3455
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

298 247 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#201
Igår levererades  bilen till "Rosendorf".
Martin som som vanligt var på gott humör låg i garaget med sin volvo.
Lite småfix kvar på denna sa han, men nu skall det bli kul att se vad man kan göra på polo´n.

Jag kommer att åka upp ikväll med skärmar etc för att Martin inte skall behöva vänta när jobbet drar igång.

Spännande.

thomas


563 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#202
Hej
Dom nya skärmarna både ytter och inner från Autodelar.net levererade till herr "rosendorf" igår.
Likaså skärmbreddare från golf gti mk1, det är grymt kul att det nu snart börjar bli en helt annat utseende.
Kan säga att bilen låter riktigt gott nu, riktigt vasst turbo ljud och en mörk, dåvton.

Thomas


l33t
65 Inlägg
1 juni 2011
#203
Dratt igenom tråden nu och det är ett väldigt häftigt bygge. Full pott!

563 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#204
Tack så mycket.
Uppskattas.

Hoppas fler får upp ögonen för detta projekt, det förtjänar teamet.

DCS group som arbetsnamnet på teamet är kommer att erbjuda tjänster för vanligt folk.
Det är svårt att hitta leverantörer av denna typ av tjänster på komplettbilsnivå.
Här är ett team med MKT noga utvalda personer som med mkt hög kvalité genomför det ena omöjliga jobbet efter det andra.

Tanken är att man som bilägare med ett intresse för sin bil skall kunna vända sig till gruppen för att få tillgång till en helbils leverantör.

Vi har kontakterna för att göra ditt drömbygge möjligt.

Novisen hos oss är: Det du vill ha det fixar vi!!
Så småning om så kommer även fördelaktig finansiering att erbjudas.

Här kommer lite av vad DCS group kan göra för dig.

Breddning PLÅT.
Inrednings arbeten.
Chassi uppdateringar.
Kundanpassade: Grenrörsbyggen, Plenum byggen, catch tankar etc.
Broms uppgraderingar.
ETC.

Kontakta mig så kan jag förklara mer hur det går till.

thomas
Senast redigerat av polo_td (2 juni 2011)


563 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#205
Hej
Nu har jag kört bilen och kan säga att det är djävulen själv smile
Drar riktigt gott från ca 2000rpm och ger inte upp förrän max varv är uppnått.
Växellådan var ett bra val, förrut så toppade bilen ca 140-160.
Nu växlar jag upp till 5an vid 130 och den bara ökar raskt vidare.
Provade en snabb vända igår med försiktigt ladd på 1.6bar max och då var det inga problem att nå 190km/h och det fanns kvar att ge på.

Problem så här långt är att vid 1.85 bar så skjuter den loss tryckslangarna detta är ju lätt ordnat.
problem 2 är att bilen ligger högt i vatten temp så här har vi något att jobba på.
Tog bort termostaten helt men det hjälper inget i långa loppet, tempen stiger ändå upp till 100-105grader vid körning över 120km/h avgas tempen då är 250-300grader.
Här får ni gärna komma med förslag.

Just idag kan jag inte säga riktigt vad orsaken är men jag KAN ha en luftficka dock ej troligt.
Troligtvis så behöver jag en större vattenmägnd samt en effektivare vatten pump.

Avgas tempen ligger som max på 650-750grader, vilket är bra.

Annars går bilen grymt gôtt   smile

thomas


563 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#206
Njae, inte på bredden men tjockleken skulle kunna öka med en ½cm och höjden skulle kunna öka med 5-8cm.

Skall spola hela systemet och se vad som kommer ut.
Kan vara så att det sitter skit i kylet.

Annars blir det en bättre vattenpump.

tack för förslaget

Thomas


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juni 2011
#207
Jag tror ni har optimal temperatur på eran motor. en VAG diesel brukar jobba i dom områdena, pga av att diesel kyler, plus att glykolen som används i dessa motorer, höjer kokgränsen till ca 150 grader.

Lev livet, det kan ta slut fort

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 juni 2011
#209
polo_td skrev:
Jo, detta är kännt men vad som oroar mig är farten på temp höjningen?
Fan den är som en varvräknare smile

Jag hade motsatt effekt, den sjönk i hög hastighet. lol

Men, att den ökar, kan ju bero på många saker, men kolla upp så att du perfekt kylriktning, och inga tjuvläckor, för har du de, så kan kylningen spöka.

Lev livet, det kan ta slut fort

3 292 Inlägg
3 juni 2011
#211
Skulle vara grymt kul med video... så man får se och höra vad du hittills åstakommit.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

563 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#212
Video kommer håll ut lite..... smile
Dubbla kylfläktar är en väg som jag faktiskt överväger.
Först skall jag koppla om fläkten så jag kan styra denna innefrån kupén.

thomas
Senast redigerat av polo_td (3 juni 2011)


563 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#213
Nu har jag kört lite mer och det verkar som att den håller sig vid 110grader?!
Tycker ändå det är lite väl högt, ikväll åker kylen av och sköljs noga.

Men herregud va bilen går, helt sjukt.

thomas


3 292 Inlägg
3 juni 2011
#214
polo_td skrev:
Nu har jag kört lite mer och det verkar som att den håller sig vid 110grader?!
Tycker ändå det är lite väl högt, ikväll åker kylen av och sköljs noga.

Men herregud va bilen går, helt sjukt.

thomas

Vi väntar på video... big_smile  jag är sjukt nyfiken på att se den med egna ögon.. och höra åxå för den delen..lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

9 148 Inlägg
3 juni 2011
#215
Större oljekyl kan ju vara en idé också. Sen skulle man ju kunna försöka bygga tätt på sidorna om kylaren och försöka leda luft som annars går jämte igenom kylaren istället. Som någon tidigare skrev så en större kylare med då.


563 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#216
Måste fixa en täckplåt runt kylaren, luften flyr undan nu, ganska säker på att detta är en stor del för att komma tillrätta med temp problemet.

Kommentera och rösta gärna!!

thomas
Senast redigerat av polo_td (4 juni 2011)


563 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#217
Jakten på Kyla förtsätter.
Igår sköljde jag kylaren rejält och återfyllde, luftade riktigt seriöst och bilen blev bättre.
Jag kunde dock konstatera att fronten behöver en rejal modifiering.
Detta kommer jag göra idag.
Kylarbalk skall fixas, kylkanaler från spoilern göras.
Stötfångaren skall öppnas upp.
Samt göra en riktig täcklåt runt kylaren så luften tvingas igenom kylaren.

bilder på detta kommer i kväll.
hade gott.

Thomas


563 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#218
Hej
Tack för tipset men jag kör i vanliga fall med en termostat som öppnar vid 74grader, samt att fläkten har två steg det första vid ca 80grader och full blås vid 102grader.

Nu är jobbet gjort.
Blev till att riva ner fronten och börja med balken etc.
Låter bilderna tala försig själva.

Det Röda området är kylarens fria yta, det vita är där luften där kunde smita förbi.
Blåa området överst är oljekylen och nertill ic´n.
Hela 16% fri kylarea var det inte undra på att det vart problem.

http://forumbilder.se/images/8b2011124545Af4af.jpg

Tog ner stötfångaren och där jag pekar skall det bli hål.

http://forumbilder.se/images/e62011124943Ab8b1.jpg

Sedan var det balkens tur.

http://forumbilder.se/images/612011125234Addcd.jpg

När jobbet var klart såg det ut så här, lite skumvinkel men ni fattar.
Kommer skära till hålen bättre efter jag provat effekten av detta ingrepp en varmdag.
http://forumbilder.se/images/99201110616AM5de3.jpg

Nu ikväll har jag kört bilen mycket inspirerat i över 1mil, med mer eller mindre fullt laddtryck.
Ute temperaturen ligger på 15grader så det blir lite fel men jag tror att vi har en lösning på temp problemet.

Dämpningsmattan under huven tog eld trots att vi har keramikbehandlat grenröret för att värmekaplsa, Detta är mkt bättre än om man lindar grenröret med bandage.
http://forumbilder.se/images/7b201110714AM2638.jpg

thomas
Senast redigerat av polo_td (7 juni 2011)


563 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#219
Hade en tanke på att göra så men det får bli steg 2.

I lördags var det GBG streetcars utställning i Sisjön, givetvis så var bilen där och uppståndelsen kring bilen är grymt bra.
Det söm är svårt är att ta bilder samtdigt som man står och håller låda.  smile

Tyvärr så får bilen inga priser etc, den är ju inte klar och kan inte mäta sig med alla dessa Supror, BMW´s och mustanger etc.

Bilder tog jag dock.

http://forumbilder.se/images/32201112520AM89f1.jpg
http://forumbilder.se/images/37201113039AMb87f.jpg

Dessa var de bilar man jämfördes med, riktigt snygga bilar faktiskt.
Vädret var ju kanon dessutom.

http://forumbilder.se/images/22201113211AM5d01.jpg
http://forumbilder.se/images/81201113449AMca1d.jpg

Riktigt synd att bilen inte är helt klar då hade det varit ännu mer uppståndelse.

thomas
http://forumbilder.se/images/22201113211AM5d01.jpg
Senast redigerat av polo_td (6 juni 2011)


1 080 Inlägg
6 juni 2011
#220
Hehe, nackdelen när man utgår från gammalt skrot wink  Men sen när putsen finns där kommer det bli desto roligare big_smile

Du ska inte sätta kylaren i bagaget då? Så mycket mer race blir det inte , plus det uppenbara med bättre viktfördelning smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.


Sök