940 Turbo slår ifrån när laddtrycket kommer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2011 · 13 746 Inlägg

240bns skrev:
977 och 984 mfl går utmärkta att använda i andra bilar bara man chippar dom, immobiliser/startspärr parametrarna ligger nämligen i chippet och försvinner således när man chippar.
Ett chipp avsett för LH2.41 ex -563 fungerar inte alls i de nyare LH2.44 boxarna (9xx) eller tvärtom.

jag har en 984 med chip och startspärren fungerar yppligt i den
så det är inte alltid men med ett skrotchip så kanske det slutar att fungera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fjanteliten
14 mars 2011 · 44 Inlägg

Jaja, fick igång bilen igen... Kabeln till tändmodulen hade åkt ur så det var inte så avancerat...

Men problemet med att bilen slår ifrån vid laddtryck återstår fortfarande.. hmm

mustang1966 lastbils chaufför
14 mars 2011 · 240 Inlägg

Growe skrev:

turbodeath skrev:
är så här 563 box fanns på 740 från 88-91 sen kom 940 med boxnummer 563 på slutet fanns fram till 92....hade det varit fel där så hade bilen troligt gått ännu sämre på tomgång för att dö på en gång då 563 är med kallstartsventil

okej det är där brytåret är var lite osäker
skulle behöva bygga om elen på min 740 hatar kallstartspridare och skit
får se om jag orkar klabba med det i framtiden och hänga i ett helt 96-98 elsystem istället
nu får man bakdatera 98:a motorn och det är tråkigt att hänga i sönderputsade insug och sånt smäck smile

skulle tro att chipen som säljs är gjorda till 962 det är iallfall alltid dom vi kört med under alla år

fast jag har bara hållt på med nyare 940
som äldst 96:or


skulle försöka hitta en box med chip som fungerar och testa med

om du är i örebro trakterna så hojta till har en 962:a liggande med chip även tändingsboxar
inget som är tillsalu men går iaf att testa

måste bara fråga var kallstartspridare och kallstartsventil sitter någon stans?

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Nu jävlars ska jag iväg å testa en annan bränslebox med annat chip! Hoppas.... men jag tror inte det kommer göra någon skillnad hmm

fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

YES, bilen gick klockrent med en annan bränslebox med ett annat chip i!

Swec
15 mars 2011 · 153 Inlägg

Varför skulle en startspärr krångla till chippningen?

vet en del som kör med startspärr på bra trimmade bilar så.

fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Som sagt, det var ett bränslechip från "Bigfish68" som krånglade till allting, har provat ett bränslechip ifrån turbodeath vilket fungerade klockrent!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2011 · 13 746 Inlägg

Swec skrev:
Varför skulle en startspärr krångla till chippningen?

vet en del som kör med startspärr på bra trimmade bilar så.

vem har påståt att det gör de?smile

men stoppar man dit en box för startspärr så har man ett skitchip startar bilen troligen även utan rätt nyckel med ett bra chip så startar den ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sharky
15 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Bra. Då har du löst det. Jag skulle också ha sagt 1: slang, 2: chip, 3: För hög signal från LMM.

/Göran

fjanteliten skrev:
YES, bilen gick klockrent med en annan bränslebox med ett annat chip i!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2011 · 13 746 Inlägg

Sharky skrev:
Bra. Då har du löst det. Jag skulle också ha sagt 1: slang, 2: chip, 3: För hög signal från LMM.

/Göran

fjanteliten skrev:
YES, bilen gick klockrent med en annan bränslebox med ett annat chip i!

polarn har samma fel med chip från samma kille så man har lärt sig ett och annat

slangen är normalt standard problem på dessa vagnar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Säg åt han å fixa ett annat chip också, funkade klockrent direkt på min bil, provade även min box i polarens bil och den gick som en påse skit då också, så det är garanterat chipet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2011 · 13 746 Inlägg

fjanteliten skrev:
Säg åt han å fixa ett annat chip också, funkade klockrent direkt på min bil, provade även min box i polarens bil och den gick som en påse skit då också, så det är garanterat chipet!

jo ska fundera om jag ska säga till honom eller ej smile

är ganska roligt med lite strul så man kan mobba honom lite när hans bil klipper

vi har mobbat honom duktigt över att bilen klipper ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Haha, jävla skräp chip är vad det är... Har fan kollat igenom halva motorn efter andra fel typ, men så är det så enkelt som ett jävla skräp chip... Ganska skönt ändå!

Pedaal
15 mars 2011 · 601 Inlägg

Jag har precis samma problem på en 945 LTT -95.
Orgturbon rasade i den. Kom över en 19T av en kompis. Monterade, ställde in laddet på 0,5 bar, nu när man trycker fullt på 2an,3an så sätter man tänderna i ratten på EXAKT 3000 rpm.. Men smyger man förbi det så går de hålla fullt efter det..?!
Något liknande fel?
Inget annat gjort än turbon alltså.
Bytt tändkablar,tändstift,soppafilter,fördelarlock,rotor,luftfilter men felet är kvar..

fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Skaffa dig ett bra chip... Kan varmt rekommendera turbodeath's chip funkade klockrent i min bil!

Pedaal
15 mars 2011 · 601 Inlägg

fjanteliten skrev:
Skaffa dig ett bra chip... Kan varmt rekommendera turbodeath's chip funkade klockrent i min bil!

Men jag har ju inte rört nåt i chipväg roll
Kan det vara som några sa tidigare angående LMM, att den känner av att det är "för mycket luft" som passerar?
Men laddar bara 0,5 så tycker inte det borde göra de.. hmm

Senast redigerat av Pedaal (15 mars 2011)

P_e_r_r_a
15 mars 2011 · 9 Inlägg

Hade samma problem med min gammla 855 t5. Bytte soppapumpsrelä, gick fint efter det.

fjanteliten
15 mars 2011 · 44 Inlägg

Pedaal skrev:

fjanteliten skrev:
Skaffa dig ett bra chip... Kan varmt rekommendera turbodeath's chip funkade klockrent i min bil!

Men jag har ju inte rört nåt i chipväg roll
Kan det vara som några sa tidigare angående LMM, att den känner av att det är "för mycket luft" som passerar?
Men laddar bara 0,5 så tycker inte det borde göra de.. hmm

Min gick precis lika illa med original chipet och samma ladd, på ungefär 0,75bar... Du laddar dock väldigt lite så det borde inte bli något problem där... Men jag tycker ändå du ska skaffa dig ett chip då det kommer göra att du kan ladda mer helt klart!

Fekzen
15 mars 2011 · 181 Inlägg

Pedaal skrev:
Kan det vara som några sa tidigare angående LMM, att den känner av att det är "för mycket luft" som passerar?
Men laddar bara 0,5 så tycker inte det borde göra de.. hmm

Det sitter en luftflödes spärr i originalprogrammet som kan slå i pga att luftflödet blir för högt så kan mycket möjligt vara det som händer trots att du inte når mycket högre i laddtryck.

Kan också vara så att något blir galet pga att laddtrycket kommer senare med den turbon du har på nu.

När jag får in en 940 Turbo där man bytt till större turbo brukar jag alltid göra ett anpassat chip där jag ställer på anrikningen från det varvtal som turbon börjar ladda från. Vänd dig till någon som kan göra program och inte någon som bara kan sälja program.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
NeXz
15 mars 2011 · 236 Inlägg

knacka ner tändstiften till 0,5 o testa..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang