Einhead skrev:
Fram till oktober 2010 var den nyaste bil jag någonsin ägt en 1993 Citroen XM Kombi.. visserligen brann den upp 2005 och ersattes av en precis lika dan från 1992.. men ändå... Ivrigt påhejad av mina bröder handlade jag på mej en Tysk kvalitetsbil. Det fick bli en begagnad BMW 525i Touring från 2004. Mitt livs största bilmisstag!
BMW:n är väl skojjig på svensk sommarväg men som bil betraktad är den bara sådär... käns som en förvuxen trampbil på sterioider ungefär och har snart redan kostat nästan 20 000 i reparationer.. Det är ju nästan helt kört att meka själv.. vet inte om jag behöver en tub Karlssons Klister eller en präst.. Alla dessa datorer, sensorer, givare och annant i sådana mängder gör att jag nästan få ont i magen.. när man tar den till verkstad kopplas den upp mot Internet och endast gud allena vet vad denna "BaderMinehovWagen" skvallrar om..
Det värsta är att BMW:n sånär som på en punkt, bränsleförbrukningen, inte kan mäta sej mot min gamla Citroenkombi som är stor, robust och oöm och med en oöverträffad åkkomfort och lastutrymme och även om ni kanske inte tror mej, så är den otroligt lättmekad. Att ta BMW:n ut på svamplockaräventyr på lite äldre fina skogsvägar är bara att lägga ned.. BMW:n har inte en sportskepa på en lite gräsig skogsväg.. ett blött höstlöv under ena bakhjulet och vi kommer att antingen sladda i diket eller köra fast.. men med samma slutresultat.. "den sedan länge försvunna barnfamiljen återfunna utmärglade mitt i skogen, polisen ställer sej helt förbryllade.. hur kunde detta hända?, de hade ju en ny fin bil..."
Nåja, skämt åsido... det är 2011... det är bara att vika sej om man vill hänga med, i alla fall lite grand..
Det här med att ha en gammal bil.. har naturligtvis med ekonomi att göra och i mitt fall handlar det mest om att jag rent mentalt inte klarar av nivån på den kapitalförstöring det innebär att köpa en helt ny bil, men det handlar även om en känsla av att jag inte får nåt för pengarna..
Titta på en ny kombi, vilken som helst; varje ny årsmodell är fan mindre en den som såldes året innan och ändå så slår sej biltillverkarna på bröstet och försöker få oss att tro att årets modell är större och rymligare.. En Citroen XM är stor och rymlig, en Volvo 745 är stor och rymlig, en Citroen CX Break är otroligt stor och rymlig.. En ny BMW 525 Touring.. tja.. några resväskor så är det fullt..
Prissättningen på nya bilar är fan uppåt väggarna med.. Jag vill ha en stor och rymlig bil för min familj, med gott om deformationszoner och långt till islagsytor inuti bilen och inte färre än 6 bensinslukande cylindrar... men en ny stor bil är prissatt långt utanför min plånboks arbetsområde.. så en normalinkomstfamilj idag får skuldsätta sej för resten av detta liv och två till för att ha råd.. eller köpa en liten jävla miljöpolitiskt korrekt, duracellkanindriven, popkornstinkande dödsfälla till småbil.
Äldre bilar har själ och karaktär, nya bilar är återvinningsbart lurendrejeri!