1902
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Evildan
5 november 2012
#621
Navkapsel skrev:
Noart skrev:
Jag skulle ju inte tacka nej till en sprojlans ny bil, men jag föredrar att köra en lastgammal Saab än en skruttig 850 eller VW Passat.

Först så kör jag inte särskilt mycket, jag åker mycket buss och har bil i jobbet. Så därför är en veteranbil väldigt lämplig i och med skattefritt och väldigt billig försäkring.
Jag valde en V4 främst för att jag gillar Saab. Visst, den är inte lika rolig som en Volvo 142 på vintern men den drar hälften så lite soppa.
Sen är den lättmekad som innehelvete, den är sjukt charmig och det finns inte många av dom på vägarna om man jämför med gamla jänkare, volvos eller opelar.

jag var nära på att göra mig av med den här för en 95'a istället men den förra ägaren är så mån om bilen så jag känner att det vore elakt mot henne om jag sålde den utan att fixa upp den. Efter det är gjort så blir det en tvåtaktare!wink

Fan, kanske skulle kika på en V4 om de dricker halvliter milen...

Förbrukningen är snarare jämförd med en 142 B20B automat med taskigt ställda förgasare wink
V4 brukar vilja ha runt 0.7 blandad körning snarare, snäll landsväg har jag kört snällare i lagom fart samt nyttjat frihjulet.
Förbered dig på täta besök till din kiropraktor pga sned rygg samt märkligt vinklat högerben eftersom pedalerna sitter -ett steg åt höger- jämfört med en 240.

4 637 Inlägg
5 november 2012
#622
MrTurbo skrev:
Navkapsel skrev:
Noart skrev:
Jag skulle ju inte tacka nej till en sprojlans ny bil, men jag föredrar att köra en lastgammal Saab än en skruttig 850 eller VW Passat.

Först så kör jag inte särskilt mycket, jag åker mycket buss och har bil i jobbet. Så därför är en veteranbil väldigt lämplig i och med skattefritt och väldigt billig försäkring.
Jag valde en V4 främst för att jag gillar Saab. Visst, den är inte lika rolig som en Volvo 142 på vintern men den drar hälften så lite soppa.
Sen är den lättmekad som innehelvete, den är sjukt charmig och det finns inte många av dom på vägarna om man jämför med gamla jänkare, volvos eller opelar.

jag var nära på att göra mig av med den här för en 95'a istället men den förra ägaren är så mån om bilen så jag känner att det vore elakt mot henne om jag sålde den utan att fixa upp den. Efter det är gjort så blir det en tvåtaktare!wink

V4 dricker halvliter milen?

Hur kör man en 140 på 1 liter/ mil vintertid? Låter den stå på tomgång när man blir bogserad tongue

Ojdå, jag menade sommartid vilket borde bli runt 1,0 respektive 0,5? 0,5 blandad körning, mums!
140 och V4 lär dock båda öka i förbrukning under vintern.
Senast redigerat av Navkapsel (5 november 2012)

4 637 Inlägg
5 november 2012
#623
Evildan skrev:
Förbered dig på täta besök till din kiropraktor pga sned rygg samt märkligt vinklat högerben eftersom pedalerna sitter -ett steg åt höger- jämfört med en 240.

lol Lika illa med 99/90?

Evildan
5 november 2012
#624
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Förbered dig på täta besök till din kiropraktor pga sned rygg samt märkligt vinklat högerben eftersom pedalerna sitter -ett steg åt höger- jämfört med en 240.

lol Lika illa med 99/90?

Näe, 99/90 är ungefär lika sneda som en BMW e30 e36 gällande rattens placering i förhållande till stolens position, fast med en bekvämare SAABstol ;D

4 637 Inlägg
5 november 2012
#625
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Förbered dig på täta besök till din kiropraktor pga sned rygg samt märkligt vinklat högerben eftersom pedalerna sitter -ett steg åt höger- jämfört med en 240.

lol Lika illa med 99/90?

Näe, 99/90 är ungefär lika sneda som en BMW e30 e36 gällande rattens placering i förhållande till stolens position, fast med en bekvämare SAABstol ;D

Funderar nämligen på att ev. komplettera med en sådan i framtiden.

Evildan
5 november 2012
#626
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:

lol Lika illa med 99/90?

Näe, 99/90 är ungefär lika sneda som en BMW e30 e36 gällande rattens placering i förhållande till stolens position, fast med en bekvämare SAABstol ;D

Funderar nämligen på att ev. komplettera med en sådan i framtiden.

Det tycker jag absolut att du skall göra om du hittar en fin till rätt kr.
Länkarmsinfästningar fram är en akilleshäl på dom, rostbenägna där, annars fina vägvagnar och bra värme.

4 637 Inlägg
5 november 2012
#627
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Näe, 99/90 är ungefär lika sneda som en BMW e30 e36 gällande rattens placering i förhållande till stolens position, fast med en bekvämare SAABstol ;D

Funderar nämligen på att ev. komplettera med en sådan i framtiden.

Det tycker jag absolut att du skall göra om du hittar en fin till rätt kr.
Länkarmsinfästningar fram är en akilleshäl på dom, rostbenägna där, annars fina vägvagnar och bra värme.

Sett en del toppexemplar till löjligt låga priser. En fd arbetskamrat kör runt i en och det är väl främst det som gjort mig sugen på en, charmig bil som få! Dessutom älgsäkra och mysigt motorljud.
Senast redigerat av Navkapsel (5 november 2012)

Evildan
5 november 2012
#628
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:

Funderar nämligen på att ev. komplettera med en sådan i framtiden.

Det tycker jag absolut att du skall göra om du hittar en fin till rätt kr.
Länkarmsinfästningar fram är en akilleshäl på dom, rostbenägna där, annars fina vägvagnar och bra värme.

Sett en del toppexemplar till löjligt låga priser. En fd arbetskamrat kör runt i en och det är väl främst det som gjort mig sugen på en, charmig bil som få! Dessutom älgsäkra och mysigt motorljud.

http://www.blocket.se/orebro/Saab_900_G … 12&w=2
ingen pärla men bes länge och begärs kaffepengar.
åk och handla mr.H.

4 637 Inlägg
5 november 2012
#629
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Det tycker jag absolut att du skall göra om du hittar en fin till rätt kr.
Länkarmsinfästningar fram är en akilleshäl på dom, rostbenägna där, annars fina vägvagnar och bra värme.

Sett en del toppexemplar till löjligt låga priser. En fd arbetskamrat kör runt i en och det är väl främst det som gjort mig sugen på en, charmig bil som få! Dessutom älgsäkra och mysigt motorljud.

http://www.blocket.se/orebro/Saab_900_G … 12&w=2
ingen pärla men bes länge och begärs kaffepengar.
åk och handla mr.H.

Nä, utställningsskick ska det va! smile Väntar tills ekonomin tillåter så kanske det blir en.
Senast redigerat av Navkapsel (5 november 2012)

Evildan
5 november 2012
#630
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:

Sett en del toppexemplar till löjligt låga priser. En fd arbetskamrat kör runt i en och det är väl främst det som gjort mig sugen på en, charmig bil som få! Dessutom älgsäkra och mysigt motorljud.

http://www.blocket.se/orebro/Saab_900_G … 12&w=2
ingen pärla men bes länge och begärs kaffepengar.
åk och handla mr.H.

Nä, utställningsskick ska det va! smile Väntar tills ekonomin tillåter så kanske det blir en.

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … 12&w=2
mera sådär kanske? smile

12 Inlägg
5 november 2012
#631
skattefritt = billigt smile


577 Inlägg
5 november 2012
#632
dfine skrev:
Growe skrev:
klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..

Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.





Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.

http://jalopnik.com/assets/images/galle … 547b_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 5ba6_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 31a3_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 9480_o.jpg

haha brandkåren har ju klippt upp den där bilen, syns ju lång väg

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 217 Inlägg
5 november 2012
#633
Evildan skrev:
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:

Näe, 99/90 är ungefär lika sneda som en BMW e30 e36 gällande rattens placering i förhållande till stolens position, fast med en bekvämare SAABstol ;D

Funderar nämligen på att ev. komplettera med en sådan i framtiden.

Det tycker jag absolut att du skall göra om du hittar en fin till rätt kr.
Länkarmsinfästningar fram är en akilleshäl på dom, rostbenägna där, annars fina vägvagnar och bra värme.

Fram?  Du menar väll bak ändå? smile


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
5 november 2012
#634
Evildan skrev:
Förbrukningen är snarare jämförd med en 142 B20B automat med taskigt ställda förgasare wink
V4 brukar vilja ha runt 0.7 blandad körning snarare, snäll landsväg har jag kört snällare i lagom fart samt nyttjat frihjulet.
Förbered dig på täta besök till din kiropraktor pga sned rygg samt märkligt vinklat högerben eftersom pedalerna sitter -ett steg åt höger- jämfört med en 240.

0.65l/milen när jag kör som folk. Jag sitter bekvämare i den här bilen än i de flesta moderna, kanske för att jag alltid sitter snett. Who knows.


1 412 Inlägg
5 november 2012
#635
En Saab V4 är ju som roligast när den är lite trimmad och man kör sk-ten ur den på varje växel. big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 november 2012
#636
risodlarn skrev:
dfine skrev:
Growe skrev:
klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..

Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.





Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.

http://jalopnik.com/assets/images/galle … 547b_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 5ba6_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 31a3_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 9480_o.jpg

haha brandkåren har ju klippt upp den där bilen, syns ju lång väg

Varför skulle brandkåren kapa upp bilen på det viset, vilket de saknar utrustning för och som tar lång tid, när de har utrustning för och skall kapa bilens stolpar och lyfta av taket om föraren klagar på smärtor i rygg eller nacke? Något de gör relativt kvickt med hydrauliska verktyg? 

Men om du inte tror på den historien, här har vi en nyare 5-serie som kraschar i samband med en punktering i 180km/h, snurrar och träffar ett antal objekt för att sedan slå över och rulla två varv:
http://www.m5board.com/vbulletin/attachments/e60-m5-e61-m5-touring-discussion/50166d1248682896t-photos-story-autobahn-crash-no-more-alpine-white-e61-m5-touring-image165.jpg
http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 … uring.html
Ser rätt oskadd ut eller hur? Alla inblandade vilket var ett yngre par och deras sju månader gamla dotter, klarade sig också helt utan skador.

Sedan har vi en annan historia som figurerade i nyheterna nyligen. En helt ny 5-serie, också av modell M5, vars ägare precis varit och hämtat upp bilen. Fadern i nyköpet, och sönerna i en M3 E92 respektive en M6 E63 (Lycklig familj) som tyvärr prövar på hur fort bilarna kan gå och möter en äldre man som kör mot trafiken på Autobahn. Fadern tvingas gira ut i diket i 305km/h uppskattar man, träffar räcket som agerar som en ramp och kastar upp bilen i luften varefter den voltar flera varv och det här är vad som blev kvar:
http://performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2012/04/2012-BMW-M5-crash-3-630x354.jpg
Föraren, en passagerare i 20års-åldern och en obältad hund överlevde alla tre med allvarliga men inte livshotande skador.

Och ett fall från Sverige vilket också inträffade nyligen, en medelålders man får en knäpp och tog medvetet sats för att krascha in på en skolgård. Bilen for i mycket hög med okänd fart (Hade en rejäl sträcka att ta sats på, och 35d är kvick) igenom en trädgård, träffade en husgavel, ett träd och voltade sedan in på skolgården med en 535d E61. Efter att bilen stannat klev han ur och hoppade på samt misshandlade ett vittne svårt:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15290540/411/normal/aaed968cd0e53/bilfard1.jpg
Observera motorn uppe till höger i bild.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15290541/411/normal/2d26da5d21fd7/bilfard2.jpg
Föraren, men inte vittnet, klarade sig snudd på helt oskadd.

Och detta är bara tre exempel av en modell och ett märke, som kanske inte är någon vidare reklam för BMW visserligen. Det finns inte en äldre bil med i närheten av den säkerhet som moderna och rejäla konstruktioner har, men motbevisa mig gärna. Det är den säkerheten, i kombination med en ny/nyare bils alla andra fördelar i form av utrustning, komfort och högre driftsäkerhet som man betalar för.
Senast redigerat av Rquired (5 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
5 november 2012
#637
Det finns absolut ingen som kan säga att en gammal bil är säkrare än en ny bil, det finns bara inte! Angående de tre BMW:erna i inlägget ovanför ett ett mycket bra exempel på detta!

Volvo - For Life

plankan
6 november 2012
#638
Ksj skrev:
Fram?  Du menar väll bak ändå? smile

Bilarna är så pass gamla idag så man får räkna med både fram + bak tongue

577 Inlägg
6 november 2012
#639
Rquired skrev:
risodlarn skrev:
dfine skrev:

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..

Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.





Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.

http://jalopnik.com/assets/images/galle … 547b_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 5ba6_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 31a3_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 9480_o.jpg

haha brandkåren har ju klippt upp den där bilen, syns ju lång väg

Varför skulle brandkåren kapa upp bilen på det viset, vilket de saknar utrustning för och som tar lång tid, när de har utrustning för och skall kapa bilens stolpar och lyfta av taket om föraren klagar på smärtor i rygg eller nacke? Något de gör relativt kvickt med hydrauliska verktyg? 

Men om du inte tror på den historien, här har vi en nyare 5-serie som kraschar i samband med en punktering i 180km/h, snurrar och träffar ett antal objekt för att sedan slå över och rulla två varv:
http://www.m5board.com/vbulletin/attach … age165.jpg
http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 … uring.html
Ser rätt oskadd ut eller hur? Alla inblandade vilket var ett yngre par och deras sju månader gamla dotter, klarade sig också helt utan skador.

Sedan har vi en annan historia som figurerade i nyheterna nyligen. En helt ny 5-serie, också av modell M5, vars ägare precis varit och hämtat upp bilen. Fadern i nyköpet, och sönerna i en M3 E92 respektive en M6 E63 (Lycklig familj) som tyvärr prövar på hur fort bilarna kan gå och möter en äldre man som kör mot trafiken på Autobahn. Fadern tvingas gira ut i diket i 305km/h uppskattar man, träffar räcket som agerar som en ramp och kastar upp bilen i luften varefter den voltar flera varv och det här är vad som blev kvar:
http://performancedrive.com.au/wp-conte … 30x354.jpg
Föraren, en passagerare i 20års-åldern och en obältad hund överlevde alla tre med allvarliga men inte livshotande skador.

Och ett fall från Sverige vilket också inträffade nyligen, en medelålders man får en knäpp och tog medvetet sats för att krascha in på en skolgård. Bilen for i mycket hög med okänd fart (Hade en rejäl sträcka att ta sats på, och 35d är kvick) igenom en trädgård, träffade en husgavel, ett träd och voltade sedan in på skolgården med en 535d E61. Efter att bilen stannat klev han ur och hoppade på samt misshandlade ett vittne svårt:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/152 … lfard1.jpg
Observera motorn uppe till höger i bild.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/152 … lfard2.jpg
Föraren, men inte vittnet, klarade sig snudd på helt oskadd.

Och detta är bara tre exempel av en modell och ett märke, som kanske inte är någon vidare reklam för BMW visserligen. Det finns inte en äldre bil med i närheten av den säkerhet som moderna och rejäla konstruktioner har, men motbevisa mig gärna. Det är den säkerheten, i kombination med en ny/nyare bils alla andra fördelar i form av utrustning, komfort och högre driftsäkerhet som man betalar för.

Vad argumenterar du om?
Det enda jag sa var att den bilen var kapad av brandkåren.
Nyare bilar är säkrare. Ja. Har jag hävdat motsatsen?
brandkåren klipper alltid tak och tar väck dörrar för att kunna använda spineboarden och för att komma åt bättre.

Klaga på smärta? Du kanske är chockad o inte känner något. Det kanske räcker med o vrida på huvudet så är du förlamad. Brandkåren chansar inte. Men sen kan man alltid kliva ut själv.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2012
#640
risodlarn skrev:
Rquired skrev:
risodlarn skrev:

haha brandkåren har ju klippt upp den där bilen, syns ju lång väg

Varför skulle brandkåren kapa upp bilen på det viset, vilket de saknar utrustning för och som tar lång tid, när de har utrustning för och skall kapa bilens stolpar och lyfta av taket om föraren klagar på smärtor i rygg eller nacke? Något de gör relativt kvickt med hydrauliska verktyg? 

Men om du inte tror på den historien, här har vi en nyare 5-serie som kraschar i samband med en punktering i 180km/h, snurrar och träffar ett antal objekt för att sedan slå över och rulla två varv:
http://www.m5board.com/vbulletin/attach … age165.jpg
http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 … uring.html
Ser rätt oskadd ut eller hur? Alla inblandade vilket var ett yngre par och deras sju månader gamla dotter, klarade sig också helt utan skador.

Sedan har vi en annan historia som figurerade i nyheterna nyligen. En helt ny 5-serie, också av modell M5, vars ägare precis varit och hämtat upp bilen. Fadern i nyköpet, och sönerna i en M3 E92 respektive en M6 E63 (Lycklig familj) som tyvärr prövar på hur fort bilarna kan gå och möter en äldre man som kör mot trafiken på Autobahn. Fadern tvingas gira ut i diket i 305km/h uppskattar man, träffar räcket som agerar som en ramp och kastar upp bilen i luften varefter den voltar flera varv och det här är vad som blev kvar:
http://performancedrive.com.au/wp-conte … 30x354.jpg
Föraren, en passagerare i 20års-åldern och en obältad hund överlevde alla tre med allvarliga men inte livshotande skador.

Och ett fall från Sverige vilket också inträffade nyligen, en medelålders man får en knäpp och tog medvetet sats för att krascha in på en skolgård. Bilen for i mycket hög med okänd fart (Hade en rejäl sträcka att ta sats på, och 35d är kvick) igenom en trädgård, träffade en husgavel, ett träd och voltade sedan in på skolgården med en 535d E61. Efter att bilen stannat klev han ur och hoppade på samt misshandlade ett vittne svårt:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/152 … lfard1.jpg
Observera motorn uppe till höger i bild.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/152 … lfard2.jpg
Föraren, men inte vittnet, klarade sig snudd på helt oskadd.

Och detta är bara tre exempel av en modell och ett märke, som kanske inte är någon vidare reklam för BMW visserligen. Det finns inte en äldre bil med i närheten av den säkerhet som moderna och rejäla konstruktioner har, men motbevisa mig gärna. Det är den säkerheten, i kombination med en ny/nyare bils alla andra fördelar i form av utrustning, komfort och högre driftsäkerhet som man betalar för.

Vad argumenterar du om?
Det enda jag sa var att den bilen var kapad av brandkåren.
Nyare bilar är säkrare. Ja. Har jag hävdat motsatsen?
brandkåren klipper alltid tak och tar väck dörrar för att kunna använda spineboarden och för att komma åt bättre.

Klaga på smärta? Du kanske är chockad o inte känner något. Det kanske räcker med o vrida på huvudet så är du förlamad. Brandkåren chansar inte. Men sen kan man alltid kliva ut själv.

Det var ett komplement till tidigare diskussion om att "skillnaden i säkerhet inte är så stor" och inte riktat direkt till dig, tvivlar dock enligt ovan på att räddningstjänsten klippt upp den bilen på det viset. Visst det går inte att utesluta att de varit framme med saxen, men det är knappast de som klippt upp hela bilen i delar men lämnat vänster A-stolpe där föraren satt utan nog har den tagit emot en kraftig smäll som förvridit den till det moderna konstverk du ser på bild.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök