Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 419 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Skruvar till det
27 april 2013 · 1 702 Inlägg

Jag har ju tyvärr på en besiktningsturbo som är helt orginal t 25 så den går väl att maxa runt 200 hk nånstans, sen har jag en lite större turbo från en 6liters volvolastbil men det får bli senare projekt. Behöver bygga nytt grenrör för att toppmontera och få lite spoolup hjälp då det är twinentry på turbon.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Juvakka
28 april 2013 · 1 697 Inlägg

Inte mycket att ta bilder på men nu är primären bytt. Plockade loss drivklockorna och tyckte den på förarsidan såg fin ut så den monterade jag tillbaks. Den på passagerarsidan såg däremot väldigt sliten så den plockade jag från en reservlåda som gått 14500 mil. Hoppas vibrationerna ska släppa nu.

Nu ska bara framvagnen byggas ihop igen, turbo med grenrör och downpipe monteras och lindas, svetsmuttrar till lambda ska dit (tänkte dra dit en för framtida bredbandare också) samt front och huv monteras. Hoppas det går smidigt smile

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
29 april 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Inte mycket att ta bilder på men nu är primären bytt. Plockade loss drivklockorna och tyckte den på förarsidan såg fin ut så den monterade jag tillbaks. Den på passagerarsidan såg däremot väldigt sliten så den plockade jag från en reservlåda som gått 14500 mil. Hoppas vibrationerna ska släppa nu.

Nu ska bara framvagnen byggas ihop igen, turbo med grenrör och downpipe monteras och lindas, svetsmuttrar till lambda ska dit (tänkte dra dit en för framtida bredbandare också) samt front och huv monteras. Hoppas det går smidigt smile

Det löser du smidigt :-) nyfken på hur den går nu ?

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
29 april 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Inte mycket att ta bilder på men nu är primären bytt. Plockade loss drivklockorna och tyckte den på förarsidan såg fin ut så den monterade jag tillbaks. Den på passagerarsidan såg däremot väldigt sliten så den plockade jag från en reservlåda som gått 14500 mil. Hoppas vibrationerna ska släppa nu.

Nu ska bara framvagnen byggas ihop igen, turbo med grenrör och downpipe monteras och lindas, svetsmuttrar till lambda ska dit (tänkte dra dit en för framtida bredbandare också) samt front och huv monteras. Hoppas det går smidigt smile

Det löser du smidigt :-) nyfken på hur den går nu ?

Lite kul ska det bli att se hur den går, men lär ju vara ett tag innan jag testar det fullt ut.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
29 april 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:
Inte mycket att ta bilder på men nu är primären bytt. Plockade loss drivklockorna och tyckte den på förarsidan såg fin ut så den monterade jag tillbaks. Den på passagerarsidan såg däremot väldigt sliten så den plockade jag från en reservlåda som gått 14500 mil. Hoppas vibrationerna ska släppa nu.

Nu ska bara framvagnen byggas ihop igen, turbo med grenrör och downpipe monteras och lindas, svetsmuttrar till lambda ska dit (tänkte dra dit en för framtida bredbandare också) samt front och huv monteras. Hoppas det går smidigt smile

Det löser du smidigt :-) nyfken på hur den går nu ?

Lite kul ska det bli att se hur den går, men lär ju vara ett tag innan jag testar det fullt ut.

ja det blir ju några mil o köra lugnt och fint

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
1 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Nu är den klar, bara front och huv kvar. Men har fått lite problem med att motorn läcker olja ur oljepluggen. Det har spruckit i godset precis ovanför oljepluggen men hur det kan ha hänt fattar jag inte då den inte läckte innan jag tömde ut oljan. Ska försöka fixa det lite tillfälligt på något sätt så får det väl bli lådbyte med tiden.

Sen har jag ett annat problem med växlarna går inte i. Den växlar utan problem när motorn är avstängd, slavcylindern pressar på solfjädern som den ska tycker jag, inga läckage, luftning hjälper inte och startar jag med växel i och koppling nedtryckt så rullar bilen. Har bara bytt primär och hällt på ny växellådsolja. Kan det vara så att slaven lägligt nog har sagt upp sig precis i samband med detta? Någon med några tips på vad felet kan vara?

Här är iaf lite snabba bilder på hur den står just nu smile

http://imageshack.us/a/img832/7554/img1829o.jpg

http://imageshack.us/a/img266/6594/img1830j.jpg

Senast redigerat av Juvakka (1 maj 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Askungen_
2 maj 2013 · 34 Inlägg

biltemas "packning på tub" är en vettig temporär lösning för oljepluggen! Hade samma problem på min 900 o det höll riktigt bra. smile

BMW 525i (2003)
Juvakka
2 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Nu fungerar den big_smile

Sprickan fick jag tät med kemisk metall och det läcker inte en droppe smile Efter mycket funderande, två luftningar och lite kollande inne i primärhuset så löste sig kopplingsproblemet. Visade sig vara lamellen som på något sätt hade fastnat, medan en höll nere koppling lyckades jag lirka lös lamellen och sen vart det inte några problem. Så nu är dem 10 första milen avklarade smile

Ska linda downpipen senare, ska fundera över vart man bäst sätter en bredbandslambda först så kan jag få dit svetsmuttern för den.

Askungen_ skrev:
biltemas "packning på tub" är en vettig temporär lösning för oljepluggen! Hade samma problem på min 900 o det höll riktigt bra. smile

Löste det med kemisk metall, verkar hålla helt tätt smile

Saab 900 "T16" (1992)
CFlodin
2 maj 2013 · 77 Inlägg

Juvakka skrev:
Nu fungerar den big_smile

Gött big_smile

Saab 9-5 Aero "Grey Aerow" (2004)
Juvakka
6 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Hela 50-60 mil orkade den turbon leva livet. Idag började det blåryka riktigt fint efter bilen och när jag kollade så var det mer glapp i denna turbon än i den gamla som satt original. Aldrig mer att jag testar en kinakopia, läst om många som säger att dem fungerat felfritt i flera tusen mil. Jaja, hade lite problem när jag köpte min turbo så lyckades få två för priset av en, dock var den ena begagnad. Men monterade dit den idag så får jag se hur länge den vill vara aktiv, det var iaf inte mycket glapp i den.

Men packar denna kinaskiten också ihop så blir det en riktig TD04. Är det någon skillnad utvändigt på en 16t och en 19t? Tänker mest att om jag ändå byter så blir det nog den större om jag inte måste bygga om mer då.

Tog en liten testrunda nu efter bytet av turbon, kom ca: 2 mil innan bilen dog i ett korse. Lyckades få igång den igen men batteriet blev inte laddat och laddlampan lös inte. Fick köra hem utan lyset påslaget, får tacka brorsan för att han ryckte ut och hjälpte mig hitta hem i mörkret smile Imorn får jag se om jag hittar laddningsfelet, några tips på vart jag bör börja leta?

Senast redigerat av Juvakka (6 maj 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
7 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Hela 50-60 mil orkade den turbon leva livet. Idag började det blåryka riktigt fint efter bilen och när jag kollade så var det mer glapp i denna turbon än i den gamla som satt original. Aldrig mer att jag testar en kinakopia, läst om många som säger att dem fungerat felfritt i flera tusen mil. Jaja, hade lite problem när jag köpte min turbo så lyckades få två för priset av en, dock var den ena begagnad. Men monterade dit den idag så får jag se hur länge den vill vara aktiv, det var iaf inte mycket glapp i den.

Men packar denna kinaskiten också ihop så blir det en riktig TD04. Är det någon skillnad utvändigt på en 16t och en 19t? Tänker mest att om jag ändå byter så blir det nog den större om jag inte måste bygga om mer då.

Tog en liten testrunda nu efter bytet av turbon, kom ca: 2 mil innan bilen dog i ett korse. Lyckades få igång den igen men batteriet blev inte laddat och laddlampan lös inte. Fick köra hem utan lyset påslaget, får tacka brorsan för att han ryckte ut och hjälpte mig hitta hem i mörkret smile Imorn får jag se om jag hittar laddningsfelet, några tips på vart jag bör börja leta?

Var köpte du den ? Lämna tillbaka du har ett års garanti ....

Vad jag vet så är det ingen skillnad på en 15t och en 19 t till saab. Bara invändigt som skiljer.  Men du har Volvo turbo va ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
7 maj 2013 · 1 702 Inlägg

Hade exakt ditt fel med laddningen på min fiesta, kolla först så remmen är bra spännd, sen kollar du anslutningarna på generatorn.
Min glappade lite först och laddade ibland och det visade sig att det går ju en kabel från instrumenteringen( laddlampan) och den går till en anslutning på generatorn tror det är B+ inte helt säker dock, men på min generator var den avbruten så kabeln satt fast i en ringkabelsko men den satt ändå inte fast i själva generatorn.

Dessa saker skulle jag kolla på först.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Juvakka
7 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Hade exakt ditt fel med laddningen på min fiesta, kolla först så remmen är bra spännd, sen kollar du anslutningarna på generatorn.
Min glappade lite först och laddade ibland och det visade sig att det går ju en kabel från instrumenteringen( laddlampan) och den går till en anslutning på generatorn tror det är B+ inte helt säker dock, men på min generator var den avbruten så kabeln satt fast i en ringkabelsko men den satt ändå inte fast i själva generatorn.

Dessa saker skulle jag kolla på först.

Jo, det ska finnas någon liknande sladd som den du nämnde. Går den sönder så syns det inte på laddlampan så ja börjar nog där. Ska kolla över jorden lite också.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
7 maj 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
Var köpte du den ? Lämna tillbaka du har ett års garanti ....

Vad jag vet så är det ingen skillnad på en 15t och en 19 t till saab. Bara invändigt som skiljer.  Men du har Volvo turbo va ?

Köpte på samma ställe som du. Har en volvomodell av turbon, sån med inbyggd dump.

Saab 900 "T16" (1992)
Skruvar till det
7 maj 2013 · 1 702 Inlägg

Juvakka skrev:

Skruvar till det skrev:
Hade exakt ditt fel med laddningen på min fiesta, kolla först så remmen är bra spännd, sen kollar du anslutningarna på generatorn.
Min glappade lite först och laddade ibland och det visade sig att det går ju en kabel från instrumenteringen( laddlampan) och den går till en anslutning på generatorn tror det är B+ inte helt säker dock, men på min generator var den avbruten så kabeln satt fast i en ringkabelsko men den satt ändå inte fast i själva generatorn.

Dessa saker skulle jag kolla på först.

Jo, det ska finnas någon liknande sladd som den du nämnde. Går den sönder så syns det inte på laddlampan så ja börjar nog där. Ska kolla över jorden lite också.

Kolla även själva glödlampan långsökt men ändå

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Juvakka
7 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Juvakka skrev:

Skruvar till det skrev:
Hade exakt ditt fel med laddningen på min fiesta, kolla först så remmen är bra spännd, sen kollar du anslutningarna på generatorn.
Min glappade lite först och laddade ibland och det visade sig att det går ju en kabel från instrumenteringen( laddlampan) och den går till en anslutning på generatorn tror det är B+ inte helt säker dock, men på min generator var den avbruten så kabeln satt fast i en ringkabelsko men den satt ändå inte fast i själva generatorn.

Dessa saker skulle jag kolla på först.

Jo, det ska finnas någon liknande sladd som den du nämnde. Går den sönder så syns det inte på laddlampan så ja börjar nog där. Ska kolla över jorden lite också.

Kolla även själva glödlampan långsökt men ändå

Jorden till generatorn var av så nu är det fixat med lite vanlig kabel, ska iväg och köpa en riktig jordkabel nu smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 maj 2013 · 1 697 Inlägg

Efter att jorden fixades så kom jag ca: 2 mil innan jag fick mer problem, fick hjälp av brorsan att lösa det och sen gick bilen problemfritt ca: 10 mil under gårdagen. Laddet var inte som det skulle så jag tänkte ge mig ut och skruva lite på det idag, men det gick ju såklart inte som tänkt. Jag har max laddtryck först vid 3500 varv vilket är rätt tråkigt, den börjar ladda runt 2000 varv. Tänkte testa skruva lite på grundladdet och se om det hjälper, testar nog att rycka wastegateslangen med för att se så det inte är nåt fel på turbon.

Ju längre jag körde idag desto längre ner tog kopplingen så jag letade mig hem. Väl hemma tog kopplingen först nästan ända nere vid golvet. Efter att bilen fått stå en stund (ca:10 minuter) så tog kopplingen lite längre upp igen. Så jag testade att lufta kopplingssystemet och det höll sig bra i 2 tryck sen började dragläget flytta sig neråt igen. Jag kan inte se att den läcker direkt mycket genom att kolla nivån i behållaren, men det är lite fuktigt under kopplingen. Så det jag funderar på är om det kan vara packningarna i urkopplingscylindern som gett sig nu? Några andra bra förslag på vad som kan vara fel?

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
10 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Efter att jorden fixades så kom jag ca: 2 mil innan jag fick mer problem, fick hjälp av brorsan att lösa det och sen gick bilen problemfritt ca: 10 mil under gårdagen. Laddet var inte som det skulle så jag tänkte ge mig ut och skruva lite på det idag, men det gick ju såklart inte som tänkt. Jag har max laddtryck först vid 3500 varv vilket är rätt tråkigt, den börjar ladda runt 2000 varv. Tänkte testa skruva lite på grundladdet och se om det hjälper, testar nog att rycka wastegateslangen med för att se så det inte är nåt fel på turbon.

Ju längre jag körde idag desto längre ner tog kopplingen så jag letade mig hem. Väl hemma tog kopplingen först nästan ända nere vid golvet. Efter att bilen fått stå en stund (ca:10 minuter) så tog kopplingen lite längre upp igen. Så jag testade att lufta kopplingssystemet och det höll sig bra i 2 tryck sen började dragläget flytta sig neråt igen. Jag kan inte se att den läcker direkt mycket genom att kolla nivån i behållaren, men det är lite fuktigt under kopplingen. Så det jag funderar på är om det kan vara packningarna i urkopplingscylindern som gett sig nu? Några andra bra förslag på vad som kan vara fel?

otur du börjar få med bilen... har du bytt koppling eller kör du på samma gamla koppling än ? tongue

det låter som det läcker någon stans.....  bara frågan hitta var ..

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
10 maj 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
otur du börjar få med bilen... har du bytt koppling eller kör du på samma gamla koppling än ? tongue

det låter som det läcker någon stans.....  bara frågan hitta var ..

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
10 maj 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
otur du börjar få med bilen... har du bytt koppling eller kör du på samma gamla koppling än ? tongue

det låter som det läcker någon stans.....  bara frågan hitta var ..

Har inte haft något slir på denna kopplingen ännu så jag kör på en gammal originalkoppling, tänkte köra den tills den inte vill mer och då blir det nog en större koppling.

Saken är bara den att det känns som att om det läcker så borde inte kopplingen fungera alls. Så därför tänker jag att det kanske är slaven eller huvudkopplingscylinderns packningar som börjar ge sig.

sant.... varför blir det bättre när den står bara då ???

tack till:
www.MBSCA.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang