2093
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

593 Inlägg
22 mars 2011
Läste du ville ha bilar från -95 och bakåt men ja tänke ja kunde svara då 940 gjordes från -91 och ja har ju 2 st 98:or. (dock är min brukis 945 inte upplagd ännu då den är ganska nyköpt).

-Jag kör en Volvo 945tic-98 som brukis just för att när man jobbar med nya bilar om dagarna (som ja själv), så blir man uppskrämd av alla elsystem som finns i en bil, styrdon och avancerade lösningar överallt. Det är både kostsamt och oftast ganska svårlöst (då det gäller elfel) och därav håller iallafall jag mig borta från dessa om ja kan.

-Jag köper just en "gammal" bil för att de va bättre förr har ja fått känslan av. Det är mindre avancerade elsystem (strular mindre), man har inte snålat in på kvalitet och grejer hålller helt enkelt. Sen att de just i mitt fall är så att 940 är den sista riktiga Volvon gjorde att en affär på en -98 var ett måste.
Jag tycker även om utseendet, känslan av kvalitet och sen att det finns ett grymt utbud av eftermarknadsprylar så man kan sätta sin personliga prägel på sin bil.

-Ekonomisk fråga?, både och. Att handla delar till en gammal 940 är inte als speciellt dyrt. Men självklart finns det med i tankarna när man köper en gammal Volvo att de är slitvargar och håller bra. Visst de tar lite mer bränsle, skatten kostar sina pengar men i slutänden tjänar man nog på det ändå.
Dock så får man betala en del för dom välvårdade äldre bilarna vid inköp ,men de kan de vara värt.
I mitt fall hade jag iallafall kunnat köpa en v70-02/-03 för samma peng som jag gav för 98;an, Men som sagt, nya bilar är ointressant för min del.

-Självlart är gamla bilar mer lättmekade och gör då att man kanske drar sig till dom.
Att behöva åka till verkstad och koppla upp avancerad utrustning bara för någon småsak är ju ingen höjdare. Vilket man får göra i 9/10 fall med med en nyare bil.

-Snyggare?, både och där också. Nya bilar har ju väldigt mycket plast och snygga detaljer som gör att de ser ganska tuffa ut. Jag personligen har lite udda smak och tycker att fyrkantiga Volvos med lite sänkning och fälgar är de snyggaste. Men alla kan ju inte tycka lika.

Vill även tillägga att jag är totalt såld på alla Volvobilar innan -98 och det ska mycket till innan jag gör mig av med någon av mina 940:is. Hoppas mina svar var till någon nytta..

MVH//
Senast redigerat av epapower (22 mars 2011)

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2011
epapower skrev:
Läste du ville ha bilar från -95 och bakåt men ja tänke ja kunde svara då 940 gjordes från -91 och ja har ju 2 st 98:or. (dock är min brukis 945 inte upplagd ännu då den är ganska nyköpt).

-Jag kör en Volvo 945tic-98 som brukis just för att när man jobbar med nya bilar om dagarna (som ja själv), så blir man uppskrämd av alla elsystem som finns i en bil, styrdon och avancerade lösningar överallt. Det är både kostsamt och oftast ganska svårlöst (då det gäller elfel) och därav håller iallafall jag mig borta från dessa om ja kan.

-Jag köper just en "gammal" bil för att de va bättre förr har ja fått känslan av. Det är mindre avancerade elsystem (strular mindre), man har inte snålat in på kvalitet och grejer hålller helt enkelt. Sen att de just i mitt fall är så att 940 är den sista riktiga Volvon gjorde att en affär på en -98 var ett måste.
Jag tycker även om utseendet, känslan av kvalitet och sen att det finns ett grymt utbud av eftermarknadsprylar så man kan sätta sin personliga prägel på sin bil.

-Ekonomisk fråga?, både och. Att handla delar till en gammal 940 är inte als speciellt dyrt. Men självklart finns det med i tankarna när man köper en gammal Volvo att de är slitvargar och håller bra. Visst de tar lite mer bränsle, skatten kostar sina pengar men i slutänden tjänar man nog på det ändå.
Dock så får man betala en del för dom välvårdade äldre bilarna vid inköp ,men de kan de vara värt.
I mitt fall hade jag iallafall kunnat köpa en v70-02/-03 för samma peng som jag gav för 98;an, Men som sagt, nya bilar är ointressant för min del.

-Självlart är gamla bilar mer lättmekade och gör då att man kanske drar sig till dom.
Att behöva åka till verkstad och koppla upp avancerad utrustning bara för någon småsak är ju ingen höjdare. Vilket man får göra i 9/10 fall med med en nyare bil.

-Snyggare?, både och där också. Nya bilar har ju väldigt mycket plast och snygga detaljer som gör att de ser ganska tuffa ut. Jag personligen har lite udda smak och tycker att fyrkantiga Volvos med lite sänkning och fälgar är de snyggaste. Men alla kan ju inte tycka lika.

Vill även tillägga att jag är totalt såld på alla Volvobilar innan -98 och det ska mycket till innan jag gör mig av med någon av mina 940:is. Hoppas mina svar var till någon nytta..

MVH//

instämmer till fullo!

Har också jobbat som volvomek å deras nyare system kan bråka rätt mycke...
en gammel tråkig volvo är de bara byta turbo å höjja laddet å ha roligt med utan strul typ..

Men man är väl bara snål å svenska avundsjukan som härjar tongue

7 Inlägg
23 mars 2011
Rquired.
Jo, den har de programerbara stolarna med minnen för både förar och passagerarstoeln fram samt det riktigt coola aktiva styrservot. Stolarna är faktiskt underbara för min gamla rygg, en poäng till "framtidsbilarna" där... sportfjädring? bah.. skulle inte kunna avgöra skillnaden.. Den käns att åka runt med XM:n på genomslagsstoppen hmm  XM:n som för mej fungerar som referensbil i mina argument är kanske att betrakta som en gammal kontruktion, det var ju snart 20 år sedan den togs fram men den är LÅNGT ifrån att betrakta som gammal..
Visst det fattas väl en 8 krockkuddar och den senaste motorteknologin, men resten.. chassi och fjädring ligger fortfarande ljusår före det mesta av vad du kan köpa idag... så när på en Citroën C6 då..

Nu skall vi inte fördjupa oss i gamla Citroëner men XM:n har en UNIK funktion som det sällan talas om, inte ens marknadsföringsfolket hos Citroën förmådde att framhäva särskillt bra, och det är den variabla krägningsdämpningen. Fjädringskomforten är nämligen elektroniskt övervakad på de så kallade "Hydroaktivbilarna" ej att förväxla med Xantia Aktivas krägningshämning. (en mer avancerad variant på samma tema dock)

Vet inte om du är gammal nog att komma ihåg, men i det i biltestarsamanhang sedan länge obligatoriska älgtestet/väjningsprovet är Citroën Xantia Aktiva den enda bil där man kunnat öka farten genom testet tills testföraren reflexmässigt inte hinner med att väja längre.. detta utan att Xantian tappar "spåret"..

XM:ns H1:or och H2:or har ett Autoläge och ett Sportläge för fjädringen. I Autoläget känner den av hur du kör och anpassar dämpningen i fjädringen och hur den beter sej vid krängning automatiskt, och i sportläget styvar den konstant upp chassit hela tiden.

Har du inte uppevt detta måste du som bilintresserad åka en sväng i en sjysst XM med Hydroaktiv och erfara själv... Detta på en idag 20 år "gammal" bil..

Med gasen i botten på kurviga vägar har man en sportbil om man vill ... (host) nåja.. och vid långfärd på motorväg har man en otrolig kryssare... BMW:n kan bara drömma om att komma i närheten... kör man på E4 i autoläget för chassit och sedan slår om till sportläget får man vägen upp i rövva... som att åka på grus.. slår man tillbaks till Autoläget "försvinner" vägen igen.. Hastigheten varmed man blir tillväjnd med detta är väl ungefär samma som för någon som börjar röka crack.. neutral

Citroën valde att inte behöva stå som en åsna mellan två höstackar och  komromissa fram ett chassi som varken har genuint bra väghållning eller genuint bra åkkomfort.. "komromissen" blev att ta fram ett system som känner igen hur du kör och automatiskt optimerar mellan de två. Världsunikt! BMW, VOLVO och Mercedes har provat olika "bolt on" varianter av detta medans Citroën har serieproducerat bilar med detta sedan 1990..

Min BMW tillhör väl 2000 talet till..  och XM:n är redan bilhistoria... men idag, vis av erfarenheten hade jag nog hällre batalat en 30-40 tusen för den finaste XM jag kunnat hitta i stället för 160 för BMW:n och teknologi som i de flesta fall bara en välutrustad verkstad rår på.

Om 20 år kommer debatten att se lika dan ut antar jag.. och då kommer man väl med nåt vått i ögonen se tillbax på de gamla goa 525:orna från 2004 som man kan få loss på Blocket för en 15-20 tusen spänn.. cool
Senast redigerat av Einhead (23 mars 2011)

Tänk till! Det är mycket billigare att vara förklok före än efterklok efteråt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 mars 2011
Einhead: Elstolar med minne behöver visserligen inte betyda komfortstolar, komfort är dem med ett "vikbart ryggstöd", alltså så att du kan skjuta överdelen av ryggstödet närmre huvudet utan att den undre delen rör sig. Bland annat, dessa har många finesser och har du dem är det bara att gratulera!

Och angående Citroen, tja jag är inte så imponerad som sagt. Tycker varken det är bekvämt eller roligt, Activa presterade dock ett imponerande resultat i Teknikens Värld´s älgtest!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 maj 2011
jag kör en berlingo från 00 ... kör den enbart för att jag fick den och slipper betala skatt och försäkring på den. När jag får fast anställning ska jag hämta ut en nyare snålare bruksbil ( skit bilen jag kör nu dricker 0,8 blandat och har en 1,4a med 75 hk ) En bil jag tänkt på är en Polo diesel, enbart för att den är så jävla snå ser ok ut osv

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
Tagesverk:
Vet du ens hur det är att äga en gammal Volvo i 700-serien?
(undantag Volvo 780 Bertone)

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

Har haft min 740 i snart en vecka och har aldrig varit nöjdare. Lite småfel men ingen dyr historia smile

V O L V O 7 4 0

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
Tagesverk:

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

Har haft min 740 i snart en vecka och har aldrig varit nöjdare. Lite småfel men ingen dyr historia smile

En "snart en vecka" haha, kom tillbaka om ett år så är ditt resonemang mer troligt. Nu vet ju alla att dem bilarna håller bra, men att hävda att det är en problemfri och billig bil efter att ha ägt den "i snart en vecka" låter lite dumt tycker jag....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Mike_87 skrev:
Tagesverk:

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

En "snart en vecka" haha, kom tillbaka om ett år så är ditt resonemang mer troligt. Nu vet ju alla att dem bilarna håller bra, men att hävda att det är en problemfri och billig bil efter att ha ägt den "i snart en vecka" låter lite dumt tycker jag....

JASÅ, DET TYCKER DU?
Har du själv haft en gammel Volvo?
Farsan hade en 87:a som han ägde i 18 år. Ingen rost, inga läckage. ALLT ORIGINAL!
HAR ALLT ORGINAL PÅ MIN OCKSÅ - SKRUVAR MAN INTE I BILARNA SÅ HÅLLER DEM smile

V O L V O 7 4 0

Evildan
8 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Mike_87 skrev:
Tagesverk:

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

Jag hade min 740 "Snusk-Åke" i 3 dagar, sedan dog aset, troligtvis bränslepumpen eller reläet då det blev tyst under skrotet dumpade den samma kväll för skrotpremien plus skatt -500kr för att slippa se den längre till en mer entusiastisk (yngre) kille.
Så med det facit i handen är dom då inte särskilt driftsäkra...
Håller till fullo med AcesHigh666 , på så kort tid är det omöjligt att få fram en rättvisande statistik, dom flesta bilar brukar väl fungera över en vecka i utan problem någon gång under sin livstid även när dom är 20år gamla?
Senast redigerat av Evildan (8 maj 2011)

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
AcesHigh666:
De nya bilarna är gjorda så delar ska hålla ett visst antal mil.
Farsan nya bil S60 - 2001, har han bytt kondensor och hjullager fram på redan efter 4 månader i hans ägo.
Besiktningsgubben var inte förvånad när farsan var med och berättade om att han hade bytt det redan.
Servicefirmorna måste ju också tjäna pengar...

Efter några år så kommer farsan få byta saker på S60:n igen.
En gammel Volvo är slitstark och robust byggd.
Jag har ju även fördelen att den är galvad big_smile

V O L V O 7 4 0

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
Evildan skrev:
AcesHigh666 skrev:
Mike_87 skrev:
Tagesverk:

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

Jag hade min 740 "Snusk-Åke" i 3 dagar, sedan dog aset, troligtvis bränslepumpen eller reläet då det blev tyst under skrotet dumpade den samma kväll för skrotpremien plus skatt -500kr för att slippa se den längre till en mer entusiastisk (yngre) kille.
Håller till fullo med AcesHigh666 , på så kort tid kan det vara svårt att få fram en rättvisande statistik.

Okej, men jag återkommer om ett år igen så får vi se vad som hänt smile
Var beredd på att chockas big_smile

V O L V O 7 4 0

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
AcesHigh666 skrev:
Mike_87 skrev:
Tagesverk:

Billiga reservdelar
Billig Service
Billig att äga
Bra att meka själv med
Lätt att komma åt ALLT!

JASÅ, DET TYCKER DU?
Farsan hade en 87:a som han ägde i 18 år. Ingen rost, inga läckage. ALLT ORIGINAL!

Jupp har haft en 740, en 840 och en 960, farsan har haft en 940ltt och en 740 som han hade i säkert 10 år så JAG VET att det ÄR bra bilar. Säger inget annat, men samtidigt kan man inte säga att en bil är bra eller dålig efter en vecka, det enda du kan hinna bedömma på den tiden är om den är känns bra, går bra, snabb osv osv.

inte hur bra den kommer att hålla det kommande året.

Var i texten "Har haft min 740 i snart en vecka och har aldrig varit nöjdare. Lite småfel men ingen dyr historia" står det att din farsa haft en 18 år? wink

Så sluta lipa nu smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

16 197 Inlägg
8 maj 2011
volvo är inget man kör, volvo är nåt man skäms över.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
AcesHigh666:
De nya bilarna är gjorda så delar ska hålla ett visst antal mil.
Farsan nya bil S60 - 2001, har han bytt kondensor och hjullager fram på redan efter 4 månader i hans ägo.
Besiktningsgubben var inte förvånad när farsan var med och berättade om att han hade bytt det redan.
Servicefirmorna måste ju också tjäna pengar...

Efter några år så kommer farsan få byta saker på S60:n igen.
En gammel Volvo är slitstark och robust byggd.
Jag har ju även fördelen att den är galvad big_smile

haha... "Pappas pojk" big_smile

// Niklas Johansson

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Mike_87 skrev:
AcesHigh666 skrev:

JASÅ, DET TYCKER DU?

Jupp har haft en 740, en 840 och en 960, farsan har haft en 940ltt och en 740 som han hade i säkert 10 år så JAG VET att det ÄR bra bilar. Säger inget annat, men samtidigt kan man inte säga att en bil är bra eller dålig efter en vecka, det enda du kan hinna bedömma på den tiden är om den är känns bra, går bra, snabb osv osv.

inte hur bra den kommer att hålla det kommande året.

Var i texten "Har haft min 740 i snart en vecka och har aldrig varit nöjdare. Lite småfel men ingen dyr historia" står det att din farsa haft en 18 år? wink

Så sluta lipa nu smile

BUUUUUHUUUUU tongue

V O L V O 7 4 0

Evildan
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
Evildan skrev:
AcesHigh666 skrev:

Håller till fullo med AcesHigh666 , på så kort tid kan det vara svårt att få fram en rättvisande statistik.

Antagligen kommer den fungera relativt problemfritt, det gör dom oftast.
Jag menade bara att på en vecka är det svårt att avgöra driftsäkerheten.

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
Evildan skrev:
Mike_87 skrev:
Evildan skrev:

Antagligen kommer den fungera relativt problemfritt, det gör dom oftast.
Jag menade bara att på en vecka är det svårt att avgöra driftsäkerheten.

Det håller jag fullkomligt med om smile
Kanske är lite för ovetande om bilen än...men jag återkommer när jag servat bilen så får jag se vad dem säger om den smile

V O L V O 7 4 0

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 maj 2011
Skattebefriat, billig försäkring, vad som än händer med bilen kan jag inte göra någon större förlust. Inga databoxar eller dylikt som kan krångla.
Sen har gamla bilar en viss charm som inte nyare bilar har.
Men visst jag planerar att köpa en nyare bil (~2008) inom en överskådlig framtid.

Jonas

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Som så många sagt, 740 tål mycket stryk men det är en in i helvete överskattad bil! Volvo har väl troligen världsrekord i kategorin soppaåtgång/körglädje och då inte i positiv bemärkelse. Min 745 som var lite lätt portad gick inte under 0,95 ens om man körde som en liten tant & den var tråkig så in i helvete. Dessutom har jag aldrig åtgärdat så många fel på en bil som såg fin ut.
ett litet utdrag av reparationerna för att få den vettig.
1, Byte av soppapump.
2, Byte av relä, då bilen bara gick 1 minut år gången med den nya pumpen.
3, Byte insugspackning, då den gick som en påse skit när den väl gick.
4, Byte startmotorsolenoid då starmotorn startade vid accelaration.
5, Byte torkarwire då det är en skitkonstruktion.
6, Byte tankband, rost.
7, Kamrem, då den gick av efter 5km när jag fått igång på bilen.

Bilen så fin ut och funkade bra när jag gjort ovanstående + en rejäl service och en massa småplock. Visst vad kan man vänta sig av en 20 år gammal bil men att dom skulle vara så jävla bra ställer jag mig tveksam till. https://www1.garaget.org/gallery/archive/153139/1027512_a9xepb.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Evildan
8 maj 2011
Citerar en svensk biljournalist: Volvo är världsbäst på att sälja halvbra bilar

Sök