855 T5 -95 har ingen gnista!vad kan det va för fel?

rillegurka
8 mars 2011 · 48 Inlägg

hej allihop!
har en 855 t5 -95 som nu stått stilla sen mitten av november och tyvärr ute hela tiden utan att startas!
Men iallafall så nu när jag försöker starta den så är det inget större liv i den,den orkar dra runt utan problem men den vill inte mer!
Så kollade vi och såg att den inte har gnista från fördelaren eller modullen innan(kommer ej ihåg namnet) och bensinpumpen bak går inte heller!
Men varför får den ingen gnista?någon som vet?allt i motorn fungerade när jag ställde av den!

mvh rille

ante123
9 mars 2011 · 546 Inlägg

har du några felkoder?

Skaune
9 mars 2011 ·

DU har ju tyvärr en 96, så då har du inte OBD I utan en hybrid mellan OBD I och II, tyvärr måste du ha en felkodsläsare för att läsa dom! men jag skulle nog säga har du problem med soppa och gnista samtidigt kan de ju möjligen vara din styrbox! Men man ska inte ropa fan så snabbt! finns OBD läsare att kpa till din bil, annars åk till närmaste verkstad och be dom läsa! Tur man har en 95a som har de hederliga OBD I med blinkningar! lol

rillegurka
13 mars 2011 · 48 Inlägg

Polestar skrev:
DU har ju tyvärr en 96, så då har du inte OBD I utan en hybrid mellan OBD I och II, tyvärr måste du ha en felkodsläsare för att läsa dom! men jag skulle nog säga har du problem med soppa och gnista samtidigt kan de ju möjligen vara din styrbox! Men man ska inte ropa fan så snabbt! finns OBD läsare att kpa till din bil, annars åk till närmaste verkstad och be dom läsa! Tur man har en 95a som har de hederliga OBD I med blinkningar! lol

där att det stod 96 är att jag trott det men det är en 95a:)förändrar det något om det är en 95a?

Skaune
13 mars 2011 ·

ricke_turbo skrev:

Polestar skrev:
DU har ju tyvärr en 96, så då har du inte OBD I utan en hybrid mellan OBD I och II, tyvärr måste du ha en felkodsläsare för att läsa dom! men jag skulle nog säga har du problem med soppa och gnista samtidigt kan de ju möjligen vara din styrbox! Men man ska inte ropa fan så snabbt! finns OBD läsare att kpa till din bil, annars åk till närmaste verkstad och be dom läsa! Tur man har en 95a som har de hederliga OBD I med blinkningar! lol

där att det stod 96 är att jag trott det men det är en 95a:)förändrar det något om det är en 95a?

ja för då har du OBD I som du själv utan diagnosverktyg kan läsa av felkoderna på! sitter om du står framför bilen , framför vänster fjädertorn! ser ut som 2 små svarta dosor som du kan lyfta av locken på! ta o lyft av locket och ta den sladden med en tjock hane på o tryck ner den i nån av socklarna, tryck ner knappen i ca 2 sek, sen kommer binkningar som du kan skriva ner, typ-1 blink, puas, 3 blink, puas, 2 blink= felkod 1-3-2! sen kör du de en gång till för o se om de kommer en annan kod, när den första koden upprepats kan du ta nästa sockel när du kört alla A socklar kan du gå över till B socklarna, när du gjort samma process där kan du radera dom o se vilka som var gamla o nya genom att göra hela processen en gång till! finns 2 sätt att radera, 1. tryck ner knappen med hanen i den sockel du vill radera i 5 sekunder, (du måste läst av alla koder först!) lampan kommer efter 5 sek att lysa med ett fast sken, då trycker du ner den i 5 sek igen! då bör de gamla koderna vara raderade! så gör du så på alla socklar! eller.. 2. ta ut ettans säkring tuill styrboxen i en halv minut till en minut så tappar den minnet! (latmans viset!)  felkoderna hittar du om du googlar, hittar inte min lista nu!

Lycka till! wink

rillegurka
12 juli 2011 · 48 Inlägg

hej igen!nu har ja försökt igen.det är 96a! men iaf så kommer ingen gnista och stiften är torra så kommer nog ingen bensin! hjälper det om man byter stift,fördelaren,tändspolen och bensinpumpen?nått man ska leta efter?mvh

robbinT
12 juli 2011 · 341 Inlägg

man kan bygga en egen felkodsläsare till 96orna med hjälp av en lysdiod och 3 sladdar för att blinka ut koderna i obd2 uttaget under myntfacket wink

Marlboroman
12 juli 2011 · 8 233 Inlägg

Får du varken gnista eller bränsle så är det nån av: kampositionsgivare, hallgivaren eller huvudreläet

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rillegurka
12 juli 2011 · 48 Inlägg

Marlboroman skrev:
Får du varken gnista eller bränsle så är det nån av: kampositionsgivare, hallgivaren eller huvudreläet

jaså vart sitter dom om du vet?och kostar dom en förmögenhet?tongue

Marlboroman
12 juli 2011 · 8 233 Inlägg

Ska man köpa nytt får man va beredd att betala rejält. Kamgivaren kostar runt 1500, huvudreläet några hundra och hallgivaren lär inte kosta under 500. Reläet sitter ovanför kylaren, kamgivaren i bakänden på avgaskammen och hallgivaren i skarven mellan motor och låda under fördelarlocket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rillegurka
12 juli 2011 · 48 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ska man köpa nytt får man va beredd att betala rejält. Kamgivaren kostar runt 1500, huvudreläet några hundra och hallgivaren lär inte kosta under 500. Reläet sitter ovanför kylaren, kamgivaren i bakänden på avgaskammen och hallgivaren i skarven mellan motor och låda under fördelarlocket.

ganska säker på att de är det?smile kan det va alla eller vilken ska man kolla först?

Marlboroman
12 juli 2011 · 8 233 Inlägg

ricke_turbo skrev:

Marlboroman skrev:
Ska man köpa nytt får man va beredd att betala rejält. Kamgivaren kostar runt 1500, huvudreläet några hundra och hallgivaren lär inte kosta under 500. Reläet sitter ovanför kylaren, kamgivaren i bakänden på avgaskammen och hallgivaren i skarven mellan motor och låda under fördelarlocket.

ganska säker på att de är det?smile kan det va alla eller vilken ska man kolla först?

Det krävs att alla dem 3 funkar för att man ska få gnista och bränsle. Hade du fått gnista eller bränsle så hade ingen av dem varit misstänkt. Ytterst tveksamt att alla 3 skulle ge upp samtidigt, i första hand skulle jag gissa på kampositionsgivaren. men det är enbart en gissning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rillegurka
12 juli 2011 · 48 Inlägg

man kanske kan låna någon så länge o se om de är dom felen:)tack för svaren!smile

Expoze
12 juli 2011 · 2 024 Inlägg

Eftersom bilen stått stilla ett tag hade jag nog börjat med att kika på huvudrelät och mätt så det får spänning till sig och ifrån sig. Det är förresten inte så att bilen har nåt eftermonterat larm med startspärr? Kan ju vara nåt sånt som spökar oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
rillegurka
13 juli 2011 · 48 Inlägg

Expoze skrev:
Eftersom bilen stått stilla ett tag hade jag nog börjat med att kika på huvudrelät och mätt så det får spänning till sig och ifrån sig. Det är förresten inte så att bilen har nåt eftermonterat larm med startspärr? Kan ju vara nåt sånt som spökar oxå.

okej det kan man kolla med voltometer?nej inget sånt

rillegurka
14 juli 2011 · 48 Inlägg

nu är felet hittat:) en sladd va lös till huvudreläet så imon blir de besiktning:)tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang