3324
Sök

Snik trimma B230FK

2 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa! Är helt splirrans ny här på forumet och söker lite tips

Har en B230FK -96 som jag skulle vilja ha lite mer pulver i,
Enklast att göra på dessa motorer?

Det jag har nu:
531topp med vx3kam med tillfixade insug
Blocket är väldigt fint inga vändkanter och kolvarna ser kanonfina ut,
jag har ett b230E insug liggandes och ett 3tums spjällhus
har även en holset 35 skulle jag tro inte tittat närmare
hårdare ventilfjädrar

har ingen bil än men funderar på en 240 senare,

nu lite frågor jag behöver svar på:

Spridareplacering på E insuget? möjligt? någon som kanske har en fin bild eller bra tips
något man kan göra med 531toppen? porta själv? svårt?
turboval? holset? har även GT40 att köpa rätt billigt
bygga grenrör själv? svårt? generellt byggsätt?
spridarval?
lmm 3?
ska man köra sprut eller räcker original ett tag?

målet är att ha en driftsäker men ändå så mycket pulver som möjligt, har tillgång till div maskiner och även våran verkstad på jobbet
det mesta kommer jag göra själv då jag vill göra detta till "min" motor,

kommer bilder på blocket och toppen inom kort

MVH Linus

124 Inlägg
19 mars 2011
#2
Ljs skrev:
bygga grenrör själv? svårt? generellt byggsätt?

det är rätt enkla extraktors till sugmotor, har du bara en rörböj är det inge större problem smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

357 Inlägg
19 mars 2011
#3
Orden Snik, trimma och driftsäker passar oftast inte så bra ihop. Det blir mycket enklare om du sätter ett effektmål att sedan utgå ifrån.


2 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#4
aF säg att vi leker med tanken om runt 350-400hk ?
Sen undrar jag om det finns något bra program där man lätt kan räkna ut sitt kompressions förhållande?

Pim_Pim
20 mars 2011
#5
Runt 350-400hk blir det inte billigt kan man säga,det ska ju hålla också.

357 Inlägg
20 mars 2011
#6
Ska du upp emot 350-400hk så kan du inte köra med org bottendel. iaf inte om det ska vara driftsäkert.


124 Inlägg
20 mars 2011
#7
aF skrev:
Orden Snik, trimma och driftsäker passar oftast inte så bra ihop. Det blir mycket enklare om du sätter ett effektmål att sedan utgå ifrån.

Detta är för mkt å ta på en tråd på garaget, du måste väl veta först å främst hur man bygger en motor och vilka förusättningar som gäller, de blir ju bara för mkt frågor...

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

124 Inlägg
20 mars 2011
#8
OpelAscona skrev:
aF skrev:
Orden Snik, trimma och driftsäker passar oftast inte så bra ihop. Det blir mycket enklare om du sätter ett effektmål att sedan utgå ifrån.

Detta är för mkt å ta på en tråd på garaget, du måste väl veta först å främst hur man bygger en motor och vilka förusättningar som gäller, de blir ju bara för mkt frågor...

och då menar jag till den som la upp denna fråd

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)


Sök