5716
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

413 102 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
plankan
6 april 2012
Juvakka skrev:
Visste inte att hela avsatsen måste vara ren, hade bara tänkt dra i ett gängsnitt. Men det är ju inte så avancerat, löser detta imorn smile

Bara "ringen/kransen" på blocket som är anläggningsytan typ.

Lite som att om där ligger färg emellan så "dämpar" den evt knackningar och reagerar då lite för sent.
Ta gärna lite smärgel och puttsa innan montering.

När du monterar knacksensorn så skall den peka framåt, samt 20 grader åt vänster.
Skall dras med 20 Nm moment (Viktigt!)

1 697 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
plankan skrev:
Juvakka skrev:
Visste inte att hela avsatsen måste vara ren, hade bara tänkt dra i ett gängsnitt. Men det är ju inte så avancerat, löser detta imorn smile

Bara "ringen/kransen" på blocket som är anläggningsytan typ.

Lite som att om där ligger färg emellan så "dämpar" den evt knackningar och reagerar då lite för sent.
Ta gärna lite smärgel och puttsa innan montering.

När du monterar knacksensorn så skall den peka framåt, samt 20 grader åt vänster.
Skall dras med 20 Nm moment (Viktigt!)

Kanon, will do smile

2 564 Inlägg
6 april 2012
Snyggt marco.. blev snyggt med den röda färgen.. vad är den stål ombunda släkten till ? Var har du köpt den ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
nyllet skrev:
Snyggt marco.. blev snyggt med den röda färgen.. vad är den stål ombunda släkten till ? Var har du köpt den ?

Tack. Är olja till turbon, köpt på vikens hydralik i uddevalla. Ska du ha specialslangar så har dem faktiskt ganska humana priser.
Senast redigerat av Juvakka (6 april 2012)

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 april 2012
Tjusigt det börjar bli nu i lille saaben smile kul att se !

Jag kommer inte ihåg om jag skickade pm, men har en b202l från 9000 som bara står å skräpar.
Funkade när jag lyfte ur den
Helt gratis, säg till om det behövs nått. Kanske porta en egen topp lite ?

1 697 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
wadde skrev:
Tjusigt det börjar bli nu i lille saaben smile kul att se !

Jag kommer inte ihåg om jag skickade pm, men har en b202l från 9000 som bara står å skräpar.
Funkade när jag lyfte ur den
Helt gratis, säg till om det behövs nått. Kanske porta en egen topp lite ?

Tack, det går ju frammåt iaf smile

Inget jag vet att jag behöver just nu, men kommer jag på nåt så hör jag av mig. Har inte riktigt kunskap att porta själv heller tyvärr.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 april 2012
Man kan komma långt med en dremmel och en liten träbit att måtta med tongue

2 564 Inlägg
7 april 2012
Juvakka skrev:
nyllet skrev:

Tack. Är olja till turbon, köpt på vikens hydralik i uddevalla. Ska du ha specialslangar så har dem faktiskt ganska humana priser.

Asså gav du för den ? Vill med h sånna

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:

Gav 500 för den och en bränsleslang på 60cm med banjokopplingar i båda ändar. Med packningar och allt.

1 697 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
Blev lite sent igår så kör uppdateringen idag istället. Fick av den gamla toppen och monterat den nya plus lite runt om kring. Tror det jag har kvar är: flytta över fördelaren, skruva fast servopumpen, montera övre kylarslangen, koppla in elen och montera insugrör samt tryckrör. Måste köpa lite nya slangklämmor också.

Toppen av

http://img52.imageshack.us/img52/2286/saab900028.jpg

Nya toppen på

http://img24.imageshack.us/img24/2126/saab900042.jpg

2 564 Inlägg
8 april 2012
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Gav 500 för den och en bränsleslang på 60cm med banjokopplingar i båda ändar. Med packningar och allt.

Rätt bra pris. Bara veta längderna då

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
8 april 2012
Juvakka skrev:
Blev lite sent igår så kör uppdateringen idag istället. Fick av den gamla toppen och monterat den nya plus lite runt om kring. Tror det jag har kvar är: flytta över fördelaren, skruva fast servopumpen, montera övre kylarslangen, koppla in elen och montera insugrör samt tryckrör. Måste köpa lite nya slangklämmor också.

Toppen av

Nya toppen på

Ser ju bra ut... Lacka du inte ventil kåpan ? Kolvarna såg fina ut...

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Toppen av

Nya toppen på

Ser ju bra ut... Lacka du inte ventil kåpan ? Kolvarna såg fina ut...

Inte hunnit, har en till ventilkåpa som ska lackas och sedan monteras. Tyckte både kolvar och cylinderväggarna såg fina ut.

1 697 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Bilen blev klar igår och idag vart jag ute och åkte lite, allt verkar vara som det ska smile Nu hoppas jag bara jag lyckas ta mig ner till knutstorp med den big_smile

http://img845.imageshack.us/img845/1853/saab900048.jpg

Men ska man inte efterdra topplocksbultarna på dessa, stod inget om det i verkstadshandboken  hmm
Senast redigerat av Juvakka (9 april 2012)

Smålänning
7 887 Inlägg
9 april 2012
fram till 1989 ska topplockbultarna efterdras. f.o.m 1990 togs det momentet bort, varför vet jag inte smile

Ser bra ut!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 697 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
fram till 1989 ska topplockbultarna efterdras. f.o.m 1990 togs det momentet bort, varför vet jag inte smile

Ser bra ut!

Känns lite skumt, läste en tråd på stcs där (om jag förtod det rätt) dem rekomenderade att man ska efterdra även dem nyare efter 100 timmar.

Tack smile

plankan
10 april 2012
Juvakka skrev:
twin_cam skrev:

Ser bra ut!

Känns lite skumt, läste en tråd på stcs där (om jag förtod det rätt) dem rekomenderade att man ska efterdra även dem nyare efter 100 timmar.

Tack smile

låt mig gissa att den är länkad av " saab aero" roll

Jag har i alla mina år inte efterdragit mina och inte 17 gjorde saab det heller -
och ändå håller det hur bra som helst wink

1 697 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
plankan skrev:
Juvakka skrev:
twin_cam skrev:

Ser bra ut!

Tack smile

låt mig gissa att den är länkad av " saab aero" roll

Jag har i alla mina år inte efterdragit mina och inte 17 gjorde saab det heller -

Japp, den tråden han länkade in i min tråd på 900 klubben. Då kanske det inte är någon fara att inte efterdra ändå smile

plankan
10 april 2012
M_Broberg skrev:
plankan skrev:

Har hört detta av div andra "gamla rävar" är det gamla moment-sekvensen du drar med?

Jag var kanske lite otydlig här.....

Givetvis fick man efterdra en topp på den tiden då det begav sig innan sträckbultarna.
Efter dom "nya" har jag aldrig gjord det -
och kan även tala om att det inte heller är något direktiv som saab gått ud med bland bilverkstäder.

Men visst finns det alltid "rävar" av annan uppfattning -
och tur är att Sverige är ett fritt land,för då kan var och en göra precis som han eller hon vill med sina topplocksbultar tongue

537 Inlägg
10 april 2012
jag efterdrog aldrig på min gröna 900 när jag bytte blockpackning, jag tror inte momentnyckeln jag använde var riktigt frisk heller, men den bilen har jag kört över 1000 mil med sen dess utan problem tongue

Sök