1455
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Ljud freak !
928 Inlägg
22 mars 2011
Dellan1980 skrev:
jag tror vi kan sammanfatta detta med att alla som åker gammal bil e fattiga enligt nikeman och alla som köper nya bilar har råd med det ..
jag å andra sidan ser mer att jag tyvärr låter mina känslor styra för mycket vill inte ha en bil som e nyare än max 77 enkelt jag låter känslor för former och identitet styra mina val . har haft en vente 94 vr6 som jag plöjde ner över 300k i för att fixa 4x4 o massa turbos o sånt skit fortfarande så tycker jag att min trevliga blazer som ser ut som skit går dåligt på tomgång har massa el strul ger mig en mycket bättre känsla i kroppen jag har råd om jag vill att köpa en ny bil och jag vet att många med mig likaså också har råd men vi väljer inte bil med plånbok vi väljer bil med röv o hjärta .. röv mestadels för gamla bilar har mycket goare nersuttna säten smile

instämmer med dig till 100% Hade jag haft pengar så hade jag köpt mig en riktigt goo jänkare big_smile Inget snack om saken ! Gamla bilar har personlighet det tycker jag inte några av dom nya bilarna har !

Svetsare
3 150 Inlägg
22 mars 2011
Bmw_Bertil skrev:
Dellan1980 skrev:
jag tror vi kan sammanfatta detta med att alla som åker gammal bil e fattiga enligt nikeman och alla som köper nya bilar har råd med det ..
jag å andra sidan ser mer att jag tyvärr låter mina känslor styra för mycket vill inte ha en bil som e nyare än max 77 enkelt jag låter känslor för former och identitet styra mina val . har haft en vente 94 vr6 som jag plöjde ner över 300k i för att fixa 4x4 o massa turbos o sånt skit fortfarande så tycker jag att min trevliga blazer som ser ut som skit går dåligt på tomgång har massa el strul ger mig en mycket bättre känsla i kroppen jag har råd om jag vill att köpa en ny bil och jag vet att många med mig likaså också har råd men vi väljer inte bil med plånbok vi väljer bil med röv o hjärta .. röv mestadels för gamla bilar har mycket goare nersuttna säten smile

instämmer med dig till 100% Hade jag haft pengar så hade jag köpt mig en riktigt goo jänkare big_smile Inget snack om saken ! Gamla bilar har personlighet det tycker jag inte några av dom nya bilarna har !

Word!  Håller helt med  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Gött mos
1 096 Inlägg
22 mars 2011
ZonaX skrev:
Bmw_Bertil skrev:
Dellan1980 skrev:

Word!  Håller helt med  smile

"Ni lider bara av den svenska avundsjukan" är väl ett väntat "motargument" nu.. Hahaha lol

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
22 mars 2011
Mister_Opel skrev:
Nitrometanskada skrev:
Mister_Opel" skrev:
Självklart ska man inte låna pengar för att det är skoj!
Men världen är inte skapad för att man ska ha råd, lika bra att inse!
Jag tycker man bör låna till hem och fordon! 100 000kr på 10år är ca 1000kr/mån.
Det bär sig oftast inte att köra en gammal bil jämfört med dom pengarna.

Vissa bilar är billigare än andra, men tex min mammas Toyota Carina 2 från -90.
Först och främst blev hon tvungen att laga rost på den, billigt ja, men mkt jobb!
Sen blev hon tvungen att byta avgassystem för ca 3000kr. Stötdämpare 4500kr.
Trots dessa pengar så har hon en bil som går dåligt och har en hel del defekter!
Hon vet inte om hon kommer hela vägen till jobbet imorrn, det är en chansning! smile

Världen har blivit så för ATT man kan ta lån och avbetalningar. Folk som lånar till hus tar ofta ett mindre lån vid sidan om för att betala handpenningen.. jag menar hallå? Politiker osv är inte sena att driva på detta, vi har ju ett ränteavdrag vi kan göra, och pisslåg sparränta. Ingenting som uppmuntrar sparande.

Din uträkning håller inte, du har ju helt glömt bort ränta och olika avgifter.

Din mor skulle köpt min gamla 9000, fungerade till 100%. Startade alltid, även utan problem när det var 20- .... inga problem.

Mister_Opel" skrev:
Visst, allt är inte enkelt på en ny bil. Men om du vet hur det ska göras är det inte heller svårt!
Dessutom om du har tex en Kia så har du 7års nybilsgaranti! Den täcker av dom flesta sakerna!

Vi betalar aldrig nåt annat än service på dom bilar vi har, allt som händer går på Garantin!

Där har du en poäng, men på en så ny bil har du en stor värdeminskning som vi talat om tidigare här.

Mister_Opel" skrev:
Som sagt, jag har blivit "lurad"!
Om jag inte vart rädd att ta lån skulle jag förstås aldrig köpt dessa 9!
Den dyraste (innan den med lån) kostade 10'000kr, men är nu påkostad drygt 20k!
Jag har alltså kostat på den 30'000kr och den står fortfarande på pallbockar!För den pengen kunde jag kört runt i en av landets fräschaste Astra GSI om jag lånat! smile

Hörs som att du gjort en dålig affär min vän tongue

Näe, jag räknade med ränta! Det stämmer inte på kronan, men på ett ungefär! smile

Visst, din Saab funkade säkert bra, men det är en gammal bil och allt kan hända!
Nya bilar går sönder. Men inte på nån ny bil rostar avgassystemet av!
Dämparna är inte heller klapp slut på en ny bil! Slitage delarna mår helt enkelt bra!

EN dålig affär? Snarare 9st! smile

Jag säger bara: TA LÅN, KÖP SMART!

Bilen behöver inte vara sprillans ny, bara den är i bra skick!

Jösses du har nog inte räknat med totalkostnaden på dina bilar tror jag...

Kan man skruva är det enkelt att hålla en gammal bil i bra skick för en lägre milkostnad än vad en ny kostar om man räknar in lån eller värdeminskning....

Jämför med frugans gammla A4 1,8TS -98...
Inköp: Betald. Kontant

Försäkring: 6800kr/helår Helförsäkring

Soppaförbrukning, snittar 0,74-0,76l/mil

Slitagedelar som jag bytt senaste året; Olja + filter självklart kostar 89kr(oljefilter) + 215kr (luftfilter) + 100kr (oljan) och jag kör helsysntet 5w-40. Servicen tar en kvart att utföra... Ps. Jag servar var 1000 mil

Bytt båda framfjädrarna samt samtliga länkarmar i framvagnen. Totalkostnad 4200kr Jobbet tog en kväll.

Totalkostnad på den bilen i service underhåll: 4200 + 404 + 404 =5008kr/år

Ett kamremsbyte kostar 1800kr (delarna)

Bromsarna ligger på ca 2500kr (delarna)

Ska jag ha en modern bil med garanti är det inte lika billigt.

Den audin är precis lika skön att åka i som som vilken annan bil som inte tillhör premiumsegmentet av 2011 års modell. Faktum är att jag hellre åker 30 mil med audin än med någon modernare sunk bil.

Att den dessutom är pigg och rolig att köra är bara ett plus.

Så då har jag tyvärr erkänt jag också. Jag är snål.
/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 Inlägg
22 mars 2011
Fram till oktober 2010 var den nyaste bil jag någonsin ägt en 1993 Citroen XM Kombi.. visserligen brann den upp 2005 och ersattes av en precis lika dan från 1992.. men ändå... Ivrigt påhejad av mina bröder handlade jag på mej en Tysk kvalitetsbil. Det fick bli en begagnad BMW 525i Touring från 2004. Mitt livs största bilmisstag!

BMW:n är väl skojjig på svensk sommarväg men som bil betraktad är den bara sådär... käns som en förvuxen trampbil på sterioider ungefär och har snart redan kostat nästan 20 000 i reparationer.. Det är ju nästan helt kört att meka själv.. vet inte om jag behöver en tub Karlssons Klister eller en präst.. Alla dessa datorer, sensorer, givare och annant i sådana mängder gör att jag nästan få ont i magen.. när man tar den till verkstad kopplas den upp mot Internet och endast gud allena vet vad denna "BaderMinehovWagen" skvallrar om..

Det värsta är att BMW:n sånär som på en punkt, bränsleförbrukningen, inte kan mäta sej mot min gamla Citroenkombi som är stor, robust och oöm och med en oöverträffad åkkomfort och lastutrymme och även om ni kanske inte tror mej, så är den otroligt lättmekad. Att ta BMW:n ut på svamplockaräventyr på lite äldre fina skogsvägar är bara att lägga ned.. BMW:n har inte en sportskepa på en lite gräsig skogsväg.. ett blött höstlöv under ena bakhjulet och vi kommer att antingen sladda i diket eller köra fast.. men med samma slutresultat..  "den sedan länge försvunna barnfamiljen återfunna utmärglade mitt i skogen, polisen ställer sej helt förbryllade.. hur kunde detta hända?, de hade ju en ny fin bil..."

Nåja, skämt åsido... det är 2011... det är bara att vika sej om man vill hänga med, i alla fall lite grand..

Det här med att ha en gammal bil.. har naturligtvis med ekonomi att göra och i mitt fall handlar det mest om att jag rent mentalt inte klarar av nivån på den kapitalförstöring det innebär att köpa en helt ny bil, men det handlar även om en känsla av att jag inte får nåt för pengarna..

Titta på en ny kombi, vilken som helst; varje ny årsmodell är fan mindre en den som såldes året innan och ändå så slår sej biltillverkarna på bröstet och försöker få oss att tro att årets modell är större och rymligare.. En Citroen XM är stor och rymlig, en Volvo 745 är stor och rymlig, en Citroen CX Break är otroligt stor och rymlig.. En ny BMW 525 Touring.. tja.. några resväskor så är det fullt..

Prissättningen på nya bilar är fan uppåt väggarna med.. Jag vill ha en stor och rymlig bil för min familj, med gott om deformationszoner och långt till islagsytor inuti bilen och inte färre än 6 bensinslukande cylindrar... men en ny stor bil är prissatt långt utanför min plånboks arbetsområde.. så en normalinkomstfamilj idag får skuldsätta sej för resten av detta liv och två till för att ha råd.. eller köpa en liten jävla miljöpolitiskt korrekt, duracellkanindriven, popkornstinkande dödsfälla till småbil.

Äldre bilar har själ och karaktär, nya bilar är återvinningsbart lurendrejeri!
Senast redigerat av Einhead (22 mars 2011)

Tänk till! Det är mycket billigare att vara förklok före än efterklok efteråt.

863 Inlägg
22 mars 2011
zovix skrev:

Kan man skruva är det enkelt att hålla en gammal bil i bra skick för en lägre milkostnad än vad en ny kostar om man räknar in lån eller värdeminskning....

Slitagedelar som jag bytt senaste året; Olja + filter självklart kostar 89kr(oljefilter) + 215kr (luftfilter) + 100kr (oljan) och jag kör helsysntet 5w-40. Servicen tar en kvart att utföra... Ps. Jag servar var 1000 mil

Bytt båda framfjädrarna samt samtliga länkarmar i framvagnen. Totalkostnad 4200kr Jobbet tog en kväll.

Den audin är precis lika skön att åka i som som vilken annan bil som inte tillhör premiumsegmentet av 2011 års modell. Faktum är att jag hellre åker 30 mil med audin än med någon modernare sunk bil.

/Magnus

Visst, men man måste tänka att tid är pengar!
Att skruva varje kväll för att komma till jobbet dagen efter är inte lönsamt smile

Audi har bra komfort, inget snack om det!
Men i dagens läge har alla bilar bra komfort!
Det spelar ingen roll om det är en Volvo, Peugeot eller Mercedes!
Dom är lika sköna att åka i vilket fall som helst! Minimal skillnad!

Tänk såhär, du köper en Kia Ceed -08!
Den har med andra ord 4års nybilsgaranti kvar..!
Prislappen ligger på ~120 000kr.
Eftersom det är en miljöbil är den skattefri i 5 år, till 2013.
Vet inte hur Kia har, men många har fri vagnskada några år!
Allt som går sönder byts ut på Garantin, under 15'000mil!

Du KAN köra en gammal bil billigare!
Men den kan lika gärna kosta dubbelt så mycket!
Jag tänker inte chansa längre den dagen jag har jobb smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 mars 2011
PartilleMalm skrev:
hedley skrev:
NiKeMaN skrev:

Ingvar Kamprad åker bara gamla bilar när han åker till varuhus för att inte förstöra sin image när han åker iväg stannar han efter ett tag och byter till finare bilar, han har blivit påkommen!

Eller så kanske han egentligen är pank och inte har råd med en ny svinful nissan micra? xD

"Liberty of thought is the life of the soul"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
Jag har gjort det lite till en grej att räkna hem pengar när jag byter bil, bara för att det är så roligt big_smile Dessutom är det där med äldre bilars opålitlighet mest snack, på dom år jag hade amazonen som bruksvagn blev jag stående två gånger, en bult till generatorn som gängat upp sig och en jordfläta som jag inte dragit åt tillräckligt. På 4-5000 mil tycker jag att det är helt acceptabelt.
Enligt pricipen "finns det inte så kan det inte heller strula" helt fantatiskt. Min nuvarande 164 är fullt lika bra men jävlar vilken rolig bil på vintern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

huh?
10 427 Inlägg
22 mars 2011
Einhead skrev:
Att ta BMW:n ut på svamplockaräventyr på lite äldre fina skogsvägar är bara att lägga ned.. BMW:n har inte en sportskepa på en lite gräsig skogsväg.. ett blött höstlöv under ena bakhjulet och vi kommer att antingen sladda i diket eller köra fast.. men med samma slutresultat.. "den sedan länge försvunna barnfamiljen återfunna utmärglade mitt i skogen, polisen ställer sej helt förbryllade.. hur kunde detta hända?, de hade ju en ny fin bil..."

Haha lite svart humor skadar ej tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 749 Inlägg
22 mars 2011
Mister_Opel skrev:
zovix skrev:

/Magnus

Visst, men man måste tänka att tid är pengar!
Att skruva varje kväll för att komma till jobbet dagen efter är inte lönsamt smile

Audi har bra komfort, inget snack om det!
Men i dagens läge har alla bilar bra komfort!
Det spelar ingen roll om det är en Volvo, Peugeot eller Mercedes!
Dom är lika sköna att åka i vilket fall som helst! Minimal skillnad!

Tänk såhär, du köper en Kia Ceed -08!
Den har med andra ord 4års nybilsgaranti kvar..!
Prislappen ligger på ~120 000kr.
Eftersom det är en miljöbil är den skattefri i 5 år, till 2013.
Vet inte hur Kia har, men många har fri vagnskada några år!
Allt som går sönder byts ut på Garantin, under 15'000mil!

Du KAN köra en gammal bil billigare!
Men den kan lika gärna kosta dubbelt så mycket!
Jag tänker inte chansa längre den dagen jag har jobb smile

inte en enda gång på 11år har någon av mina bilar svikit mig på sånt sätt att den dom inte tagit mig från punkt a till punkt b
även om det hänt att dom gått sönder så startar dom alltid
men har man inte känslan när man handlar bilar så köper man skitbilar som är dyra som kommer strula

den dyraste bilen jag någonsin köpt kostade 17.300kr
den billigaste 300kr
och dom har startat vått som torrt varmt som kallt
aldrig blivit stånde eftervägen pga haveri bara soppa torsk ett par gånger ;-)
inte ens en punktering fast man kört med korden framme

men allt hänger på känslan hur en bil är
jag känner inom 5minuter om bilen är skrot eller ej oavsätt om den kostar 300kr eller 300K
det känns om hela bilen håller på och trillar isär eller om den känns okej för sin ålder

men alla har inte den känslan och då köper dom en "billig" bil dyrt och blir stånde pga dom köpt grisen i säcken

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2011
Einhead skrev:
Fram till oktober 2010 var den nyaste bil jag någonsin ägt en 1993 Citroen XM Kombi.. visserligen brann den upp 2005 och ersattes av en precis lika dan från 1992.. men ändå... Ivrigt påhejad av mina bröder handlade jag på mej en Tysk kvalitetsbil. Det fick bli en begagnad BMW 525i Touring från 2004. Mitt livs största bilmisstag!

BMW:n är väl skojjig på svensk sommarväg men som bil betraktad är den bara sådär... käns som en förvuxen trampbil på sterioider ungefär och har snart redan kostat nästan 20 000 i reparationer.. Det är ju nästan helt kört att meka själv.. vet inte om jag behöver en tub Karlssons Klister eller en präst.. Alla dessa datorer, sensorer, givare och annant i sådana mängder gör att jag nästan få ont i magen.. när man tar den till verkstad kopplas den upp mot Internet och endast gud allena vet vad denna "BaderMinehovWagen" skvallrar om..

Det värsta är att BMW:n sånär som på en punkt, bränsleförbrukningen, inte kan mäta sej mot min gamla Citroenkombi som är stor, robust och oöm och med en oöverträffad åkkomfort och lastutrymme och även om ni kanske inte tror mej, så är den otroligt lättmekad. Att ta BMW:n ut på svamplockaräventyr på lite äldre fina skogsvägar är bara att lägga ned.. BMW:n har inte en sportskepa på en lite gräsig skogsväg.. ett blött höstlöv under ena bakhjulet och vi kommer att antingen sladda i diket eller köra fast.. men med samma slutresultat..  "den sedan länge försvunna barnfamiljen återfunna utmärglade mitt i skogen, polisen ställer sej helt förbryllade.. hur kunde detta hända?, de hade ju en ny fin bil..."

Nåja, skämt åsido... det är 2011... det är bara att vika sej om man vill hänga med, i alla fall lite grand..

Det här med att ha en gammal bil.. har naturligtvis med ekonomi att göra och i mitt fall handlar det mest om att jag rent mentalt inte klarar av nivån på den kapitalförstöring det innebär att köpa en helt ny bil, men det handlar även om en känsla av att jag inte får nåt för pengarna..

Titta på en ny kombi, vilken som helst; varje ny årsmodell är fan mindre en den som såldes året innan och ändå så slår sej biltillverkarna på bröstet och försöker få oss att tro att årets modell är större och rymligare.. En Citroen XM är stor och rymlig, en Volvo 745 är stor och rymlig, en Citroen CX Break är otroligt stor och rymlig.. En ny BMW 525 Touring.. tja.. några resväskor så är det fullt..

Prissättningen på nya bilar är fan uppåt väggarna med.. Jag vill ha en stor och rymlig bil för min familj, med gott om deformationszoner och långt till islagsytor inuti bilen och inte färre än 6 bensinslukande cylindrar... men en ny stor bil är prissatt långt utanför min plånboks arbetsområde.. så en normalinkomstfamilj idag får skuldsätta sej för resten av detta liv och två till för att ha råd.. eller köpa en liten jävla miljöpolitiskt korrekt, duracellkanindriven, popkornstinkande dödsfälla till småbil.

Kan du inte köra en Bmw 525i på skogsvägar tycker jag du skall skicka ditt körkort i två delar till Transportstyrelsen. Min mor, vars fritidsintressen innebär att hon tillbringar mycket tid på vad som brukar benämnas stigar snarare än vägar, körde en 60mm sänkt 330i i 4år. Rakt ut i skogen för att träna hund, rakt ut i hagen till hästen oavsett om det var en varm sommarkväll eller förra årets snöoväder.

Antingen kan du utan problem ta familjen på en svamprunda eller så borde du lära dig köra bil. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 749 Inlägg
22 mars 2011
Rquired skrev:
Einhead skrev:

Kan du inte köra en Bmw 525i på skogsvägar tycker jag du skall skicka ditt körkort i två delar till Transportstyrelsen. Min mor, vars fritidsintressen innebär att hon tillbringar mycket tid på vad som brukar benämnas stigar snarare än vägar, körde en 60mm sänkt 330i i 4år. Rakt ut i skogen för att träna hund, rakt ut i hagen till hästen oavsett om det var en varm sommarkväll eller förra årets snöoväder.

Antingen kan du utan problem ta familjen på en svamprunda eller så borde du lära dig köra bil. roll

räcker med anliggande broms på ena bakhjulet så blir man lätt stånde smile
fast det är som du säger det handlar om att man antingen kan eller så kan man inte köra rwd

har jag tagit mig fram med min rwd 5tons buss med dubbfritt på oplogade vintervägar så måste man vara dålig på att köra om man fastnar med en liten bil

Cupra_
22 mars 2011
En buss på 5 ton har ju inte mer marktryck än en liten bil heller?  roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2011
Deception skrev:

Hade tänkt säga detsamma, men ett sådant fordon har troligtvis tyngd, storlek och spårval (Tyngre=börjar glida mot diket lättare) att ta hänsyn till som väl kompenserar vad som krävs för att få en Bmw att klättra genom snö. wink

14 749 Inlägg
22 mars 2011
Deception skrev:

jo eller hur när vikten ligger på framvagnen inte bakvagnen eftersom den ska klara 19st personer och sen dubbelmontage men visst  det är marktrycket som påverkar det smile

7 Inlägg
22 mars 2011
Nja... Transportstyrelsen får nog bända loss mitt körkort ur mina stela kalla fingrar före jag lämnar in det själv :-)  vad jag menar är att markfrigången på en BMW med lågprofildäck inte fungerar något vidare i svampplockarsammanhang..   gamal skogsväg är i min värld inte en grusad skgsväg av den typ skogsbolagen skapar för sina fordon, de vägarna håller jag utan att blinka en 70-90 blås på, utan galma sedan länge övergivna och borglömda småvägar som används så sällan att de oftast är mer eller mindre gräsbeväxta och inte allt för sälla delvis sedan länge sönderkörda. XM:n hissar du upp i antingen sitt högsta läge eller det normala förhöda körläget och du har bättre markfrigång än en Landrover.. minus fyrhjulsdriften då.. Självklart kan du köra BMW i skogen... men risken för islag inunder och att köra fast rorar i alla fall inte mej..
Kompromissen mellan markfrigång, marktryck, anliggningsyta, bilens vikt och underlagets bärighet vid ett givet däcksval är helt enkelt inte optimalt..

Rent generellt har nya moderna bilar med dessa lågprofiledäck väldigt låg markfrigång och kass komfort.. som att skumpa runt på en järnsäng ungefär... hmm.. om jag nu tillåts att raljera en smula.. :-)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2011
Einhead skrev:
Nja... Transportstyrelsen får nog bända loss mitt körkort ur mina stela kalla fingrar före jag lämnar in det själv :-)  vad jag menar är att markfrigången på en BMW med lågprofildäck inte fungerar något vidare i svampplockarsammanhang..   gamal skogsväg är i min värld inte en grusad skgsväg av den typ skogsbolagen skapar för sina fordon, de vägarna håller jag utan att blinka en 70-90 blås på, utan galma sedan länge övergivna och borglömda småvägar som används så sällan att de oftast är mer eller mindre gräsbeväxta och inte allt för sälla delvis sedan länge sönderkörda. XM:n hissar du upp i antingen sitt högsta läge eller det normala förhöda körläget och du har bättre markfrigång än en Landrover.. minus fyrhjulsdriften då.. Självklart kan du köra BMW i skogen... men risken för islag inunder och att köra fast rorar i alla fall inte mej..
Rent generellt har nya moderna bilar med dessa lågprofiledäck väldigt låg markfrigång och kass komfort.. som att skumpa runt på en järnsäng ungefär... hmm.. om jan nu tillåts att raljera en smula.. :-)

Jo visst är markfrigång A och O men vad jag ville belysa är att markfrigången på en Bmw duger, frigången duger till och med på en bra sänkt sådan. Nog kan du köra lite snabbare, lite enklare och lite längre med en högre markfrigång men Bmw´n bör duga utmärkt.

Om inget annat finns det nya Citroen med, samtidigt som en 25år gammal Bmw inte är mer lämpad för skogsväg än vad en E39 är. Så din jämförelse haltar lite redan där.

För övrigt syftar jag inte heller på breda, välvårdade vägar utan just den typen av bortglömda stigar du beskriver. smile

7 Inlägg
22 mars 2011
BMW:n är bra (E61).. missförstå mej inte.. den ligger som ett strykjän på vägen och drar lite soppa.. Den nyaste bil jag ägt.. men har drabbat mej med verkstadräkningar på en nivå som går till historien.. och då räknar jag inte in de verkstadräkningar den tidigare ägaren redan har haft. .. på sådant som normalt sett inte drabbar den lite äldre generationen bilar förrän runt en 18-25 tusen mil.. roll

Min BMW har just passearat 13 tusen och har fått halva framvangen utbytt, lagerljud, glapp och trasiga stag.. och det är inte över än.. sånt svider.. Jämförelsen med XM:n är orättvis till BMW:s nackdel då en BMW aldrig kommer att få den åkkomfort en fransk bil eller en stor tung jänkare erbjuder då den är byggd för att kunna runda gathörn i hundra blås..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2011
Einhead skrev:
BMW:n är bra (E61).. missförstå mej inte.. den ligger som ett strykjän på vägen och drar lite soppa.. Den nyaste bil jag ägt.. men har drabbat mej med verkstadräkningar på en nivå som går till historien.. och då räknar jag inte in de verkstadräkningar den tidigare ägaren redan har haft. .. på sådant som normalt sett inte drabbar den lite äldre generationen bilar förrän runt en 18-25 tusen mil.. roll

Min BMW har just passearat 13 tusen och har fått halva framvangen utbytt, lagerljud, glapp och trasiga stag.. och det är inte över än.. sånt svider.. Jämförelsen med XM:n är orättvis till BMW:s nackdel då en BMW aldrig kommer att få den åkkomfort en fransk bil eller en stor tung jänkare erbjuder då den är byggd för att kunna runda gathörn i hundra blås..

Man skall inte glömma att färddatorn i en E61 troligen krävt mer sömnlösa nätter från ingenjörer än hela Citroen Xm gjort som ändå knappast är mall 1A, skall man jämföra en 20år gammal konstruktion med en modern är det dumt att jämföra med en som även med moderna mått mätt är ett rymdskepp. 

Tråkigt att din Bmw krånglat, E60 har visserligen haft lite problem med framvagnen men har i övrigt varit en pålitlig bil så nöjda E61-ägare finns det gott om.

För övrigt är komfort en smakfråga, för att visa på den andra sidan: jag anser personligen att en Bmw E60 är oändligt mycket bekvämare än både Xm och den typiska amerikanaren. Dessa har stolar som bara är mjuka och inte anpassade efter ens rygg, ok i en soffa när man kan röra sig men inte när man sitter med bälte i en bil, och fjädring som mer är att likna vid en defekt bil eller en båt i storm. Inte bekvämt någonstans med en bil som aldrig slutar gunga.

Och detta om man kör normalt, är man av åsikten att det är onödigt att sakta in för en kurva eller rondell är denna typen av bil ytterligare en uppoffring då de troligen sladdat av vägen utan en fartminskning.

Har du komfortstolar i din E61, och standardfjädring? smile
Senast redigerat av Rquired (22 mars 2011)

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
22 mars 2011
Tagesverk skrev:
Hej, jag håller på med en undersökning i projektarbetet då jag ska granska samhällets slit och släng med inriktning på bilar. Det är väldigt många som skrotar gammelbilen för köpa en ny o.s.v. Många bilar skrotas som man skulle kunna ta hand om, men samhällets struktur gör att man inte tar hand om det som finns så mycket, utan det är köpa nytt som gäller. Jag har lagt märke till i alla fall där jag bor (Stockholm) att man sällan ser lite äldre bilar rulla.

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
-Snyggare?
-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
m.m

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du har och försök motivera varför just du har den gamla bilen du har.
OBS Jag vill få fram er som använder gamla bilar som bruksbilar alltså, och inte entusiastbilen som bara används några gånger på sommaren.

Mvh/Tor

Detta kan ja svara på! Jag brukskör en MB 220D från 1971 just nu, men ja har även haft Bubbla, Taunus 66, Dodge 72, MB w123, Flera st compakter, Oldsmobile 79, Saab V4 m.m.
   Just nu höller jag på och renoverar en MB -65a som ska bli min nya bruksbil å..
1. Jag kör gammal bil (gammal tycker jag är 1975-1980 ell äldre) för att jag älskar känslan, komforten, ljudet å ALLT!
2.Ja väljer att köra gammal bil för att dom är pålitligare, mer lättmeckade, inte lika mycke el å plast å skit, dom är mer rejäla, ja slipper betala skatt, billigare försäkring, bättre komfort, snyggare.
Och jag hatar att va som alla andra! Jag går min egen väg och gillar att stå ut från mängden.
  Jag tycker även att dessa nya bilar är extremt fula, dåliga, obekväma, nördiga o.s.v!

Du kan ju gå in på min sida å kolla runt på mina pärlor så får du se! smile

----------------Våga Vägra Volvo----------------

Sök