Children-Of-Bodom skrev:
Malheus skrev:
Mercedes lyx och BMWs sport har varit med årens gång, amerikanska bilar kom med v8or som standard, servo och AC men hur mycket mer fick du?
Vart tog väghållningen vägen?
Elsoffor, titlratt , automatiska Hel & halvljus, elcab, elhis, elspeglar, super smooooth servo.
Jänkarna var LÅÅNGT före sin tid!
Tycker detta inlägget sammanfattar allt väl, de
var före och
är inte före. Jag tror inte någon nedvärderar amerikanarnas äldre modeller men att de hamnat långt efter verkar alla utom entusiasterna överens om. Och självklart betyder inte detta att
alla amerikanska bilar är efter på
alla punkter, det har heller ingen seriös skribent i denna tråden påstått heller.
Sedan är det lustigt att se hur en del resonerar, för det första har självklart tiden runt Nurnburgring inget med körglädje eller bil-förarekommunikation att göra och sedan verkar folk tro att Nurnburgring är det ultimata sättet att mäta väghållning. Det är det inte, med tillräckligt med effekt och tillräckligt med stake i föraren skulle en skottkärra med motor prestera en hygglig tid. Vill man jämföra sådant finns det bättre metoder än tider runt en viss bana med olika förare bakom ratten.
*************************************************************************************
Sedan undrar jag lite hur den som skrev att "lyx" eller premium inte har med motståndet i knappar att göra, vad är då lyx? AC, elhissar, navigation och så vidare kan du idag få i vilken koreansk småbil som helst.
Nej lyx är funktion, hur knappar känns, hur de är placerade, att bilen är ergonomisk och att vem som helst kan sätta sig bakom ratten och hantera bilen och dess funktioner.
Detta kan inte amerikanare, utan sätter som sagt knappen till bakrutetorkaren i taket. Detsamma tror jag är en stor anledning till att tex. Volvo och Saab fortfarande inte uppfattas som lyxiga, S/V60 är ett utmärkt exempel på att Volvo tror att premium betyder utseende och en dyr prislapp.
Små plottriga knappar överallt, bitvis fruktansvärt dumt placerade reglare (Tex reglaget till ryggstödet för framstolarna, som är en ratt i 80-tals stuk och lättare att nå från baksätet än framifrån), och fina material där det syns: Men man behöver inte leta i 10sek för att hitta billiga material och dåliga sömmar etc. V60n jag bekantade mig med hade ett duktigt stort veck mitt på ryggstödets baksida, synligt för alla som satt i baksätet.
Man kan alltid kasta fram exempel på ett område där konkurrenterna är lika duktiga eller duktigare än tyska biltillverkare, men varför jag tycker de tyska är ledande och min teori till att de flesta tycker så är att det helt enkelt är dessa märken som kan kombinera alla dessa områden till den bästa helheten.
Och säga vad man vill: Om Kia skulle byggt en ledande lyxbil skulle man kunna skylla dålig försäljning på att varumärket inte är starkt nog. Men Cadillac med flera är uppskattade och statusladdade märken, speciellt i Sverige. Skulle dessa lyckas bygga en bil som kan matcha tyskarna skulle den också sålt som smör.
*************************************************************************************
Och angående Diesel_77 kan man ibland undra, du kommer några gånger per år med ett ämne men syns aldrig till annars. Dessa ämnen är alltid lätta att förväxla, handlar det inte om dieselbilar handlar det om Volvo, Mercedes. Eller tyskar generellt som nu och så vidare.
Du är dock inte ensam om detta, det finns fler användare som skapar trådar om exakt samma ämnen för att sedan vara tyst. Alla ni fyra skriver för övrigt väldigt likt, och alltid skapar ni fyra ämnen som provocerar utan att ta del eller delta.
Bara något jag lagt märke till, det kanske är en ren slump!