2801
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

296 349 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
563 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#321
Tack för alla glada tillrop och kommentarer.
Jätte roligt.

Hej alla!
Först och främst vill jag tacka alla som var med uppe hos maxxtuning.
Kanon roligt att träffa er.

Ja vad skall man säga bänkningen gick KANON bra, men Inte fick vi ut den önskade effekten inte.
IC´n läckte som ett soll, likaså som Scania(Andreas) uttryckte det så har det gått väldigt fort med flera saker.

Laddluftrörets anslutning mot Insuget är kass i gängorna så här blir det till att bygga om.
IC skall byggas och denna gången skall den hålla för minst 3,5bar.

Tror att hela avgas systemet får dimensioneras om till 3" fritt flöde.
Turbon skall bytas ut etc.
Med detta gjort så tror jag faktiskt att vi landar på 150-160hkr och 250Nm.

Men som bilen stod igår(redan riven idag  ), så landade effekten på ca 130Hkr/210Nm.
Absolut bra, faan vi började med 48hkr/85Nm.

Göran(Dieselmeken) och Scanias erfarenhet visade sig vara ovärderlig, tyckte själv att min inställning med "örat", gav en ganska bra effekt. 120/180.

Nu skall vi ta en sak i taget och se till att hålla nere tempen, minska mottrycket etc.

Tror att jag körde sönder ic redan med den förra pumpversionen, märket en drastisk skillnad efter en repa på kvällen innan jag skickade upp pumpen till Göran igen.
Kan ha varit då den gick i tu.
jaja, vi bygger en egen stabil istället.

Målet för detta projekt är att komma upp i ca 120hkr per liter.
Detta kan innebära att vi måste toppdecka, montera effektivare vatten kylning etc.
Nu har vi ett värde att jobba ifrån, och en massa nya ideer samt teorier att pröva.

Tror att Göran och Andreas håller med när jag säger att denna motor inte har sin likhet i någonting, tror att diverse teorier om inställningar visade annat resultat än vad som man trodde.

Stort tack till Nataniel på MAXXTUNING för lånet denna gång.
Att vi ses igen det kan ni ger er sjutton på..... .

Allas kommentarer i detta projekt är guld värda.

Tack!!
Senast redigerat av polo_td (22 juli 2011)


818 Inlägg
21 juli 2011
#322
Tråkigt att det inte gick som tänkt, men grymt att gå från 48hk till 150-160 sen när du är klar!

563 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#324
Hej.
Att vi inte nådde målet etc måste jag säga är helt naturligt.
Vi har ju aldrig byggt denna maskin förrut.
Ingen i hela världen har gjort detta så man måste börja någonstans, eller hur?
Först nu har vi ett resultat att jobba ifrån.
Jag är grymt nöjd redan nu.

Detta är en liten film som Göran klippte ihop.
Den riktiga filmen från bänkningen har inte kommit till mig än men den kommer.

http://www.youtube.com/watch?v=LAHUlf4e9ks

mvh
Thomas
Senast redigerat av polo_td (22 juli 2011)


R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juli 2011
#327
Snacka om diesel lok! Stört skönt smile


563 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#328
Vill återigen tacka alla mina sponsorer i detta projekt.
Utan er insats skulle detta projekt inte bli av.

J-spec.se har skickat nya mätare, dessa kom idag.
Varvräknare för diesel MED shiftligth samt en ny EGT mätare.
Jag uppskattar detta så mycket så jag saknar ord för det.
TACK,TACK!!!!

Thomas


563 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#329
Hej
Det var ett tag sedan jag skrev här i tråden.
Detta pga semester.
Det är tvunget att ta en break ibland om inte annat så vill familjen detta.
Sitter och planerar för en dokumentär om detta projekt.
Hela detta projekt har varit en stor inspirationskälla för mig.
Och jag hoppas att fler väljer att åka dieselbil pga detta.
När jag återvänder hem igen från semestern så kommer en ny intensiv period.
Bilen skall lackas och färdigställas på utseende fronten.
Vi skall bygga om fronten med 2-stegs kylare och ny intercooler.
Turbon skall tas ner och flödes optimeras alternativt ersättas med en annan.
Vatten insprutning kan det bli aktuellt med likaså.

Hoppas att ni fortfarande tycker det verkar kul och att ni fortsätter att läsa/kommentera.

Thomas


818 Inlägg
27 juli 2011
#330
Självklart fortsätter vi läsa big_smile

563 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#331
Hej
Nu, har orken börjat åtrervända:)
Jag skall under nästa vecka börja riva lite i de problem som uppstått under resans gång.
Lackningen är den första anhalten.
Därefter så skall jag börja kolla efter ett vatten insprutningssystem.
Om någon har något att komma med här iform av erfarenheter så skriv gärna detta.

Vilken färg tycker ni att bilen skall ha?
Röd, Svart, Vit eller???

thomas


747 Inlägg
28 juli 2011
#332
Vit skulle jag säga om det är dom färgerna du står mellan smile

/ Toni Larsson

9 142 Inlägg
28 juli 2011
#333
Som jag tidigare sagt Laserrot eller tornardorot skulle nog sitta fint tror ja! Även Volvo XC60 Röd kan nog va snyggt med.


347 Inlägg
28 juli 2011
#335
Jag tycker den ska bli guldfärgad.

208 Inlägg
28 juli 2011
#336
jag skulle rösta på något lite mer udda! guldfärgad är ett lite udda alternativ ;D


R1 driver!
5 128 Inlägg
29 juli 2011
#337
"Röda bilar går snabbast!", så min röst säger rött! wink


Tomas
73 Inlägg
29 juli 2011
#339
Intressant med vattensprutet.

Hmm.. PPG:s Stratosblå metallic kanske? big_smile

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
30 juli 2011
#340
Guld och antracitvgrå tycker jag låter coolt smile på tal om vattensprut har civinco färdiga satser



Sök