Högerstyrd bil?

Janneutanb
19 mars 2011 · 7 271 Inlägg

killercow skrev:
sitter inte vxl-spaken på fel sida så man måste växla med vänster hand

Växelspaken sitter kvar i mitten av bilen.
Har du aldrig suttit i passagerarsätet och växlat?

Senast redigerat av Brains (19 mars 2011)

PerfectionR Japanese Engineering
19 mars 2011 · 690 Inlägg

killercow skrev:
sitter inte vxl-spaken på fel sida så man måste växla med vänster hand

Nej varför är det så många som tror det? 1an ligger längst upp till vänster som alla andra bilar

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
19 mars 2011 · 690 Inlägg

Brains skrev:

Andersson93 skrev:
En annan fråga då.. Skulle ni valt att köpa en, evo (3-5), supra (93-95) eller en skyline? För rund 80 - 90 k?

För dom pengarna får man en jävligt trevligt evo 3 så jag hade nog valt den.

Du hittar en fin R32 GTR för de pengarna om du tröttnar på effekten så kan du med bara 40-50 tusen komma upp i 500-620hk 620+ om du renoverar motorn med nya kolvar/kolvar stakar borrar upp blocket etc men kör du orginal med en liten "refresh" så pallar nog motorn orginal ca 600hk smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
NeoSWE
19 mars 2011 · 62 Inlägg

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Haha, håller med dig. Jag gör fortfarande fel när jag skiftar mellan bilarna hemma, men det får man bjuda på smile

Toyota Supra TT MKIV "Snowflake" (1994)
Jiar
19 mars 2011 · 202 Inlägg

jag tycker att det går kanon bra o sitta på fel sida jag kör min varje dag på sommaren:) Och omkörning blir inga problem häller eftersom det ofta är en japansk sportbil så går omkörningar fort, det är bara o växla ner gasa o räkna till 5 så är man förbi tongue

Mercedes 240D "250D" (1982)
Volvo 340 (1987)
Janneutanb
19 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Jiar skrev:
jag tycker att det går kanon bra o sitta på fel sida jag kör min varje dag på sommaren:) Och omkörning blir inga problem häller eftersom det ofta är en japansk sportbil så går omkörningar fort, det är bara o växla ner gasa o räkna till 5 så är man förbi tongue

5? roll big_smile

PerfectionR Japanese Engineering
19 mars 2011 · 690 Inlägg

Brains skrev:

Jiar skrev:
jag tycker att det går kanon bra o sitta på fel sida jag kör min varje dag på sommaren:) Och omkörning blir inga problem häller eftersom det ofta är en japansk sportbil så går omkörningar fort, det är bara o växla ner gasa o räkna till 5 så är man förbi tongue

5? roll big_smile

Snarare ett ögonblick, bokstavligen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Deathcore Master
25 maj 2011 · 179 Inlägg

Funderar på att köpa en högerstyrd bil och efter vad jag läst i tråden så ska jag alltså inte behöva vara orolig att det ska gå åt pipan smile

Men det är ju också så att jag har en tendens att köra jävligt fort, såsom många andra, och ligger man, med en vänsterstyrd bil, och trycker för omkörning i häcken på en bil så brukar man ganska ofta smita ut lite till vänster och trycka ansiktet i sidorutan för att se om det finns tillfälle att köra om, hurfan ska det gå till i en högerstyrd bil? Man vill ju inte missa omkörningar för att man inte ser ett skit! neutral

Har vi någon erfaren högersatt omkörare i tråden månne tro som kan ge sin uppfattning?

Jlmmy
25 maj 2011 ·

Deathcore skrev:
Funderar på att köpa en högerstyrd bil och efter vad jag läst i tråden så ska jag alltså inte behöva vara orolig att det ska gå åt pipan smile

Men det är ju också så att jag har en tendens att köra jävligt fort, såsom många andra, och ligger man, med en vänsterstyrd bil, och trycker för omkörning i häcken på en bil så brukar man ganska ofta smita ut lite till vänster och trycka ansiktet i sidorutan för att se om det finns tillfälle att köra om, hurfan ska det gå till i en högerstyrd bil? Man vill ju inte missa omkörningar för att man inte ser ett skit! neutral

Har vi någon erfaren högersatt omkörare i tråden månne tro som kan ge sin uppfattning?

Kan vara jobbigt ibland asså^^
Det värsta är ju när man har någon buss/lastbil framför sig, men det man får göra är att nästan att kasta sig ut en liten bit i vägen för att kolla, brukar också ta hjälp av flickan som sitter Brevid så jag får lita på henne wink

PerfectionR Japanese Engineering
25 maj 2011 · 690 Inlägg

Deathcore skrev:
Funderar på att köpa en högerstyrd bil och efter vad jag läst i tråden så ska jag alltså inte behöva vara orolig att det ska gå åt pipan smile

Men det är ju också så att jag har en tendens att köra jävligt fort, såsom många andra, och ligger man, med en vänsterstyrd bil, och trycker för omkörning i häcken på en bil så brukar man ganska ofta smita ut lite till vänster och trycka ansiktet i sidorutan för att se om det finns tillfälle att köra om, hurfan ska det gå till i en högerstyrd bil? Man vill ju inte missa omkörningar för att man inte ser ett skit! neutral

Har vi någon erfaren högersatt omkörare i tråden månne tro som kan ge sin uppfattning?

Vad ska du köpa?

Du kommer hitta lösningar själv och du kommer bli  van smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
camaro67 Meister
25 maj 2011 · 6 763 Inlägg

Deathcore skrev:
Funderar på att köpa en högerstyrd bil och efter vad jag läst i tråden så ska jag alltså inte behöva vara orolig att det ska gå åt pipan smile

Men det är ju också så att jag har en tendens att köra jävligt fort, såsom många andra, och ligger man, med en vänsterstyrd bil, och trycker för omkörning i häcken på en bil så brukar man ganska ofta smita ut lite till vänster och trycka ansiktet i sidorutan för att se om det finns tillfälle att köra om, hurfan ska det gå till i en högerstyrd bil? Man vill ju inte missa omkörningar för att man inte ser ett skit! neutral

Har vi någon erfaren högersatt omkörare i tråden månne tro som kan ge sin uppfattning?

Om du ger fan i att nosa i arslet så är de inga problem. Annars finns ju faktiskt oftast väggrenen

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Deathcore Master
28 maj 2011 · 179 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Vad ska du köpa?

Du kommer hitta lösningar själv och du kommer bli  van smile

Ser ut att bli Toyota MR2!
Ja, som nämnt, har man någon med sig så kan dom ju faktiskt kolla efter, tänkte jag inte ens på, fast oftast kör jag iofs ensam..

camaro67 skrev:
Om du ger fan i att nosa i arslet så är de inga problem. Annars finns ju faktiskt oftast väggrenen

Haha, fast det gäller oftast bussar o lastbilar.. Personbilar flyger man ju bara om av bara farten! Ligger man bakom en långtradare så kan det nog va svårt att se även om man är nere i diket o vänder!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2011 · 14 060 Inlägg

Lidborn skrev:
Om man som passagerare i en vänsterstyrd bil inte alls har koll på vägen borde man kanske inte ha en högerstyrd bil.. Men annars är det inte jobbigare än att åka bil fast man styr big_smile

Varför ska man som passagerare i en vänsterstyrd bil ha koll på vägen? Är det inte föraren som förväntas ha denna koll, eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2011 · 13 746 Inlägg

Deathcore skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Vad ska du köpa?

Du kommer hitta lösningar själv och du kommer bli  van smile

Ser ut att bli Toyota MR2!
Ja, som nämnt, har man någon med sig så kan dom ju faktiskt kolla efter, tänkte jag inte ens på, fast oftast kör jag iofs ensam..

camaro67 skrev:
Om du ger fan i att nosa i arslet så är de inga problem. Annars finns ju faktiskt oftast väggrenen

Haha, fast det gäller oftast bussar o lastbilar.. Personbilar flyger man ju bara om av bara farten! Ligger man bakom en långtradare så kan det nog va svårt att se även om man är nere i diket o vänder!

men om du håller bra avstånd så ser du garanterat om du bara går åt sidan när vägen är rak eller svänger åt rätt håll ;-)


fast har man farten uppe behöver man inte se om det är någon lucka eftersom omkörningen tar en nanosec

vet att dom mesta som krockade med högerstyrda bilar på farsans gamla jobb som tidingsutdelare gjorde detta vid första refugen smile

så det märks om man klarar av det eller ej redan vid första stolpen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
PerfectionR Japanese Engineering
28 maj 2011 · 690 Inlägg

Det är INGA problem att köra högerstyrt folk importerar JDM bilar till länder som Sverige, Danmark, Tyskland, Canada mm hela tiden! det finns även en del högerstyrda JDMs i USA som tex de Skylines som RB-Motring tog in ingen av de blev konverterade till vänsterstyrda.

Dock så måste du vara lite mer uppmärksam vid omkörningar i början annars så slänger du ut dig en bit och kollar.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
AB8 Mr
28 maj 2011 · 35 Inlägg

Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
-FXNewton-
28 maj 2011 · 160 Inlägg

AB8 skrev:
Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

HAHA inte lätt alla gånger tongue

Volvo 244 "16v" (1983)
joakim89
28 maj 2011 · 1 265 Inlägg

första timmen känns väl mest som fyllekörning men de går över sedan

PerfectionR Japanese Engineering
28 maj 2011 · 690 Inlägg

AB8 skrev:
Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

Hahaha

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Munkens
28 maj 2011 · 349 Inlägg

AB8 skrev:
Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

Har hört (kan va en "urbanlegend") om en passagerare i en högerstyrd bil som fick blåsa när dom stoppades av polisen.
Polisen blev stortokig när mätaren visade 1promille.
Dock insåg han ju ganska snabbt att det inte var föraren som hade blåst...

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang