6877
Sök

Hjälp. Skuld följde med bilen. Vad ska jag göra?

6 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Hej mina vänner.

jag har köpt en bil föra månaden, innan jag köpte bilen jag har pratat med vägverket om bilen har skuld vägverket sa att bilen har ingen skuld gamla ägaren har betald skulden och banken släppte bilen de sa, men idag jag har fått brev från banken de vill ha bilen eller pengar  men vägverket säger att bilen har ingen kredit på!  jag vet inte vad ska hände jag har pratat med de idag de sa gamla ägaren har inte betald skulden därför de skickar en brev jag har frågat varför ni har släpp bilen de säger inget. Jag har pratat med en advokat han sa de kan inte ta din bil o lungt bara.???

jag undrar vad kommer hända tror ni?

Smålänning
7 887 Inlägg
23 februari 2011
Du skriver lite luddigt, men..

Är det en f.d leasingbil du köpt?

Ett lån följer (väll?) aldrig med bilen..

Skulle ringa till banken och be dom att förklara varför skulden följt med bilen, och du kanske kan övertala dom att du inte vill betala, utan det ska förra ägaren göra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
23 februari 2011

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Du skriver lite luddigt, men..

Är det en f.d leasingbil du köpt?

Ett lån följer (väll?) aldrig med bilen..

Skulle ringa till banken och be dom att förklara varför skulden följt med bilen, och du kanske kan övertala dom att du inte vill betala, utan det ska förra ägaren göra.

det är det problemet det står ingen upplysning på registering bevis Vägverket säger att bilen har ingen kredit längre banken har släppt den första november det står inte (kredit med återtagande rätt).

jag har sakt till de ni kan lösa med gamla ägaren dem säger att vi  hittar inte gamla ägaren och  sa pressa gamla ägaren för att ska betala skulden :S

assåå vägverket säger att bilen har ingen kredit ingen ( kredit med återtagande rätt ) banken säger att de har rätt o ta den tillbaka advokat säger att dem kan inte ta den tillbaka jag vet inte vad ska jag göra men ska vänta.

6 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1185350#p1185350

den här tråden hjälper inte sad( för att det står ingen kredit med återtagande rätt på registeringbeviset.

4 005 Inlägg
23 februari 2011
Larsson_V70 skrev:
Tuvär så åker du nog på o betala det ja hade samma problem engång när jag byte bil så kom det en skatte skuld på 1500kr inte så mkt men endå sj fick man betalade själv i slutändan så man får bita i det sura äpplet o gå vidare får hoppas att det löser sig för dig

Totalt irrelevant, skatteskuld är inte samma sak som att det är kreditlån på bilen.

TS: Om bilen inte är registrerad som kreditlån så kan du det lugnt.

killercow
24 februari 2011
har för mej att kredit givaren har skyldighet att se till att det finns med i registret att det finns en kreditskuld på bilen. funkar så här ungefär:

Kreditbolaget registrerar hos transportstyrelsen när kreditskulden kommer vara färdigbetald om avbetalningsplanen följs. vilket dom säkert gjort.

Om sen inte avbetalnings planen följs och datumet som finns registrerat hos transportstyrelsen passerar så försvinner uppgiften om kredit skuld på den. det är då kreditbolagets skyldighet att anmäla till transportstyrelsen att avbetalningsplanen är ändrad till ett annat datum. gör inte kreditbolaget detta innan ett ägarbyte så kan dom inte kräva nya ägaren på skulden

Japan Quality
670 Inlägg
24 februari 2011
Skrev du inte på några dokument? Säljare och köpare brukar i regel göra det.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

killercow
24 februari 2011
Powerman skrev:

Vad för dokument syftar du på?

Vanligvis brukar man väl enbart skriva på ägarbytet på beg. bilar vid privatförsäljning

Japan Quality
670 Inlägg
24 februari 2011
killercow skrev:
Powerman skrev:

Vanligvis brukar man väl enbart skriva på ägarbytet på beg. bilar vid privatförsäljning

Anmälans innehåll
Anmälan om ägarbyte ska innehålla

•köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
•köparens namn
•köparens adress i Sverige
•datum för äganderättens övergång
•underskrifter av både säljare och köpare.
Vid ägarbyte till en underårig ska anmälan även innehålla

•vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
•uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.
Anmälan om ägarbyte skickas till

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

888 Inlägg
24 februari 2011
Powerman skrev:
killercow skrev:
Powerman skrev:

Anmälans innehåll
Anmälan om ägarbyte ska innehålla

•köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
•köparens namn
•köparens adress i Sverige
•datum för äganderättens övergång
•underskrifter av både säljare och köpare.
Vid ägarbyte till en underårig ska anmälan även innehålla

•vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
•uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.
Anmälan om ägarbyte skickas till

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Och vad har detta för relevens till att bilen har kredit? eftersom bilen står på han nu så har han ju skrivit i regbeviset....

6 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Larsson_V70 skrev:
Tuvär så åker du nog på o betala det ja hade samma problem engång när jag byte bil så kom det en skatte skuld på 1500kr inte så mkt men endå sj fick man betalade själv i slutändan så man får bita i det sura äpplet o gå vidare får hoppas att det löser sig för dig

Totalt irrelevant, skatteskuld är inte samma sak som att det är kreditlån på bilen.

TS: Om bilen inte är registrerad som kreditlån så kan du det lugnt.

tack för svar det står ingenstans att bilen är bankens eller bilen har kredit. Transportstyrelsen säger att banken har släpp kredited 10 november. Transportstyrelsen säger att jag kan göra vad jag vill med bilen slänga, kasta, sälja.

6 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Powerman skrev:

hej!

jag har dokument, jag har skrivit Köpavtal när jag köpte bilen. jag är orolig bara.

Sök