Centralås VW Passat -02

Fj3lliS123
1 mars 2011 · 29 Inlägg

Har ett problem som jag funderar över.

Har en passat variant som fjärrstyrda c-låset kruppar på.

Man kan låsa alla dörrar med knappen inne i kupén UTOM förardörren.
Förardörren måste man låsa utifrån med nyckel.
Det går att låsa upp ALLA dörrar med nyckeln utifrån men inte låsa alla dörrar med nyckeln, då låses bara förardörren.

Min fråga är, är det låskistan i förardörren som det är fel på eller är det händelsevis komfortstyrdonet som felar?

Har ännu inte hunnit kolla säkringar men det kollades då jag köpte bilen och alla var hela.

Det har funkat tidigare att låsa upp bilen med fjärrlåset men nu fungerar det inte alls.

PS: Batteriet i nyckeln byttes när jag köpte den (ca 3 veckor sen) vet ej om dom stoppade i ett splitternytt.

Tacksam för svar av dom som kan!

Vem sa att det är billigt att äga bil?
JohanSaklart
14 mars 2011 · 10 Inlägg

Jag lägger in ett inlägg här, för att jag själv är nyfiken, för jag har samma problem.. Fast med högra bakdörr.. Förra vintern började den strula.. sen kom våren och den fungerade klockrent.. nu kom vintern igen, och den går ej att öppna med centrallåset.. kunde inte ens få upp dörren inifrån.. Nu får jag upp dörren om jag öppnar inifrån, men jag kan varken låsa eller låsa upp med hjälp av centrallåset. Dock en kollar med nyckeln i låset i förardörren.
Komfortstyrdon`? Mer än vad jag spanat på..

Esprit-73 Billackerare...
14 mars 2011 · 86 Inlägg

Är det vacuumstyrt. Kan vara läcka i slangen till låset i den dörren som krånglar...

Mvh Jonas
JohanSaklart
14 mars 2011 · 10 Inlägg

Vakuum säger du... känns som om bilen har tillräckligt med vakuumproblem.. bromsar, ojämn gång och nu det här.. du har ingen aning om det finns någon central knytpunkt för dessa prylar ?

PorreHattyr
15 mars 2011 · 122 Inlägg

Kan vara en bugg i datorn också. Helt plötsligt gick det inte att låsa biljäveln, men efter att ha raderat slumpmässiga felmeddelanden så funkade den prima efter.

Volkswagen Bora V5 "Borat" (1999)
Fj3lliS123
15 mars 2011 · 29 Inlägg

Jo jag har hört om att komfortstyrdonet (som förövrigt är placerat vid förarens fötter!!! :S) kan samla på sig fukt och diverse kabelbrott (för att dom på VAG inte kunnat löda ihop kablar på rätt sätt i sina bilar) och det kan vara den som fuckar.

Kan också vara microbrytaren som sitter i dörren som också kan ha släppt i en lödning, vissa säger byta hela låskistan, vissa säger "löd om den"....
Men är ju som trisst när man inte vet vad det är....man vill varken börja plocka ner dörren i molekyler eller börja riva mattan i bilen (tar dock inte längre än 15-20min men ändå) och sen kanske komma på att det är något helt annat som felar...

Vem sa att det är billigt att äga bil?
JohanSaklart
15 mars 2011 · 10 Inlägg

Det är iaf en liten hjälp på väg, får väl plocka lite med det imorgon låter det som! wink

Fj3lliS123
18 mars 2011 · 29 Inlägg

JohanSaklart skrev:
Det är iaf en liten hjälp på väg, får väl plocka lite med det imorgon låter det som! wink

Jo de är ju att ta sig tid till att börja riva mattor och dörrar i dessa Passater big_smile

Vem sa att det är billigt att äga bil?
Berry Audi/Wv mek
26 mars 2011 · 148 Inlägg

Det är inte så enkelt att det är kablarna i dörrgången? alltså mellan stolpen och dörren, lossa gummidamasken och kolla.

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
JohanSaklart
29 mars 2011 · 10 Inlägg

Berry...  Jag har glömt att skriva in här, men jag hittade felet.. fukt och ärg på kontakterna i just dörrsidan! Men tack ändå! wink

Berry Audi/Wv mek
1 april 2011 · 148 Inlägg

jajjemen, tur det inte var värre!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Fj3lliS123
2 april 2011 · 29 Inlägg

JohanSaklart skrev:
Berry...  Jag har glömt att skriva in här, men jag hittade felet.. fukt och ärg på kontakterna i just dörrsidan! Men tack ändå! wink

Hur fixade du det? Bara torka rent eller vad? smile

Vem sa att det är billigt att äga bil?
JohanSaklart
2 april 2011 · 10 Inlägg

Det är ju två kontaktstycken  som sitter innanför damasken från stolpen till dörren som Berry skriver.
skrapade bort lite ärg därifrån och torkade lite fukt , och vips så fungerade det..  wink

Berry Audi/Wv mek
3 april 2011 · 148 Inlägg

Kolla även kablarna när du har ur kontakten, väldigt vanligt att kablarna går av mitt emellan kontakten och dörren, du kan dra lite lätt i kablarna vid kontakten så märks det!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Fj3lliS123
4 april 2011 · 29 Inlägg

Berry skrev:
Kolla även kablarna när du har ur kontakten, väldigt vanligt att kablarna går av mitt emellan kontakten och dörren, du kan dra lite lätt i kablarna vid kontakten så märks det!

Fan vad bra...ska kolla det så fort de börjat bli lite varmare smile Får hoppas de bara är de så man slipper börja byta ut låskistan....

Vem sa att det är billigt att äga bil?
Mattsson_91 Självlärd
3 februari 2015 · 3 083 Inlägg

Förvisso gammal tråd. Men jag har problem med fjärrlåset. Centrallåset fungerar när jag låser med nyckeln. Men fjärrlåset fungerar inte. Har bytt batteri i båda nycklarna.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
it_mutt Avstängd
3 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Förvisso gammal tråd. Men jag har problem med fjärrlåset. Centrallåset fungerar när jag låser med nyckeln. Men fjärrlåset fungerar inte. Har bytt batteri i båda nycklarna.

Har du kodat in/parat ihop nycklarna med bilen igen då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mattsson_91 Självlärd
3 februari 2015 · 3 083 Inlägg

Nej, hur gör man det? Aldrig behövt göra det på andra bilar när jag bytt batteri i nyckeln

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
it_mutt Avstängd
4 februari 2015 · 10 388 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Nej, hur gör man det? Aldrig behövt göra det på andra bilar när jag bytt batteri i nyckeln

Har själv aldrig varit med om motsatsen (eller jo, ett larm kunde ligga utan batteri i månader utan att behöva kodas in).

Hur man gör just på din kärra vet jag inte rakt av. Men det står garanterat i instruktionsboken

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mattsson_91 Självlärd
4 februari 2015 · 3 083 Inlägg

Läste i boken imorse innan jobbet. Gick ut o testade,funkar inte. Kan de va nått annat skit som spökar? Relä, säkring, kontakter

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang