3707
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 358 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#241
Då var tiden för bänkning bokad på maxxtuning.se
Onsdag v29 blir det av.
Fram tillsdess skall bilen köras, avlusas på fel, breddas, lackas, visas, etc... :-)
Det finns att göra hela tiden, man får inte tappa farten nu.
Många saker som man inte trodde att man skulle behöva uppdatera visar sig helt plötsligt från en ny sida vilket påtvingar diverse aktiviteter.

Funderar på att riva växellådan en gång till, då det läcker olja ur packboxen vid drivaxeln, detta såg jag igår.

Skall fixa nya packningar till vacumpumpen likaså, då dessa är gamla och torra.

Så visst finns det att göra alltid.

thomas
Senast redigerat av polo_td (19 juni 2011)


563 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#242
Efterlysning:!!

Finns det någon här som har en likadan polo diesel som jag har i orginalskick.
Vi behöver ha tag i en sådan bil inför repotage skrivning.
Hör av er om ni har en polo diesel fram till 94.

thomas


198 Inlägg
19 juni 2011
#243
Väldigt imponerande projekt och intressant läsning i den här tråden. Kul med lite mer teknik och mindre puts och styling smile

4 299 Inlägg
81 Inlägg
19 juni 2011
#245
Grymt imponerande arbete ni lagt ner! Ska bli skitkul att se slutresultatet sen! smile


563 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#247
Hej
Igår var jag uppe i stenungsund och gjorde dom sista planeringsbitarna till sammans med Martin Rosendorf.

Vill inte säga för mycket men bilen kommer bli grym.

Har beställt lite packboxar och dyl, skickat upp defekt material etc och väntar ner nytt för att montera in i bilen.

Thomas


563 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#248
Hej
Igår startade breddningen av bilen.
Det skall bli kul att se vad Martin hittar på med bilen.

Följande fick han till sig att arbeta med.
Hjulhus bak runda.
Skärmbreddare från golf Mk1 gti.
Breddad som om det vore från fabrik, men ändå bred.
Fundera hur man kan göra med huven, vi behöver mer kylyta samt bättre avstånd kring grenröret.

Influenser, golf rallye, porsche 944 och urquattro sport.

Nu får vi se vad det blir.

thomas


2 373 Inlägg
20 juni 2011
#250
Låter väldigt grymt detta smile

Häls. Hervas

1 080 Inlägg
20 juni 2011
#251
Kan inte bli fel med de preferenserna big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

563 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#252
Tack för det.
Jag hoppas att det blir likheter från dessa bilar.
klart att en polo som har drag från en urquattro eller porsche 944 inte är fel.

rösta mer nu.

thomas


9 Inlägg
20 juni 2011
#253
Jag vill se
Bilen rulla!

hondaaaaa
411 Inlägg
21 juni 2011
#254
Verkligen ett jävligt intressant projekt! och ja lite videos på hur den går hade inte varit fel wink hehe

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

563 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#255
Hej
Fick igår en förfrågan om jag ville ha med en kolfiber leverantör i projektet.
Och självklart vill jag det.

Vad vi skall hitta på med detta material återså att se, men helt klart är att vi nu tar ett steg ytterligare i vår ambitionsnivå över att vara ett av sveriges mest tekniskt tunga projekt.

Kom gärna med ideer kring vad vi kan göra med detta eminenta material.

thomas


9 Inlägg
22 juni 2011
#256
Ni kan använda kolfibret till att få en perfekt viktbalans. Och till att göra den lättare smile hade kunnat bli en riktigt race-ig inredning också kanske smile ?

563 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#257
Hej alla glade dieseldiggare!!!
Denna update är något utöver det vanliga.
Nu har pumpen modifierats till ett monster för denna motor.
Nedan kan ni läsa vad som är gjort samt se ett klipp hur denna provkördes i flödesbänk.
Stort tack till Göran "dieselmeken" Lindgren.
*******************************************************************************
OK, Då var det dags för en update av pumpen, Edition R


Missa INTE filmklippet jag har slitit med för er läsares skull längre ner i topicen.

Följande gjordes i första utförandet.
Byte rotor från 8 till 10 mm
Ändrade rotationsriktningen från Höger till Vänster med hjälp av trådgnistning bl.a ;-)
Då lämnade pumpen ca 230% mer diesel dvs Fixade ca 80 cc bränsle.

http://forumbilder.se/images/f13201132956Pd8ac.jpg

Edition R har fått följande
Modifierade regulatorvikter, det fattades varvtal första vändan, nu ska det räcka

http://forumbilder.se/images/5d3201134203P92d9.jpg

LDA, Lock med specialslipad pinne för att få mer bränsle vid fullt turbotryck samt eliminera rök i stora mängder, det kommer nog ryka lite ändå, men inte lika jävligt som innan

http://forumbilder.se/images/853201134252P07c4.jpg


Regulatorfjäder, ändrad från separat tomgångsfjäder till en integrerad fjäder i regulatorpaketet (VAG 2,4d)

http://forumbilder.se/images/8c3201134338Pe96d.jpg

Modifierad regulatorbrygga för längre slag på LDA = mer bränsle ca 100cc@1500 rpm
Testkörd i bänk och filmad.

http://forumbilder.se/images/8c3201134533Ped66.jpg

Filmlänk här http://www.youtube.com/watch?v=aXl8x9dOC9k

Trevlig Midsommar alla läsare önskar Göran dieselmeken Lindgren
********************************************************************************

Thomas
Senast redigerat av polo_td (23 juni 2011)


563 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#258
Världsunik, den enda i världen!!!!!
Missa inte det förra inlägget i jakten på dieseleffekt.
Helt unika bilder/ film.
Kommentera och rösta för fullt nu.

thomas


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
23 juni 2011
#259
Har redan röstat och det går inte tusan att rösta högre. Men nu får vi hoppas denna pump räcker till.

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök