940 Turbo slår ifrån när laddtrycket kommer

fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

Halloj

Chipade min 940 Trubo igår och började ställa upp laddtrycket, så fort jag ställer laddtrycket högre än 0,7 så börjar det hända konstiga saker.

-Om jag kör lugnt utan att nita gasen i botten direkt så laddtrycket kommer långsamt så kan jag köra så bilen peakar laddet på 1,0bar utan problem.

-Men om jag där emot åker iväg på ettan å petar i tvåan och ger den fullt så lagom när turbon ska slå till så dör bilen i ungefär 1 sekund för att sedan komma tillbaka igen.

Har kollat runt på massvis med forum och hittat folk som beskriver liknande fel och då har det varit slangen mellan turbo och lmm som helt enkelt sugit ihop sig så bilen inte fått någon luft. Har känt på min slang och visst är den mjuk, så jag gjorde som vissa rekomenderat, att stadga upp den med slangklämmor utan resultat. Har provat både med original luftburk och sportluftfilter.

Förslag på vad det kan vara?

ander3on
11 mars 2011 · 255 Inlägg

När jag körde med gamla motorn så betedde min sig likadan,
Då visade det sig vara att den fick för lite soppa, Men det verkar ju konstigt eftersom du chippat din..

fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

Funderar på om soppafiltret kanske satt igen sig? Eller jag kanske fått ett jävligt dåligt chip? sad

ander3on
11 mars 2011 · 255 Inlägg

Vad kör du med för chip då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 mars 2011 · 13 746 Inlägg

om chippet är vad det påstås så är nog svaret ganska enkelt

mellan lmm och turbon sitter det en slang den suger ihop sig och det tar tvärnit smile

standard fel på 940

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

ander3on skrev:
Vad kör du med för chip då?

Köpte chip av en kille på Tradera, har hört att det ska vara Autotech programvara, enligt honom så skulle jag kunna ladda upp till 1,2bar med chippet

Growe skrev:
om chippet är vad det påstås så är nog svaret ganska enkelt

mellan lmm och turbon sitter det en slang den suger ihop sig och det tar tvärnit smile

standard fel på 940

Jo, jag har ju testat å stadga upp slangen med lite slangklämmor utan resultat, nästa steg är väl att klämma in något plaströr eller något i slangen...

ander3on
11 mars 2011 · 255 Inlägg

Om jag vore dig skulle jag prova ett annat chip smile

emilreinholdsson
11 mars 2011 · 15 Inlägg

jag har med köpt mitt chip av en kille på tradera och min bil är precis likadan går inte å ta gasen i botten på tvåan   jag testa å tanka 98 oktan då tyckte jag de inte hände lika ofta

Fekzen
11 mars 2011 · 181 Inlägg

Passa dig för att ladda 1.2 bar om du bara har bränsle-chipet. Det går men håller bara ett tag pga spikningar.  Ska du ladda så mkt behöver man lite backad tändning. Ett tips är att skaffa chip från en som utvecklar chip och kan redogöra för vad som är gjort i programmet.

Mvh A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

ander3on skrev:
Om jag vore dig skulle jag prova ett annat chip smile

Ska se om jag kan låna en box som har ett annat chip av en kompis bara för att kolla, känns dock inte som det är chippet som är boven då jag vet flera som har samma chip hmm

emilreinholdsson skrev:
jag har med köpt mitt chip av en kille på tradera och min bil är precis likadan går inte å ta gasen i botten på tvåan   jag testa å tanka 98 oktan då tyckte jag de inte hände lika ofta

händer inte lika ofta? händer det överhuvudtaget? tycker det är grymt störande å det kan knappast vara bra för turbon heller... sad


Fekzen skrev:
Passa dig för att ladda 1.2 bar om du bara har bränsle-chipet. Det går men håller bara ett tag pga spikningar.  Ska du ladda så mkt behöver man lite backad tändning. Ett tips är att skaffa chip från en som utvecklar chip och kan redogöra för vad som är gjort i programmet.

Mvh A.Fekzen

Nej, har bara tänkt att ladda omkring 1bar, har ett chip till tändningen också men har inte satt i det då jag inte har någon guldbox. Har även läst och hört att tändningschipet inte gör någon nytta om man inte ska ladda över ~1.2bar och är ute efter över 250hk

ander3on
11 mars 2011 · 255 Inlägg

Hur går bilen om du bara kör med bränsle chipet då?
Har oxå hört att om du inte ska över 300hk är tändchippet onödigt, men jag vet inte ja tongue

fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

ander3on skrev:
Hur går bilen om du bara kör med bränsle chipet då?
Har oxå hört att om du inte ska över 300hk är tändchippet onödigt, men jag vet inte ja tongue

Det är ju precis det jag gör big_smile

Aero T16
11 mars 2011 · 1 327 Inlägg

Hade samma fel på en saab 9000. Tror att det kan bero på programvara, luftläckage eller något med bränsletrycket.

Ekblom_ Black Smoke Racer
11 mars 2011 · 73 Inlägg

Låter precis som slangen imellan där. prova stoppa ner ett rör i den eller dra rör hela vägen från turbon till lmm

jimmzzan
11 mars 2011 · 1 168 Inlägg

har läst lite på svenska volvo 7/900klubben att dom har köpt samma chipp utav dej (bigfish på tradera) och bilen har gått sämre än innan osv blabla. ring bigfish och snacka med han och så du får bytt ut chippet smile

vill du ha telefonnummer så har jag det.

Senast redigerat av jimmzzan (11 mars 2011)

fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

Börjar bli mer å mer övertygad om att jag fått ett dåligt chip... Tog en ståltråd modell tjock, ungefär 4mm å snurrade så den blev som en fjäder som jag körde ner i slangen mellan turbo&LMM för att förhindra att den ska kunna sugas ihop, bilen gick precis som innan.....

turbodeath
11 mars 2011 · 2 452 Inlägg

skall svara lite här jag med så inte folk blandar ihop mig o bigfish...på tradera mina chip som vissa kör med här funkar klockrent av mig men bigfish har köpt tydligen av mig med i annans namn o ändrat i programvarorna med...jag hade mina chip anpassade först av alla på tradera där man använde 3 tums lmm samnt gröna spridare o detta var autotechprogramvara....jag låter bli o säljer nu på tradera då han förstört för en hel del enligt man hör...har varit snäll mot vissa o bytt ut deras chip mot en liten peng...för man skall ju aldrig gå in o ändra nått som fungerar klockrent innan,man måste ju veta vad man gör först i mapparna...

döden kommer tillbaka
240bns
11 mars 2011 · 1 008 Inlägg

The programvaror jag fått tag från honom har varit Viking Ecomax och Turbocenters tändchipp, fick intrycket av att han inte hade möjlighet att ändra i programmen men det var ju också et tag sedan jag hade kontakt med honom.
De program jag fick var orörda iaf.
850GLT chippen han säljer innehåller Hi-tunings programvara.

fjanteliten
11 mars 2011 · 44 Inlägg

Hm, ingen som har någon idé vad det kan vara för något som krånglar på min bil? Slangen mellan turbo och lmm kan ju iprincip uteslutas nu.

Kan det vara så att chipet är skräp? Hur mycket törs jag ladda med originalchippet? Törs jag ladda runt 0.75bar med detta? Isf kan jag provköra med det, för där får jag problem med mitt nuvarande "trimchip"...

240bns
11 mars 2011 · 1 008 Inlägg

Eftersom det funkar bra/bättre med mindre belastning så skulle jag sikta in mig på luft/avgasläckage, bränsletryck ( regulator,pump) eller tändstiften/tänddelar.

Eller om det är mappningen som spökar endå, men jag bör avråda att ladda nära 0,8 med originalmapp, man har då klivit utanför "säkerhetszonen", men visst det kan väl lira men inget som går att garantera så det är på egen risk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang