Kolla väg-skylten!

carnageman Rallyförare
30 april 2005 · 1 075 Inlägg

http://opelpower.freespaces.com/160.jpg
Olika hastighetsgränser för olika filer, OBS minimum hastighetsgränser i snabbfilerna.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
TT-Avant
30 april 2005 · 6 851 Inlägg

Haha..klockrent. så ska det se ut..minst iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
carnageman Rallyförare
1 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Det kommer troligtvis bli en verklighet på våra vägar då trafik-forskare har kommit fram till att högre farter gör förarna aktivare och reaktionssnabbare och minskar olyckorna (som i tyskland) Här följer några citat från landets främsta trafikexpert:
Erik säger: Vi kommer ta oss fram snabbare, men dödsfallen blir fler - inte sant?
Robert Collin säger: Du har gått på bluffen som så många andra. I Tyskland som har fri fart dör det färre än i Sverige per körd kilometer på motorvägen.
Pär säger: Det som kanske är mest skrämmande är att jag känner mig mer trygg då jag regelbundet kör i Tyskland. Visst, det är vansinniga hastigheter, men alla är alerta och koncentrerade till fullo. Samspelet och kommunikationen bilisterna emellan är ju en helt annan sak där.Tror du att genomsnittssvensken fixar att hantera intryck och signaler i 130 kilometer i timmen?
Robert Collin säger: Jag håller med dig till hundra procent. Jag har gjort samma iakttagelser själv. Jo, jag tror att högre hastigheter tvingar bilisterna att fokusera mer på körningen. Våra löjligt låga hastigheter är en grogrund för soffpotatisar.

Läs mer om det här: http://wwwb.aftonbladet.se/vss/bil/stor … %2C00.html

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Stefan1973
1 maj 2005 · 305 Inlägg

Undrar hur det går med "frifart" i tyskland  verkar som det är på G nu att tas bort helt och hållet .
Top gear en av reportrarna  för ett tagsedan undrade  vad ska vi med tyskland till nu när detta sker. (visades i motorjournalen för ett bra tagsedan)

Schysst skyltförslag smile

mrcelica
1 maj 2005 · 1 639 Inlägg

Visst gärna för mig 130-160 är ju mer normat än 255 på dålig väg.... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Black Knight
1 maj 2005 · 711 Inlägg

Så ser det ut i Tyskland!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
carnageman Rallyförare
1 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Har dom olika farter för olika filer?
Har aldrig kört autobahn :-(

Black Knight skrev:
Så ser det ut i Tyskland!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Andy69
1 maj 2005 · 343 Inlägg

Detta var ju inte illa....

Stefan1973
1 maj 2005 · 305 Inlägg

det e väl lite oskrivna regler i tyskland .
va där förra sommaren . då fick min mondeo bekänna färg med snittfart på 160 och toppa på natten strax över 200 . 1996 2.0 16v ghia 136 hk

Men fatta det som högra filen ligger tradare i och husbilar m.m.
andra filen ca 130-160 km/t .
De sträckor med 3 filer va det lite över 160 och däromkring som körde och en och annan som vädra plattan i botten på nån merca och porsche = bra bete över 200 km/t.
Men klart bättre folk som kör på motorvägar där  mycket bättre flyt alla fattar kommer det nått snabbare då flyttar man sig .
sen har endel tradargubbar lite noja på blåsa om varandra i uppförsbackar = blir bomtätt . sen partier med STAU=KÖ . urk men men .

Nä stick ner å vädra ur MV6:an  rekomenderar jag starkt . smile

Black Knight
1 maj 2005 · 711 Inlägg

carnageman skrev:
Har dom olika farter för olika filer?
Har aldrig kört autobahn :-(

Black Knight skrev:
Så ser det ut i Tyskland!

Japp det har dem. I fil nummer 1 brukar lastbilar och andra tunga fordon hålla hus, i fil 2 brukar bussar och andra bilar som kör mellan 110 till 160 och i tredje filen är 160 + big_smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
crillelundh
2 maj 2005 · 100 Inlägg

tyskland har dock en rekomenderad högsta hastighet på 130km/h och det är inte fritt att köra hur fort som helst. dock blir du ju inte stoppad för 150 men säg istället att du toppar din nya bil i tex 270km/h så kommer du troligtvis bli stoppad och få böter för vårdslöshet i trafiken

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Rasmus_bjo
2 maj 2005 · 224 Inlägg

Tyskar kan göra porr, men hastigheter på vägarna? Nja :S
Varför inte 130-200?

Ford Focus ST-Line 2018
Daniel
2 maj 2005 · 671 Inlägg

Sålänge miljöpartiet är i närheten av regeringen så kommer vi inte få höjda hastigheter.

Rasmus_bjo
2 maj 2005 · 224 Inlägg

Daniel skrev:
Sålänge miljöpartiet är i närheten av regeringen så kommer vi inte få höjda hastigheter.

Ja usch ja bort med >MP!!! Värdelöst parti, vem fan vill åka kollektivt<?

Ford Focus ST-Line 2018
carnageman Rallyförare
2 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Nää sant men dom kan ju knappast skylla på höjda avgasutsläpp efter 30-zonerna inne i stan?
Jag har alltid respekterat 30-vägarna där det varit befogade (när jag ser barn leka vid vägen)

Är i farsta C nu, har kopplat upp mej på ett trådlöst internet med min bärbara...
Åkte bakom en passiv förare alldeles nyss på väg hit.
En ekorre gick över vägen (använde faktiskt ett övergångsställe :-)
Jag bromsade direkt när han klev ut på asfalten (i vänsterkanten)
Precis när bilen framför är på väg att köra över stackars ekorren då först bromsar han...
Denna förare sov garanterat.
Nää regeringen när ska vi få hastighetsgränser som inbjuder till vakenhet och uppmärksamhet??!!

Daniel skrev:
Sålänge miljöpartiet är i närheten av regeringen så kommer vi inte få höjda hastigheter.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
2 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Några fler... för eller emot denna typ av skyltning?

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Stefan1973
2 maj 2005 · 305 Inlägg

närå  printa ut å spika upp smile   

önskar bara det va 3 filer överallt

carnageman Rallyförare
2 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Aaaa bara riva dom gamla och sätta upp mina nya bättre ;-)

Stefan1973 skrev:
närå  printa ut å spika upp smile   

önskar bara det va 3 filer överallt

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
loudness
2 maj 2005 · 4 554 Inlägg

skulle ju inte funka.. vår gamla 245 gör ju inte mer än 110 å de tar 2 tankar innnan den kommer upp dit:D

carnageman Rallyförare
2 maj 2005 · 1 075 Inlägg

I högerfilen hör den hemma med andra ord :-)
Så jag kan inte se varför det inte skulle funka
Högerfilen är gjord för farter under 120km/h
Sen tycker jag att det låter lite konstigt att den bara skulle göra 110km/h, har du monterat in en b16 i den eller? :->

loudness skrev:
skulle ju inte funka.. vår gamla 245 gör ju inte mer än 110 å de tar 2 tankar innnan den kommer upp dit:D

Senast redigerat av carnageman (2 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang