Volvo 240 88b med 2.4lh som bränner säkringen i motorrummet

finfintjej
5 mars 2011 · 7 Inlägg

Heej jag har en volvo 240 88b med 2.4lh som bränner säkringen i motorrummet vid ljusrelät så fort man vrider på tändningen. jag körde och bytte säkringen så fort den pajjade men till  slut brann bränsle relät och jag bytte och bilen startade och jag kunde köra ca 200m och fick byta igen kom en bit till tills den gick igen.

testade att ta bort säkringarna till bränsle pumparna men säkringen går ändå 
sen kopplade ja bort bränsleboxen o då gick inte säkringen så ja bytte box men säkringen gick ändå

sen testade ja o dra en ny + till reläet men likadant ändå

rough_boy
5 mars 2011 · 811 Inlägg

Kan det vara dålig jordning? det brukar ju kunna ställa till med det mesta

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
240bns
5 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Vik upp baksätet och koppla isär skarvkontaktstycket på vänstra sidan intill tröskeln, det är Plus-kabeln till bränslepumpen, prova därefter att vrida på tändningen och försök starta, håller 25A bränsle/systemsäkringen i motorrummet då så skule jag säga att bränslepumpen är kass.

Du kan prova att dra en provisorisk avsäkrad 10-15A kabel till skarvstycket och direktmata pumpen så får du svart på vitt om den säkringen också sticker så är det givet.

finfintjej
5 mars 2011 · 7 Inlägg

240bns skrev:
Vik upp baksätet och koppla isär skarvkontaktstycket på vänstra sidan intill tröskeln, det är Plus-kabeln till bränslepumpen, prova därefter att vrida på tändningen och försök starta, håller 25A bränsle/systemsäkringen i motorrummet då så skule jag säga att bränslepumpen är kass.

Du kan prova att dra en provisorisk avsäkrad 10-15A kabel till skarvstycket och direktmata pumpen så får du svart på vitt om den säkringen också sticker så är det givet.

Är inte det lite samma sak som att ta bort säkringarna jag tog bort 4:an och 6:an

240bns
5 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Nej,  87-90 så är säkringen i motorrummet för bränslepump/systemrelät.
På äldre och nyare så är det Nr 6 som i detta fall inte används.
Och eftersom resterade delar av motorstyningen också använder sig av samma säkring så kan man ju inte rycka den, utan får då lossa respektive komponent istället, enklast är att dela skarven under baksätet.

finfintjej
5 mars 2011 · 7 Inlägg

240bns skrev:
Nej,  87-90 så är säkringen i motorrummet för bränslepump/systemrelät.
På äldre och nyare så är det Nr 6 som i detta fall inte används.
Och eftersom resterade delar av motorstyningen också använder sig av samma säkring så kan man ju inte rycka den, utan får då lossa respektive komponent istället, enklast är att dela skarven under baksätet.

ock kollade på säkringslucka men kom på att innredningen är bytt till svart så den stämmer kanske inte men jag har tvångskört pumparna  genom att brygga den röda och gul/röda kablen i reläsocklen och då brann inte säkringen i motorrummet men bilen startade inte bilen för att relät inte var isatt

240bns
5 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Okej.. det är förtryckt på locket ändå, men så är det.
Så säkringen höll då du byglade 87+87b+30 på relät eller byglade du bara den ena utgången?

Kom på nu att du skriver att säkringen går så fort du vrider på tändningen, alltså innan du hunnit starta ?
Isåfall så kan man kanske rikta om misstankarna mot Lmm eller kablaget till spridare,kallstartspridare,tomgångsmtotorn.
LH2.4 drar ena spolen i relät när tändningen slås på till dessa medan andra spolen dras först när man försöker starta, då först drar pumparna och värmaren i sonden.

finfintjej
6 mars 2011 · 7 Inlägg

ofan ska kolla kablarna till spridarna då det har vart turbomotor innan och motstånd på spridarkablarna som säker har skarvats ihop dåligt, lmm kablen har säkert också skarvats dåligt kanske, hoppas att det är felet så att man får igång biljävlen nån gång

deegee
8 mars 2011 · 46 Inlägg

Byt bil....

patrik89
15 mars 2011 ·

deegee skrev:
Byt bil....

Säger han som har en honda civic..neutral


ont: hur gick det med bilen?

finfintjej
1 november 2013 · 7 Inlägg

jo det vart en spridarkabel som isoleringen hade spruckit på så den kortslöts mot insuget

L_R
2 november 2013 · 184 Inlägg

Jag gillar uppdateringen 2.5 år senare! wink big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang