940 Turbo slår ifrån när laddtrycket kommer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2011 · 13 746 Inlägg

håll dig bara till boxar med 9xx så borde det vara lungt om det inte är 97-98 vissa boxar är startspärren kvar då går det så klart inte i din bil

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

Provade att spänna ftt-klockan fullt å då laddade bilen bara 0,65 ungefär... förmodligen pga slapp fjäder, dock tyckte jag att det gick trögt så in i ******** att få på den på axeln... Det har även hänt på 3an, märks dock jävligt tydligt på 2an då man flyger in i ratten hmm

Ah, okej... Ska försöka få tag på en box jävel under dagen å prova med!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2011 · 13 746 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
och detta på endast 2ans växel?

vad har du för ladd mätare??

testa å se vad som händer om du plockar bort pys fjantet tongue du ska ju lätt kunna ladda 0.8 med ft klockan

instämmer om man inte har en ft klocka kan man montera på externa fjädrar fungerade perfekt på min 245turbo
skillnaden var enorm mot att pysa eller köra med förhårt spänd arm

hade 0.5grundladd och med fjädrarna hade jag 0.9 på mitt 16T så skönt att slippa alla laddtrycks peakar man får med pys

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

940 har väl bara bränsleboxar med 9xx??

går tyvärr inte å bara byta box så där man kan ha tur å hitta ngn chippad historia som funkar man det e mkt som e i bilen som e programmerat i boxarna om man har ac lr inte osv

det funkade inte i min bil iaf å bara byta till en annan box inte ens från en bil med samma utrustning

Team Björkeryd
wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

slår den så hårt att du sätter tänderna i ratten? tongue kolla upp den svänghjuls givare min va lite kass å jävlar va det högg till när laddet kom tongue

Team Björkeryd
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

Jo, det smäller i ganska hårt hmm Men varför gör den inte så om jag kör på mindre ladd? :S

wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

om du kör på säg 0.65 funkar det helt ok då??

Team Björkeryd
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

hm, vet inte... på 0,55 funkade det med originalchip iaf..

wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

hmm såg att du bara har org avgassystem?!?! byt det så börjar det hända lite saker tongue

Team Björkeryd
wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

men sätt i så allt blir orginal chip å ladd sen höjer du laddet sakta tills det börjar böga sig alltså en fullgas repa på 0.6 sen en på 0.65 sen en på 0.7 osv tills det börjar spöka troligtvis vid 0.85

Team Björkeryd
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

Jo, det sitter originalsystem på bilen just nu... men det ska bytas..

Men vad är det som bögar hur på 0,85bar då isåfall? hmm

wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

ja ngt som känner av att vridmomentet blir för högt å stänger har för mig att det va tändningen. Men folk kallar det ju ladd spärr bara för att det bryts när man höjer laddet men så enkelt e det inte direkt tongue

Team Björkeryd
wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

gör allt rätt från början med felsöket så ska vi nog få ordning på kärran din smile

Team Björkeryd
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

Hm, får gå ut å kika lite... Återkommer big_smile

turbodeath
13 mars 2011 · 2 452 Inlägg

984 box har startspärr o där är det inte bara att byta...ang 563 box så går det att byta till en som börjar på 962 exempel men då måste den boxen vara chippad med för att funka...977 har startspärr med...har man orginalavgasystem så blir det ingen bra andning till turbon...0,85 så kan det på vissa bilar spika med då får man sänka laddet...ang turboplus så skall all el vara urkopplad för att bilen som är chippad skall fungera bra...

döden kommer tillbaka
wildboy_87_
13 mars 2011 · 1 062 Inlägg

Å spikar det så slår man inte huvet i ratten då låter det om om ngn slänger grus å små sten i motorummet.

Å sen lär väl turbo plus boxen funka bättre än chip kopiorna.....

Team Björkeryd
turbodeath
13 mars 2011 · 2 452 Inlägg

är ju som sagt finns så mycket som spelar roll i chipen som kopieras...jag själv har från vissa trimfirmor som passar till samma boxnummer typ 962,977,984,937,954 samnt 946...obs då är det rena program så länge man ej ändrar i dom så funkar dom som dom skall,men börjar man ändra i bilen o byter andra grejer så blir det ju så att då kanske chipen inte funkar som dom skall...chiptrimmning o mappning är ej samma sak...turboplusen funkar ju bara som omkörningsgrej ger ca 190 hk i ca 30 sekunder för att sen slå ifrån ju...

döden kommer tillbaka
fjanteliten
13 mars 2011 · 44 Inlägg

Började plocka bort Turbo Plus sakerna, sen när jag skulle starta bilen så startar den inte... Står bara å kör runt startmotorn som fan... Provade även att sätta tillbaka allt lite snabbt utan resultat, den startade inte då heller... Körde med bilen igår senast, provade aldrig starta innan jag började dumt nog... så jag vet ju inte om det kan bero på att jag varit där å rivit...

Om jag har förstått mig på Turbo Plus paketet rätt så borde det inte kunna gör att bilen inte startar, sitter ju liksom bara några kablar från paketets styrbox på luftfiterboxen sen upp till tändspolen och vidare till ett relä och till magnetventilen som normal ska kopplas in mellan turbo och tryckklocka... Har aldrig haft det inkopplat med någon vakum alls. Förmodligen har verkstaden bara struntat i att koppla in det när dom bytt turbo då tryckklockan redan suttit monterad på den nya turbon... vad vet jag?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2011 · 13 746 Inlägg

turbodeath skrev:
är ju som sagt finns så mycket som spelar roll i chipen som kopieras...jag själv har från vissa trimfirmor som passar till samma boxnummer typ 962,977,984,937,954 samnt 946...obs då är det rena program så länge man ej ändrar i dom så funkar dom som dom skall,men börjar man ändra i bilen o byter andra grejer så blir det ju så att då kanske chipen inte funkar som dom skall...chiptrimmning o mappning är ej samma sak...turboplusen funkar ju bara som omkörningsgrej ger ca 190 hk i ca 30 sekunder för att sen slå ifrån ju...

977,984 är iallfall boxar med startspärr

men 962 är den jag alltid kör med

brukar sitta på 96:or utan startspärr med manuell låda

954 sitter på 96:or utan startspärr med automat

dom har dock egr men har aldrig fått felkod på dom när man kör med den boxen på 98:ans motor som ej har egr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
240bns
13 mars 2011 · 1 008 Inlägg

977 och 984 mfl går utmärkta att använda i andra bilar bara man chippar dom, immobiliser/startspärr parametrarna ligger nämligen i chippet och försvinner således när man chippar.
Ett chipp avsett för LH2.41 ex -563 fungerar inte alls i de nyare LH2.44 boxarna (9xx) eller tvärtom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang