Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 453 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
CFlodin
4 augusti 2013 · 77 Inlägg

Bra bild på 9-5:an där wink

Hoppas turbon håller nu bara på 900:an

Saab 9-5 Aero "Grey Aerow" (2004)
Juvakka
4 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

Broden skrev:
Jäkla fin 9-5a du skaffat dig!

Den är rätt bra i skicket faktiskt, men ska se om den också vill närma sig backen längre fram smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
4 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

ccm_boy skrev:
Bra bild på 9-5:an där wink

Hoppas turbon håller nu bara på 900:an

Ja, tack för bilden smile Bara lösa misständningarna så ska ska jag kolla om den håller.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

Fick ordning på det sista nu i helgen så den varken misständer eller blåryker. Jag åkte en sväng för att kolla lite 100-150 och 100-200 tider, men det känns som den är lite slö mot hur den borde gå. Någon med liknande spec som skulle våga sig på ett uttalande? Eller har jag kanske bara för höga förväntningar på bilen tongue

Har fått problem med att jag blåser av tryckröret precis efter turbon hela tiden så det får jag ta och kika lite på. Det är tryckröret som hoppar i slutet på filmen.

[video]http://www.garaget.org/video/139256[/video]

Senast redigerat av Juvakka (18 augusti 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
CFlodin
19 augusti 2013 · 77 Inlägg

Våra är väl ganska jämna, så känns den slö får vi väl se om det stämmer.. wink

Saab 9-5 Aero "Grey Aerow" (2004)
Juvakka
19 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

ccm_boy skrev:
Våra är väl ganska jämna, så känns den slö får vi väl se om det stämmer.. wink

Tycker min "borde" vara snabbar än din nu, annars måste nästan nåt vara fel tongue

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
19 augusti 2013 · 2 564 Inlägg

som om den gamla bilen tongue som ska få vara med om såna mardröms färder tongue


går rätt bra smile

tack till:
www.MBSCA.com
Schwartz
19 augusti 2013 · 43 Inlägg

Hmm lite svårt att jämföra, min låter betydligt mer av allt, vägljud, vindbrus, motorljud tongue Spontant känns det som att jag har mer ös på höga varv. Hur mycket laddar du? Min laddar ca 1.2bar från 4000 till varvstopp smile

Jag har iofs ca 3000 varv i 95 med min låda, den gör nog inte mkt mer än 200km/h.

Senast redigerat av Schwartz (19 augusti 2013)

Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Juvakka
19 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
som om den gamla bilen tongue som ska få vara med om såna mardröms färder tongue


går rätt bra smile

Tycker du, jag är rätt besviken på den måste jag nog säga tongue Hade väntat mig mer än runt 6 sekunder 100-150.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

Schwartz skrev:
Hmm lite svårt att jämföra, min låter betydligt mer av allt, vägljud, vindbrus, motorljud tongue Spontant känns det som att jag har mer ös på höga varv. Hur mycket laddar du? Min laddar ca 1.2bar från 4000 till varvstopp smile

Jag har iofs ca 3000 varv i 95 med min låda, den gör nog inte mkt mer än 200km/h.

Jaja, men du har ju lite mer spartansk inredning om man säger så tongue Har runt 1,4 bar från runt 3000 och jag tror det håller sig hela vägen.

Tror min håller 3000 varv i runt 120.

Har funderat lite på om det inte kan vara så att den drar ner tändningen på tok för mycket på höga ladd.

Senast redigerat av Juvakka (19 augusti 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Schwartz
19 augusti 2013 · 43 Inlägg

Haha japp, jämför inte med videoklippet på 99an dock, den laddar 0.8 där pga avhoppad hastighetsmätarvajer x) Det var rejält, då borde det skjuta på bra smile

Ja det kanske den gör, vet inte hur mycket en turbofördelare backar.

Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Juvakka
19 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

Schwartz skrev:
Haha japp, jämför inte med videoklippet på 99an dock, den laddar 0.8 där pga avhoppad hastighetsmätarvajer x) Det var rejält, då borde det skjuta på bra smile

Ja det kanske den gör, vet inte hur mycket en turbofördelare backar.

Ser ju inte ens mätaren på den filmen, men den låter inte så slö där tongue Hade vart kul att få ordning på det så den går som den ska, inget kul att knappt åka ifrån steg 1 trimmade 9-5 aero.

Saab 900 "T16" (1992)
Turbo_holm
24 augusti 2013 · 124 Inlägg

Trevligt projekt! trot jag mötte dig på motorvägen efter STCS träff idag! smile Bilderna som fotografen tog i farten på min bil skulle jag gärna vilja se / Ladda upp på garaget smile

Juvakka
24 augusti 2013 · 1 697 Inlägg

Turbo_holm skrev:
Trevligt projekt! trot jag mötte dig på motorvägen efter STCS träff idag! smile Bilderna som fotografen tog i farten på min bil skulle jag gärna vilja se / Ladda upp på garaget smile

Jupp, det var dig jag hittade längs 45:an smile Tyvärr hade han lite svårt att få in fokus när det studsade lite så jag tror inte det blev några riktigt bra bilder, men jag ska be honom lägga upp dem så kan du se smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 september 2013 · 1 697 Inlägg

Körde slut på etanolen och gick över på bensin för att se om det blev någon skillnad. Den trycker på klart mycket bättre nu och det höll primären med om så den stämplade ut. Blev bogserad av en kompis in till trollhättan där bilen får stå över natten. Så jag ska åka upp imorn och se hur illa det blev, risken är väl att kedjorna har dragit sönder nåt i huset.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
1 september 2013 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Körde slut på etanolen och gick över på bensin för att se om det blev någon skillnad. Den trycker på klart mycket bättre nu och det höll primären med om så den stämplade ut. Blev bogserad av en kompis in till trollhättan där bilen får stå över natten. Så jag ska åka upp imorn och se hur illa det blev, risken är väl att kedjorna har dragit sönder nåt i huset.

tråkigt.. hunnit kollat vad som är felet ?

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
1 september 2013 · 1 697 Inlägg

Tog 9-5:an upp till Trollhättan idag och fick hjälp av farsan att dra hem 900:an. Väl hemma så fick det bli att kolla på 900:an direkt även om jag var mitt i ett byte av handbroms och avgas på föräldrarnas Volvo 850.

http://imageshack.us/a/img20/3549/a7ak.jpg

Eftersom jag tappade drivningen på alla växlarna så tänkte jag att det borde vart primären som hade sagt sitt, men samtidigt kändes det som den borde ha levt om mer. Men det är ju en ganska smal sak att kolla läget med primären så jag rev ner bilen så jag kom åt kåpan för primärhuset. Plockade av den och insåg att allt var som det skulle där inne. Så då kollade jag lite på kopplingen, när jag rullade bilen så snurrade det inne bakom solfjädern men svänghjulet stod still. Det fanns inget annat val än att ta en titt, och nog hade kopplingen sagt upp sig alltid.

http://imageshack.us/a/img843/3302/cvui.jpg

http://imageshack.us/a/img534/9370/p6qn.jpg

Som tur var har ju brorsan sin gamla 900:a som bara står och samlar mossa, och i den satt det ju såklart en helt okej koppling vad vi båda mindes. Så jag började plocka isär hans bil också, men mitt i allt så sa slaven upp sig i den innan jag hade fått dit mellanlägget för att hålla spänn på kopplingen. Efter mycket jobb fick jag så till slut ut hans koppling och monterat den i min bil. Monterade ihop allt och nu rullar vi igen, och den trycker på riktigt fint nu big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Schwartz
1 september 2013 · 43 Inlägg

Vems är det röda nyförvärvet? smile hyperkubs gamla?

Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Juvakka
1 september 2013 · 1 697 Inlägg

Japp, det är hans gamla. Brorsan ska försöka få ordning på den smile

Saab 900 "T16" (1992)
Schwartz
2 september 2013 · 43 Inlägg

Gött, lagom vinterprojekt smile Inte så mkt kvar väl?

Saab 99 X7 Turbo RWD "trackday-spec" (1974)
Volkswagen Kleinbus "earlybay" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang