5716
Sök

Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.

413 093 Visningar
Uppdaterades senast 3 november 2020
1 697 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#561
SAAB-Karlsson skrev:
jag efterdrog aldrig på min gröna 900 när jag bytte blockpackning, jag tror inte momentnyckeln jag använde var riktigt frisk heller, men den bilen har jag kört över 1000 mil med sen dess utan problem tongue

Verkar ju inte som om det ska vara någon fara att inte efterdra om man har sträckbultar, men ska ju ändå av med ventilkåpan när den andra är lackad så då kan jag ju kolla ganska enkelt om jag vill vara säker tongue


1 697 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#562
Tog en sväng till knutstorp i helgen och körde bana med stcs, sjukt roligt och bra ordnat smile Blev många varv big_smile Men på hemvägen gick det hål på röret till slavcylindern, detta fixade jag idag med ett annat rör jag hade liggandes så nu funkar bilen igen. Men funderar på att skaffa ett helt nytt från speedparts med stålombunden slang, nån som testat detta?

Så till lite trevliga bilder, tack till Christian (ccm_boy på gorg) för bilderna smile

http://img831.imageshack.us/img831/5174/dsc0932c.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/6785/dsc0616kz.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/9793/dsc0883n.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/5846/dsc0885y.jpg

http://img210.imageshack.us/img210/8729/dsc0906j.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/968/dsc0930s.jpg


77 Inlägg
16 april 2012
#563
Juvakka skrev:
Tog en sväng till knutstorp i helgen och körde bana med stcs, sjukt roligt och bra ordnat smile Blev många varv big_smile Men på hemvägen gick det hål på röret till slavcylindern, detta fixade jag idag med ett annat rör jag hade liggandes så nu funkar bilen igen. Men funderar på att skaffa ett helt nytt från speedparts med stålombunden slang, nån som testat detta?

Så till lite trevliga bilder, tack till Christian (ccm_boy på gorg) för bilderna smile

http://img831.imageshack.us/img831/5174/dsc0932c.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/6785/dsc0616kz.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/9793/dsc0883n.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/5846/dsc0885y.jpg

http://img210.imageshack.us/img210/8729/dsc0906j.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/968/dsc0930s.jpg

Härligt att det ordnade sig fort... Varsågod för bilderna smile


1 697 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#564
ccm_boy skrev:
Härligt att det ordnade sig fort... Varsågod för bilderna smile

Tur att man har några delar liggandes. Många fina bilder du hade tagit smile


1 697 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#565
Då har jag äntligen fått monterat den nya plåten fram samt kapat upp i fronten för bättre kylning. Kan nog vara bra att ha inför sommarens banträffar smile Tänkte byta skylten bak med men det började regna så det får bli i helgen förhoppningsvis.

(Ser lite skumt ut med höjden på bilden då bilen står i en backe)

http://img818.imageshack.us/img818/4636/img1108fe.jpg


2 564 Inlägg
20 april 2012
#566
Fan va coolt det blev.. hur går det med Aero front o bak då ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#567
nyllet skrev:
Fan va coolt det blev.. hur går det med Aero front o bak då ?

Jobbar på det, börjat slipa och fixa dem klara för lack. Men lackering av dem får vänta ett tag då jag inte riktigt bestämt hur jag ska ha dem.


2 564 Inlägg
20 april 2012
#568
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Fan va coolt det blev.. hur går det med Aero front o bak då ?

Jobbar på det, börjat slipa och fixa dem klara för lack. Men lackering av dem får vänta ett tag då jag inte riktigt bestämt hur jag ska ha dem.

Mycket kvar på dom eller ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#569
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Fan va coolt det blev.. hur går det med Aero front o bak då ?

Jobbar på det, börjat slipa och fixa dem klara för lack. Men lackering av dem får vänta ett tag då jag inte riktigt bestämt hur jag ska ha dem.

Mycket kvar på dom eller ?

Ganska nyligen börjat så det är en del kvar.


1 697 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#570
Har hänt lite sen sist. Lödde in en ny spikdiod då jorden till den gamla gått av. Med en fungerande spikdiod har jag justerat tändningen lite mer och nu skickar den på ändå lite bättre smile

Kände att det får vara dags att ta tag i det hängande innertaket nu. Så fick bli att plocka ner det idag. Kommer nog bli ett lyft att få dit nåt bättre.

http://img829.imageshack.us/img829/7168/img1186g.jpg

http://img571.imageshack.us/img571/7950/img1190va.jpg

Sen vart jag iväg till trollhättan idag och köpte mig en 7:ans primär dessutom, hoppas kunna montera denna inom en snar framtid.

http://img502.imageshack.us/img502/7039/img1188s.jpg
Senast redigerat av Juvakka (7 maj 2012)


2 564 Inlägg
7 maj 2012
#571
Nice.... måste ju bli bättre med nytt innertak kommer bli ett lyft..

kanske du kan hänga med i högre farter nu då wink


ska inte ta bort asfalts mattan i taket ???

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#572
nyllet skrev:
Nice.... måste ju bli bättre med nytt innertak kommer bli ett lyft..

kanske du kan hänga med i högre farter nu då wink


ska inte ta bort asfalts mattan i taket ???

Inte så mycket högre, kanske kan klara 230 med nya utväxlingen om jag har tur tongue

Funderade på om jag ska det eller inte, men tror jag skippar det. Blir nog mer resonans i bilen utan det.


2 564 Inlägg
7 maj 2012
#573
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Nice.... måste ju bli bättre med nytt innertak kommer bli ett lyft..

kanske du kan hänga med i högre farter nu då wink


ska inte ta bort asfalts mattan i taket ???

Inte så mycket högre, kanske kan klara 230 med nya utväxlingen om jag har tur tongue

Funderade på om jag ska det eller inte, men tror jag skippar det. Blir nog mer resonans i bilen utan det.

fast du kan spara säkert 2kg kanske tongue

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#574
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Nice.... måste ju bli bättre med nytt innertak kommer bli ett lyft..

kanske du kan hänga med i högre farter nu då wink


ska inte ta bort asfalts mattan i taket ???

Inte så mycket högre, kanske kan klara 230 med nya utväxlingen om jag har tur tongue

Funderade på om jag ska det eller inte, men tror jag skippar det. Blir nog mer resonans i bilen utan det.

fast du kan spara säkert 2kg kanske tongue

Som det ser ut nu är det nog bättre att jag slänger ut reservhjulet istället, men när det blir bur så åker all isolering ut wink


2 564 Inlägg
7 maj 2012
#575
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Inte så mycket högre, kanske kan klara 230 med nya utväxlingen om jag har tur tongue

Funderade på om jag ska det eller inte, men tror jag skippar det. Blir nog mer resonans i bilen utan det.

fast du kan spara säkert 2kg kanske tongue

Som det ser ut nu är det nog bättre att jag slänger ut reservhjulet istället, men när det blir bur så åker all isolering ut wink

aa...  ska bli kul se det nya i... monterar du det imon då ??

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#576
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
nyllet skrev:

fast du kan spara säkert 2kg kanske tongue

Som det ser ut nu är det nog bättre att jag slänger ut reservhjulet istället, men när det blir bur så åker all isolering ut wink

aa...  ska bli kul se det nya i... monterar du det imon då ??

Blir väl så om allt går som planerat.


2 564 Inlägg
7 maj 2012
#577
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:

Som det ser ut nu är det nog bättre att jag slänger ut reservhjulet istället, men när det blir bur så åker all isolering ut wink

aa...  ska bli kul se det nya i... monterar du det imon då ??

Blir väl så om allt går som planerat.

haha det gör det aldrig wink

tack till:
www.MBSCA.com

1 697 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#578
M_Broberg skrev:
Ang vikten så kan jag säga att vi vägde Peter t16s bil till 1200 kilo med urkapade bakre dörrar (allt e borta typ) mkt afsaltsmatta borta, med bur och lite inredning som elhissar fram. inte så fasligt burkigt.. Og900an är ju aldrig en tyst bil med dagens standard.

Kul att du inte slutar hålla på med bilen, vad blir det för innnertakstyg?

och har du koll på vad tändningen landade på?

Är det inte sålt än så blir det ett kanonfräscht med originaltyget smile Hoppas på att kunna banta bilen ganska ordentligt nästa vinter så får väl hoppas att jag också kan landa på den vikten. Dock kan den vara mer eller mindre uthärdlig fram tills dess känner jag.

24 grader ungefär, inga spikningar än så länge.


1 697 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#579
Allt gick enligt plan och bilen har nu ett rätt fräscht innertak, så klart inte nyskick men duger gott åt mig. Bara nytt tyg till c-stolparna, sätta tillbaks klädseln på b-stolpen och fixa en fräschare till vänster a-stolpe kvar med det. Tack till brorsan och Mikael för hjälpen idag smile

http://img69.imageshack.us/img69/4387/img1270tb.jpg


2 564 Inlägg
8 maj 2012
#580
det är väldigt fint får jag säga..... eller sjukt fint för vara så gammalt. väldigt välbehållen...


ett redigt lyft ...

tack till:
www.MBSCA.com


Sök