risodlarn skrev:
dfine skrev:
Growe skrev:
klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..
Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.
Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 547b_o.jpghttp://jalopnik.com/assets/images/galle … 5ba6_o.jpghttp://jalopnik.com/assets/images/galle … 31a3_o.jpghttp://jalopnik.com/assets/images/galle … 9480_o.jpg
haha brandkåren har ju klippt upp den där bilen, syns ju lång väg
Varför skulle brandkåren kapa upp bilen på det viset, vilket de saknar utrustning för och som tar lång tid, när de har utrustning för och skall kapa bilens stolpar och lyfta av taket om föraren klagar på smärtor i rygg eller nacke? Något de gör relativt kvickt med hydrauliska verktyg?
Men om du inte tror på den historien, här har vi en nyare 5-serie som kraschar i samband med en punktering i 180km/h, snurrar och träffar ett antal objekt för att sedan slå över och rulla två varv:
http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 … uring.htmlSer rätt oskadd ut eller hur? Alla inblandade vilket var ett yngre par och deras sju månader gamla dotter, klarade sig också helt utan skador.
Sedan har vi en annan historia som figurerade i nyheterna nyligen. En helt ny 5-serie, också av modell M5, vars ägare precis varit och hämtat upp bilen. Fadern i nyköpet, och sönerna i en M3 E92 respektive en M6 E63 (Lycklig familj) som tyvärr prövar på hur fort bilarna kan gå och möter en äldre man som kör mot trafiken på Autobahn. Fadern tvingas gira ut i diket i 305km/h uppskattar man, träffar räcket som agerar som en ramp och kastar upp bilen i luften varefter den voltar flera varv och det här är vad som blev kvar:
![http://performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2012/04/2012-BMW-M5-crash-3-630x354.jpg]()
Föraren, en passagerare i 20års-åldern och en obältad hund överlevde alla tre med allvarliga men inte livshotande skador.
Och ett fall från Sverige vilket också inträffade nyligen, en medelålders man får en knäpp och tog medvetet sats för att krascha in på en skolgård. Bilen for i mycket hög med okänd fart (Hade en rejäl sträcka att ta sats på, och 35d är kvick) igenom en trädgård, träffade en husgavel, ett träd och voltade sedan in på skolgården med en 535d E61. Efter att bilen stannat klev han ur och hoppade på samt misshandlade ett vittne svårt:
![http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15290540/411/normal/aaed968cd0e53/bilfard1.jpg]()
Observera motorn uppe till höger i bild.
![http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15290541/411/normal/2d26da5d21fd7/bilfard2.jpg]()
Föraren, men inte vittnet, klarade sig snudd på helt oskadd.
Och detta är bara tre exempel av en modell och ett märke, som kanske inte är någon vidare reklam för BMW visserligen. Det finns inte en äldre bil med i närheten av den säkerhet som moderna och rejäla konstruktioner har, men motbevisa mig gärna. Det är den säkerheten, i kombination med en ny/nyare bils alla andra fördelar i form av utrustning, komfort och högre driftsäkerhet som man betalar för.