2351
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

Evildan
9 november 2012
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

Ja värmen i gamla opelmodeller är usel, kapitänen har fått ett stort nytt värmepaket för en truck monterat.big_smile

Bondbilen är den där gula som dom pepprar med fem miljoner skott samtidigt som dom kör nerför en brant backe va?

Jo, dom verkar ha missat att de täven i tyskland kunde bli minusgrader, lika illa i min Admiral -65, det var som att ställa ett värmeljus framför fläkten och hoppas att det inte slocknade så man skulle förfrysa.
Smart å konvertera lite, då kan den blitt duglig.
Jaeopp, det är en gul stackare som blir jagad bla genom en olivodling i en backe av några Peugeot 504 försedda skurkar, dock så var den 2cv lätt uppdaterad med en GSAmotor, 4cyl och runt 60hk.
Senast redigerat av Evildan (9 november 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 november 2012
Jag kör med en gammal bil då jag vill kunna meka med bilen. i dagens bilar kan man inte göra ett skit sj nästan.
Sen skiter jag i vad folk tycker om bilen är gammal. man skaffar bil effter plånboken. varför köra med en bil med skuld på flera hundra tusen, nu snackar jag ju om en helt ny bil. då lägger jag hellre dessa pengar på ett hus eller min familj. man kan ha en gammal bil som ser ny ut. kommer alldrig köpa en ny bil då jag vill kunna laga och skruva på min egen bil. utan att behöva lämna in den.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

1 412 Inlägg
9 november 2012
jetta16v skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
är ju inte riktigt fy skam om den anses lika grym som en bmw 750 wink

E38 saknar den charm och skäl som en 2cv har anser jag.
Z8 och hårfisörbilen Z3 var oxå med, riktiga BONDbottennapp big_smile
Z8an är inte med så länge, den blir omhändertagen snabbt så vi slipper se eländet.

Nu pratar du i nattmössan, e38 är bland de bästa BMW som någonsin tillverkats anser jag...
2cv är rena skitbilen, usch vad jag avskyr den...

E38 är säkert en jättebra och stabil bil med mycket fina finesser och fin komfort, men den är ju en typiskt stel tysk och inte alls charmig på samma sätt dom t.ex en 2cv.

En 1602 eller liknande är dock kul. smile
Senast redigerat av OpelP1 (9 november 2012)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 november 2012
Anledningen till att ja köpte dom "äldre" bilar jag haft förut är för att det är en bra investering, dom sjunker aldrig i värde ! .Visst är säkerheten bättre  i dom nyare bilarna men då dör jag hellre bakom ratten i en gammal cheva än att krocka med en ny bil och bli förlamad  eller något sånt. Inge på hopp för er som har blivit förlamad eller liknande.

Detta är min åskit !
Senast redigerat av _Performance_ (9 november 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Evildan
9 november 2012
jetta16v skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

är ju inte riktigt fy skam om den anses lika grym som en bmw 750 wink

E38 saknar den charm och skäl som en 2cv har anser jag.
Z8 och hårfisörbilen Z3 var oxå med, riktiga BONDbottennapp big_smile
Z8an är inte med så länge, den blir omhändertagen snabbt så vi slipper se eländet.

Nu pratar du i nattmössan, e38 är bland de bästa BMW som någonsin tillverkats anser jag...
2cv är rena skitbilen, usch vad jag avskyr den...

Skrev inte att e38 är en DÅLIG bil, utan att den är skäl och charmlös, det är en helt annan sak?

Har du ägt/kört någon 2cv?

1 160 Inlägg
9 november 2012
en annan fördel är billigare försäkring .alltså på alldahliga gamla bilar

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 november 2012
verkar som att det messta här kommer handla om bmw.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 november 2012
zemet skrev:
Bilen som det inte skulle gå att byta däck på är Volvo s80 enligt min ingifta moster som jobbat på Volvo i torslanda sedan han var 16.

Jag vet inte exakt vad hans bil heter men det är en stor GMC med en ordentlig v8a. Sitter på mobilen nu så kan inte kolla upp vad exakt det är men GMC är det iaf.

Är det verkligen orimligt att biltillverkare inte tjänar på själva bilen utan allt annat omkring? Mobiltelefoner  får du ju gratis mot att du tecknar abonnemang. Det är ju inte orimligt att det är samma med bilar?

Jag är ju iaf inte ensam om att tro detta. Skulle vara roligt om någon kunde hitta fakta om detta någonstans:-)

Saken är den att varken hemelektronik eller mobiltelefoni är verksamheter som går med förlust. Att vi har en situation där man synbart försöker göra sig av med konkurrensen är en helt annan sak. Stora kedjor som verkar på flera marknader täcker upp en tillfällig kalkylerad förlust i Sverige så att mindre konkurrenter försvinner och kan sedan vända företaget till vinst, Siba kör ett lite annorlunda upplägg. Delvis deltar de i ovanstående, men förlusten Siba gör vilken senast var i trakten av 70 miljoner kronor kan familjen Bengtsson enkelt kompensera med vinsterna deras finansieringsbolag gör: På de kunder som köper produkter från Siba via finans. När de ridit ut stormen kan de förhoppningsvis göra både och igen som brukligt.

Eller så "får" du en mobiltelefon värd 5.000:- gratis, men binder dig som du säger för ett abonnemang på 24 månader. I slutändan har du kanske betalt 15.000:-, 499:-/månad plus startavgift (Ofta 250-300:-), kostnader för att du använder tjänsten och mycket mera. I slutändan täcker detta både telefonen och kostnaderna för tjänsten samt en rejäl vinst. Dom drar helt enkelt ut på betalningen.

Tror du aktörerna på marknaden kan sälja bilar för kanske 300-500.000:- med förlust, vilket du påstår, och sedan ligga ute med de pengarna i 5-8år innan de kan börja räkna in vinster på reservdelar och underhåll i den mån deras bilar finns kvar (En liten del krockas, stjäls och så vidare) och i den mån kunderna på såpass gamla bilar inte använder piratdelar och icke auktoriserade verkstäder?

För tvärt emot vad en del påstår här så rullar de flesta nya bilar helt problemfritt och utan annat underhåll än vanlig service i flera år och tiotusentals mil. Att en del måndagsexemplar finns är inget konstigt, men tänk på att tillverkarna får bekosta dessa dels med sitt rykte (missnöjda kunder) eller genom att själva bekosta reparationerna. Det är inte rimligt att de största aktörerna kan sälja drygt 5 miljoner bilar per år, med ett snittpris på säg 200.000:- för att räkna lågt vilket du påstår innebär en förlust, vilket också innebär cirka 1000 miljarder per år att ligga ute med som de sedan skall ta igen på bland annat reservdelsförsäljning efter 5-8år enligt ditt påstående.

Räkna tvärt om istället, med en vinst på i snitt 50.000:- (uppskattad siffra) per såld bil, så hade det inneburit 250 miljarder i vinst på försäljningen. Plus övriga intäkter minus andra kostnader koncernen har förstås.

Exemplet ovan är tänkt att spegla VAG som vi vet gjorde drygt 100 miljarder i vinst år 2011 på drygt 5 miljoner sålda enheter. Tror du VAG tjänade lågt räknat 1100 miljarder (skillnaden mellan cirka -1000M och +100M) på reservdelar, finansiering och liknande år 2011?

Jag tror istället att majoriteten av deras inkomster kommer från vinst per såld enhet.

Angående hjulbyten, aldrig att det behövts några verkstadsbesök på de Volvo jag varit med om däckbyte på som t.ex jobbets V70 2.5FT 2011. Du får gärna höra med din ingifta moster och om hon vill förtydliga vad hon menar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 654 Inlägg
9 november 2012
"Varför kör ni gamla bilar?"

Jo! för att både jag och min plånbok trivs med dem smile Gillar att skruva å grejja lite på egen hand. Gillar att strosa omkring på skroten och kanske hitta på något ovanligt tillbehör som man sedan kan åka hem och montera på bilen.

Tycker det är riktigt najs att knalla ut i garaget i t-shirt å kallingar en kväll å meka lite i lugn och ro, kanske med en kall pilsner som sällskap och lite spotify i högtalarna. Då mår jag som bäst smile

Hade jag vart totalt ointresserad av bilar så hade jag lagt mina pengar på att hitta en så ny och krångelfri bil som möjligt. Med detta menar jag inte att nya bilar är tråkiga, tvärt om! Men jag gillar att skruva och fixa lite.

Of World
3 377 Inlägg
9 november 2012
jag tycker de är skapligt dumt och köpa en ny bil, iaf om man ska ha några riktiga märken typ MB eller Opel.. man lär jo bara gå back några hundra tusen. just därav kör jag min gamla MB W210 och min Opel, trevliga bilar för bra pris. spec opeln (6k för en fullt fungerande bil med samma utrustning som mercan och desstum bättre väghållning) är inget att klaga på.

Visst man får fixa till dom då å då men det är roligt om man har intresse för de och gör de själv.

Nä får nog hålla mig till mina gamla underbara bilar känner jag tongue bara tanken av ny bil minus flera tusen lappar får mig att må illa tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
10 388 Inlägg
10 november 2012
opel_vectra_gts skrev:
jag tycker de är skapligt dumt och köpa en ny bil, iaf om man ska ha några riktiga märken typ MB eller Opel.. man lär jo bara gå back några hundra tusen. just därav kör jag min gamla MB W210 och min Opel, trevliga bilar för bra pris. spec opeln (6k för en fullt fungerande bil med samma utrustning som mercan och desstum bättre väghållning) är inget att klaga på.

Visst man får fixa till dom då å då men det är roligt om man har intresse för de och gör de själv.

Nä får nog hålla mig till mina gamla underbara bilar känner jag tongue bara tanken av ny bil minus flera tusen lappar får mig att må illa tongue

Dina bilar faller ju inte ens inom ramen för vad som ska ingå här wink (15 år eller äldre tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
10 november 2012
it_mutt skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Dina bilar faller ju inte ens inom ramen för vad som ska ingå här wink (15 år eller äldre tongue )

HM! Har jag fattat dig rätt att man inte ska vara på garaget om man har bilar som är 15 år eller äldre? Eller har jag misstolkat dig?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
10 november 2012
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
opel_vectra_gts skrev:

HM! Har jag fattat dig rätt att man inte ska vara på garaget om man har bilar som är 15 år eller äldre? Eller har jag misstolkat dig?

/Benny

misstolkat skulle jag säga som jag upfatade det menade han att hans bilar var för nya för den här tråden och att denna tråden handlar om bilar som är 15 år eller äldre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
10 november 2012
Djo skrev:
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:

/Benny

misstolkat skulle jag säga som jag upfatade det menade han att hans bilar var för nya för den här tråden och att denna tråden handlar om bilar som är 15 år eller äldre.

Okay, kan vara så oxå! smile

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 637 Inlägg
10 november 2012
Djo skrev:
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:

/Benny

Tolkade det så också.
Dock är 15 år en ny bil i mina ögon... smile
Senast redigerat av Navkapsel (10 november 2012)

1 412 Inlägg
10 november 2012
Navkapsel skrev:
Djo skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Tolkade det så också.

Samma här, en bil nyare än runt -80 är ny och modern i mitt tycke.smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
10 november 2012
OpelP1 skrev:
Navkapsel skrev:
Djo skrev:

Tolkade det så också.

Även om jag har en Vette -86 och en Volvo -90 så tycker nog jag lite som dig....på tok för mycket givare, slangar och elektronik i dom. Mycket svårare att felsöka än dom "gamla" bilarna!! wink

/Benny

Min youtubekanal!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 november 2012
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Navkapsel skrev:

Tolkade det så också.

Även om jag har en Vette -86 och en Volvo -90 så tycker nog jag lite som dig....på tok för mycket givare, slangar och elektronik i dom. Mycket svårare att felsöka än dom "gamla" bilarna!! wink

/Benny

då måste ju dagens nya bilar va så mkt bättre och enklare plugga in datorn se felet byt volla klart

1 412 Inlägg
10 november 2012
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Navkapsel skrev:

Tolkade det så också.

/Benny

Ja så är det.
Jag jobbar mycket med styrelektronik i diverse maskiner och man vet ju hur löjligt lite som behövs för att det ska strula.
Jag litar inte ett smack på en bil som har något modernare än en förgasare längre. tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
10 november 2012
MrEricsson skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

/Benny

då måste ju dagens nya bilar va så mkt bättre och enklare plugga in datorn se felet byt volla klart

Tror du på det där själv?
Iof har dom mesta "delbytare" på verkstäder den inställningen oxå. För ingen kan göra något annat än att göra en felsökning med datorn står inte felet där så kan dom inte lösa det.

en felkod är ett hjälpmedel men det löser inga som helst problem.
en felkod kan bytade 15olika problem och det är det som ställer till det när dessa reservdelsbytare börjar försöka byta delar utan att ha en aning om vad som faktist är problemet.

Derför en mekaniker som skruvat med bilar med brytarspetsar och förgasare är så mycket vassare på att meka bilar oavsätt vad det är för årgång för deras erfarenhet visar dom vägen till problemet. Så felsökning med datorn i all äran men det kan aldrig byta ut erfarenheten

Kör fort så hinner inget hända...

Sök