Högerstyrd bil?

Andersson93
17 mars 2011 · 18 Inlägg

Hej!

En fråga till er som kör eller har kört en högerstyrd bil, är det stor skillnad? Och är det svårt att köra med detta i sverige eller vänjer man sig?

Tacksam för svar / Andersson

Saab 9-3 2.0t "Viggen Nordic steg 3" (1999)
WoozyDozz
17 mars 2011 · 918 Inlägg

Körde en högerstyrd skåpbil när jag jobbade på posten, hade lite problem att hålla mig på min fil men sen gick det bättre.
Känner du någon som har en högerstyrd bil så fråga om du kan testa så att du får se hur det är.

Skillnad är det allt, du har ju mer koll på kanterna på höger sida än mitten av vägen men det lär man sig snabbt!

Senast redigerat av WoozyDozz (17 mars 2011)

smilesante
18 mars 2011 · 94 Inlägg

asså jag själv märkte inte av detta efter några turer i toyota supror.... största skillnaden vad växelspaken som gick åt fel håll och sedan samma sak med blinkersarm och torkare.... att hålla sig på rätt plats är enkelt.....om du nu inte skulle ha noll koll på ett fordon i almenhet men de hoppas jag inte jonas;)

jag tyckte det var som att prova vilken bil som helst, lite ovant dom första 10-20 minutrarna men man vänjer sig väldigt fort

missa några växlingar och råka starta torkarna innan varje korsning några gånger så är du back on track;)

Senast redigerat av smilesante (18 mars 2011)

Opel Manta "16v Turbo och Kompressor" (1971)
Mack Forum- och sitemoderator
18 mars 2011 · 26 155 Inlägg

Jag kör tidningsbil på nätterna, dvs sitter på "fel" sida. Kör där det knappt är en bilbredd brett, runt krångliga hörn och även på större vägar.
Var inga problem att lära sig att sitta på den andra sidan. I början kändes det lite lustigt, men det går över fort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Janneutanb
18 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Mack Forum- och sitemoderator
18 mars 2011 · 26 155 Inlägg

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Varför då?
Man vänjer sig väl, eller hur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Janneutanb
18 mars 2011 · 7 271 Inlägg

AirOne skrev:

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Varför då?
Man vänjer sig väl, eller hur?

Klart att man vänjer sig men det är det dom flesta brukar ha mest problem med att ställa om sig med.

Turbovin Turbo lover
18 mars 2011 · 555 Inlägg

Brukar alltid tänka att blinkersspaken sitter närmast sidorutan, då blir det sällan fel. Men spakarna är ju inte likadant placerade i alla högerstyrda bilar heller.

Man vänjer sig annars men jag vägrar bruksåka högerstyrt. Min är bara en leksak jag kör på helgerna så det funkar.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
18 mars 2011 · 26 155 Inlägg

Brains skrev:

AirOne skrev:

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Varför då?
Man vänjer sig väl, eller hur?

Klart att man vänjer sig men det är det dom flesta brukar ha mest problem med att ställa om sig med.

Blinkers använder ju folk - knappt - inte i alla fall, oavsett vilken sida spaken sitter i bilen..

Senast redigerat av AirOne (18 mars 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Orangebullit Servicetekniker ventilation
18 mars 2011 · 191 Inlägg

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Håller med, men kör jag bara Supran ett tag så kommer det naturligt att man väljer rätt spak men hoppar jag över till Volvon och sedan tillbaka till Supran efter typ en vecka så torkar jag ofta av rutan en gång innan jag svänger:P

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
PerfectionR Japanese Engineering
18 mars 2011 · 690 Inlägg

Ska du köra en JDM så är det absolut värt det men ska du köpa en högerstyrd Polo glöm det. Att köra högerstyrt är väldigt väldigt lätt man vänjer sig otroligt fort själv körde jag kompisens Skyline GTR R32 och jag vänjde mig efter en kvart vissa vänjer sig fortare än andra och för vissa tar det lite tid. Kompisen kör en Volvo 740 som bruksbil så det är inga problem att växla mellan högerstyrt och vänsterstyrt, det börjar bli fler och fler som kör högerstyrda JDM bilar och det funkar bra. Inget du behöver oroa dig för om du ska köpa JDM som sagt är det LÄTT att vänja sig.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Grundstrom Nismo
18 mars 2011 · 758 Inlägg

Jag låg väldigt mycket i mitten av vägen när jag körde en min skyline, men hemresan (ca 30mil) hann man lära sig o ligga i rätt fil tongue Inga problem annars tycker jag, man lär sig jävligt fort tyckte jag iaf!

Lidborn VD
18 mars 2011 · 643 Inlägg

Om man som passagerare i en vänsterstyrd bil inte alls har koll på vägen borde man kanske inte ha en högerstyrd bil.. Men annars är det inte jobbigare än att åka bil fast man styr big_smile

Pendulum
18 mars 2011 · 1 298 Inlägg

Jobbar som provförare på Volvo och vi kör en del högerstyrda bilar här, fast långtifrån lika många som vänsterstyrda såklart.
Blinkers och torkarspakar sitter på högerstyrda Volvobilar precis som på en vänsterstyrd vilket gör att man inte behöver vänja om sig vid de, däremot så kommer det ju lägen då man skulle vilja växla och blinka samtidigt etc och då sitter de på samma sida vilket kan upplevas som jobbigt.

Volvos bilar är också trängre på högersidan, vet inte om det beror på att karossen och torpedväggen är byggd så att den är rymligare på förarsidan eller om det har med mittkonsollen att göra men på en manuell bil med kopplingspedal så försvinner hela "fotstödet" och man har alltså ingenvart att sätta foten på t.ex. nya S60 V60 med ratten på höger sida.

Vad gäller att köra i trafiken och placering på vägen och så, det ger sig ganska snart, men fyfan vad träligt det är att ligga på landsväg och köra om en långtradare etc, man ser inte ett smack och man får försöka hålla väldigt bra avstånd till lastbilen för att försöka se om det kommer mötande.


Nej fyfan, ingen högerstyrd bil för mig inte! tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Bebben Legitimerad besserwisser
18 mars 2011 · 921 Inlägg

Det går väldigt fort att vänja sig med högerstyrning. smile

camaro67 Meister
18 mars 2011 · 6 763 Inlägg

Jag tror att de där med blinkers/torkarplacering beror på var bilen är såld. Min 200:a är uk såld och den har blinker/torkare som en vanlig vänsterstyrd bil. Och det går som sagt väldigt fort att vänja sig. I början kan man ta speglarna och linjerna i backen till hjälp för att få till placeringen på vägen

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Bosse89
18 mars 2011 · 30 Inlägg

Det tar en timme o köra in sig smile  Sen går det hur bra som helst.... I alla fall för mig, känns mycket bättre en vänster.

Ford Flesta ST "Lillen" (2006)
Andersson93
19 mars 2011 · 18 Inlägg

En annan fråga då.. Skulle ni valt att köpa en, evo (3-5), supra (93-95) eller en skyline? För rund 80 - 90 k?

Saab 9-3 2.0t "Viggen Nordic steg 3" (1999)
Janneutanb
19 mars 2011 · 7 271 Inlägg

Andersson93 skrev:
En annan fråga då.. Skulle ni valt att köpa en, evo (3-5), supra (93-95) eller en skyline? För rund 80 - 90 k?

För dom pengarna får man en jävligt trevligt evo 3 så jag hade nog valt den.

killercow
19 mars 2011 ·

sitter inte vxl-spaken på fel sida så man måste växla med vänster hand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang