råd med en 240 heller
allt handlar om prioritering

Kör fort så hinner inget hända...

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Du skriver att man köper en äldre bil för att man gillar modellen..... Men får man inte välja vilken modell man vill av nyare bilar menar du? Långt ifrån alla köper en "ny" bil som en "status mojäng" som du kallar det. Du har inte tänkt på att man slipper mycket bekymmer och problem som man har med en gammal häck? Man har något som stavas SÄKERHET - och det finns mängder med säkerhetssystem i bilarna idag. Eller vad sägs som ABS och Airbag. Det har du inte i din Chevy 77a eller i din Bläser. Utöver dom två basic-systemen jag nämnde så finns det ett tjugotal till nya vettiga system i bilarna. ACC/Klima är rätt trevligt faktiskt. Eller vad sägs som elfönsterhissar, regnsensor, effektiva xenonljus, eller kanske en motor på 100-300 hk som drar väldigt lite bränsle och där med också låter bli att förpesta miljön som dina två pilsnerhinkar gör.

Ja. Du har fel. smile

1. jag har xenon på min
2. jag har acc på min
3. krockar jag så får i dom flesta fallen dom andra mer ont än jag .
4. ok jag saknar abs och airbag men jag kör aldrig fortare än 70 iallafall den går ju inte så fort smile
5. min motor har 364 hästar drar som en stridsvagn men bilen i sig är en unik bil finns ungeför 15 st blazers i hela sverige som har bara bakhjulsdrift osv så nej min bil är unik och jag älskar den bilen och skulle aldrig någonsin köpa en ny bil eller välja en nybil gratis heller då jag har valt denna bil. Dock kanske jag byter den mot något annat i framtiden men då blir det igen en bil med personlighet och inte en som ser likadan ut som alla andra smile

461 Inlägg
21 mars 2011
För det första så får du öka hk på en bil med upp till 15% om jag inte minns fel utan att göra några ändringar, sen går det att regga om äldre bilar, så där har du fel.
Och varför är det olagligt att styla äldre bilar, det har jag aldrig hört nått om så förklara gärna?

Säkert många som skulle satsa på nyare bilar om dom hade ekonomin men långt ifrån alla.

Tror rätt många köper för dom gillar bil modellen och inte för pengarna, för tror ju inte folk importerar bilar som supror, skylines, gamla jänkare för 100.000+kr varje år för att dom inte har råd med annat.

Och sen är det jävligt skönt att kunna säga att man äger sin bil, och inte behöva känna att man lånar bankens bil.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Growe skrev:
NiKeMaN skrev:

du hade inte ens själv råd att ha en ny bmw för att du blev av med jobbet kostnaden på en ny bmw vs en gammal 740 borde inte vara så speciellt dyr om man bara hade råd att slanta den kontant

för att jag känner viss tryckhet i att kunna minimera sin levnadskostnad väldigt snabbt

Näe jag erkänner att jag inte har 450 000:- att slanta upp cash på en ny bil. Det har "ingen" normalsvensson med vanlig jobb. Däremot så kan man med lätthet att råd att köpa och äga en, med hjälp av banken förvisso.

Men allt det du skriver BEVISAR ATT JAG HAR RÄTT I DET JAG SKRIVER.
Att man väljer sin bil EFTER SINA EKONOMISKA FÖRUTSÄTTNINGAR. Du skriver och nämner i mening efter mening att jag har rätt i det jag skriver.
Jag skriver INGENSTANS att JAG är bättre än någon annan. Jag har haft ett vanligt pissjobb (kört taxi) och tjänat lika pissdåligt som alla andra (fast tack vare mycket OB och övertid så får man ju lite mer pengar till övers).....  Men det jag skriver stämmer ju ändå onekligen big_smile

(btw ang BMW'n så såldes den i Juni och jag har haft arbete ända tills sista februari iår så det har inte riktigt med varandra att göra... Har dock fortfarande kvar mitt företag fast i vilande form.)
Senast redigerat av NiKeMaN (21 mars 2011)

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
1. Mer lättmekade
2. Roligare att piska nya bilar på motorvägen
3. Finns oftast mycket reservdelar att tillgå
4. Gillar inte allt för mycket plast som det är på många nya bilar hejvilt.
5. Ny bil= dyr= minskar drastiskt i värde

"Liberty of thought is the life of the soul"

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
M.Persson skrev:
Och sen är det jävligt skönt att kunna säga att man äger sin bil, och inte behöva känna att man lånar bankens bil.

ÅTERIGEN ERKÄNNER DU ATT DET HANDLAR OM EKONOMIN !!!!!!!!!!!!

Fan fatta att vi skriver samma sak i grund och botten! roll

// Niklas Johansson

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 mars 2011
Man köpa en gammal hink för att slippa alla dessa djävla säkerhetssystem också.

Tänk vad bra man blir som förare om man lär sig köra bilen på gränsen men utan system som räddar upp en när man går lite för långt. Dessutom är det faktiskt elen som oftast krånglar i nyare bilar, och det brukar både bli dyrt och tråkikt att laga även om man kan själv...

Min 4-hjulsdrivna mitsubishi t.ex. är väldigt svårkörd om man provocerar lite, maken till bil att växla mellan över och undersyrt får man leta efter, men fan så kul när man börjar lära sig behärska det. Hade bilen haft alla moderna system hade jag förmodligen inte lärt mig det utan bilen hade räddat mig varje gång jag är på väg att göra en ofrivillig 360... Nu får man ratta och gasa i stället.. mycket roligare.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:

Återigen.... Ekonomin! Återkommande i detta diskussion eller hur? smile

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:

Det har jag aldrig förnekat heller? Men enligt mig är man ganska så blåst om man går och köper en sprillas ny bil som tappar 50-100.000:- första året i värde. Ingen vidare bra investering.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
zovix skrev:
Man köpa en gammal hink för att slippa alla dessa djävla säkerhetssystem också.

Tänk vad bra man blir som förare om man lär sig köra bilen på gränsen men utan system som räddar upp en när man går lite för långt. Dessutom är det faktiskt elen som oftast krånglar i nyare bilar, och det brukar både bli dyrt och tråkikt att laga även om man kan själv...

Min 4-hjulsdrivna mitsubishi t.ex. är väldigt svårkörd om man provocerar lite, maken till bil att växla mellan över och undersyrt får man leta efter, men fan så kul när man börjar lära sig behärska det. Hade bilen haft alla moderna system hade jag förmodligen inte lärt mig det utan bilen hade räddat mig varje gång jag är på väg att göra en ofrivillig 360... Nu får man ratta och gasa i stället.. mycket roligare.

Mvh Magnus

BMW har en knapp som det står DSC på. Håll inne den i 10 sekunder så är du utan räddningssystem också.... Och då har du 116 - 500 hk att leka med beroende på bilmodell wink Och ja... en 335iX är Garanterat roligare än din Mitsu 4x4 på snö/is smile

Volvo har väl dock fortfarande kvar begränsningar i sina nya bilar även om man stänger av hjälpsystemen. Dom andra bilarna som finns vet jag inte hur dom har valt att göra.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:

Det har jag aldrig förnekat heller? Men enligt mig är man ganska så blåst om man går och köper en sprillas ny bil som tappar 50-100.000:- första året i värde. Ingen vidare bra investering.

Absolut jag håller med dig. Det du skrev och det jag citerade var inget riktat mot dig, utan snarare mot dom andra tidigare i tråden som jag diskuterat med och det du skrev, och det jag själv skriver gör att jag får starkare argument.

// Niklas Johansson

Turbo lover
555 Inlägg
21 mars 2011
Hade jag skippat att ha en leksak och en bruksbil och istället köpa en enda bil som hade blivit nån slags kompromiss hade jag givetvis kunnat åka betydligt nyare bil. Så knappast en ekonomisk fråga för mig, utan för att jag gillar de modellerna jag har. Nu hade jag inte haft råd att åka sprillans bil men hyfsat nytt iaf.

Så det är lite trångsynt att säga att ekonomin styr i 99% av fallen. Hade jag dessutom inte slösat bort ett antal hundra tusen på trim och andra uppgraderingar genom åren så hade jag definitivt haft råd med ny bil.

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Growe skrev:
NiKeMaN skrev:

Näe jag erkänner att jag inte har 450 000:- att slanta upp cash på en ny bil. Det har "ingen" normalsvensson med vanlig jobb. Däremot så kan man med lätthet att råd att köpa och äga en, med hjälp av banken förvisso.

Men allt det du skriver BEVISAR ATT JAG HAR RÄTT I DET JAG SKRIVER.
Att man väljer sin bil EFTER SINA EKONOMISKA FÖRUTSÄTTNINGAR. Du skriver och nämner i mening efter mening att jag har rätt i det jag skriver.
Jag skriver INGENSTANS att JAG är bättre än någon annan. Jag har haft ett vanligt pissjobb (kört taxi) och tjänat lika pissdåligt som alla andra (fast tack vare mycket OB och övertid så får man ju lite mer pengar till övers).....  Men det jag skriver stämmer ju ändå onekligen big_smile

(btw ang BMW'n så såldes den i Juni och jag har haft arbete ända tills sista februari iår så det har inte riktigt med varandra att göra... Har dock fortfarande kvar mitt företag fast i vilande form.)

Jag anser att du har fel, hade jag kunnat få lån hade jag ändå inte köpt en "ny" bil.
En beskrev väldigt bra tidigare i tråden med ordet: "Syntetiskt körkänsla". Tycker det stämmer väldigt bra, har kört massa nyare bilar och alla är samma skit, On/Off-gaspedal, tyst, trång, hårda säten, massa elektronik som förhindrar min kontakt till vägen via bilen.

Därför gillar jag äldre bilar, gillar när man känner att man kör bilen och inte bilen kör dig.

Köpte min A100 för att jag blev kär i den så fort jag såg den på blocket. Sen är den rätt ovanlig med vilket höjer exklusiviteten, har fått en del kommentarer på gatan från folk som är förvånade över att det finns några sådana kvar   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Puuuh. Nu har jag skapat mig 100 nya ovänner på internet genom att enbart skriva det som andra tänker - men av olika anledningar inte törs skriva och erkänna för andra och för sig själva.

I Svea Rike är detta känt som "Den Svenska avundsjukan. - Ingen annan får ha det bättre än du själv för det man själv har är alltid bäst."

smile

// Niklas Johansson

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Och ja... en 335iX är Garanterat roligare än din Mitsu 4x4 på snö/is smile

Åfan.. Jag viste inte att du provkört min mitsu? När hände det??lolcool

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
ZonaX skrev:
Jag anser att du har fel, hade jag kunnat få lån hade jag ändå inte köpt en "ny" bil.
En beskrev väldigt bra tidigare i tråden med ordet: "Syntetiskt körkänsla". Tycker det stämmer väldigt bra, har kört massa nyare bilar och alla är samma skit, On/Off-gaspedal, tyst, trång, hårda säten, massa elektronik som förhindrar min kontakt till vägen via bilen.

Därför gillar jag äldre bilar, gillar när man känner att man kör bilen och inte bilen kör dig.

Köpte min A100 för att jag blev kär i den så fort jag såg den på blocket. Sen är den rätt ovanlig med vilket höjer exklusiviteten, har fått en del kommentarer på gatan från folk som är förvånade över att det finns några sådana kvar   smile

Du har kört fel "nyare" bilar helt enkelt. En Audi 100 är inte kul att köra. Men en Audi RS av nyare modell ÄR kul att köra.

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
Jag är dock inte avundsjuk på någon annan bara för att dom har nyare bil eller dylikt heller. Kul för dom att dom gillar att kasta bort sina pengar tänker jag för mig själv och skrattar när dom blir kvar i backspegeln..

P.s jag har också haft/har möjlighet att skaffa nyare bil men är helt enkelt inte intresserad av det i nuläget.

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Puuuh. Nu har jag skapat mig 100 nya ovänner på internet genom att enbart skriva det som andra tänker - men av olika anledningar inte törs skriva och erkänna för andra och för sig själva.

I Svea Rike är detta känt som "Den Svenska avundsjukan. - Ingen annan får ha det bättre än du själv för det man själv har är alltid bäst."

smile

Garanterat ingen ovän till dig smile Dock så kan jag verkligen förstå att du e lite avis att jag har en bil som vågar visa vem jag är och inte vad jag har råd med smile

Sök