1869
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 maj 2011
en gammal 740 -90 som jag gav 5000 för var den bilen som hållt bäst av alla jag ägt.
ändå hade mätaren stannat på 34000 mil och den såg allmänt skabbig ut. men den bara gick och gick, enda felet var gummiringen mellan vattenpumpen och toppen som gick sönder och det kostade 20kr och 20 min att byta.
Hade den i ett år.

V O L V O
401 Inlägg
8 maj 2011
RD_87:
Kamremmen gick av,skrev du...

Totalhaveri?
Fick du renovera något extra?
Trasiga motordelar?

V O L V O 7 4 0

2 182 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
RD_87:

Totalhaveri?
Trasiga motordelar?

Beror på vilken motor man har wink Nu kommer jag inte ihåg vilken motor alternativ där motorn inte tog skada när kamrem gick av tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

918 Inlägg
8 maj 2011
jonnielahti skrev:
kör gammal bil för att det är så jävla kul med rostiga bultar som fastnar i svetsade muttrar ....

nä, det är relativt billig försäkring och det finns billiga begagnade delar överallt! sen är
Saab 9000 jävligt krocksäker

Sen har ju äldre bilar mer charm, speciellt 9000. smile

5 111 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
AcesHigh666:
De nya bilarna är gjorda så delar ska hålla ett visst antal mil.
Farsan nya bil S60 - 2001, har han bytt kondensor och hjullager fram på redan efter 4 månader i hans ägo.
Besiktningsgubben var inte förvånad när farsan var med och berättade om att han hade bytt det redan.
Servicefirmorna måste ju också tjäna pengar...

Men herregud...
Bilen är 10 år gammal, klart att grejer kan gå sönder!
Kanske en olycklig slump att det nu gick sönder ett par grejer under de första månaderna i din fars ägo, men det har ju fan inte att göra med om han haft den i fyra månader eller fyra år?
Tror du det hade gått sönder kondensor och hjullager efter fyra månader om han hade tagit ut en ny S60?
Tror du att det finns en viss risk att man fått byta kondensor och hjullager på en 740 man haft i fyra månader?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 maj 2011
Volvo544special65 skrev:
Mike_87 skrev:
AcesHigh666:
De nya bilarna är gjorda så delar ska hålla ett visst antal mil.
Farsan nya bil S60 - 2001, har han bytt kondensor och hjullager fram på redan efter 4 månader i hans ägo.
Besiktningsgubben var inte förvånad när farsan var med och berättade om att han hade bytt det redan.
Servicefirmorna måste ju också tjäna pengar...

Men herregud...
Bilen är 10 år gammal, klart att grejer kan gå sönder!
Kanske en olycklig slump att det nu gick sönder ett par grejer under de första månaderna i din fars ägo, men det har ju fan inte att göra med om han haft den i fyra månader eller fyra år?
Tror du det hade gått sönder kondensor och hjullager efter fyra månader om han hade tagit ut en ny S60?
Tror du att det finns en viss risk att man fått byta kondensor och hjullager på en 740 man haft i fyra månader?

Tror du på fullt allvar att gamla Volvo var byggda för att hålla i en evighet? Om inget annat borde svaret vara uppenbart, visst det är en bra bil de gamla Hisinge-traktorerna men allt annat än felfri; Det är inte ovanligt med fel på varken 2, 7 eller 940 om vi säger som så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 maj 2011
jonnielahti skrev:
Niklas1987 skrev:
Mike_87 skrev:
RD_87:

Totalhaveri?
Trasiga motordelar?

Beror på vilken motor man har wink Nu kommer jag inte ihåg vilken motor alternativ där motorn inte tog skada när kamrem gick av tongue

audi/vw maskinen på 1,8liter pallar ras, gamla volvomaskier (oplanade) klarar ras
Fyll på!

ford sierra smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2011
Mike_87 skrev:
RD_87:

Totalhaveri?
Trasiga motordelar?

Nej den klarade sig, men det gör det knappast till en bra bil. Jämfört med min gamla Bmw så var Volvon en skitbil i alla avseenden. Som sagt stryktålig är den, men att den skulle vara fantastisk är bara dyngsnack. Jämför med tex gamla MB Dieslar eller Mopar BB och inte med Fiat 127. Då är driftsäkerheten i Volvo inte så imponerande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

918 Inlägg
8 maj 2011
Plymouth_Plaza skrev:
WoozyDozz skrev:
jonnielahti skrev:
kör gammal bil för att det är så jävla kul med rostiga bultar som fastnar i svetsade muttrar ....

nä, det är relativt billig försäkring och det finns billiga begagnade delar överallt! sen är
Saab 9000 jävligt krocksäker

Sen har ju äldre bilar mer charm, speciellt 9000. smile

Lika mycket charm som hundskit under skosulan.

Vad för bilar har är charmiga enligt dig? 740? roll

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 maj 2011
En saab 9000 är för ny för att ha charm och personlighet! Som allra nyaste kan 80-tals bilar ha det men även det är nästan för nytt!
En Saab 9000 är ju bara en vardaglig bil.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
8 maj 2011
Thunderbird88 skrev:
En saab 9000 är för ny för att ha charm och personlighet! Som allra nyaste kan 80-tals bilar ha det men även det är nästan för nytt!
En Saab 9000 är ju bara en vardaglig bil.

detta va det roligaste jag hört idag !! klart bilar nyare än 1989 kan ha charm ! Men visst en 9000 är inte direkt charmig, dock är det en utav de bättre saabarna

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 maj 2011
Kul att jag lös upp din vardag då wink
Detta är min egna åsikt. Alla har olika.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 maj 2011
Thunderbird88 skrev:
Kul att jag lös upp din vardag då wink
Detta är min egna åsikt. Alla har olika.

Saab 9k kom 1984...

Men du har rätt, det är en helt vanlig bil, precis som de flesta gamla amerikanare inte är annat än den tidens Average Joe- bilar
Senast redigerat av Andromeda (8 maj 2011)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 366 Inlägg
8 maj 2011
Jag gillar 740/760/940-skåpen för dom är så himla praktiska när man har hundar...med andra ord en bra hundbil. Dom är oxå ganska lättmekade. Reservdelspriserna är i mitt tycke ganska hyffsade. I vårt fall kan det i vissa fall bli ganska dyrt då vi har V6:an. Minns förra sommaren att startmotorn kostade mellan 2500 och 3000 kr mot en "vanlig" startmotor som går lös på c:a 800 kr. Det är både för och nackdelar med gamla Volvo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

120 Inlägg
8 maj 2011
Vettemannen skrev:
Jag gillar 740/760/940-skåpen för dom är så himla praktiska när man har hundar...med andra ord en bra hundbil. Dom är oxå ganska lättmekade. Reservdelspriserna är i mitt tycke ganska hyffsade. I vårt fall kan det i vissa fall bli ganska dyrt då vi har V6:an. Minns förra sommaren att startmotorn kostade mellan 2500 och 3000 kr mot en "vanlig" startmotor som går lös på c:a 800 kr. Det är både för och nackdelar med gamla Volvo.

/Benny

Sant, svårare att motivera gammelbilen ekonomiskt om det är en ovanlig modell eller motor. Men pengar är inte allt.. En 965 tex är ju bra mycket törstigare och eländigare när det krånglar än en 945 - men grymt mycket charmigare.
Men men, är man bilentusiast Får det krångla, och det Får kosta. Bara att spara in på annat:)

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
8 maj 2011
Som någon skrev innan, Visst nyare bilar är råa cola (oftast, inte alltid) bekväma bilar men de har inte charmen som de äldre bilarna har. det är något jag håller helt med om!

Men vad var det egentligen som hände i slutet på 80-talet? när (kommer prata om mina favorit-bilar) 300zx gick över till 90-tals modell eller celica supra / supra gick över till MK4. Visst de blev råare bilar, verkade som att det blev någon slags tävling om vem som kunde skapa den råaste o sportigaste bilen, även en Audi A4/6 nyare ser ju rätt sportiga ut (2006+ typ) men de är inga sportbilar. Till o med om vi kollar på 90talet ser man ju en rätt stor skillnad i "sportighet" på vanliga bruksbilar.

Men även att bränsleförbrukningen är ett stort tävlingsområde bland våra biltillverkare, dock är det väl rätt självklart varför det är så, och att man kommit längre med den biten från förr, men men.
       som 2-8Injecton säger: "Men men, är man bilentusiast får det krångla, och det får kosta..."

Smålänning
7 887 Inlägg
9 maj 2011
Jag länsade kontot och köpte en nyare bil i bra skick smile

En gammal RWD-Volvo såklart, helt oslagbara! Har min 1500-kronors 740 hållt för 10k mils misshandel så bör denna för femsiffrigt belopp hålla minst lika bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gött mos
1 096 Inlägg
9 maj 2011
Har gjort en hel del med både min 9-5a och min 242:a, 242:an är betydligt mycket meckvänligare, nääästan inga(läs ingen) dator som kan bråka med en osv.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Smålänning
7 887 Inlägg
25 maj 2011
Har lånat en 142 denna veckan för att fixa lite besiktninganmärkningar. Jag älskar gamla bilar! smile

En ny bil är bara en tråkig bil i mängden.

En gammal bil talar med dig, berättar hur den mår och vad den vill ha ut av turen, den delar din glädje och sorg, och vill ha kärlek, men ger massor tillbaka i gengäld!
En bil som tröstar dig när du är ledsen, busar med dig när du är glad, inte sviker dig när du behöver den som bäst och bråkar med dig när du borde gå istället smile

En gammal bil har personlighet och humör.

smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Svetsare
3 150 Inlägg
25 maj 2011
twin_cam skrev:
Har lånat en 142 denna veckan för att fixa lite besiktninganmärkningar. Jag älskar gamla bilar! smile

En ny bil är bara en tråkig bil i mängden.

En gammal bil talar med dig, berättar hur den mår och vad den vill ha ut av turen, den delar din glädje och sorg, och vill ha kärlek, men ger massor tillbaka i gengäld!
En bil som tröstar dig när du är ledsen, busar med dig när du är glad, inte sviker dig när du behöver den som bäst och bråkar med dig när du borde gå istället smile

En gammal bil har personlighet och humör.

smile

Fick en liten glädjetår i ögat medans jag läste  :')

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök