21 juli 2011
Trådstartare
Tack för alla glada tillrop och kommentarer.
Jätte roligt.
Hej alla!
Först och främst vill jag tacka alla som var med uppe hos maxxtuning.
Kanon roligt att träffa er.
Ja vad skall man säga bänkningen gick KANON bra, men Inte fick vi ut den önskade effekten inte.
IC´n läckte som ett soll, likaså som Scania(Andreas) uttryckte det så har det gått väldigt fort med flera saker.
Laddluftrörets anslutning mot Insuget är kass i gängorna så här blir det till att bygga om.
IC skall byggas och denna gången skall den hålla för minst 3,5bar.
Tror att hela avgas systemet får dimensioneras om till 3" fritt flöde.
Turbon skall bytas ut etc.
Med detta gjort så tror jag faktiskt att vi landar på 150-160hkr och 250Nm.
Men som bilen stod igår(redan riven idag ), så landade effekten på ca 130Hkr/210Nm.
Absolut bra, faan vi började med 48hkr/85Nm.
Göran(Dieselmeken) och Scanias erfarenhet visade sig vara ovärderlig, tyckte själv att min inställning med "örat", gav en ganska bra effekt. 120/180.
Nu skall vi ta en sak i taget och se till att hålla nere tempen, minska mottrycket etc.
Tror att jag körde sönder ic redan med den förra pumpversionen, märket en drastisk skillnad efter en repa på kvällen innan jag skickade upp pumpen till Göran igen.
Kan ha varit då den gick i tu.
jaja, vi bygger en egen stabil istället.
Målet för detta projekt är att komma upp i ca 120hkr per liter.
Detta kan innebära att vi måste toppdecka, montera effektivare vatten kylning etc.
Nu har vi ett värde att jobba ifrån, och en massa nya ideer samt teorier att pröva.
Tror att Göran och Andreas håller med när jag säger att denna motor inte har sin likhet i någonting, tror att diverse teorier om inställningar visade annat resultat än vad som man trodde.
Stort tack till Nataniel på MAXXTUNING för lånet denna gång.
Att vi ses igen det kan ni ger er sjutton på..... .
Allas kommentarer i detta projekt är guld värda.
Tack!!
Senast redigerat av polo_td (22 juli 2011)