1626
Sök

Varför Tyska bilar så populära när det gäller lyx och komfort, samt sport?

5 111 Inlägg
27 februari 2011
Följdfråga: Varför så populärt att starta såna här trådar när det gäller Diesel_77?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 februari 2011
Malheus skrev:
Mercedes lyx och BMWs sport har varit med årens gång, amerikanska bilar kom med v8or som standard, servo och AC men hur mycket mer fick du?

Vart tog väghållningen vägen?

Elsoffor, titlratt , automatiska Hel & halvljus, elcab, elhis, elspeglar, super smooooth servo.
Jänkarna var LÅÅNGT före sin tid!

C H E V R O L E T <3

560 Inlägg
27 februari 2011
Volvo544special65 skrev:
Följdfråga: Varför så populärt att starta såna här trådar när det gäller Diesel_77?

Håller med, inte första tråden som startas av denne man... de flesta handlar om helt ovesäntliga saker, köpråd osv. inte sett att Diesel_77 köpt en bil ännu (?)
Senast redigerat av Wilsgaard (27 februari 2011)

2 182 Inlägg
27 februari 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Malheus skrev:
Mercedes lyx och BMWs sport har varit med årens gång, amerikanska bilar kom med v8or som standard, servo och AC men hur mycket mer fick du?

Elsoffor, titlratt , automatiska Hel & halvljus, elcab, elhis, elspeglar, super smooooth servo.

Glöm inte strålkastare som följer kurvorna,stopas instrumentpanel. Och Tucker hade på ritbordet redan 1948 på fälgar gjorda i Magnesium, direkt insprut istället för förgasare, skivbromsar runt om m.m, tyvärr så vart det för dyrt med alla idéer så dessa kom aldrig med på den färdiga bilen.

Om det är nån biltillverkare och människa som var före sin tid så var det Preston Tucker, ett namn som alla bil äskare måste kunna smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 februari 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Malheus skrev:

Tycker detta inlägget sammanfattar allt väl, de var före och är inte före. Jag tror inte någon nedvärderar amerikanarnas äldre modeller men att de hamnat långt efter verkar alla utom entusiasterna överens om. Och självklart betyder inte detta att alla amerikanska bilar är efter på alla punkter, det har heller ingen seriös skribent i denna tråden påstått heller.

Sedan är det lustigt att se hur en del resonerar, för det första har självklart tiden runt Nurnburgring inget med körglädje eller bil-förarekommunikation att göra och sedan verkar folk tro att Nurnburgring är det ultimata sättet att mäta väghållning. Det är det inte, med tillräckligt med effekt och tillräckligt med stake i föraren skulle en skottkärra med motor prestera en hygglig tid. Vill man jämföra sådant finns det bättre metoder än tider runt en viss bana med olika förare bakom ratten.

*************************************************************************************

Sedan undrar jag lite hur den som skrev att "lyx" eller premium inte har med motståndet i knappar att göra, vad är då lyx? AC, elhissar, navigation och så vidare kan du idag få i vilken koreansk småbil som helst.

Nej lyx är funktion, hur knappar känns, hur de är placerade, att bilen är ergonomisk och att vem som helst kan sätta sig bakom ratten och hantera bilen och dess funktioner.

Detta kan inte amerikanare, utan sätter som sagt knappen till bakrutetorkaren i taket. Detsamma tror jag är en stor anledning till att tex. Volvo och Saab fortfarande inte uppfattas som lyxiga, S/V60 är ett utmärkt exempel på att Volvo tror att premium betyder utseende och en dyr prislapp.

Små plottriga knappar överallt, bitvis fruktansvärt dumt placerade reglare (Tex reglaget till ryggstödet för framstolarna, som är en ratt i 80-tals stuk och lättare att nå från baksätet än framifrån), och fina material där det syns: Men man behöver inte leta i 10sek för att hitta billiga material och dåliga sömmar etc. V60n jag bekantade mig med hade ett duktigt stort veck mitt på ryggstödets baksida, synligt för alla som satt i baksätet.

Man kan alltid kasta fram exempel på ett område där konkurrenterna är lika duktiga eller duktigare än tyska biltillverkare, men varför jag tycker de tyska är ledande och min teori till att de flesta tycker så är att det helt enkelt är dessa märken som kan kombinera alla dessa områden till den bästa helheten.

Och säga vad man vill: Om Kia skulle byggt en ledande lyxbil skulle man kunna skylla dålig försäljning på att varumärket inte är starkt nog. Men Cadillac med flera är uppskattade och statusladdade märken, speciellt i Sverige. Skulle dessa lyckas bygga en bil som kan matcha tyskarna skulle den också sålt som smör.

*************************************************************************************

Och angående Diesel_77 kan man ibland undra, du kommer några gånger per år med ett ämne men syns aldrig till annars. Dessa ämnen är alltid lätta att förväxla, handlar det inte om dieselbilar handlar det om Volvo, Mercedes. Eller tyskar generellt som nu och så vidare.

Du är dock inte ensam om detta, det finns fler användare som skapar trådar om exakt samma ämnen för att sedan vara tyst. Alla ni fyra skriver för övrigt väldigt likt, och alltid skapar ni fyra ämnen som provocerar utan att ta del eller delta.

Bara något jag lagt märke till, det kanske är en ren slump!
Senast redigerat av Rquired (27 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
27 februari 2011
Diesel_77 skrev:
Varför bygger inte USA bilar som konkurrerar ut tyska bilar?

För att USA bygger bilar som Amerikanare vill ha dom, fläskiga, mycket bling bling, style och flash. Men dom vill inte betala något för bilarna så då snålar dom in på allt annat, främst detaljkvalite och körkänsla.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
Rquired skrev:
Sedan undrar jag lite hur den som skrev att "lyx" eller premium inte har med motståndet i knappar att göra, vad är då lyx? AC, elhissar, navigation och så vidare kan du idag få i vilken koreansk småbil som helst.

Nej lyx är funktion, hur knappar känns, hur de är placerade, att bilen är ergonomisk och att vem som helst kan sätta sig bakom ratten och hantera bilen och dess funktioner.

Detta kan inte amerikanare, utan sätter som sagt knappen till bakrutetorkaren i taket. Detsamma tror jag är en stor anledning till att tex. Volvo och Saab fortfarande inte uppfattas som lyxiga, S/V60 är ett utmärkt exempel på att Volvo tror att premium betyder utseende och en dyr prislapp.

Små plottriga knappar överallt, bitvis fruktansvärt dumt placerade reglare (Tex reglaget till ryggstödet för framstolarna, som är en ratt i 80-tals stuk och lättare att nå från baksätet än framifrån), och fina material där det syns: Men man behöver inte leta i 10sek för att hitta billiga material och dåliga sömmar etc. V60n jag bekantade mig med hade ett duktigt stort veck mitt på ryggstödets baksida, synligt för alla som satt i baksätet.

Man kan alltid kasta fram exempel på ett område där konkurrenterna är lika duktiga eller duktigare än tyska biltillverkare, men varför jag tycker de tyska är ledande och min teori till att de flesta tycker så är att det helt enkelt är dessa märken som kan kombinera alla dessa områden till den bästa helheten.

Och säga vad man vill: Om Kia skulle byggt en ledande lyxbil skulle man kunna skylla dålig försäljning på att varumärket inte är starkt nog. Men Cadillac med flera är uppskattade och statusladdade märken, speciellt i Sverige. Skulle dessa lyckas bygga en bil som kan matcha tyskarna skulle den också sålt som smör.

Jag sa inte att de inte va lyx. Jag sa att de e skillnad på kvallité och kvallitétskänsla. För de e viktigare att sakerna håller i 30år än att de klickar på ett visst sätt när man trycker på en knapp. Klart som fan att de e viktigt hur knapparna e placerade vettigt och att dom inte är för små. Men problemet e att folk förväxlar kvallité och kvallitétskänsla.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 februari 2011
Det beror mestadels på att dem bygger bilar för just USA och inte tänker allt för mycket på resten av världen.

Många ställen i USA ska visst ha riktigt dåliga vägar, fulla med "potholes" m.m... inte helt olikt sverige kanske, men vad jag förstått så har dem rakare vägar och en slingrig skogsväg värkar vara mindre vanligt än har. Endast den bilden jag har fått av USA.

Såg någon film från staterna där en motorväg t.o.m hade "Potholes" o grejjer!!

Därför tror jag att mjukare fjädring är något som är vanligt på deras bilar.

Sen har dem inte haft samma galna priser på soppa som vi har heller, så då har inte behovet av snåla bilar funnits heller. Därav ligger dem efter på den biten(har legat efter iaf).

Sen har vi kulturen också. Stora bilar... v8.... automat.... lite bling.... jag tänker mig att genomsnittss amerikanen är lite konservativ också, och tycker att en bil med t.ex ram känns som en "rejäl" hederlig sak som håller(som exempel).... då är det ingen mening att utveckla en massa nytt som inte säljer.

....det är sånt amerikanarna verkar vilja ha. Inte konstigt att dem bygger bilarna så då...
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
AcesHigh666 skrev:
Sen har dem inte haft samma galna priser på soppa som vi har heller, så då har inte behovet av snåla bilar funnits heller. Därav ligger dem efter på den biten(har legat efter iaf).

Drabbar ingen fattig wink Jag anser iaf att de e fan så mkt trevligare att tanka en stor bil med en stor V8 än att stå å pumpa soppa i en tråkig liten bil med en 1,8L motor.

Chevrolet Racing
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 februari 2011
Dansken- skrev:
Niklas1987 skrev:
Märk att folk inte har koll på de nya jänkarna.

Cadillac CTS och CTS-V finns med 6 växlad manuell låda och vanliga CTS finns med V6a, CTS-V har kompressormatad V8 på 6,2L, och att dem inte skulla ha kvalitets känsla är lögn om man inte nu suttit i en och verkligen har känt på knappar och reglage.
Och finns även att köpa med Recaro stolar som standard

Nyaste tyska bilen jag suttit i är en BMW från 2010, tyckte inte den var särskilt speciell då den som de flesta andra nya premiumbilar har bra känsla i allt.

Ja, det går att få en CTS med manuell låda, men jag har kört en CTS coupé 3.6 med manuell låda och den var helt omöjlig att köra. Kopplingen var omöjligt att starta snyggt med och lådan var mycket svårjobbat. Så det går att få manuell låda, men det är verkligen inget att ha.

Vet inte vad för låda de sitter i V6erna när dom har manuell men CTS-V har iaf samma låda som Corvette ZR-1 och nya Camaro ZL1 och den lådan tillhör då iaf dom bättre lådorna som finns. Går att växla ruskigt snabbt och lätt med lådorna som sitter i Corvette C6 och Camaro SS så inte e amerikanska manuella lådor så dåliga som du vill få det att låta inte..

Chevrolet Racing

2 982 Inlägg
28 februari 2011
skalman1 skrev:
Jänkarna är väl bra på mycket och kan bygga riktigt trevliga bilar, men som alla andra så har dom sina brister.
Knarrande inredning är ett exempel.

Nåja, alla bilmärken har sina svagheter tyvärr.....

ja kan säga att min "lyx-bil" knarrar i bakrutan ORDENTLIGT när det är -5 och värre.. inte så lyxigt längre tyvärr..

2 982 Inlägg
28 februari 2011
Wilsgaard skrev:
Volvo544special65 skrev:

Håller med, inte första tråden som startas av denne man... de flesta handlar om helt ovesäntliga saker, köpråd osv. inte sett att Diesel_77 köpt en bil ännu (?)

han äger iaf en volvo 740...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194581

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2011
_night_stalker_ skrev:
Rquired skrev:

Jag sa inte att de inte va lyx. Jag sa att de e skillnad på kvallité och kvallitétskänsla. För de e viktigare att sakerna håller i 30år än att de klickar på ett visst sätt när man trycker på en knapp. Klart som fan att de e viktigt hur knapparna e placerade vettigt och att dom inte är för små. Men problemet e att folk förväxlar kvallité och kvallitétskänsla.

Det kan jag hålla med om, saken är den att mycket av det jänkartjafs som byggts håller inte så länge. Ta Chrysler, Dodge och Jeep som troligen är det värsta exemplen, hur längre tror du knappar och spakar håller i en 300c eller Voyager för över 300.000:-? Den första intrycket man får i bilhallen är att man skall få sakerna i handen på plats.

Och du kan knappast påstå att tyska bilar enbart är kvalité på ytan, och att det ger sig med tiden?

2 982 Inlägg
28 februari 2011
decib3L skrev:
Bergkuist skrev:
LYX:
Tyska "lyx" bilar är bra mycket dyrare än amerikanska cadillac...
Jag väljer Ford f350, dodge ram 2500 över en tysk lyx bil, finns fan inga säten som är lika sköna som dem. Sen att inredningen inte är gjord på valpenis hud skiter jag blankt i. Bilar ska köras inte sitta o smeka paneler o få mini orgasmer.
En riktigt fin lyxbil är Royce rolls, där snackar vi perfektion något som tyskar aldrig kommer uppnå.

Sport:
Corvette är billigare än BMW m3, mer prestanda, snabbare runt ringen osv...
Camaro,Challenger,Charger,Mustang,Corvette ALLA talar sitt klara språk! Muskler! det är attityd,rå styrka och en djävulsk åktur. Det mest ökända är Dodge viper men den spelar i den "större" ligan och räknar inte med den. BMW bilar är fina och roliga att köra men designen på bilen är så tråkig! e30,e34 hade attityd nu ser man knappt skillnad på en sketen 325 o en m3. Designen är TRÅKIG!!!

Mercedes är fina, älskar deras AMG motorer samt att de har fått ordning på designen som tilltalar en mer och mer( kanske har med åldern att göra???)

Komfort:
Definitions fråga, för mig är komfort stora bekväma stolar som inte tillåter ojämnheter i vägen att märkas. Tyvärr har Sverige så dåliga vägar att jag tror inte det spelar roll vilken bil du sitter i.

Rolls Royce ägs av BMW smile

och volvo ägs av kina, betyder det att kina numer tillverkar världens säkraste bilar?
spelar ingen roll vem som äger det.. spelar mer roll vilket land som utvecklar skiten

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2011
Rock-Star skrev:
decib3L skrev:
Bergkuist skrev:
LYX:
Tyska "lyx" bilar är bra mycket dyrare än amerikanska cadillac...
Jag väljer Ford f350, dodge ram 2500 över en tysk lyx bil, finns fan inga säten som är lika sköna som dem. Sen att inredningen inte är gjord på valpenis hud skiter jag blankt i. Bilar ska köras inte sitta o smeka paneler o få mini orgasmer.
En riktigt fin lyxbil är Royce rolls, där snackar vi perfektion något som tyskar aldrig kommer uppnå.

Sport:
Corvette är billigare än BMW m3, mer prestanda, snabbare runt ringen osv...
Camaro,Challenger,Charger,Mustang,Corvette ALLA talar sitt klara språk! Muskler! det är attityd,rå styrka och en djävulsk åktur. Det mest ökända är Dodge viper men den spelar i den "större" ligan och räknar inte med den. BMW bilar är fina och roliga att köra men designen på bilen är så tråkig! e30,e34 hade attityd nu ser man knappt skillnad på en sketen 325 o en m3. Designen är TRÅKIG!!!

Mercedes är fina, älskar deras AMG motorer samt att de har fått ordning på designen som tilltalar en mer och mer( kanske har med åldern att göra???)

Komfort:
Definitions fråga, för mig är komfort stora bekväma stolar som inte tillåter ojämnheter i vägen att märkas. Tyvärr har Sverige så dåliga vägar att jag tror inte det spelar roll vilken bil du sitter i.

och volvo ägs av kina, betyder det att kina numer tillverkar världens säkraste bilar?
spelar ingen roll vem som äger det.. spelar mer roll vilket land som utvecklar skiten

Nej men dagens Rolls Royce är en rakt upp och ner en Bmw-produkt utvecklad av samma personal som bygger Bmw´s modeller. Att då säga att Rolls har en perfektion tyska bilar aldrig kommer uppnå är 100% fel då det är exakt samma grund och alltså exakt samma perfektion. smile

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
28 februari 2011
Rquired skrev:
Det kan jag hålla med om, saken är den att mycket av det jänkartjafs som byggts håller inte så länge. Ta Chrysler, Dodge och Jeep som troligen är det värsta exemplen, hur längre tror du knappar och spakar håller i en 300c eller Voyager för över 300.000:-? Den första intrycket man får i bilhallen är att man skall få sakerna i handen på plats.

Och du kan knappast påstå att tyska bilar enbart är kvalité på ytan, och att det ger sig med tiden?

Ne, påstår inte att de alltid e på ytan i tyska bilar. Dock så har många jag känner som har nyare audi´s klagat på att sakerna går sönder titt som tätt, inte bara inne i bilen utan mest i de mekaniska. Hos alls tillverkare finns de ju modeller som känns mer gedigna än andra. Dock så är ju både chrysler, dodge och jeep inte nåra märken som försöker slåss i som dyrare klasserna som Mercedes och Cadillac bland andra.

Det jag tror är största problemet till att folk är så anti amerikanska bilar är att dom flesta aldrig har åkt eller kört en nyare bil och bara upprepar vad deras föräldrar har berättat om dom gamla glidarbilarna från 50-talet. Dom senaste åren har dom flesta amerikanska märkena ryckt upp sig rejält.

För att inte någon audi tok ska få frispel nu så säger jag inte att audi är rat alltihop men att de inte går att komma ifrån att dom har fel precis som alla andra märken.

Chevrolet Racing

677 Inlägg
28 februari 2011
Rquired skrev:
Rock-Star skrev:
decib3L skrev:

Nej men dagens Rolls Royce är en rakt upp och ner en Bmw-produkt utvecklad av samma personal som bygger Bmw´s modeller. Att då säga att Rolls har en perfektion tyska bilar aldrig kommer uppnå är 100% fel då det är exakt samma grund och alltså exakt samma perfektion. smile

Att BMW personal skulle stå och bygga royce rolls tror jag inte på så länge du inte kommer med fakta. Royce rolls handbyggts och jag tror inte BMW personal gör det. utan det är samma brittiska personer som bygger.
Ägare är skit samma, inte de som bygger bilarna.
Anledningen till att jag tycker royce rolls är bäst är för att man ser vilket slit personerna lägger ner i varje bil. Allt görs perfekt men ingen bil är den andra lik utan alla är unika.

Det gör inte BMW! allt ser lika ut, överpriser på bilarna! betalar man 700k för en bil så ska det fan vara kvalité . tar hellre lexus alla dagar framför BMW

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2011
_night_stalker_ skrev:
Rquired skrev:

Ne, påstår inte att de alltid e på ytan i tyska bilar. Dock så har många jag känner som har nyare audi´s klagat på att sakerna går sönder titt som tätt, inte bara inne i bilen utan mest i de mekaniska. Hos alls tillverkare finns de ju modeller som känns mer gedigna än andra. Dock så är ju både chrysler, dodge och jeep inte nåra märken som försöker slåss i som dyrare klasserna som Mercedes och Cadillac bland andra.

Det jag tror är största problemet till att folk är så anti amerikanska bilar är att dom flesta aldrig har åkt eller kört en nyare bil och bara upprepar vad deras föräldrar har berättat om dom gamla glidarbilarna från 50-talet. Dom senaste åren har dom flesta amerikanska märkena ryckt upp sig rejält.

För att inte någon audi tok ska få frispel nu så säger jag inte att audi är rat alltihop men att de inte går att komma ifrån att dom har fel precis som alla andra märken.

Jo kan hålla med fullt ut om att det går att finna mindre roliga detaljer i tyskarna, vad jag menade var att en 300c för över 300.000:- får en Kia att kännas välbyggd. Och nej det är ingen överdrift, koreanska bilar håller godkänd kvalité men just dessa amerikanarna är skamligt spinkiga.

Jag tror däremot inte du har rätt i övrigt, äldre generationer svenskar dyrkar amerikanare. De var störst bäst och vackrast, både som land och som bilkonstruktör. I i ärlighetens namn, vad finns det för fel på 50 och 60-tals jänkare? Det är väl förbrukningen då, för design och konstruktion är klart charmig?

Nej jag tror att ogillandet av amerikanska bilar, med rätta, härstammar från 70 och 80-talet. När deras bilar faktiskt inte var så mycket att hänga i granen, vad hände med T-bird tex? Och mustang, bara för att ta de sportigare modellerna som exempel. Impala förvandlades till ett transportmedel med Toyota-karaktär och så vidare...

Sedan har du rätt i att amerikanska märken ryckt upp sig. Men vi säger att det finns en "Premium/kvalité" skala på vilken tyskarna ökar med 10% per år och har gjort så de senaste 30 åren.

Om vi i bästa fall säger att även amerikanarna idag utvecklar sina modeller med 10% per år på denna skalan, går det inte att bortse från att de är 30år efter och borde utveckla sina bilar med 10-20 gånger så hög takt för att hinna ikapp tyskarna på den tiden de haft hittills.

För visst är amerikansk industri på rätt väg med GM´s Volt, materialtänk och så vidare. Men som sagt, här var européerna redan för 20år sedan.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 februari 2011
Bergkuist skrev:
Rquired skrev:
Rock-Star skrev:

Att BMW personal skulle stå och bygga royce rolls tror jag inte på så länge du inte kommer med fakta. Royce rolls handbyggts och jag tror inte BMW personal gör det. utan det är samma brittiska personer som bygger.
Ägare är skit samma, inte de som bygger bilarna.
Anledningen till att jag tycker royce rolls är bäst är för att man ser vilket slit personerna lägger ner i varje bil. Allt görs perfekt men ingen bil är den andra lik utan alla är unika.

Det gör inte BMW! allt ser lika ut, överpriser på bilarna! betalar man 700k för en bil så ska det fan vara kvalité . tar hellre lexus alla dagar framför BMW

Då kanske du kan förklara varför BMW ligger i topp ett flertal kvalitetsundersökningar, samt varför BMW-ägarna tillhör den skara som är mest nöjd med sitt bilval? Jag vill också minnas att BMW var placerad relativt högt upp i undersökningen "Mest bil för pengarna" i Vi Bilägare wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
28 februari 2011
50 å 60 tals jänkarna finns de inge fel på. Möjligen att folk inte gillar den mjuka och gungiga gången dom har, men de e ju de som gör dom sköna att åka smile sena 60 å 70tals jänkarna givk ju mer åt hållet att de skulle vara snabba som fan själv. Vilket dom lyckades jävligt bra med ändå. Ta tex Corvette från 60-talet, dom körde höga 10or på 402 meter med sin standardeffekt på runt 300hk och smala däck.

Men nu va de ju itne de fråga gällde. Jänkarna byggde ju fortfarande dom bästa och lyxigaste bilarna då oxå. Men sant att dom tappade under 80 talet. Jag e inte rädd för att erkänna att 80-talet är en mörk tid i amerikansk bilhistoria, byggdes till störst del ratbilar då.
Att säga att tyskarna va där jänkarna e idag för 20 år sen e nog lite fel att säga, men säg ungefär 10 år sen så kan jag hålla med dig. Cadillac e väl de märke som har kommit ikapp bäst och ligger kanske 3-4 år efter just nu medans dom andra märkena som inte försöker slåss i den klassen fortfarande ligger efter. Chevrolet har börjat kommit ikapp mkt nu oxå men de e ju eftersom dom får ta del av Cadillac´s utveckling rätt så fort.

Chevrolet Racing

Sök