3070
Sök

Hjälp med ET tal vid köp av fälgar!

Nubbe
150 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
vet inte inte om detta hör hemma här men är det okej att sätta dit ett par fälgar med ET35 på en bil med ET50?

Väldigt tacksam för svar!!

Go loud, go hard or go home!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 februari 2011
Tja...Beror ju på hur breda fälgarna är till viss del...MEN om bredden är +-0.5" så BORDE det gå, det som kan hända är att fälgarna hamnar för långt ut o tar i skärmkanten vid ordentlig infjädring...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Nubbe
150 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
De ny färlgarna jag har kollat på sitter det 195/45 R16 sulor på.

De fälgarna jag redan har på bilen vet jag inte just nu vad det är, bara att det är R14 (tror jag) roll

ett till problem märkte jag nu, de nya har bulthål 57,1 och bilen har 56,1. Stort problem? roll

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 februari 2011
Däcksbredden brukar inte vara ett problem så länge man har rimliga dimensioner på original-fälgarna. Det du kallar för "bulthål" är nog i själva verket "nav-styrningen". Om fälgarna har 57.1 o bilen 56.1 så måste man köpa plastringar som man sätter i fälgen så nav-hålet blir 56.1mm, finns att köpa hos välsorterade gummiverkstäder eller på webben, kostar max 50kr/st.

Mitt tips är att kolla i instruktionsboken vilka FÄLG-dimensioner som tillverkaren anger passar, dessa passar 100%. Sedan kan man givetvis avvika från dessa, både i "höjd" (tex 17") samt i bredd (tex 8"). Bredare fälgar brukar kräva annan ET, och/eller anpassning av skärmkanter. Ett grundtips är att så länge man håller fälgbredden inom 0.5" från den bredaste bredden som passar enligt tillverkaren så klarar man sig, dessutom skall du hålla koll på DÄCKETS rullomkrets, 5% större brukar inte vara några problem alls. Med andra ord så kan du tex få på 18" fälgar om du kör med "eltejp" som gummi...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Fälgarna kommer bredda 15mm utåt, med 195 däck känns det som det inte borde va några problem, men för att veta exakt behöver jag veta bil och fälgbredd.

Nubbe
150 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Bilen jag har är en Honda civic 4dr - 93 Vtec 160hk

Brädden på däcken jag har på nu är 185 breda

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Jag kan nästan lova att det får plats.

Nubbe
150 Inlägg