1705
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
zovix skrev:
NiKeMaN skrev:
Och ja... en 335iX är Garanterat roligare än din Mitsu 4x4 på snö/is smile

Åfan.. Jag viste inte att du provkört min mitsu? När hände det??lolcool

Mvh Magnus

Hehe wink You get the point smile Mitsun är säkert skitskoj att köra. Misstror dig inte alls. Garanterat roligare än min frontWD Golf när det är halt iaf. Men faktum kvarstår.
Han frågade i tråden VARFÖR kör ni gamla bilar. Och jag hävdar att det är pga olika ekonomiska förutsättningar.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:
Jag är dock inte avundsjuk på någon annan bara för att dom har nyare bil eller dylikt heller. Kul för dom att dom gillar att kasta bort sina pengar tänker jag för mig själv och skrattar när dom blir kvar i backspegeln..

P.s jag har också haft/har möjlighet att skaffa nyare bil men är helt enkelt inte intresserad av det i nuläget.

Man behöver inte vara avundsjuk. Man SKA inte vara avundsjuk. Förstår inte hur du resonerar när du skriver att dom blir kvar i backspegeln. Handlar allt om 0-100 eller 50-250 km/h ? Ja i sådana fall finns det nyare bilar som lämnar din bil LÅÅÅÅÅÅNGT bakom sig i backspegeln. Tro mig smile

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Dellan1980 skrev:
NiKeMaN skrev:
Puuuh. Nu har jag skapat mig 100 nya ovänner på internet genom att enbart skriva det som andra tänker - men av olika anledningar inte törs skriva och erkänna för andra och för sig själva.

I Svea Rike är detta känt som "Den Svenska avundsjukan. - Ingen annan får ha det bättre än du själv för det man själv har är alltid bäst."

smile

Garanterat ingen ovän till dig smile Dock så kan jag verkligen förstå att du e lite avis att jag har en bil som vågar visa vem jag är och inte vad jag har råd med smile

Som jag skrev så är det som jag säger i 99 fall av 100. Du KANSKE är den där sista 1 av 100 - det har jag ju ingen aning om eftersom att jag inte känner dig smile

Det viktigaste för OSS ALLA ÄR ATT VI ÄR NÖJDA MED OSS SJÄLVA OCH DET VI KÖR !!!!!!

// Niklas Johansson

Turbo lover
555 Inlägg
21 mars 2011
Brorsan har en sprillans E91 med M-chassi. Jag tycker tyvärr inte den är lika kul att köra som en äldre BMW t.ex trots att ratten är jätteliten och chassit är stenhårt. Bilen väcker noll habegär hos mig men samtidigt skulle jag kunna tänka mig att ha en 335i ändå, men knappast som entusiastbil utan som fin bruksbil.

Man kan ju fundera på varför tidningen EVO röstar fram en gammal häckig M3 E30 som bästa M-bilen genom tiderna om nu alla nya bilar vore så mycket bättre på alla plan.
Senast redigerat av Turbovin (21 mars 2011)

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
ZonaX skrev:
Jag anser att du har fel, hade jag kunnat få lån hade jag ändå inte köpt en "ny" bil.
En beskrev väldigt bra tidigare i tråden med ordet: "Syntetiskt körkänsla". Tycker det stämmer väldigt bra, har kört massa nyare bilar och alla är samma skit, On/Off-gaspedal, tyst, trång, hårda säten, massa elektronik som förhindrar min kontakt till vägen via bilen.

Därför gillar jag äldre bilar, gillar när man känner att man kör bilen och inte bilen kör dig.

Köpte min A100 för att jag blev kär i den så fort jag såg den på blocket. Sen är den rätt ovanlig med vilket höjer exklusiviteten, har fått en del kommentarer på gatan från folk som är förvånade över att det finns några sådana kvar   smile

Du har kört fel "nyare" bilar helt enkelt. En Audi 100 är inte kul att köra. Men en Audi RS av nyare modell ÄR kul att köra.

Har inte sagt att den är rolig, hade jag velat ha en rolig bil hade köpt en e30 och turbokonverterat. Men det är så mycket mer känsla i den, mycket mer personlighet och charm.
Jag sa att jag gillar den, jag gillar inte nyare bilar, jag vill inte ha en nyare bil, jag skulle inte betalat över 200-300k för att ha en/köra en/äga en.

Dessutom ljuder femman gött när man ligger på någon fin väg och solen ligger lågt, rutan är nervevad och det fläktar av fartvinden  cool
Senast redigerat av ZonaX (21 mars 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Turbovin: Har du provkört 1M ?

En orginal Subari Impreza STI -98 är inte så rolig heller..... Men kan lätt bli det med lite hjälp. Hävdar dock att en ny Nissan GT-R är roligare smile

Hur man definierar "kul att köra" är ju olika. Jag tycker det är kul att komma på en banträff med en ny "bruksbil". Köra ifrån trailerqueen-bilarna, för att sedan använda samma bil att åka hem, med både klimat och alla andra komfort-grejor. smile

// Niklas Johansson

Turbo lover
555 Inlägg
21 mars 2011
Nej har inte kört 1M, känns som det är lite svårt när den inte finns ute på marknaden, har du?

Får jag fråga, den STI:n du kört, var den utrustad med DCCD (ställbar mellandiff)? Med DCCD beter sig bilen väldigt överstyrt (100% av kraften kan gå bak relativt lätt), utan är de rätt understyrda som de flesta 50/50 4wd.

Sen kan jag bara inte tycka att en RWD utan lamelldiff eller annan diffbroms är kul att köra att köra på gränsen, oavsett elektroniska hjälpmedel.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Turbovin skrev:
Nej har inte kört 1M, känns som det är lite svårt när den inte finns ute på marknaden, har du?

Får jag fråga, den STI:n du kört, var den utrustad med DCCD (ställbar mellandiff)? Med DCCD beter sig bilen väldigt överstyrt (100% av kraften kan gå bak relativt lätt), utan är de rätt understyrda som de flesta 50/50 4wd.

Sen kan jag bara inte tycka att en RWD utan lamelldiff eller annan diffbroms är kul att köra att köra på gränsen, oavsett elektroniska hjälpmedel.

Det var ju inget av detta som skulle diskuteras i tråden så därför avslutar vi denna diskussion för tillfället.

Det jag menar är att det finns nyare bilar som är roliga att köra (av olika märken) och som kommer att användas som "entusiastbilar" om 10 år från nu. För då sitter folk fortfarande precis som en del här och envisas med att "äldre bilar är bättre och roligare", fast dom som då är gamla är dom som är nya idag.

// Niklas Johansson

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
har någon tänkt på en sak ? att om man kollar på medlemar här på Garaget.orgs hemsida och tittar på vilka som är deras favoriter inte fan e det bilar som e nya ? det e beganade bilar som folk gjort fina som dom vill ha dom tror inte alltid plånkan styr men jag tror däremot att känslor som bilar väcker för oss kan få att bli orationella och dumma i inköp nej min blazer e inte ett bra köp tongue men jag älskar den iallafall bästa skrammelhög som finns i sverige . sen kan man disktuera om jag skulle vilja ha en sprillans ny dodge eller inte istället .. svaret e enkelt nej jag vill inte jag kommer inte och jag vägrar tro att jag en av 100 som ser det på detta viset .. dock kan jag tänka mig att tjejer som inte gillar att vara i garaget gärna köper nya bilar istället för det att man ofatst inte behöver mer än att sköta service på dom för att dom ska funka smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Dellan1980 skrev:
har någon tänkt på en sak ? att om man kollar på medlemar här på Garaget.orgs hemsida och tittar på vilka som är deras favoriter inte fan e det bilar som e nya ?

Här på Garaget handlar det ofta om hurpass modifierade bilarna är, och hur dom är ombyggda. Tyvärr är det få 18-25 åringar som har råd att köpa en ny bil av valfri modell för att sedan sätta kapen i och bygga sönder.

Annars så brukar modifierade "nya" bilar ligga bra till betygsmässigt.

// Niklas Johansson

Turbo lover
555 Inlägg
21 mars 2011
Självklart finns det gott om nya bilar som är roliga att köra, men en bil blir inte automatiskt roligare att köra bara för att den är nyare heller. En ny bil har ju dock andra kvalitéer såsom krocksäkerhet och bränsleförbrukning som man inte kan bortse från heller.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Turbovin skrev:
Självklart finns det gott om nya bilar som är roliga att köra, men en bil blir inte automatiskt roligare att köra bara för att den är nyare heller. En ny bil har ju dock andra kvalitéer såsom krocksäkerhet och bränsleförbrukning som man inte kan bortse från heller.

Absolut!

// Niklas Johansson

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
21 mars 2011
Turbovin skrev:

Instämmer, personligen är inte krocksäkerheten det jag högst prioriterar, utan bränsleekonomin.

För att dra ett litet exempel från verkligheten:-
Ett litet exempel på en ekonomi fråga äldre vs nyare bil

En familj jag känner har precis köpt en sprillans ny V50 (Diesel) (på avbetalning) och tro det eller ej, men den totala årskostnaden i jämförelse med deras 940-94:a blir billigare de närmast kommande 5 eller 7 (kommer inte ihåg hur länge service avtalet osv gällde (5 eller 7år), men 5år fri skatt) åren, hur kan man inte tackan nej till det? :S
Senast redigerat av mkII (21 mars 2011)

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
hedley skrev:
Jag är dock inte avundsjuk på någon annan bara för att dom har nyare bil eller dylikt heller. Kul för dom att dom gillar att kasta bort sina pengar tänker jag för mig själv och skrattar när dom blir kvar i backspegeln..

P.s jag har också haft/har möjlighet att skaffa nyare bil men är helt enkelt inte intresserad av det i nuläget.

Man behöver inte vara avundsjuk. Man SKA inte vara avundsjuk. Förstår inte hur du resonerar när du skriver att dom blir kvar i backspegeln. Handlar allt om 0-100 eller 50-250 km/h ? Ja i sådana fall finns det nyare bilar som lämnar din bil LÅÅÅÅÅÅNGT bakom sig i backspegeln. Tro mig smile

Då kan du visa mig den nya bil som klarar av det utan att överstiga priset som jag lagt ner på allt osv med hästlängder smile

Och för mig handlar mycket om att jag vill ha fart i kärran, ser ingen vettig anledning till att lägga ner 300-500 tkr på att köpa en sprillans ny bil när man kan ha minst lika kul samt åka istortsett lika bra för mycket mindre pengar smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 mars 2011
hedley skrev:
Då kan du visa mig den nya bil som klarar av det utan att överstiga priset som jag lagt ner på allt osv med hästlängder smile

Och för mig handlar mycket om att jag vill ha fart i kärran, ser ingen vettig anledning till att lägga ner 300-500 tkr på att köpa en sprillans ny bil när man kan ha minst lika kul samt åka istortsett lika bra för mycket mindre pengar smile

Håller närmare med här, skulle bli bra förvånad om det finns en ny bil som lämnar min gamla Buick i backspegeln för de 115kkr jag har lagt ut sammanlagt på den.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Jag har aldrig skrivit att det inte finns snabba gamla bilar.

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

// Niklas Johansson

461 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
M.Persson skrev:
Och sen är det jävligt skönt att kunna säga att man äger sin bil, och inte behöva känna att man lånar bankens bil.

ÅTERIGEN ERKÄNNER DU ATT DET HANDLAR OM EKONOMIN !!!!!!!!!!!!

Fan fatta att vi skriver samma sak i grund och botten! roll

Men vi menar ju ändå olika saker, innan jag kollade på min og900 så var jag även och kollade på 9-3ss 03-05 och Bmw 330i 02-04 + lite andra bilar, detta var då bilar som skulle köpas för egna pengar men slutade med att jag köpte 900an då jag alltid gillat dom, så det jag menar e att för min del så handlade det om modellen mer än pengarna.

Sen säger jag inte att äldre bilar är bättre, som du själv sagt mindre krångel med en ny bil, rostfri, garanti m.m. men det jag menar är att för mig går valet på en bil jag gillar och och inte på vilken den dyraste bilen jag har råd med om du förstår hur jag menar.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Sir skrotnisse
191 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:

Men, Hedley: Du bekräftar fortfarande EXAKT det jag skriver.. Att det handlar om ens egna ekonomiska förutsättningar. Och det är ju det som tråden handlar om.

Nej nike smile tråden handlar om varför man köper gamla bilar smile du handlar om det ekonomiska i det hela smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 mars 2011
Dellan1980 skrev:
NiKeMaN skrev:

Nej nike smile tråden handlar om varför man köper gamla bilar smile du handlar om det ekonomiska i det hela smile

Ja tråden handlar om varför man köper gamla bilar.
Och det är PGA att man inte har råd att köpa en nyare.

Nu känner jag däremot att jag har gjort min ståndpunkt i det hela ganska klar, och efter detta inlägg kommer jag ej att svara på fler då detta är min åsikt. Den som säger något annat lider i många fall av den svenska avundsjukan på dom som åker nyare bilar, Eller i VÄLDIGT FÅ enstaka fall så handlar det om sanna entusiaster för ett visst märke eller en viss biltyp.

// Niklas Johansson

Svetsare
3 150 Inlägg
21 mars 2011
NiKeMaN skrev:
Dellan1980 skrev:
NiKeMaN skrev:

Ja tråden handlar om varför man köper gamla bilar.
Och det är PGA att man inte har råd att köpa en nyare.

Nu känner jag däremot att jag har gjort min ståndpunkt i det hela ganska klar, och efter detta inlägg kommer jag ej att svara på fler då detta är min åsikt. Den som säger något annat lider i många fall av den svenska avundsjukan på dom som åker nyare bilar, Eller i VÄLDIGT FÅ enstaka fall så handlar det om sanna entusiaster för ett visst märke eller en viss biltyp.

Nej!  För vissa handlar det om att man inte vill ha en ny bil!  Syntetisk körkänsla och allt skit!  Skiter i pengarna, hade jag haft en mille hade jag ändå inte velat ha en ny bil pga att det inte är samma charm som en gammal + att en ny bil har = 0 personlighet!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök